JAV apribos neteisėtą elektroninę
reklamą
Viso pasaulio interneto vartotojai
savo elektroninio pašto dėžutėse nuolat randa įvairių reklaminių
žinučių ar net kompiuterinių virusų. Vis garsiau kalbama, kad
derėtų imtis kuo griežtesnių priemonių jų siuntėjams pažaboti
bei patraukti juos baudžiamojon atsakomybėn, jei yra įrodoma,
kad jų veikla padarė žalos.
JAV Virdžinijos valstijoje neseniai buvo priimtas įstatymas, apribosiantis
reklaminės bei kitokios informacijos siuntimą internetu vartotojams,
kurie to nepageidauja. Teigiama, jog šis įstatymas bene griežčiausias
visoje šalyje. Jį pažeidusiems asmenims gresia nuo vienerių iki
penkerių metų įkalinimas bei dėl tokios neteisėtos veiklos gautų
pajamų konfiskavimas. Tačiau tokių griežtų bausmių gali tikėtis
tik stambieji pažeidėjai, per dieną išsiunčiantys daugiau nei
10 tūkstančių reklaminių pranešimų vartotojams, gyvenantiems Virdžinijoje
bei analogiška veikla užsiimančios Virdžinijos kompiuterinės kompanijos.
Neretai tokiuose pranešimuose siūloma įsigyti pornografinės produkcijos,
neva itin efektyvių vaistų ar net prestižinio universiteto diplomą.
Tam esą tereikia tik į nurodytą sąskaitą pervesti 50 dolerių.
Tačiau esama ir tikrai vertingos reklaminės informacijos, pavyzdžiui,
ne itin garsių naujų firmų reklamos, padedančios joms kuo greičiau
pasiekti potencialų pirkėją.
JAV įprastinės reklaminės kampanijos gali būti vykdomos tik tada,
jei prieš tai atsiklausiama vartotojo, ar jis pageidautų gauti
informacijos apie tam tikras teikiamas paslaugas. Vartotojui paliekama
teisė pasakyti ,,ne. Tuo tarpu į elektroninio pašto dėžutes panašaus
pobūdžio žinutės plūsta neatsižvelgus į savininko norus. Deja,
programos, įgalinančios visiems laikams užverti elektroninio pašto
dėžutę nelaukiamoms žinutėms, kol kas niekas nesukūrė. Praktiškai
neįmanoma ir cenzūra, nes žinučių siuntėjai beveik visada pateikia
svetimas koordinates.
Klaidinga būtų manyti, kad kiekvienas į jūsų namų pašto dėžutę
patekęs reklaminis lankstinukas atsiųstas pažeidus įstatymus.
Visais atvejais už jos siuntimą moka reklamos užsakovas. Elektroninės
reklamos išlaidas, deja, priverstas apmokėti jos gavėjas, kuris
neretai nė nenutuokia taip patiriantis finansinių nuostolių. Tarkime,
JAV interneto paslaugų vartotojas per mėnesį šias paslaugas teikiančiai
kompanijai moka 40 dolerių, o negaudamas įvairių reklaminių žinučių,
jis temokėtų 25-30 dolerių. Firmos bei bendrovės patiria kur kas
didesnių nuostolių. Kai kuriose jų elektroninio pašto tikrinimu
užsiima net keli darbuotojai. Gaištamas brangus laikas bei prarandamos
milžiniškos lėšos.
Yra paskaičiuota, jog šiandien beveik pusę visų elektroniniu paštu
siunčiamų žinučių sudaro reklaminiai pranešimai, o artimiausiu
metu tokios informacijos nuolat daugės. Niekam nereikalingi pranešimai
trikdo interneto tinklą bei piktina elektroninio pašto dėžučių
savininkus. Todėl jau beveik 30 JAV valstijų priėmė elektroninę
reklamą ribojančius įstatymus. Tačiau eilinį kartą paaiškėjo,
kad norinčiųjų jiems nepaklusti netrūksta. Teisėsaugos organai,
galima sakyti, yra bejėgiai nustatyti pažeidėjų beveik neįmanoma,
o jei ir pavyksta vieną kitą pričiupti, šie pasiskundžia, esą
taip valdžia mėgina sužlugdyti jų verslą. Federalinis įstatymas
JAV kol kas nepriimtas, nors per pastaruosius penkerius metus
Kongrese buvo pateikta net 19 projektų. JAV verslininkai linkę
kaltinti stambiuosius magnatus, besipelnančius iš elektroninių
reklamų, o šie ginasi nedarą nieko draudžiamo įstatymais bei ginantys
teisę į teisėtą elektroninę reklamą.
Naujasis Virdžinijoje priimtas įstatymas nubrėžia aiškią ribą
tarp legalios ir neteisėtos reklamos. Tiesa, dažnas teisininkas
įspėja, jog šis įstatymas tikrai nepajėgs išspręsti visų problemų.
Teisėsaugininkai negalės bausti už Virdžinijos valstijos ribų
veikiančių neteisėtos reklamos ar kompiuterinių virusų siuntėjų,
nebus lengva šį įstatymą įgyvendinti ir valstijos viduje. Virdžinijos
gubernatorius Markas Varneris nusiteikęs optimistiškai. Jis primena,
kad jo administruojamoje valstijoje įsikūrusios dauguma stambiųjų
JAV interneto paslaugas teikiančių firmų, tarp jų ir 35 milijonus
vartotojų turinti ,,America Online, su kuria nepajėgi konkuruoti
nė viena analogiška JAV kompanija. Pasak jo, Virdžinijos pavyzdžiu
netrukus turėtų pasekti ir kitos JAV valstijos.
Gražina MINKAUSKAITĖ
© 2003"XXI amžius"