Tebevykstanti kova, arba
Kaip suprasti tironus
Horizontuose (Nr. 12) yra rašinys
Kas laukia pasaulio, ir jame Petras Katinas aprašė kai kurių
laukėjų prognozes. Laukėjai amerikiečių konsultacinė kompanija
Global Business Network, oficialiai aptarnaujanti JAV Kongresą.
Technikos, elektronikos laimėjimai, gamtos pokyčiai ne jų vienų
prognozojami, bet štai matome jų pranašaujamus žmonių dvasios
pakitimus. Kažkodėl teigiama: Savižudybės taps socialiai priimtinos,
o ilgas gyvenimas bus vertinamas kaip egoizmo apraiška. Vien
tokį sakinį paskaičius galima spręsti juos manant, kad tais jų
prognozuojamais laikais nebus Dievo tikėjimo. Jie nekalba, ar
tik trumpame rašinyje neperduota jų nuomonė, ar bus religija.
Gal bus, bet netikra, nukenksminta, ir tą jau patys prognozuojame
matydami, kas dabar vyksta ir kaip pamažu kuriama religija be
Dievo. Nureliginimas nedaromas atvirai, kaip per Prancūzų revoliuciją,
kada vadinamieji revoliucionieriai sakė, kad garbinsią Išmintį
vietoje Dievo. Nesielgiama ir kaip per bolševikų revoliuciją,
kai buvo sakoma, kad nieko negarbins, o ėmė garbinti savo vadus.
Abi formos nepavyko, ir dabar elgiamasi slaptai, ne visiems pastebimai.
Imamos tos pačios išorinės religijos apraiškos ir pamažu daroma,
kad jose neliktų Dievo. Į Dievo vietą grūdamas žmogus ir mokinamas
pats save garbinti, ir jam kurį laiką net malonu tą daryti, todėl
sulauktas nemažas pasisekimas. Tai vyksta, taip kovojama, ir tai
yra naujausia ateizmo rūšis.
Tiesa, ši ateizmo rūšis atsiradusi ne dabar, jos gairės seniai
nusakytos. Viliaus Bražėno knygoje Nauja pasaulio santvarka
skaitome apie Italijos komunistų partijos steigėją Antonijų Gramšį
ir jo numatymus, kaip pritaikyti religiją marksizmui skelbti ir
iš jos pašalinti Dievą. Paskaitome ir su šiokia tokia nuostaba
matome panašius procesus dabartyje. Daug kur išaukštinamas ne
Kūrėjo autoritetas, o jo kūrinys Žmogus, dekaloginės teisingumo
taisyklės keičiamos į reliatyvias tiesos sąvokas (P. 110). Mat,
materializmu ir teroru religijos neįmanoma sunaikinti. Taip
rašė, o mes matėme, kad anais būdais religija Lietuvoje buvo naikinta
ir nebuvo nugalėta ir todėl dabar kitaip naikinama, o Vakaruose
tas kitoks naikinimas tęsėsi jau seniau.
Pakeista religijos kryptis ir pasukta ne į Dievą, bet į žmogų.
Žmogus padarytas visa ko centru, viskas bandoma palenkti jo poreikiams
tenkinti. Aišku, ne patenkinti, bet palikti suklaidintą ir nuvesti
norima kryptimi. Ryškus tos krypties veiksmas buvo vadinamoji
išlaisvinimo teologija. Buvo gal per daug ryškus, todėl beveik
nugalėtas. Sklidęs skurdžioje Lotynų Amerikoje. Kristus beveik
paverstas žemišku revoliucionieriumi, tarsi kovotojas su turtine
nelygybe.
Tiesa, žinome, kad Jis mylėjo vargšus, tačiau iš kitos pusės netapo
turtų skirstytoju ir dalytoju. Visiems liepė mylėti vargšus ir
patiems pasidalyti, o tai nėra smurtinė revoliucija. Sakė turtuoliams:
neįeisite dangun, prie turtų prisvilę, bet jų turto neatėmė, tik
norintiems tą padaryti leido patiems savo turtus išdalyti. Tai
revoliucija, bet ne žemiškąja prasme.
Dabar ėjimas žmogaus link nuo Dievo vyksta ne taip atvirai, sunkiau
pastebimas ir todėl vietomis laimi žmonių sąmonę. Tenka susidurti,
kuo žavisi dabarties tikintieji. Štai mintys, žodžiai, kuriais
tikisi save išgelbėti: Esu nuostabus, nepakartojamas. Kada tai
suprasiu ir įsidėmėsiu, prasidės mano tobulėjimas.
Gerai, jeigu dar liktų Dievui vietos ir Jam būtų dėkojama už manęs
nepakartojamo sukūrimą. Dažniau tas tyliai užmirštama. Matyt,
būtų neoru ir asmenį sumenkintų, o nemenkas, leidžiama manyti,
ir toliau tobulės.
Kažkada buvo kitaip. Šventumo siekiantys ir šventieji garbino
ne save, bet Dievą, gėrėjosi Juo tobulu ir save užmiršdavo. Dievas
prie jų pasilenkdavo Pats, Jo rankose jie tobulėjo. Išsiugdė šventumą.
Kas bus dabartiniams save adoruojantiems? Yra neblogų save garbinančių.
O stebuklų ir šventumo kol kas nematyti. Gal bus, jei gėrėjimasis
vyks kartu su dėkojimu Dievui?
Nesantis Dievas negarbinamas tai dabarčiai gana būdinga, ir
pavyzdžiai matomi visoje Lietuvoje. Neretai sklinda iš Mažosios
studijos: Kam garbinti? Kam šlovinti? Kaip Jis drįsta pats to
reikalauti Jis nekuklus. Ir vis matuojama žmogiškais masteliais.
Ir vis būdingai vartojami nepagarbūs žodžiai. O kai kalbama apie
žmones, dabar pamėgtus skelbti jų potyrius, tai vis su išskirtiniu
dėmesiu, kaip apie reikšmingiausius įvykius.
Tai klaida ar klasta? Gerai žmogų gerbti, reikia ir privaloma,
bet tik Jame, Dieve, o ne virš Dievo.
Dievo negerbimas net giriamas ir rodomas kaip pažangi naujovė
taip padaryta kun. Juliaus Sasnausko Laiške redaktoriui (Naujasis
židinys Aidai, Nr. 4). Ten pasigėrėta, kad skaistus, pamaldus
šv. Kazimieras su kryžiumi ir lelija rankose žmonėms nepatrauklus.
Anaiptol nepaliūdėta dėl tokios žmonių nuostatos. Paliūdėjimas
nors ir nebūtų labai veiksmingas, bet suprantamas, o laiške būtent
pasigėrėta tuo nepatrauklumu. Ir išeitis surasta - jeigu anoks
šventasis nepatinka, tai reikia pagaminti kitokį, kad patiktų.
Toks ir atrastas Kaziuko mugėje su kauke prie laužo, su visais
besilinksminantis, gal ir alų geriantis, į ten besisukiojančią
Marceliukę žvilgčiojantis ir labai populiarus.
Atpasakota, pagirta kaip naujovė toks šventųjų populiarinimo būdas,
nes kitaip jiems teks užmarštyje laukti gal kokių priespaudos
dienų, kada kam nors pritiks ir šventi šventieji. Prisiminta,
kad taip buvo pas mus okupacijos metais. Tada šventojo reikėjo,
ir kur nors zakristijos palėpėje švytinčiomis akimis sesiukė vienuolė
surengdavo apie jį vaidinimėlį. Dabar tegul jis žmones linksmina
jų būdu arba bus nereikalingas.
Nenaujas tas linksmybių norėjimas. Kūno malonumai visada lengviau
suprantami, geidžiami ir, nors mažai ką duoda, bet lengviau pasiekiami.
Dažnai jie ir nenuodėmingi, bet kažkodėl nėra šventojo pasilinksminimų
globėjo. Gal tokių dar bus, bet greičiau nebus, nes jie ir dauga
ką leidžiamieji yra pavojingi. Savo lengvu prieinamumu, paviršutinišku
patrauklumu jie turi tendenciją tapti tikrojo džiaugsmo pakaitalu,
o tai klaidina ir dažnai yra pražūtinga. Nebent atsirastų saikingumo
linksminantis šventasis.
Nenauja, nes visada taip buvo, yra tai, kad tikras šventumas nėra
gerbiamas savaime. Kaip pavyzdys gali būti prieš gerą šimtmetį
parašytoje Akselio Miuntės knygoje Apysaka apie San Mikelę aprašymas,
kaip ten buvo vertinami šventieji , kad ir ten buvo nekoks jų
supratimas. Kaimas ginčijosi su kaimu, kad vienų globėjas, šv.
Antanas, tai bent šventasis jis daug stebuklų padaro. Net už
Kristų pranašesnis, nes Kristus tik numirė, o dabar Jo stebuklų
nematyti. Medžiaginis naudingumas visada buvo suprantamesnis.
Būtų nauja, jeigu daug kunigų imtų skelbti taip, kaip aname Laiške
redaktoriui parašyta: nepatinka šventi šventieji, tad pasigaminkite
kokius nors jus linksminančius, ir Bažnyčia tam pritars.
Tada būtų laimėjęs komunistas Gramšis, kurį jėzuitas Malachis
Martinas pavadino svarbesniu ir už Leniną, nes jis pasirinko kultūrines
grumtynes religijos šaknims pakirsti; arčiau tiesos tada būtų
ir prognozuotojai iš Global Business Network.
Žaidimai patrauklūs savaime, o šventumui siekti, vertinti ir pamilti
reikia darbo. Darbo neatsisakyti taip visada buvo skelbiama,
dar tebeskelbiama ir vis dar į tai atsiliepiama.
Prigimtis prieštaringa, ją galima palenkti Dievo negarbinti, o
ir pati neraginama gali palinkti taip elgtis. Tokia ji visada
buvo. Akin krinta ir dabartinės bažnytinės Dievo garbinimo procesijos,
kuriose eidami žmonės nežinia ką veikia. Jos pavirto į keistus
pasivaikščiojimus, bet ką tarpusavyje šnekučiuojantis. Ir kas
ten jaučia jų tikrą paskirtį?
Procesijose šnektelėdavo ir senesniais laikais Lietuvoje prieš
okupaciją. Vyresnio amžiaus vienuolė prisimena: jos jaunystės
metais vyrai Velykų procesijoje eina ir kalbasi apie mėšlavežį.
Jai tai atrodė nepriimtina, bet galima suprasti ano laiko valstietį,
kuriam ūkio reikalai buvo visas jo gyvenimas ir jam labai svarbūs.
Dabar šnekučiuojamasi apie bet ką, kas ir nėra svarbu: ką pusryčiams
valgys, kuo dažė kiaušinius, kada kam 100 litų skolino ir pan.
Ką ten procesijoje, ir šventos Komunijos laukdami, ypač kai dėl
žmonių daugumo ir šventoriuje komunija dalijama ir tada jos
laukiantieji kalbasi ir pyksta, protestuoja, kad kunigas su Švenčiausiuoju
ilgai neprieina, o gal jiems jau norisi bėgti namo vaišintis.
Tai negi tokį elgesį pagirti ir visiems rekomenduoti žinant, kad
ir peikiamas jis neišnyks, o pagyręs gali populiarus pasidaryti,
nes daug yra tokio elgesio mėgėjų. Visada buvo, tik priespauda
išryškina tokio elgesio neprasmingumą. Gali būti, kad bažnyčioje
tik iš įpratimo pagarbiau apsieinama. Kiekvieno viduje gal ir
tada būna triukšmas, o ne pagarbus Mylimojo laukimas, tik išryškėja
triukšmas mažiau varžančioje aplinkoje. Bet daugiau varžiusi aplinka
palieka daugiau laisvės ir toks yra paradoksas.
Atmetamas garbinimas. Taip gali būti atmestas Dievas, nes Dievo
nėra tokio, kurio nereikėtų garbinti. Toks būtų ateistų ir prognozuotojų
sėkmės laidas, bet galima ir nesėkmė, nes laidas nesėkmei yra
ir tebevykstantis Lietuvoje pasipriešinimas.
Ne visi siūlo negarbinti. Vyskupas Rimantas Norvila dar šiais
metais sakė apie Velykas: tai ne pavasario šventė, ne tik margučiai
ar pasivaišinimas. Kiekvienais metais ir šiais metais daug kam
būna tik. Tad gal neverta aiškiai tą sakyti? Visada reikėjo
tą sakyti, nors ir žinant, kad ne visi paklausys. Vengti susižavėti
raginimu, kad tegul šventieji (gal ir Dievas) prisitaiko prie
daugumos skonio ir tada bus populiarūs.
Tebėra sakoma, rašoma ir įprastai. Druskininkuose ant bažnyčios
durų pakabinta ištrauka kun. A.P. Žygo kalbos, pasakytos atkuriamajame
suvažiavime. Neparašyta, kokio atkuriamojo, gal ateitininkų. Tyčia
ar netyčia neparašyta, bet išėjo prasmingai bet ko atkuriamo.
Ir sukurti, ir atkurti tik taip galima. Verta paskaityti tą ištrauką:
Ateikite visi, kas tik norite. Ateikite tikintys ir netikintys,(
)
atradę ir ieškantys. Ateikite, niekad skausmo nematę. Ateikite
kadaise persekioti, pažeminti už tikėjimą, ateikite kadaise persekioję
ir pažeminę kitus. (
) Ateikite dirbti, mokytis, mąstyti. Ateikite
kurti, o ne griauti. Ateikite tarnauti, o ne valdyti. Ateikite
gauti, bet mokykite duoti. Ateikite klausti, bet mokykitės klausytis.
Ateikite kalbėti, bet mokykitės išgirsti. Ateikite pasiguosti,
bet mokykitės paguosti. Ateikite ieškodami supratimo, bet mokykitės
suprasti. Ateikite tam, kad jums labai reikia šios bendruomenės,
bet būkite čia, kada jūsų kitiems reikės. Ateikite, nes čia gera
būti, bet padarykite, kad būtų dar geriau. Ateikite visi. Ateikite
iš visur, kur tik buvote. Studijuokime, diskutuokime, mąstykime,
tobulinkimės, melskimės, tarnaukime, mirkime sau ir dalykimės
šiais Dievo dovanotais laimėjimais, kurie ateis iš mūsų darbo,
kad tauta galėtų prisikelti. Bet virš visko ateikite ne dėl savęs,
ne dėl kito žmogaus, bet dėl Kristaus. Tai yra mūsų vienintelė
prasmė. Tai sunkiausiai suprantamas, sunkiausiai pasiekiamas,
bet vienintelis kelias.
Tas kritimas paskelbtas, be abejo, žinant, kad visi neateis. Niekada
visi neateidavo, bet buvo skelbiama. Nauja būtų neskelbti, tačiau
piktai nauja yra jau žinomo pikto laimėjimas. Pikto, kuris labai
stengiasi laimėti ir gerai supranta, kuris trukdys yra didžiausias.
Atrodo, kad kai sovietinė imperija keitė savo pavidalą, kada jai
reikėjo žmonių jausmais pasinaudoti ir ji sprendė, kuriuos atpalaiduoti
jai pavojingiau tautinius ar religinius, ji pasirinko atpalaiduoti
tautinius jausmus kaip mažiau jai pavojingus. Jau minėtame Naujajame
židinyje Aiduose (Nr.4) keliuose straipsniuose išsamiai analizuojama
Justino Marcinkevičiaus kūryba, kodėl ji buvo patraukli sovietiniam
žmogui ir kodėl tokia pat pasiliko mažai pasikeitusiam posovietiniam.
Įdomi analizė, ir iš jos matyti, kad toje kūryboje sukoncentruotas
sovietinės transformacijos vyksmas: vis užsakymai, vis leidimai,
ir poetas tarnauja valdžiai. Gal jam malonu, kad leidžiama, ir
todėl tiksliai rašo tai, kas leidžiama: dozuotas patriotizmas
ir kova su religija. Mums atrodytų, kad tautiškumas tai politika,
tai valstybė, tai yra labiau apčiuopiama ir režimui turėtų būti
pavojingiau. O jis gudrus, jis mato, kad religija yra pavojingesnis
priešas, nes tik ji garantuoja laisvę, ir todėl pirmiau eksperimentuoja
su tautiškumu. Štai kas rašoma Dalios Zabielaitės straipsnyje
Apie (ne)viliojantį užkalbėjimą : Dienoraščio be datų (1981)
autorius rašė:Reikėjo naujos būsenos, naujos pasaulėjautos, kurią
būtų galima paskelbti sau ir žmogui kaip išsigelbėjimą. Reikėjo
poetinės religijos. Bent vieno žodžio, kuriuo patikėtum pats,
kurį galėtum ištarti arba ištylėti (DN 166). Tas žodis tai
Mažvydo epiloge prie Katekizmo palinkusiųjų skanduojama Lie-tu-va.
Galima numanyti, kad toks skandavimas to meto skaitytojui turėjo
tapti savotišku brangiai nekainuojančiu laisvės apsireiškimu.
O šią neautentišką laisvę buvo galima patirti tik prisitaikius
prie sovietmečiu ištobulintų dvejopų žaidimo standartų. Juk dramos
epilogas skaitytoją kviečia susitelkti ties religinio turinio
knyga Mažvydo Katekizmu, ir susikaupus jame aptikti, pagal
autoriaus intenciją, vienintelį svarbų žodį Lietuva. (
) Bet
jeigu knyga Katekizmas, tai nesunku numanyti, kad vienintelis
svarbus žodis joje turėtų būti kitas, atveriąs kitą pasaulėžiūrinę
ir etinę programą. (
) tas žodis Dievas, kurio vardo komunistinės
okupacijos metais dauguma tarti negalėjo, o gal nenorėjo.
Tai buvo metai, kai buvo negalima ar nenorima tarti ir žodžio
Lietuva, bet jį ištarti anksčiau buvo leista, teisingai supratus
mažesnį jo pavojų tironams. Kol leistas ištarti žodis Dievas,
reikėjo pakeisti jo prasmę, ir prasmė ligi šiol keičiama. Laimei
ne visi pasiduoda tebevyksta kova.
Tironai supranta, jog didžiausias nelaisvės priešas yra katalikybė.
Tai skamba paradoksaliai, nes ji uždeda žmonėms varžtus ir tarsi
nesiderina laisvė su varžtais, žodžiais jos yra priešybės. Yra
pagunda nesuderinti ir nepatikėti, kad kaip tik tie varžtai yra
Dievo vaikų laisvė ir vienintelė tikrai galima laisvė.
Matome, kad tokiu netikėjimu pasinaudoja tironai ir prognozuotojai.
Į tikinčiųjų sąmonę įbrukamas panašus į religiją pakaitalas be
esmės, esmė paslapčiom išplėšiama, o apiplėštajam dar ilgokai
atrodo, kad jis tikėjimą turi.
Esmė yra tikinčiojo ryšys su tikrai Esančiuoju. Esmė sugraužiama,
lieka religijos lukštas, o turinio Dievo ten nebėra. Lukštu
kurį laiką apsigaudinėjama. Vaizduojamasi tikinčiu, religingu.
Ilgainiui lukštas nepatenkina, ir manoma, kad religija nuvylė,
tad atsisakoma ir lukšto.
Toks kelias tironų ir prognozuotojų norams įgyvendinti, bet yra
ir kitas kelias. Garbingas kelias tų, kurie priešinasi nelaisvei,
ir galima džiaugtis, kad vis dar yra einančių tuo keliu.
Gražina TRIMAKAITĖ
© 2003"XXI amžius"