Dž.Orvelo kūriniai įspėja
apie totalitarizmo pavojų
Birželio 25ąją britų rašytojas
Erikas Bleras, geriau žinomas Džordžo Orvelo slapyvardžiu, būtų
šventęs 100 metų jubiliejų. Jo knygos išverstos į 70 kalbų, o
garsiausių jo kūrinių ištraukas, aforizmus nuolat cituoja politikai
ir paprasti piliečiai. Net ir didžiulio populiarumo sulaukęs realybės
šou Didysis brolis pavadinimą pasiskolino iš šio rašytojo. Dž.Orvelas
savo knygose skaitytojams parodo tai, ko jie niekada nesitiki
išvysti, atskleidžia slaptus žmogaus sielos užkaborius, būtent
jis pirmasis suprato, kad totalitarinis instinktas, noras paklusti
kažkam stipresniam, slypi pačiame žmoguje.
1949-aisiais Dž.Orvelas išleido bene labiausiai jį išgarsinusį
kūrinį, kurį literatūros kritikai linkę vadinti antitotalitarine
utopija arba totalitarine antiutopija romaną 1984ieji. Laimei,
kad tai, kas aprašyta šioje knygoje, netapo realybe. Nei A.Hitleris,
nei J.Stalinas, nei joks kitas diktatorius netapo tuo baisiuoju
knygoje aprašytu Didžiuoju Broliu.
Sovietmečio disidentams Dž.Orvelo kūriniai prilygo Biblijai. Juo
tikėjo visi, net ir tie, kurie neturėjo progos perskaityti bent
vieną jo knygą. Inteligentai stebėjosi, kaip niekada Sovietų Sąjungoje
nesilankęs anglas sugebėjo taip puikiai atskleisti žvėriškas komunizmo
užmačias sunaikinti žmogaus asmenybę. Tuo tarpu komunistai manė,
kad rašytojas taip pašiepia visas baisiąsias kapitalizmo ydas.
Na, o dabar, praėjus beveik dviem dešimtmečiams po 1984-ųjų, ir
daugiau nei dešimtmečiui po Sovietų Sąjungos žlugimo, akivaizdu,
jog Dž.Orvelas rašė ne apie komunizmą konkrečiai, bet apie kiekvieną
žmogaus teises paminantį režimą, jo kūriniuose valdžią turintys
asmenys kelia siaubą ir pasibjaurėjimą, valdžios troškimas atskleidžiamas
kaip pati didžiausia nuodėmė.
Šiandien klasikiniais tapusius romanus 1984ieji ir Gyvulių
ūkis neretai mėginama vertinti tik pagal politinius ar moralinius
kriterijus, nepelnytai pamirštant rašytojo talentą. Jo sukurtas
utopijas skaityti nėra nuobodu: skaitytoją pakeri veikėjai, taiklios
frazės, kurių neįmanoma pamiršti net ir po daugelio metų, dviprasmiškos
ir absurdiškos situacijos. Dž.Orvelas tikėjo žodžio galia. Ne
vienerius metus jis dirbo BBC radijuje, manė, jog gerai įvaldęs
žodį tam tikra prasme gali valdyti ir pasaulį. Viename iš interviu
jis sakė: Laisvė tai galimybė sakyti tai, ko nenorima klausyti.
Su komunistais ir anarchistais Dž.Orvelui teko susidurti vos keletą
mėnesių 1936-aisiais, pilietinio karo Ispanijoje metu. Jam neteko
gyventi diktatoriaus valdomoje šalyje ar sėdėti kalėjime. Tačiau
niekam kitam nepavyko taip atskleisti totalitarinėje visuomenėje
įkalinto žmogaus kasdienybės, kaip šiam britui. Kai Sovietų Sąjungą
pasiekė jo kūriniai, daugelis netikėjo, kad jų autorius užsienietis.
Žmonės buvo įsitikinę, kad po anglišku pseudonimu slepiasi koks
nors žymus disidentas.
Romanas 1984ieji aktualumo neprarado iki šiol. Pagal šio romano
šabloną ne vienas rašytojas rašo ir rašys knygas apie valdžios
bijančią visuomenę, kurioje svarbus vienintelis instinktas besąlygiškas
paklusnumas, o bet kokia individualybės išraiška smerkiama. Didysis
Brolis tapo asmenybės kulto simboliu, kuris komunistinėje visuomenėje
užėmė religijai skirtą vietą. Gyvulių ūkyje sovietinė sistema
atskleidžiama kiek kitu rakursu: aprašoma visur klestinti korupcija
ir dviveidiškumas, kuris anksčiau ar vėliau atves į pražūtį. Frazė
visos kiaulės lygios, tačiau kai kurios lygesnės Vakaruose tapo
komunistinės visuomenės simboliu. Dž.Orvelas sugebėjo įsiskverbti
į totalitarinėje visuomenėje gyvenančio žmogaus buitį, įžvelgė
kruopščiai slepiamą skurdą ir nepriteklius. Maistas neskanus,
gėrimai tiesiog šlykštūs, nuo žmonių trenkia prakaitu, trūksta
būtiniausių daiktų. Valdžia sąmoningai stengiasi, kad gyventojams
nuolat ko nors trūktų. Materialinė gerovė gali sukelti maištą,
tuo tarpu alkanas pilietis priverstas galvoti tik apie savo pilvą.
Prekės gaminamos tam, kad jos vėliau būtų sunaikintos. Valstybė
nuolat su kuo nors kariauja. Vieną visuomenės sluoksnį nuo kito
skiria tam tikros menkutės privilegijos, o ribą tarp skurdo ir
turto nubrėžia gabalėlis arklienos. Teisybės Ministerija kasdien
iš naujo perrašo šalies istoriją.
Paradoksalu, tačiau Dž.Orvelas simpatizavo kairiesiems ir pats
buvo socialistas. Partijos kolegas piktino tiek 1984ieji, tiek
Gyvulių ūkis. Vieniems atrodė neįmanoma susieti socializmą su
totalitarine visuomene, kitus šiurpino faktas, jog veiksmo vieta
pasirinkta Anglija. Tačiau dešinieji liaupsių negailėjo. Socializmu
Dž.Orvelas susižavėjo dirbdamas administracinį darbą britų valdomose
kolonijose. Tiesa, pirmuosiuose šio rašytojo literatūriniuose
mėginimuose jokių užuominų apie politiką. Tuo metu Dž.Orvelą
labiausiai domino tai, kas kelia estetinį pasigėrėjimą, tačiau
rašydamas apie kolonijose klestintį skurdą jis nevengė kritikos
britų pareigūnų atžvilgiu.
Rašytoją gąsdino tam tikrų socializmo idėjų pavertimas griežta
ideologija. Pavyzdžiui, vokiškojo marksizmo patobulinimas Rusijoje.
Na, o komunizmas, pasak jo, Europoje neįmanomas, įvairiose šalyse
susibūrusios komunistų partijos neveikė nieko kita, tik reklamavo
Maskvoje veikiantį režimą.
Pirmuoju bestseleriu 1945aisiais tapusį Gyvulių ūkį pats autorius
vadino pasišaipymu iš Rusijoje įvykusios revoliucijos. Tokia revoliucija,
kurios metu vieną valdančiąją klasę kita pakeičia jėga, gali pagimdyti
tik diktatūrą. O bet kokia diktatūra yra pavojinga. Romaną 1984ieji
Dž.Orvelas sakėsi parašęs ne kaip pranašystę, bet kaip tam tikrą
įspėjimą, tuo paneigdamas kaltinimus, esą jis šmeižiąs gimtąją
Angliją. Dž.Orvelo plunksnai priklauso dar keturi romanai, keturi
autobiografiniai esė, eilėraščių rinktinė, keturi tomai publicistikos
ir laiškų. Tačiau visame pasaulyje jį išgarsino 1984ieji ir
Gyvulių ūkis, knygos, kurias rašytojas parašė po pilietinio
karo Ispanijoje, privertusio susimąstyti apie totalitarizmo baisumus.
Pats rašytojas tvirtino, jog kiekviena po 1936 metų jo parašyta
eilutė tiesiogiai ar netiesiogiai nukreipta prieš šį reiškinį.
Gražina MINKAUSKAITĖ
© 2003"XXI amžius"