Europos Konventas savo
misiją baigė
Europos Konventas, turėdamas tikslą
apsvarstyti Europos Sąjungos ateitį ir parengti tolesnių jos reformų
siūlymus, savo darbą Briuselyje pradėjo 2002 m. vasario 28 d.
Šį bendrą ES valstybių ir šalių kandidačių atstovų susirinkimą,
kuriam pirmininkavo buvęs Prancūzijos prezidentas Valery Giscard
dEstaign (Valeri Žiskaras dEstenas), sudarė 105 nariai. Taigi
Konvente lygiomis teisėmis su dabartinių penkiolikos ES valstybių
vyriausybių ir parlamentų atstovais dalyvavo ir dešimties šį pavasarį
stojimo sutartis pasirašiusių valstybių atstovai. Lietuvai, kaip
ir kitoms valstybėms, Konvente atstovavo trys Seimo ir Vyriausybės
deleguoti nariai: Seimo Europos reikalų komiteto pirmininkas socialdemokratas
Vytenis Povilas Andriukaitis, liberalas Alvydas Medalinskas ir
Užsienio reikalų ministerijos sekretorius Rytis Martikonis. Praėjusią
savaitę, oficialiai sutarus dėl daugybę kartų taisyto kompromisinio
ES Konstitucinės sutarties projekto varianto, Konventas baigė
šešiolika mėnesių trukusį darbą.
Būtinybė sukurti Europos Konventą laikiną ir precedento neturintį
demokratinį forumą atsirado pradėjus naują ES plėtros etapą
ir taip ES susidūrus su dviem lygiareikšmiais uždaviniais. Pirma,
ES, priimančiai naujas nares, reikėjo išspręsti vidaus problemas,
tad Konventas turėjo rasti optimaliausią institucinių reformų
būdą, kad būtų užtikrinamas ES institucijų priartėjimas prie savo
piliečių, institucijų efektyvumas, geresnis jų kontroliavimas
demokratiškomis priemonėmis, atvirumas ir pan. Antrasis Konventui
mestas iššūkis buvo rasti atsakymą į klausimą, koks ES, turėsiančios
25-ias nares (o gal ir daugiau), vaidmuo bus šiame sparčiai kintančiame
pasaulyje, ir taip numatyti, kokiu mastu valstybės narės turėtų
bendradarbiauti tarpusavyje. Konventui dar nepradėjus darbo, buvo
aišku, jog ES, norinčiai tapti viena didžiųjų tarptautinės arenos
žaidėjų, nebeužtenka vien ekonominio potencialo. Vadinasi, glaudesnio
bendradarbiavimo politikos bei gynybos srityse tarp ES narių klausimo
svarstymas Europos Konvente taip pat buvo neišvengiamas.
Akivaizdu, kad abu šiuos klausimus Konventas turėjo spręsti kartu.
Nes juk nuo to, kaip ES turėjo būti reorganizuota viduje, tiesiogiai
priklausė ir jos pozicija užsienio politikos klausimais. Ir nors
iš pradžių buvo tikimasi, kad Konventas šiais klausimais pateiks
tik pasiūlymų paketą, greitai išsivystė idėja parengti ES Konstitucinės
sutarties projektą, kuris sujungtų iki šiol galiojančias Europos
Sąjungos ir Europos Bendrijos steigimo sutartis, taip pat Mastrichte,
Amsterdame ir Nicoje priimtus dokumentus bei kt. Taigi vienas
svarbiausių Konvento pasiekimų buvo tai, kad iš esmės šia Konstitucine
sutartimi buvo supaprastinta visa ES teisinė sistema, kurią bandyta
padaryti suprantamesnę ir prieinamesnę eiliniam ES piliečiui.
Natūralu, kad iš preambulės ir keturių dalių susidedančios Konstitucinės
sutarties projekto svarstymas neapsiėjo be itin dinamiškų diskusijų
tiek aukščiausiame lygmenyje Konvente, tiek kiekvienos šalies
viduje.
Konventas, sukurdamas internetinę diskusijų svetainę ir kitais
įvairiais būdais skleisdamas informaciją apie savo darbą bei skatindamas
viešai kalbėti apie ES ateitį, į diskusijas taip pat siekė įtraukti
ir kuo daugiau esamų bei būsimų ES piliečių. Deja, The Economist
duomenimis, praėjus daugiau nei metams nuo Konvento darbo pradžios,
dauguma ES piliečių dar nebuvo girdėję apie Europos Konventą ar
jo rengiamą Konstitucinę sutartį. Pavyzdžiui, Ispanijoje apie
Konventą žinojo apie 10 proc. gyventojų, o apie Konstituciją
tik vienas procentas. Tad, matyt, galime teigti, kad nors teoriškai
ir buvo siekiama suartėti su ES piliečiais, praktiškai tai tiesiog
nepavyko. Vis dėlto džiugu, jog jaunimas savo nuomonę ES ateities
klausimais išreiškė gana aiškiai. Ir ne tik senosiose ES šalyse,
bet ir Lietuvoje. (Apie tai artimiausiuose Žvilgsniuose.)
Be abejo, Europos Konvento parengtoje Konstitucinėje sutartyje
dar lieka nemažai taisytinų bei Lietuvai ir kitoms esamoms ar
būsimoms mažosioms ES narėms ne itin palankių aspektų. Tačiau
tai, kad šiuo dokumentu iki galo nėra patenkinta nė viena iš penkiolikos
esančių ir dešimt būsimų ES valstybių narių, pasak V.Andriukaičio,
rodo, jog šis kompromisiniu būdu parengtas Konstitucinės sutarties
projektas yra geras bei teisingas, nes visos ES šalys turėjo padaryti
tam tikrų nuolaidų. Vadinasi, ir Konvento atliktas darbas yra
išties vertingas.
Taigi galutinį sprendimą ES ateities, kuri jau apibrėžiama Konstitucinėje
sutartyje, klausimais turės priimti spalį prasidėsianti ir greičiausiai
net iki pusės metų užsitęsianti ES Tarpvyriausybinė konferencija.
O galutinai pasirašyti sutartis tikimasi kitų metų gegužės mėnesį,
po to, kai tik dešimt naujų valstybių taps visateisėmis ES narėmis,
o pati ES taps didžiausiu pasaulyje ekonominiu ir politiniu bloku
su beveik puse milijardo gyventojų. Konstitucinė sutartis įsigalios,
kai ją ratifikuos keturi penktadaliai visų ES narių, tuo tarpu
iki 2009 metų dar planuojamas pereinamasis laikotarpis.
Šarūnė LAPINSKAITĖ
© 2003"XXI amžius"