Ar galima Lietuvoje krikščionių
politikų santalka?
Lietuvoje veikia dvi viena kitai
oponuojančios krikščionių demokratų partijos, Krikščionių demokratų
frakciją įkūrė ir Tėvynės sąjunga, o liberalcentristai tokio pavadinimo
frakciją yra įsipareigoję įsteigti. Taigi Lietuvoje politikų,
kurie viešai teigia savo krikščioniškas pažiūras, tikrai netrūksta.
Deja, krikščionių politikų įtaka valstybės gyvenime minimali.
Paprastai ji apsiriboja krikščioniška retorika, dažnu Dievo vardo
minėjimu, bet ne kitokios, ant tvirtų vertybių pamatų stovinčios
visuomenės kūrimu.
Karštai diskutuojama, kas dėl tokios situacijos kaltas, kas suskaldė
Lietuvoje krikščionis politikus, o kas juos bandė sutelkti. Paprastai
tokio pobūdžio diskusija primena Jėzaus ištarmę apie tai, kad
puikiai įžvelgiame krislą brolio akyje, bet nematome rąsto savojoje.
Iš tiesų įvairioms politinėms organizacijoms priklausantys krikščionys
politikai teisėtai gali vardyti tarpusavio nuoskaudas. Tačiau
ar dėl to kas nors pasikeis?
Esu įsitikinęs, kad dabartinėje situacijoje visi Lietuvos krikščionys
politikai turi pripažinti, kad vertybių erozija Lietuvoje tik
stiprėja, auga cinizmas ir neviltis. Šiandien mes jau nebeturime
teisės gyventi praeities nuoskaudomis, bet turime telktis lemiamai
kovai už mūsų valstybę. Pasiekti Lietuvos politikų krikščionių
santalką bus tikrai nelengva, tačiau tikrai tikiu, jog, nepaisant
įvairių nuostatų skirtumų, egzistuoja politinio gyvenimo sritys,
kur privalome sutarti visi.
Galbūt šiandien nėra prasmės kalbėti apie politinių organizacijų
susivienijimą, nes yra per daug tarpusavio įtarumo, dar labai
skauda praeities žaizdas, tačiau tik geros valios ir ištikimybės
Jėzui Kristui reikia tam, kad susėstume prie vieno stalo ir sutartume
dėl veiklos prioritetų bei būtinybės ginti krikščioniškas vertybes.
Klausimų, dėl kurių turėtų sutarti Lietuvos krikščionys politikai,
tikrai pakanka. Pateiksiu tik kelis, bet esu įsitikinęs, kad bendrų
sąlyčio taškų sąrašas yra kur kas ilgesnis.
Pirmiausia gyvybės apsaugos klausimai. Gyvybė Lietuvoje turi būti
saugoma nuo pat prasidėjimo akimirkos iki pat biologinės mirties.
Abortai, eutanazija, eksperimentai su žmogaus embrionais visa
tai turi būti aiškiai prilyginta žmogžudystei.
Antra, parama darniai šeimai. Daug kalbama apie šeimos svarbą,
tačiau realiai šiandien Lietuvoje remiamos tik asocialios, bet
ne darnios šeimos. Kitas dalykas regime šeimos institucijos
griovimo tendenciją. Ji pasireiškia per bandymus įteisinti homoseksualius
santykius, santuokos ir paprasto gyvenimo kartu teisinį sulyginimą.
Šiandien valstybė finansuoja daugybę programų, kurios iš esmės
didina šeimos eroziją. Tam turime visi vieningai priešintis. Problemiška
tai, kad prieš gyvybę bei šeimą nukreipta politika gauna didžiulę
finansinę įvairių farmacijos kompanijų paramą. Taigi neturėtume
stebėtis, kodėl įtakingiausios žiniasklaidos priemonės taip aktyviai
puola krikščioniškas vertybes. Mes atsilaikysime prieš propagandos
bangas tik būdami vieningi, sutelkę visus Lietuvos krikščionis.
Trečia, šiandien ne mažiau aktualus nei XIX a. pabaigoje popiežiaus
Leono XIII išsakytas raginimas valstybei rūpintis darbininkų klausimais.
Krikščionys politikai privalo užkirsti kelią darbdavių savivalei
bei vargingųjų teisių pažeidimams. Nepalikime darbo politikos
liberalams ir socialistams. Tai sritis, kurioje ypač svarbu remtis
krikščioniškomis vertybėmis.
Ketvirta, Lietuvos švietimo sistema sparčiai perima komercijos
principus ir kartu tolsta nuo vertybinių pamatų. Jei šis procesas
tęsis toliau, nukirsime šaką, ant kurios sėdime. Dorovinis bei
pilietinis ugdymas neturi tapti pavainikiais mokykloje. Šiandien
mokiniai maitinami gausiomis žiniomis, bet abejingai apleidžiamas
asmenybės ugdymo procesas. Švietimo sistema yra svarbiausia valstybės
investicijų sritis, o ne komercinis kioskas, pardavinėjantis abejotinos
kokybės prekes.
Penkta, nors iš esmės visi Lietuvos politikai krikščionys aktyviai
agitavo referendume dėl stojimo į Europos Sąjunga, tačiau sulig
referendumu misija nesibaigė. Turime reikalauti, kad Lietuva užimtų
aktyvią poziciją, siekdama labiau krikščioniškoms šaknims atviros
vieningos Europos. Kita vertus, turime rengtis kultūriniams iššūkiams
ir stiprinti savo lietuvišką tapatybę. Tai reiškia, jog šiandien
Lietuvai reikalinga nauja veiksminga kultūros politika, kurioje
pakankamai daug dėmesio būtų skirta tautinei kultūrai stiprinti.
Esu įsitikinęs, kad dėl išvardytų penkių klausimų visi Lietuvos
politikai krikščionys gali ir privalo sutarti. Savo ruožtu tikiu,
kad tikroji politinė santalka prasideda ne nuo formalių sutarčių,
lyderių derybų, pažadų, bet nuo konkrečių bendrų darbų. Jei mes
liksime pasyvūs ar susiskaldę, pamažu sunyksime ir virsime niekam
nereikalingais cimbolais.
Andrius NAVICKAS
Vilnius
© 2003"XXI amžius"