Didėjantis mišrių šeimų
skaičius gąsdina genetikus
Mišriose šeimose gimę vaikai neretai
susiduria su bendraamžių panieka, tokiose šeimose neretai kalbama
dviems ar net trijomis kalbomis, o skyrybų atveju vaikams tenka
pasirinkti ne tik kurią pusę - mamą ar tėtį palaikyti, bet ir
apsispręsti, kokią tautybę jie renkasi.
Suirus Sovietų Sąjungai, keletą kartų sumažėjo mišrių santuokų
tarp posovietinių respublikų piliečių, tačiau gerokai padaugėjo
santuokų su kitataučiais iš tolesnių kraštų skaičius. Tiesa, sovietmečiu
nebuvo skaičiuojamos santuokos, kai tuokėsi skirtingoms etninėms
grupėms priklausantys žmonės. Dabar viskas kitaip. Vien 2002-aisiais
Maskvoje susituokė 50 tūkst. tokių šeimų, o nuo 1990-ųjų į JAV
nutekėjo 75 tūkstančiai rusaičių. Psichologė O.Machovskaja teigia,
kad bene dažniausiai rusės teka už Turkijos ir Sirijos piliečių.
Daugelis tokių jaunikių atvyksta į Rusiją darbo reikalais, tačiau
po vedybų dažnas jų į tėvynę nebegrįžta. Tuo tarpu norinčios pagerinti
materialines sąlygas ieško amerikiečių ar bent jau Vakarų Europos
šalių atstovų. Iš pirmo žvilgsnio atrodytų, kad jaunoji karta
santuoką telaiko priemone gauti išsvajotai užsienio šalies pilietybei
bei geresniam gyvenimui svetur.
Specialistams didžiulį susirūpinimą kelia santuokos tarp stačiatikių
ir musulmonų. Posovietinėse respublikose, iširus santuokai, vaikai
beveik visais atvejais lieka su motina. Kur kas didesni pavojai
gresia merginoms, gyvenimo draugu pasirinkusioms musulmoną iš
Artimųjų Rytų. Prieš ištekant derėtų pasidomėti toje šalyje galiojančiais
santuokos įstatymais. Musulmonai vaiką laiko giminės tęsėju, kuris,
santuokai iširus, privalo būti auklėjamas tėvo. Be to, vaikams
gali būti neleidžiama su motina bendrauti jos gimtąja kalba ar
laikytis jos šalies tradicijų.
Neretai sakoma, kad mišriose santuokose gimę vaikai yra sveikesni
ir gabesni, neva jie visada apdovanoti nepaprastu grožiu bei stulbinančiais
protiniais gebėjimais. Tačiau medikai įspėja, kad, tuokiantis
skirtingų rasių atstovams, jų palikuonys gali įgyti tokių savybių,
kokių neturėjo nė vienas jų tėvų. Šie genetiniai pokyčiai, pasak
gydytojo O.Botvinjevo, ilgainiui gali tapti kažkuo panašiu į atominę
bombą. Tokie vaikai neretai būna neatsparūs įvairioms infekcinėms
ligoms, jų imuninė sistema silpna, galimas polinkis onkologinėms
ligoms, gali sutrikti centrinės nervų sistemos veikla bei dėl
nepageidautinų genų kombinacijų atsirasti polinkis psichikos ligoms.
Pasak gydytojo, mišrių santuokų skaičius šiandien jau pasiekė
apogėjų. Daugėjantis žmonių, turinčių paveldėtus patologinius
genus, skaičius kuria nestabilų tautos genofondą.
Beje, klaidinga būtų manyti, kad genetikai ragina atsisakyti mišrių
santuokų, jie tik mėgina įrodyti, jog kartais toks dviejų suaugusių
žmonių sprendimas gali turėti neigiamos įtakos jų vaikams. Juk
net ir emigrantų rojumi vadinamose JAV neišvengiama problemų.
Ten stengiamasi nepastebėti rasinių bei etninių skirtumų. Neretas
amerikietis nė karto nesusimąstė apie savo ar išrinktojo kilmę
(tačiau vargu ar tai įmanoma bet kurioje kitoje pasaulio šalyje),
bet ir čia vedybos tarp skirtingų rasių atstovų nėra tokios dažnos,
kaip linkęs manyti ne vienas europietis. Paskutinysis JAV gyventojų
surašymas parodė, kad JAV gyvena 13 proc. išeivių iš Lotynų Amerikos
šalių, 12 proc. afroamerikiečių, 4 proc. išeivių iš Azijos šalių
bei 1 proc. Amerikos indėnų palikuonių. Gyventojų daugumą, net
68 proc., sudaro baltosios rasės atstovai. Rasinė JAV piliečių
sudėtis labiausiai kinta dėl šalį užplūstančių imigrantų iš Lotynų
Amerikos šalių skaičiaus. Mišrios tarprasinės santuokos tam įtakos
beveik neturi.
Užaugęs mišrioje šeimoje vaikas neišvengiamai susiduria su klausimu,
kokia jo tautybė. Štai Sankt Peterburge gyvenantis Jevgenijus
save vadina kosmopolitu ir jaučiasi nepritampąs prie jokios tautybės
atstovų. Jevgenijaus senelė buvo totorė, senelis - rusas, mama
pusiau rumunė, pusiau moldavė. Jevgenijui norėtųsi save laikyti
kurios nors vienos tautos atstovu, deja, kiekviena tauta turi
savitą kultūrą, o mišrioje šeimoje užaugęs vaikas, anot jo, netenka
bet kokios kultūros. Psichologė O.Machovskaja tokiems žmonėms
pataria kreiptis į profesionalius psichologus, nagrinėjančius
skirtingų kultūrų santykius. Kiekviena mišri santuoka unikali,
tačiau anksčiau ar vėliau ateina laikas apsispręsti, kuri kultūra
artimesnė, ir visomis išgalėmis stengtis ją priimti. Pasak jos,
sunkiausia dirbti su žmonėmis, kuriems nepavyko susiformuoti tautinio
identiteto.
Vaikai, kurių tėvai atstovauja skirtingoms kultūroms, neretai
auga lyg tarp dviejų priešų ugnies. Tais atvejais, kai motina
tikisi santuoka garantuoti vaikui sotesnį gyvenimą svetimoje šalyje,
suteikti geresnį socialinį statusą, skyrybų metu neretai motina
tampa auka arba ja apsimeta, nenorėdama prisiimti atsakomybės
už savo ankstesnius veiksmus. Tarptautinės vaiko teises ginančios
konvencijos, galima sakyti, bejėgės, iš tiesų teisminiai ginčai
dėl vaikų globos sprendžiami pagal toje šalyje galiojančius įstatymus.
Tokiose šalyse, kaip Rusija, Vakaruose veikiantys įstatymai sunkiai
prigyja, teismuose neišvengiama kuriozinių situacijų, pavyzdžiui,
užsienietis tėvas savo trims vaikams išlaikyti įpareigojamas mokėti
vos 700 rublių per mėnesį.
Šeimos santykių specialistai ir psichologai laikosi nuomonės,
kad šeimos laimę nulemia ne sutuoktinių tautybė, bet jų abipusės
pastangos kurti jaukų namų židinį. Iki šiol nėra jokių statistinių
duomenų, kurie įrodytų, kad mišrios šeimos laimingesnės ar nelaimingesnės
už kitas. Kiekvienas žmogus nejučia perima tėvų šeimoje vyravusių
santykių, vyro ir moters vaidmenų modelį. Todėl po vienu stogu
atsidūrus skirtingų kultūrų atstovams neišvengiamas tam tikrų
elgesio modelių konfliktas. Nesutarimus padeda išspręsti meilė
ir tarpusavio supratimas. Jei to trūksta, nesutarimai itin paaštrėja,
kai tenka pasirinkti, į kurią mokyklą ar vaikų darželį leisti
atžalas. Tiek tėvai, tiek vaikų teisėmis besirūpinantys pareigūnai
privalo daryti viską, kad vaikai gautų tai, kas jiems geriausia.
Pagal užsienio žiniasklaidą
parengė
Gražina MINKAUSKAITĖ
© 2003"XXI amžius"