Vilties liudytojas
Popiežiaus Jono Pauliaus II apsilankymo Lietuvoje
dešimtmečiui
|
Popiežius Jonas Paulius
II Vilniaus oro uoste.
1993 m. rugsėjo 4 d. |
Šiomis dienomis sukanka dešimt
metų, kai Lietuvoje lankėsi popiežius Jonas Paulius II. Ta proga
prisiminkime šio iškilaus žmogaus ilgą ir sudėtingą pontifikato
laikotarpį, jo nuveiktus darbus, įvertinimą ir negailestingą kritiką.
Vargu ar rastume pasaulyje žmogų, kuris žmonijos labui būtų nuveikęs
tiek, kiek per savo gyvenimą nuveikė popiežius Jonas Paulius II.
Net ir sulaukęs gilios senatvės, Karolis Vojtyla šiandien neatsisako
savo pareigų ir, kiek jėgos leidžia, dalyvauja ganytojiškoje veikloje.
Bažnyčios istorikai jo išrinkimą popiežiumi vertina kaip reikšmingiausią
per kelis šimtmečius Bažnyčioje įvykusį įvykį, padariusį didelę
įtaką visam pasauliui. Kai kurie jį laiko net iškiliausiu popiežiumi
nuo XVI amžiaus reformacijos ir kontrreformacijos laikų. Jų teigimu,
būtent Jono Pauliaus II ir II Vatikano Susirinkimo dėka Katalikų
Bažnyčia atrado savo vietą šiuolaikiniame pasaulyje ir apibrėžė
naujas gaires, su kuriomis Bažnyčia įžengė į krikščioniškosios
istorijos trečiąjį tūkstantmetį.
Sunku išvardyti visus Popiežiaus nuopelnus, kuriuos jis įvykdė
religinėje, politinėje-demokratinėje, socialinėje, kultūrinėje,
moralinėje, ekumeninėje, taikos ir daugelyje kitų sričių. Jis
atgaivino Popiežiaus institucijos, kaip Petro įpėdinio tiesos
liudytojo, tarnystės supratimą, aplankė kone kiekvieną žemės lopinėlį,
pasitelkė žiniasklaidos priemones, išleido trylika enciklikų,
daugybę kreipimųsi, kuriuose palietė beveik kiekvieną žmogiškojo
gyvenimo aspektą. Jam pavyko pagerinti santykius tarp katalikų
ir kitų religijų bei krikščioniškų konfesijų. Artėjant naujam
tūkstantmečiui, jis kvietė krikščionis ir kitų religijų atstovus
peržiūrėti savo bekompromisį mąstymą bei siekti tarpusavio supratimo,
vienybės ir taikos pasaulyje; jis inicijavo daugelį tarptautinių
susitikimų, skirtų tautų problemoms spręsti, spartėjant visuotiniam
vertybių praradimui, ne kartą kreipėsi į JTO, savo pranešimais
gindamas prigimtines žmogaus teises ir orumą. Pasibaigus pirmajam
jo pontifikato dešimtmečiui, Jonas Paulius II jau buvo surinkęs
pačią didžiausią auditoriją pasaulyje, ir milijonai žmonių, tarp
jų ir nekatalikai, jį laikė ir tebelaiko iškiliausia asmenybe,
savo moralinius principus ir įsitikinimus siekiančia įkūnyti tikrovėje.
264-uoju Romos popiežiumi Karolis Vojtyla tapo turėdamas 58 metus
ir buvo pirmasis popiežius ne italas ir pirmasis slaviškos kilmės
popiežius. Jo pontifikatą savo knygoje Jonas Paulius II. Vilties
liudytojas išsamiai yra aprašęs Džordžas Veigelis. Apie K.Vojtylos
išrinkimą popiežiumi jis rašo: KGB galva J.Andropovas perspėjo
sovietinę valdžią, kad lenko išrinkimas popiežiumi reiškia didelę
grėsmę, - ir tai, kad jo perspėjimas buvo ne tuščiažodžiavimas,
tapo aišku, kada Popiežius 1979 metų birželį aplankė savo gimtąjį
kraštą, tuo pradėdamas revoliuciją mąstyme, kuri galutiniame rezultate,
be jėgos panaudojimo, Rytų Europos centrinėje dalyje sugriovė
sovietinę imperiją.
Viena iš daugelio temų, kurias Jonas Paulius II plėtojo savo pontifikato
metu, tai kultūra, kaip istorijos varomoji jėga. Šią temą Popiežius
ypač išryškino 1990 metais. Sukaupęs didelę patirtį ir praėjęs
ilgų intelektualinių svarstymų kelią, jis galėjo drąsiai pareikšti,
kad ne politika ir ekonomika yra istorinės kaitos variklis. Istoriją
lemia kultūra, o kultūros širdyje slypi kultas arba religija,
- sakė jis. Komunizmo žlugimas Europoje 1989-1991 metais patvirtino,
kad būtent kultūra ir žmogiškosios dvasios galia valdo istoriją.
Popiežius teigė, kad tai yra patys svarbiausi veiksniai, kurių
pagalba galima reevangelizuoti Vakarų Europą, Centrinėje ir Rytų
Europoje įtvirtinti laisvės pamatus bei iš komunistinio režimo
išvaduoti Kubą.
Galvoti teisingai ir išsakyti tiesą galima tik laisvės pagrindu
sukurtoje valstybėje, todėl Popiežiaus kalbose, išsakytose jo
vizitų Lenkijoje, Vokietijoje, Kuboje ir kitur metu, ne kartą
skambėjo žodis demokratija, kurią jis suprato kaip politinį institutą,
geriausiai atitinkantį ne tik žmogiškąją prigimtį, bet ir keliantį
tam tikrus įpareigojimus bei reikalavimus, įgalinančius suderinti
laisvę ir atsakomybę. Kubos problema, - sakė jis 1998 metais
Havanoje, - tai rezultatas sistemos, kuri sugriovė žmogaus asmens
vertę. Jis kvietė kurti valstybę, kuri gerbtų žmogų, tiek atskiriems
asmenims, tiek konfesijoms sudarytų sąlygas laisvai gyventi pagal
savo tikėjimą, kuris, išreikštas visuomeninio gyvenimo kontekste,
suteiktų dvasinį, moralinį ir pilietinį pagrindą visos tautos
ir nacijos kultūriniame gyvenime.
1994 metais žurnalas Time paskelbė Popiežių metų žmogumi, o
byrančios SSRS vadovas M.Gorbačiovas, iš kurio buvo galima tikėtis
neigiamos reakcijos Jono Pauliaus II atžvilgiu, pareiškė, kad
Popiežius suteikė neįkainojamą pagalbą nutraukiant šaltąjį karą.
Net Kubos diktatorius Fidelis Kastro įvertino Popiežiaus pastangas
ir žavėjosi jo asmenybe. Tačiau ne visuomet Jonas Paulius II buvo
lydimas gerų atsiliepimų. Buvo ir kita tamsioji jo vertinimo
pusė, kuri sklido iš priešiškai nusiteikusių žurnalistų, biografų,
intelektualų. Buvo tokių, kurie matė Popiežių kaip piktą, senstantį
žmogų, nesugebantį suvokti pasaulio problemų, ginantį tik savo
pasaulio suvokimą ir savus pastarojo gydymo metodus, matė, kaip
autoritarinį Bažnyčios valdytoją, nuo kurio nusigręžė konservatyvūs
teologai ir dvasininkai.
Į klausimą, kodėl Jonas Paulius II taip prieštaringai vertinamas,
savo knygoje bandė atsakyti minėtasis popiežiaus biografas Dž.Veigelis.
Anot jo, pirmiausia K.Vojtyla yra uždaras žmogus, nelinkęs savo
asmeninių, mistinių išgyvenimų iškelti viešumon, todėl religiniai
išgyvenimai, suformavę jo pažiūras, dažnai lieka nežinomi, o gilių
mistinių išgyvenimų pagrindu kuriama teorija nesuprantama. Antra,
Jonas Paulius II yra lenkiškos kultūros žmogus ir toks jo sutapatinimas
su šia tautybe Vakaruose sukelia tam tikrų sunkumų, neleidžiančių
lenko matyti viso pasaulio intelektualine siela. Trečia, Jono
Pauliaus II asmenybę suvokti trukdo istoriškai susiklostęs Vatikano
tarnautojų uždarumas, įtarumas, atsargumas bei įsitikinimas, kad
tylėjimas yra daug geriau už bandymą išaiškinti savo požiūrį.
Jonui Pauliui II tapus gerai prieinamu grobiu žiniasklaidai, jos
puslapiuose neretai pasirodydavo žinutės apie įtemptus Popiežiaus
ir kitų Vatikano tarnautojų santykius. Kita Popiežiaus nesupratimo
priežastis yra ta, kad jo aistra mokyti, jo įsitikinimai ir siekiai
esamo meto situacijoje buvo tikri iššūkiai, sukeliantys ne tik
prieštaringas reakcijas, bet ir pačius prieštaravimus.
Dž.Veigelio teigimu, priešingai visuotinai vyraujančioms hedonistinėms
nuostatoms, Popiežiaus, o kartu ir visos Bažnyčios, tvirtinimas,
kad išganymas yra pasiekiamas kančios keliu, skamba gana prieštaringai.
Popiežius moko, kad egzistuoja universalios tiesos, kad žmogus
yra pajėgus jas pažinti ir kad jų pažinimas yra moralinė žmogaus
pareiga. Tuo tarpu visiems gerai žinoma, kaip sunku yra įtikinti
šiuolaikinį intelektualą universalių, nekintamų tiesų buvimu.
Vyraujant tradiciniam požiūriui, kad laimingas yra tas, kuris
talentingas ir sugeba tuo talentu pasinaudoti, Popiežiaus mokymas
išsiskiria teigimu, kad laimę žmogus gali rasti ir laisvoje tarnystėje,
ieškodamas aukštesnės tiesos ir meilės. Priešingai nusistovėjusiems
žmogaus vertinimo kriterijams, kurių pagrindinis naudingumas,
Popiežius teigia, kad kiekvienas žmogus yra vertingas jau vien
savo gimimo aktu. Naudos ir asmeninių interesų siekimo epochoje
prieštaringas yra ir Popiežiaus skelbimas, kad žmogus turi tikėti
Dievą ir siekti šventumo, bet ne todėl, kad tai būtų jam naudinga,
o todėl, kad jis tai turi daryti.
Šie ir kiti prieštaravimai, kaip daugelis mano, nėra Popiežiaus
bandymas atsukti laikrodžio rodyklę atgal, sustabdyti pasaulio
progresą ir užsiimti jo restauracija. Popiežiaus mokymas, kaip
ir nusistovėjusios šiuolaikinio pasaulio nuostatos, yra nukreiptas
bendra kryptimi tai žmogaus laisvės ir laimės šioje žemėje kryptimi.
Tačiau, vertinant visą Jono Pauliaus II mokymą per ilgiausiai
trunkantį Bažnyčios istorijoje pontifikatą, galima išskirti daugybę
teminių variacijų, kurias visas vainikuoja vienintelė didžioji
tema, atsispindėjusi jo inauguracinėje enciklikoje Redemptor
hominis, tai krikščioniškasis humanizmas, kaip Bažnyčios atsakas
į pasaulinę civilizacijos krizę XX a. pabaigoje.
Per visą savo tarnystės laikotarpį Jonas Paulius II siekė apginti
Antrąjį Vatikano Susirinkimą, kuriame Katalikų Bažnyčia, stengdamasi
vystyti teologiją, pripildytą Bažnyčios misijos pasaulyje prasmės
ieškojimu, susidūrė su šiuolaikiškumo nuodėme. Pagrindiniu Susirinkimo
tikslu Popiežius įvardijo laisvę, kuri, stovint ant XXI amžiaus
slenksčio, yra didysis žmonijos įkvėpimas ir didžioji dilema.
Šios dilemos sprendimo K.Vojtyla ieškojo Bažnyčios pasiuntinybėje.
Anot jo, didžioji tarnystė, kuria Bažnyčia gali pasitarnauti šiuolaikiniam
pasauliui, tai priminti jam tai, kad laisvė skverbiasi į tiesą
ir realizuojasi dorybėje. Būtent tai Kristus turėjo omenyje, sakydamas,
kad tiesos žinojimas daro žmogų laisvą ir būtent tai Bažnyčia
siūlo šiuolaikiniam pasauliui, kad jis galėtų realizuoti didžiuosius
savo siekius. Popiežiaus teigimu, būtent dėl to ir buvo sušauktas
Antrasis Vatikano Susirinkimas.
Nenuostabu, kad tokiame laisvės suvokimo kontekste, griūvant europietiškajam
komunizmui, Jono Pauliaus II vaidmuo buvo toli gražu ne paskutinis.
Jo aiškiai ir tvirtai ištartas tiesos žodis įkvėpė sąžinės revoliuciją
prieš komunizmą bei visokio plauko totalitarizmą ir buvo nemenkas
užtaisas sprendžiant socialines Pietų Azijos ir Lotynų Amerikos
problemas, naujai iškylančias žmogaus moralės ir bioetikos problemas,
pasireiškiančias vis didėjančių technikos galimybių ir jos ribų
apibrėžtyje.
Jono Pauliaus II pontifikatas dar tęsiasi, ir visuomet lieka atviras
klausimas, kaip patys Bažnyčios tarnautojai priėmė tokį Popiežiaus
aktyvumą ir ryžtingas permainas. Kai kurie tvirtino, kad Jono
Pauliaus II polinkis vadovauti Bažnyčiai kaip seminarui paspartino
Romos biurokratijos vystymąsi, kiti kaltino Popiežių, kad jo pontifikatas
taip identifikavosi su popiežiškuoju asmeniu, kad tai sumažino
lokalinių vyskupų, kunigų ir netgi pačių parapijiečių iniciatyvą,
dar kiti teigė, kad per dvidešimt Popiežiaus ganytojiškos veiklos
metų sumažėjo vidinė Bažnyčios vienybė ir to pasekmė - skirtingos
nuomonės ir nesutarimai dėl doktrinų. Tačiau Šventojo Petro įpėdinystė
Popiežiaus asmenyje, teologo Hanso fon Baltazaro teigimu, kaip
tik ir yra Bažnyčios vienybės, vienybės skirtingume atskaitos
taškas.
Yra ir kita Popiežių kritikuojančiųjų grupė, kuri dažnai vadinama
restauracionistais, siekiančiais grąžinti Bažnyčią į popiežiaus
Pijaus XII laikus. Tačiau tai nėra radikalių II Vatikano Susirinkimo
priešininkų, kaip, pavyzdžiui, vyskupo Marselio Lefebvro ar kitų
reiškiama kritika. Restauracionistai pripažįsta Susirinkimo nutarimus,
bet teigia, kad jų įgyvendinimas yra stabdomas teologinės, organizacinės
bei pastoracinės disciplinos nebuvimo Bažnyčioje.
Ir iš tikrųjų K.Vojtyla niekada nesiekė panaikinti opozicijos
savo atžvilgiu ir niekada nesivadovavo autoritariniu valdymo principu.
Galimas daiktas, kad Bažnyčiai tai padarė žalos, bet tik ne tokiu
mastu, kaip kad bando nupiešti restauracionistai. K.Vojtyla nebuvo
vienas iš Romos kurijos auklėtinių. Centrinės bažnytinės valdžios
jis buvo išrinktas kaip dvasininkas, neturintis tokio popiežiaus
modelio, kokį turėjo Kurijos veteranai. Šis Jono Pauliaus II trūkumas
tapo kūrybine intelektualine jėga, neatmetančia visuomeninės įtakos.
Jau jo enciklika Redemptoris missio parodė, kad ateities Bažnyčia,
skelbianti krikščioniškąjį humanizmą ir atliekanti evangelizacijos
misiją pasaulyje, bus ne primetanti, o siūlanti savo tiesas Bažnyčia,
kurios vadovas bus ne katalikiškosios Romos valdžios vykdytojas,
bet gilaus tikėjimo žmogus, evangelistas, vilties pasauliui nešėjas.
Lina KLUSAITĖ
© 2003"XXI amžius"