Žmogus be apsisprendimo abstrakcija
|
Tatjana Maceinienė
|
Pokalbis su Lietuvos rašytojų
sąjungos nare, eseiste, vertėja, A.Maceinos kūrybos tyrinėtoja Tatjana
Maceiniene, sudariusia trečiąjį A.Maceinos poezijos rinkinį Klajūnas
bei parašiusia knygą Pašauktas kūrybai. Antanas Maceina: filosofo
asmenybės interpretacija, už kurią šiais metais jai buvo paskirta
Į laisvę fondo premija.
Gerb. Tatjana, kaip jūs atradote
A.Maceiną ir kaip jūsų gyvenime įvyko tas posūkis, kad net metėte
režisūrą ir atsidėjote A. Maceinos studijoms bei vertėjos darbui?
Jūsų klausimas, nors ir tradicinis,
bet ganėtinai sunkus. Atsakyti į jį, vadinasi, peržvelgti visą savo
gyvenimą, kuris, beje, kaip ir daugumos žmonių, kupinas įvykių bei
nusivylimų. Sumažinti nusivylimus, reiškia pabandyti savo gyvenimą
įprasminti. Manau, kad kiekvienas nori (sąmoningai ar ne visai sąmoningai)
įprasminti savo gyvenimą, ieško gyvenimo prasmės. Savo laiku tai
įvyko maždaug 1976-1978 metais, kai aš dėsčiau režisūrą ir aktorinį
meną Lietuvos konservatorijos Klaipėdos fakultetuose, nusivyliau
teatru priėjau prie išvados, kad teatrinis menas gan primityvus
būdas atskleisti ir susivokti ne tik sudėtingame žmogaus pasaulyje,
bet ir mus supančio plataus pasaulio reiškiniuose. Pradėjo kankinti
klausimai kas yra žmogus, kam jis būna, kodėl būna, kam aš esu
iš esmės tai žmogaus paskirties šiame pasaulyje klausimai. Atsakymų
pradėjau ieškoti filosofinėje literatūroje. Tačiau didieji filosofai
(pvz., Hegelis) kažkodėl likdavo toli nuo manęs. Arčiau širdies
buvo F.Dostojevskis, kurio legenda apie Didijį inkvizitorių žavėjausi
nuo studijų laikų Vilniaus universitete, kur studijavau rusų kalbą
bei literatūrą. Šią legendą laikiau genialiu, nepralenkiamu savo
ypatinga giluma (giliau neįmanoma) kūriniu. Ir štai sužinojau, kad
mano šešuras Antanas Maceina (žinojau, kad jis vienas reikšmingiausių
lietuvių filosofų) ją interpretavo. Pasidarė įdomu, juo labiau kad
viename iš savo laiškų jis užsiminė, kad jam būtų smalsu, kaip aš
vertinu būtent jo interpretaciją, nes, kaip žinoma, F.Dostojevskio
legenda traukė ne vieno filosofo dėmesį. Maža to, man tiesiog pasidarė
gėda, kad nesidomiu kūryba žmogaus, kuris yra arti manęs (aišku,
perkeltine prasme). Pradėjau skaityti jo kūrinius, o vėliau tiesiog
studijuoti. Klausimai, kurie mane kankino, taip ir likdavo klausimais
be atsakymo, tačiau atsirado noras ieškoti
A.Maceina įžiebė manyje
norą visą laiką ieškoti
Tad ir išėjo, kad susitikimas su juo tapo
ne tik pačiu reikšmingiausiu įvykiu mano gyvenime, bet gal ir lemtingu
ta prasme, kad A.Maceina ne tik padėjo man susivokti gyvenime, dar
daugiau jis tarsi nubrėžė tolesnį mano gyvenimo kelią. Ir jis
visada buvo arti, kaip ir dabar jis yra šalia
Jo artumas padeda
išgyventi šiame, kaip jis sakė, be atodairos žiauriame pasaulyje.
Gerb. Tatjana, jūs esate gerai
susipažinusi su A.Maceinos filosofija. Kiekvieno filosofo kūryboje
yra vyraujanti tema ar idėja, kuri vainikuoja kitas temas ar idėjas
ir yra tarsi visos kūrybos leitmotyvas. Kokia buvo A.Maceinos kūrybos
visaapimanti tema, idėja ar klausimas, kuris jį kankino, į kurį
jis nuolat ieškojo atsakymo?
Be abejonės, pagrindinė A. Maceinos
kūrybos mintis žmogaus ir Dievo santykiai gyvenamojoje mūsų tikrovėje.
Šie santykiai nėra vienareikšmiai, jų esmėje glūdi žmogaus nusistatymas
Dievo atžvilgiu. Šis nusistatymas nėra užprogramuotas, jis formuojasi
tikrovėje, kuri, deja, pasak A.Maceinos, persunkta blogio, todėl
toli gražu ne visada (ypač mūsų laikais) šis nusistatymas virsta
sąmoningu bei laisvu apsisprendimu už Dievą, nes daugiaveidis blogis,
užvaldęs pasaulį bei žmogų, savaime virsta apsisprendimu prieš Dievą.
Žmogaus buvimo bei likimo problema, glaudžiai susieta su Dievu,
kaip viso, kas yra, Kūrėju, buvo vienu pagrindiniu jo svarstymų,
apmąstymų objektu. Juk žmogaus buvimas be apsisprendimo, A.Maceinos
žodžiais tariant, yra abstrakcija. Tačiau žmogaus apsisprendimas
Dievo atžvilgiu priklauso nuo daugelio dalykų. A.Maceina, norėdamas
palengvinti šį apsisprendimą, ėmėsi nelengvo uždavinio atskleisti
Dievą žmoguje, nes buvo tikras, kad mes pačia savo sąranga esame
Dievui apspręsti. Dievas, kaip tiesioginis jo būties Autorius,
visada stovėjo A.Maceinos egzistencijos centre, Dievas įprasmino
jo gyvenimą ir kūrybą, atskleidė jo asmenybę. Tiesdamas kelią į
Dievą, Maceina norėjo, kad mūsų pasaulis taptų geresnis, šviesesnis,
kad blogio reiškimasis jame nebūtų toks akivaizdus ir įžūlus. Jis
sukūrė savitą filosofinę sistemą, kuri gimė iš jo paties kančios,
iš jo paties kartaus patyrimo. Ši jo sistema sunkiai telpa į įprastus
filosofinių mokyklų rėmus, bet, kas svarbiausia, jo gilūs būties
apmąstymai, manyčiau, gali padėti žmogui susivokti ne tik savo paties
gyvenime, bet ir apsispręsti, kaip jį tvarkyti. Tačiau tai visai
nereiškia, kad A.Maceina, kuris visada giliai skverbėsi į žmogaus
būties problemas, rado atsakymus į visus rūpimus klausimus. Nė kiek
neabejoju, kad gal vienas pagrindinių jį kamuojančių klausimų buvo
pomirtinio buvimo arba nemirtingumo klausimas
Bet čia mes įsileistume į
gilius filosofinius ir teologinius svarstymus. Pakalbėkime apie
tai, kad A. Maceiną traukė Rytų krikščioniškoji filosofija ir teologija.
Kaip jūs manote, kodėl?
Jo gilus susidomėjimas Rytų krikščioniškąja
filosofija bei teologija buvo neatsitiktinis. Ir ne tik todėl, kad
jo akademinis darbas, kaip jis pats sakė, vedė jį metai po metų
vis giliau į tas sritis. Juk, kaip žinoma, jis gan ilgą laiką dėstė
senąją rusų filosofiją. Svarbiausia, kas jį traukė, buvo tai, kad
ši filosofija bei teologija išlaikė savyje, kaip jis rašė, gyvą
pirmųjų krikščionybės amžių dvasią, kuriai Kristus, kaip Dievas-žmogus
buvo ne tik tikėjimo, bet ir mąstymo bei išgyvenimo objektas. Ir
ši Rytų Bažnyčios dvasia A.Maceinai buvo artima, jam buvo artimas
Rytų Bažnyčios kristologinis išgyvenimas ir mąstymas. Jis jam buvo,
jo paties žodžiais tariant, savas. Ir dar Rytų Bažnyčia dažnai
vadinama Prisikėlusiojo Bažnyčia. Manau, kad būdingas Rytų Bažnyčiai
džiaugsmingas kryžiaus ir mirties, laukiant Prisikėlimo, išgyvenimas
irgi turėjo nemažai reikšmės A.Maceinai, kuris metų metais bandė
suvokti žmogaus kentėjimų ir mirties prasmę. Dievo Avinėlyje A.Maceina
pabrėžia, kad kentėjimų neprasmingumas išsigelbsti tiktai Kristaus
prisikėlime. Tad jeigu Kristus prisikėlė, tai ir žmogus yra pašauktas
prisikelti ir amžinai gyventi. Rytų Bažnyčia tarsi išsprendė visus
kamuojančią mirties problemą. A.Maceinai tai buvo svarbu, tačiau
vis dėlto
mirtis jam išliko kaip ontologinė rizika dingti nebūtyje
A.Maceina buvo ir filosofas,
ir teologas. Šių dviejų žodžių sąskambyje jau savaime slypi įtampa.
Kaip Maceina sprendė šią įtampą ir kiek jo ieškojimuose yra abejonės,
kančios ar net konfrontacijos su dogma?
Nenorėčiau visiškai sutikti su tokiu
jūsų A.Maceinos apibūdinimu. Jis buvo religinis filosofas ir poetas.
Religinis todėl, kad savo raštuose svarstė religinius klausimus.
Tačiau svarstyti religinius klausimus nereiškia būti teologu. Tad
vargu ar jį galima pavadinti teologu įprastine šio žodžio prasme.
Būtent šią prasme jis ir pats nelaikė savęs teologu: Jei teologiją
suprasime tradiciškai kaip Bažnyčios pasiuntinybės veikmenį pažintinėje
srityje tik tokia teologija turi prasmę, tai nesu teologas ir
niekad juo nebuvau. Tačiau, jei betgi teologiją suvoksime žodiškai
kaip kalbą apie Dievą, tai esu teologas ir, atrodo, juo būsiu ligi
savo amžiaus galo. Yra skirtumas, ar ne?.. Dabar dėl įtampos
įtampa buvo ne jame pačiame, įtampa ilgus metus lydėjo jo santykius
su Bažnyčios hierarchais, kurie piktinosi tuo, kam pasaulietis kišasi
į Bažnyčios reikalus ir leidžia sau svarstyti klausimus, kurie nėra,
jų nuomone, jo kompetencijoje. Nors jo kompetencija teologijos srityje
buvo, manyčiau, kur kas didesnė, negu netgi aukštų dvasininkų, o
ką jau kalbėti apie paprastus Bažnyčios tarnus. Tad įtampa tarp
jų ir Maceinos buvo
Bet tai atskira tema ir gana skausminga netgi
man. O dėl konfrontacijos su dogma, tai jokios konfrontacijos
nebuvo, nes dogma, paties A.Maceinos žodžiais tariant, niekada jam
nebuvo varžtais mąstyti. Jis buvo laisvas Bažnyčios mokslo atžvilgiu.
Tačiau Bažnyčios atsakymus į pagrindinius žmogaus buvojimo klausimus
(tai jo žodžiai) išgyveno kaip savo paties atsakymus
Kartą, dar studijų laikais,
mane šokiravo vienas dėstytojas, kuris pasakė, kad mažiausiai iš
lietuvių filosofų jis vertina A.Maceiną, nes jis nesukūrė nieko
savito, o skaitytojams pateikė tik kitų Vakarų mąstytojų sintezę.
Tačiau aš prisimenu vieną apibendrintą T. S. Elijoto mintį, kad
klasikas būtent ir pasižymi tuo, kad sugeba paimti tai, kas yra
geriausia tuometinėje kultūroje, ir visa tai sujungti į darnią sintezę.
Šia prasme A.Maceiną tikrai galėtume vertinti kaip klasiką, o turint
omenyje tai, kad jis lietuvių kalbą padarė prieinamą europinio lygio
filosofiniam mąstymui, turbūt negalima sakyti, kad jis nesukūrė
nieko savito?
Didelė asmenybė kaip tik ir skiriasi
nuo kitų savo išskirtiniu savitumu minties bei kalbos, pasaulio
išgyvenimo ir t. t. Tad tik asmenybė ir pajėgi sukurti kažką savito,
reiškia naujo. Būtent kūryboje atsispindi asmenybės savitumas,
nepakartojamumas
Tomas Sodeika pavadino A.Maceiną
reikšmingiausiu lietuvių filosofu pirmiausia todėl, kad jis pirmasis
tikrai filosofavo lietuviškai: tardamas gimtosios kalbos žodžius
jis prisilietė prie to, kas filosofijai pirmiausia rūpi, prie pačios
būties, pajuto pačios būties svorį, jos rupų paviršių, jos šilumą
ir tvirtumą. Kalba ir mąstymas išties jame buvo taip glaudžiai
susiję, jog viena sąlygojo kitą. Maceina vengė terminų, kurie skurdina
žodį, nes pats terminas, anot jo, yra apiplėštas žodis, netekęs
prasmės platybės. Tad ir filosofavimui netinkąs. O to dėstytojo,
kurį jūs minėjote, man gaila, nes, atrodo, jis nepakankamai gerai
yra susipažinęs su A.Maceinos filosofija, tiksliau, neįsigilinęs
į ją. Ir čia vėl reikėtų prisiminti A.Maceiną, jo Filosofijos kilmę
ir prasmę, kur jis aiškiai kalba apie asmeninį filosofijos pobūdį,
apie filosofijos ir žmogaus būvio vienybę, filosofijos ir asmens
vienybę. Juk filosofijoje, anot A.Maceinos, atsispindi visas ją
kuriančio mąstymas ir visas jo veikimas. Filosofija visada biografinė.
Tiesa, ne vienas Maceina taip manė
Tačiau apsiribosime Maceina,
kuris, be abejo, sukūrė savitą filosofiją, nes jo filosofavimo plotmė,
kaip ir kiekvieno filosofuojančio, buvo tik jo paties požiūris,
o ne kažkieno kito. Reiškinius jis aiškino savu būdu, sau ir savaip.
Tačiau čia tiktų klausimas, kiek jo filosofija vertinga. O vertinga
ji yra tuo, kad jis apie sudėtingus dalykus sugebėjo kalbėti prieinama
kalba, tuo būdu filosofiją padarydamas ne vien išrinktųjų užsiėmimu,
o ir visų, besidominančių būties klausimais.
A.Maceina ir gyvenime, ir
kūryboje buvo idealistas. Tačiau daugelis filosofų idealizmą supranta
kaip didžiausią ydą. Kaip jūs interpretuotumėte A. Maceinos idealizmą?
Juk tikėti Dievu irgi yra idealizmas. Ar šiandien idealizmo neigimas
neatsigręžia prieš pačią šiuolaikinę visuomenę, kuri jau visai baigia
prarasti idealus?
Nesuprantu klausimo. Ką reiškia,
kad A.Maceina kūryboje buvo idealistas? Jis buvo religinis filosofas,
jis buvo tikras, kad žmogus be Dievo yra galimas, bet filosofija
vargu. Mano manymu, A.Maceina greičiau buvo realistas, kuris puikiai
suvokė, kad žmogus be Dievo, be idealų tai prapuolęs pasaulyje
žmogus, neturintis jokios atramos, vilties ir kelio. Toks žmogus,
pasak A.Maceinos, gyvena pasaulio gyvenimą, t. y. neasmeninį, nevardinį,
ne savo, o greičiau daikto. Ir nors toks žmogus gali būti doras,
teisingas, kultūringas, tačiau visi jo darbai kyla ne iš jo paties,
jie visi yra pasaulio reikalų išraiška. Anot A.Maceinos, pasaulis
pirmauja prieš patį žmogų ir įtraukia jį į daiktinį buvimą, kuris
žmogų pražudo. Drįsčiau teigti, kad žmonių, kurie gyvena daiktogyvenimą,
ypač daug atsirado būtent mūsų laikais, nors ir visada jų buvo nemažai.
Jūs galite paklausti, kodėl? O todėl, kad žmogų priverčia taip gyventi
pinigas, iškeltas į vertybių viršūnę, kitaip tariant turtai.
Kristus yra sakęs: Kur tavo turtas, ten ir tavo širdis. O daugelio
širdis dabar prisirišusi prie turtų. Tai baisoka, nes žmogus, prisirišęs
prie daikto, praranda žmogiškumą, meilę, paneigia Tiesą, Gėrį ir
Grožį, kurie ir yra tikrieji žmogaus turtai. O juk šių turtų praradimas
bei paneigimas tai paties Dievo paneigimas bei praradimas. Todėl
žmogaus nusistatymas Dievo atžvilgiu, jo ryšis su Dievu yra be galo
svarbus, nes Dievas yra žmogaus Kelias. O idealizmo, kaip tam tikrų
filosofinių koncepcijų, kurios, interpretuojant pasaulį, orientuojasi
į dvasinius dalykus, man atrodo, interpretuoti negalima.
Vis dėlto aš manau, kad bendrąja
prasme A.Maceina buvo idealistas, nes visa jo kūryba pagrįsta idealo
ieškojimu. Šis idealizmas atvedė A.Maceiną ir iki visuomeninės-politinės
veiklos. Jis buvo uolus ateitininkas, dalyvavo Lietuvių fronto judėjime
ir, aišku, turėjo savo valstybės, kurioje norėjo gyventi, viziją.
Valstybės viziją yra apmąstę daug filosofų. O kaip A.Maceina suprato
valstybę ir kaip tai siejosi su jo viso pasaulio samprata?
Jeigu idealistu mes pavadinsime
žmogų, kuris turi ir tiki idealais, tuomet galima teigti, kad prie
visuomeninės-politinės veiklos A.Maceiną atvedė idealizmas. Tarp
kitko, aš nemėgstu šio žodžio, kuris dažnai buvo vartojamas apibūdinant
žmogų kaip svajotoją, atitrūkusį nuo tikrovės. A.Maceina, kaip ir
kiti ateitininkai, toli gražu nebuvo tokiu svajotoju. Jo ir kitų
ateitininkų idealizmas, kaip teisingai pastebėjo kunigas S.Yla,
buvo atgręžtas į tikrovę su įpareigojimu ją atnaujinti idealo šviesoje.
O atnaujinti tikrovę reikėjo ir tuomet (ir dabar), reikėjo priešintis
visoms blogybėms, kurios ryškėjo visose šalies gyvenimo srityse
politinio totalitarizmo metu, kuris laikėsi karinės jėgos dėka.
Tada ir pradėjo formuotis naujas valstybinis idealas, pagrįstas
demokratiniais principais. Naujoje lietuviškoje organiškoje valstybės
santvarkoje turėjo, pasak A.Maceinos, būti sukurta pusiausvyra tarp
valstybės ir tautos, valstybės ir individo, valstybės ir kultūros.
Ji turėjo būti pagrįsta autoritetu, laisve, teisingumu ir meile.
Visa tai atsispindi ateitininkų deklaracijoje Į organiškosios valstybės
kūrybą, kurios vienas kūrėjų buvo Maceina. Bet, anot A.Maceinos,
pats valstybės buvimas nėra joks idealas, o tik istorinis faktas,
idealas gi yra turinys, vykdomas valstybės buvimu. Šis turinys yra
krikščioniškos humanistinės vertybės ir jų vykdymas bei kultūra,
išaugusi iš laisvos krikščioniškai humanistinės dvasios.
A.Maceinai buvo svarbus tautiškumo
klausimas. Tautiškumo idėjos buvo ypač populiarios Sąjūdžio ir nepriklausomybės
pradžios laikais, tačiau dabar, integruojantis į Europos Sąjungą,
vis labiau bręsta kosmopolitizmo idėjos. Ką į tai jūsų žodžiais
atsakytų A.Maceina?
Į tai savo laiku jis atsakė savo
žodžiais: Ateina laikas, kada Bažnyčia turės kovoti prieš kosmopolitizmą,
kaip ji neseniai kovojo prieš nacionalizmą. Mūsų šioje kovoje laukia
didelis uždavinys: tinkamai suprasti tautos reikšmę ir ją naujai
kartai perteikti. Tai nebus lengva, nes čia reikės kovoti ne tik
su dvasia, bet ir su pinigu. Daug kas šios kovos neišlaikys ir pasaulio
piliečiu susižavės. Kaip matome, taip ir įvyko. O tautiškumo klausimas,
kaip jūs jį įvardijote, išties buvo svarbus A.Maceinai, bet ne kaip
aršiam nacionalistui, kaip jį neretai bando pristatyti arba pavaizduoti,
bet kaip tikram savo šalies patriotui, kuriam visada rūpėjo savo
tautos bei šalies likimas.
A.Maceina yra parašęs knygą
Krikščionis pasaulyje. Žinant, kad pasaulis vis sekuliarėja, o
krikščioniškos vertybės vis labiau nueina į antrą vietą, kaip, anot
A.Maceinos, šiame nesvetingame ir susvetimėjusiame pasaulyje turėtų
gyventi ir elgtis tikrasis krikščionis?
Tikriausiai pirmiausia čia derėtų
kalbėti apie tikrąją pasauliečio krikščionio veiklos esmę tai,
pasak Maceinos, yra kasdieniame pasaulio gyvenime kultūrinės kūrybos
vykdymas visu jos plotu, t.y. visose gyvenimo srityse. Pasauliečių
uždavinys yra keisti pasaulį savo kultūrine veikla. Nes, kurdamas
kultūrą, žmogus sužmogina pasaulį. O sužmoginti pasaulį, reiškia
padaryti arba bent stengtis daryti jį dievišką, paprasčiau kalbant
geresnį
Jus galite paklausti, kam? Tam, kad geresniame pasaulyje
geriau gyventi (ne materialine prasme) ir mes patys daromės geresni,
o tai ne tik suteikia vilties, bet ir įprasmina mūsų gyvenimą. Juk
jeigu sužmogintame pasaulyje gera bent kiek pabūti, tai dieviškame
mes gyvename amžinai. Tik kad mūsų tikėjimas visai neišblėstų, kad
tikrosios vertybės būtų iš naujo atskleistos, kad žmogus galutinai
nesužvėrėtų, o juk žvėrėja
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi Lina KLUSAITĖ
© 2003"XXI amžius"
|