Integracija
ar imitacija?
Petras KATINAS
Jaltoje Rusijos, Baltarusijos,
Kazachstano ir Ukrainos prezidentai pasirašė sutartį dėl Vieningos
ekonominės erdvės. Rusijos vyriausybės paskelbtame sutarties tekste
sakoma, kad vieningosios ekonominės erdvės kūrimas vyks trimis etapais.
Pirmajame etape numatoma sukurti laisvos prekybos režimą be jokių
barjerų bei suvaržymų importuojamoms prekėms iš visų sutartį pasirašiusių
šalių. Muitų tarifai, išskyrus žemės ūkio produkciją, privalės būti
suderinti tarp visų keturių sutartį pasirašiusių šalių.
Antrajame etape bus suformuota
muitų sąjunga su vieningai galiojančiais muitų tarifais, vienodais
visoms susitariančioms šalims. Taip pat turi būti atšauktos visos
antidempingo priemonės ir įvesta vieninga prekių konkurencijos politika.
Trečiajame etape numatyta, kad
jis taps užbaigiamuoju vieningos ekonominės erdvės formavimo etapu.
Planuojama atsisakyti muitų kontrolės, taip pat įvesti paslaugų
tiekimo, kapitalo ir darbo jėgos judėjimo laisvę.
Šiuo metu Ukrainos, Kazachstano
ir Baltarusijos dalis bendrame Rusijos prekybos balanse su visomis
NVS šalimis sudaro apie 90 proc., o pasauliniu mastu prekybos apimtis
su šiomis šalimis siekia 15,3 proc. Kai kurių NVS šalių, neįėjusių
į vadinamąją vieningą ekonominę erdvę, politikai jau pasijuto įsižeidę
ir diskriminuojami. Pirmasis apie tai viešai pareiškė Moldovos prezidentas
ir vietos kompartijos vadovas Vladimiras Voroninas. Jis pareiškė,
kad keturių NVS šalių prezidentų pasirašytas susitarimas dėl vieningos
ekonominės erdvės neatsižvelgia į kitų NVS šalių interesus ir yra
aiškiai diskriminacinio pobūdžio. Moldovos prezidentas pažymėjo,
kad Moldovai nebus kitos išeities kaip išstoti iš NVS ir dėti visas
pastangas tapti ES nare. Tačiau susitarimą pasirašiusių šalių
Rusijos, Kazachstano, Ukrainos ir Baltarusijos prezidentai pareiškė,
jog keturių NVS šalių sutarties pasirašymas nereiškia NVS dalijimo
į geras ir blogas, o NVS struktūros (beje, veikiančios tik popieriuje)
bus išsaugotos ir atliks savo funkcijas. Be to, pabrėžiama, jog
kiekviena NVS ir ne tik NVS, bet ir kitos kaimyninės valstybės gali
bet kada prisijungti prie sutarties dėl vieningos ekonominės erdvės.
Tačiau pabrėžtinai primenama, jog norinčios prisijungti naujosios
narės turi būti pasiekusios reikiamą ekonominį lygį. Kas nuspręs
apie tą lygį, nieko nesakoma.
Nemažai Rusijos ir užsienio ekspertų
gana skeptiškai vertina šį susitarimą ir pranašauja jam tokį pat
neaiškų likimą kaip ir nesibaigiančiam Rusijos ir Baltarusijos sąjungos
sukūrimo procesui, kuris vis labiau primena komediją. Jau keleri
metai Maskva ir Minskas tai glebėsčiuojasi, tai vėl pykstasi ir
taikosi.
Paskutiniame V.Putino ir A.Lukašenkos
susitikime Sočyje visą dieną buvo svarstomas bendros valiutos, t.y.
rusiško rublio įvedimo klausimas
Jau atvykęs į Sočį Baltarusijos
prezidentas A.Lukašenka viešai apkaltino Maskvą neregėtu spaudimu.
Jis pareiškė, jog atsakomybę už tai turi prisiimti kai kurios įtakingos
jėgos, kurios veikia už V.Putino ir A.Lukašenkos nugarų. Tų įtakingų
jėgų Minsko tėtušis neįvardijo, bet leido suprasti, jog tos jėgos
yra Rusijos vyriausybėje ir net pačiame Kremliuje. A.Lukašenka taip
pat aiškino, kodėl jis, nežiūrėdamas į įvairias dirbtinai priešiškų
jėgų keliamas kliūtis ir nesutarimus su prezidentu V.Putinu, atkakliai
siekia bendros valstybės sukūrimo. Baltarusiai ir Baltarusija,
taip pat ir A.Lukašenka, niekada nebuvo ir nebus prieš abiejų slavų
tautų vienybę. A.Lukašenkai tai reikštų politinę mirtį, - sakė
Baltarusijos prezidentas. V.Putinas, atvirkščiai, Sočyje viešai
nereiškė emocijų ir, anot vieno Maskvos dienraščio, į A.Lukašenkos
šnekas nekreipė jokio dėmesio. Jis tiktai pabrėžė, kad bendros valiutos
rublio įvedimas neturi jokios įtakos Rusijos ir Baltarusijos
suverenitetui. Kaip pavyzdį V.Putinas nurodė Europos Sąjungą, kurioje
euro įvedimas nepakenkė ES šalių nepriklausomybei ir dar labiau
suartino jas. Tačiau V.Putino ir A.Lukašenkos susitikimas Sočyje
dar kartą parodė, jog Maskvos ir Minsko nesutarimai nė kiek nemažėja,
o gal net didėja. Tuo labiau kad Gazprom atsisakė tiekti dujas
Baltarusijai už tą pačią kainą kaip ir Rusijos vartotojams. Minske
tai buvo įvertinta kaip paties Kremliaus dujų ataka siekiant priversti
Baltarusiją greičiau įsivesti rusišką rublį. Beje, tą patvirtino
ir Rusijos Dūmos NVS reikalų komiteto pirmininko pavaduotojas, kuris
Gazprom sprendimą pavadino nauja Baltarusijos spaudimo forma.
Tuo tarpu žinomiausi Rusijos ekonomistai tvirtina, jog Rusijos ir
Baltarusijos sąjunga neįmanoma vien dėl to, kad neįmanoma sujungti
į vieningą sistemą Rusijos ir Baltarusijos ekonomikų, nes bendrą
rinką gali kurti tik tos šalys, kuriose ekonomika tvarkoma tais
pačiais principais. Kad ir ką kalbėtume, Rusijos ūkis šiuo metu
tvarkomas bemaž rinkos ekonomikos sąlygomis, o Baltarusija net nemano
atsisakyti sovietinio sustabarėjusio planinio ekonomikos modelio.
Dar nespėjo nudžiūti rašalas ant
Jaltoje pasirašytos deklaracijos, kai iš visų pusių pasigirdo kritika
dėl vieningos ekonominės erdvės sukūrimo tarp keturių NVS šalių.
Daugelis ekonomikos specialistų tvirtino, jog ši sutartis tėra tiktai
popierinė deklaracija, kurios net sutartimi vadinti negalima. Geriausiu
atveju ją galima pavadinti ketinimų protokolu. Kaip pažymėjo Svobodos
radijo politikos apžvalgininkas Vitalijus Portikovas, norint pasiekti,
kad tarp pasirašiusių šalių atsirastų laisvosios rinkos zona, pirmiausia
turi realiai atsirasti svarbūs ekonominiai organizmai. Turi būti
visų pasirašiusių valstybių, o ne atskirų finansinių ir oligarchinių
grupuočių suinteresuotumas. Šito dalyko nėra nė kvapo. Nė viena
iš didžiojo ketverto net nekalba apie kokias esmines nuolaidas,
ypač prekybos srityje. Todėl, anot V.Portnikovo, ant tokių pamatų
neįmanoma sukurti nei ekonominės, nei politinės erdvės.
Taip pat ir Ukrainoje ne tik opozicija,
bet ir kai kurie prezidento L.Kučmos šalininkai labai skeptiškai
vertina Jaltos sutartį. Netgi Ukrainos komunistų lyderis P.Simonenko,
pareiškęs, jog ekonominė integracija yra sveikintinas dalykas, čia
pat pažymėjo, jog siekia kruopščiai išnagrinėti sutartį ir pirmiausia,
ar ji nepažeidžia nacionalinių Ukrainos interesų. Na, o Ukrainos
dešinieji politikai apkaltino prezidentą L.Kučmą nacionalinių interesų
išdavyste. Opozicijos lyderiai ypač pabrėžė, kad Jaltos sutartis
pažeidžia tarptautinius Ukrainos įsipareigojimus ir jos oficialų
kursą integruotis į Europą. Gana įtakingas politinis blokas Mūsų
Ukraina netgi pasiūlė surengti parlamente apkaltos procesą prezidentui
L.Kučmai. Buvęs Ukrainos užsienio reikalų ministras Borisas Tarasiukas
Jaltos sutartį pavadino ne ekonominiu, o politiniu projektu, kuris
labiausiai reikalingas Kremliui prieš Valstybės Dūmos rinkimus.
Netrūksta ir pasisakymų, jog Jaltos
sutartis dėl vieningos ekonominės erdvės yra preliudija Sovietų
Sąjungai atkurti. Toks klausimas žurnalistų buvo užduotas ir Rusijos
prezidentui V.Putinui. Atsakydamas į jį V.Putinas pareiškė: Tai
visiškas absurdas. Jis taip pat užsipuolė kritikus, pavadindamas
juos neprofesionaliais demagogais. Matyt, V.Putinui nepatiko kai
kurių Maskvos ir Kijevo laikraščių komentarai, kuriuose keturiems
NVS šalių prezidentams, pasirašiusiems sutartį, siūloma dar kartą
prisiminti garsiąją buvusio Rusijos premjero V.Černomyrdino frazę:
Norėjome kaip geriau, bet išėjo kaip visada.
© 2003"XXI amžius"
|