R.
Ozolas: mus okupavo ekonominėmis priemonėmis
|
Nacionalinės centro partijos (NCP)
pirmininkas Romualdas Ozolas.
|
Eltos kalbinamas Lietuvos
Respublikos Nepriklausomybės Akto signataras, Nacionalinės centro
partijos (NCP) pirmininkas Romualdas Ozolas tvirtina, kad jungiamės
į Europos Sąjungą, praradę politinį gebėjimą suvokti ir ginti Lietuvos
nacionalinius interesus.
Mūsų politikos dešinėje
išsikerojęs liberalizmas atvirumo ir laisvės ideologija stokoja
kasdieniam gyvenimui reikalingo darnos ir patikimumo pamato. Maža
to, vertybes ir principus dabartinėje politikoje pavojingai išstumia
naudos sumetimai. Eidamas į Sąjūdį neįsivaizdavau, kad ne tiesa,
o nauda gali būti svarbiausias veiksmų kriterijus, - sako R.Ozolas.
Pamiršome tiesą kaip svarbiausiąjį kelrodį ir grimztame į nacionalinius
skandalus, užuot paisę nacionalinių interesų. Tai ne Prezidentūros
skandalas: tai nacionalinis skandalas. Teisiųjų šiame skandale nėra,
- teigia R. Ozolas apie pastarųjų dienų įvykius.
Nuo Sąjūdžio laikų
aktyviai dalyvaujate politikoje, buvote prie Lietuvos nepriklausomybės
atkūrimo ištakų. Kaip vertinate dabartinę savo poziciją - ar ji
tebėra didžiosios politikos dalis?
Manau, kad esu didžiojoje politikoje
ir būsiu joje iki įžvelgiamos ateities, jeigu įmanoma - net ilgiau,
nes man didžioji politika yra mano tautos gyvenimas ir likimas.
Kitos savo paskirties nematau ir nenoriu matyti.
Po to, kai dalis Lietuvos centro
sąjungos (LCS) nuplaukė pas liberalus, mano pagrindinis tikslas
buvo atkurti centro partiją, kaip patikimą, Lietuvos nacionaliniam
interesui atstovaujančią politinę organizaciją. Darbas vyksta pakankamai
sėkmingai. Kitas tikslas - pateikti aiškią centro ideologiją, kad
Lietuvoje liautųsi kalbėję, jog centras jos neturįs. Kad centras
ją turi, intuityviai yra pripažįstama: tai rodo vadinamųjų centro
dešinės ir centro kairės partijų kūrimasis. Kai jų vadams reikia
centro, jis, pasirodo, esąs. Tačiau jiems nėra parankus centro partijos
buvimas, todėl jie sako, kad centras ideologijos neturi.
Ar politinės kairės
ir dešinės perskyra Lietuvoje yra pagrįsta?
Ideologiškai ji kol kas nėra pagrįsta.
Nei socialdemokratai elgiasi pagal socialdemokratinę ideologiją,
nei liberalai - pagal liberalizmo ideologiją. Manau, kad per 2008
metų Seimo rinkimus susirikiuos balsų nuošimčiai, kuriuos šios partijos
normaliai turės.
Socialdemokratų niša ateityje gali
būti panaši į esamą - galbūt ji bus kiek mažesnė. Liberalų niša
priartėtų prie europinio standarto - maždaug trijų nuošimčių. Tai
būtų tikroji jų padėtis kaip ir prieš aštuonerius ar dešimt metų.
Juk liberalizmas yra laisvės ideologijos skleidimas organizuotu
būdu, o normalaus gyvenimo ideologija yra ne laisvės, o patikimo,
ramaus, darnaus kasdienio gyvenimo ideologija.
Prieš dešimtmetį įsteigta
ir jūsų nuo tada vadovaujama LCS ieškojo vidurio kelio tarp tradicinės
kairės ir dešinės. Ar pavyko jį rasti?
Dabar - taip: mes jau stovime ant
žemės. Po to, kai iš LCS išėjo tie, kurie pagal savo pažiūras buvo
liberalai, svarbiausias mūsų organizacijos žmonių rūpestis yra visuomenės
išlikimo garantijos, kultūros plėtotė ir saugus tautos gyvenimas.
Turint galvoje, kad pasaulis dabar yra atviras, neturįs nacionalinių
sienų, kaip XIX ir XX amžiais, ir kad tos sienos yra daugiau sutartinės,
o nacionalinis gyvenimas tampa daugiau dvasinio, kultūrinio gyvenimo
tvarkomas ir ribojamas, mes einame visiškai teisingu keliu.
LCS yra dalyvavusi
ir valdžioje, ir opozicijoje. Kritikavote tai kairiuosius, tai dešiniuosius.
Per praėjusius Seimo rinkimus LCS įsitraukė į Naujosios politikos
bloką, tačiau Artūro Paulausko ir Rolando Pakso vadovaujamos partijos
po rinkimų suformavo valdančiąją daugumą, o LCS kone liko už borto.
Paskui dalis jūsų bendražygių susijungė su liberalais, o jūs sukūrėte
naują partiją - NCP. Kodėl taip nutiko? Kokiai politikai atstovauja
NCP - tradicinei, naujajai ar naujausiajai?
Manau, kad naujausiajai. Partiją
ne įkūrėme, bet atkūrėme. Pirmasis Centro judėjimo raidos etapas
buvo daugiau minčių etapas; antrasis - neideologizuoto bendramintiškumo;
dabar turime aiškius apibrėžtumus. Galima sakyti, jog tai - Lietuvos
gyvenimo Europos Sąjungos (ES) sąlygomis atstovavimo kryptis, kuriai
pritaria žmonės, pasiliekantys Lietuvoje ir norintys čia gyventi
gerai. Tai tie, kuriems įrodymo nereikalaujančios vertybės yra mūsų
žemė kaip gimtinė ir tėvynė, mūsų kultūra kaip lietuviška kultūra,
ir ją įkūniją žmonės. Per savo asmeninę patirtį šias vertybes suvokia
tie, kurie turi ne tik skaičiuotės gebėjimą. Mes neskubame ir kviečiamės
į partiją tik tuos, kurie iš tiesų pripažįsta mūsų ideologiją ir
pasirašo pasižadėjimą, kad šios vertybės yra jų vertybės - ne tik
partijos. Blaškymosi nebus. Mūsų programa egzistuos bent jau tol,
kol egzistuos ES projektai.
Koks jūsų požiūris
į esamą Lietuvos politinių jėgų sanklodą bei tolesnę politinių partijų
raidą?
Liberalai ir socialdemokratai taps
integralia analogiškų Europos partijų dalimi. Jie atstovaus tiems
Lietuvos žmonių interesams, kurie bus susiję su ES gyvenimu - kitaip
tariant, gyvenimu viršuje. Kol kas, atsižvelgiant į ES Konstituciją,
nematyti, kad tos partijos galėtų veiksmingai atstovauti nacionaliniam
Lietuvos gyvenimui. Galbūt jos galės atstovauti savivaldybių lygmeniui
- jei tik sugebės matyti Lietuvą ne iš Briuselio, o iš atstovaujamos
savivaldybės. Jei nesugebės, tai ir rinkėjų pasitikėjimo jos neturės.
Įdomi detalė: Lietuvos dešinieji,
kaip žinoma, tai dvi partijos - liberalai ir konservatoriai. Jų,
matyt, laukia vienijimasis. Tai, ką daro konservatoriai, daugeliu
atžvilgiu yra liberalizmo politika. Arba jie taps liberaliaisiais
konservatoriais, arba liberalai - konservatyviaisiais liberalais,
bet jų susivienijimas yra neišvengiamas. Patvaresnis - konservatorių
flangas, kuris daugiau remiasi tradicinėmis vertybėmis, o ne atvirumu,
kurio paprastai visi žmonės, išskyrus nutrūktgalvius, tiesiog bijo.
Konservatoriai turi lietuviams būtiną žemės po kojomis jausmą. Šiuo
atžvilgiu mes su jais siejamės ir net esame dešinesni už juos.
Sąjūdžio laikais turbūt
sunkiai galėjome įsivaizduoti, kad interesai politikoje netruks
tapti daug svarbesni už idėjas, vertybes ir principus. Jei sutinkate,
tai kada, jūsų manymų, įvyko tas lūžis - nuo vertybių interesų link?
Tai esminis klausimas - ne tik
Lietuvos, bet viso pasaulio plėtros ir nuosmukio problema. Jeigu
Vakarų civilizacija eis pasirinktuoju keliu, ji pasirašys savo mirties
nuosprendį. Kiek užtruks agonija - kitas klausimas. Gal trumpiau
negu Romos imperijos, gal ilgiau. Kad procesai panašūs - akivaizdu.
Pasaulio mastu šis lūžis įvyko
dukart. Pirmąjį kartą - pilietinėje plotmėje, priėmus visuotinę
Žmogaus teisių deklaraciją, kurioje kalbama tik apie teises, o ne
pareigas. Antrąjį kartą - dvasinėje erdvėje, po II Vatikano Susirinkimo,
kuris reiškė, kad Bažnyčia ima atstovauti ne Dievui, o žmogui. Mano
galva, tai buvo katastrofa. Šiandienis pataikavimas vadinamajai
pažangai, kurios prasmės niekas, išskyrus Dievą, negali išaiškinti,
tapo ir šiuolaikinės civilizacijos, ir šiuolaikinės Bažnyčios bėdų
ištaka. Lietuvoje irgi būta ryškių simptomų. Eidamas į Sąjūdį neįsivaizdavau,
kad ne tiesa, o nauda gali būti svarbiausias veiksmų kriterijus.
Pirmasis lūžis įvyko Seime, kai pralaimėjo vadinamoji parlamentinė
rezistencija. Tada Sąjūdžio grupė Aukščiausiojoje Taryboje išgyveno
dvasinę krizę, kurios išraiška buvo kompromisinė Konstitucija. Manau,
ateityje Konstituciją gali tekti rašyti iš naujo.
Antrasis lūžis - siūlymasis į ES.
Tai buvo pralaimėjimas, dar kartą - be šūvio. Mus okupavo ekonominėmis
priemonėmis. Pagal Europos Konstituciją, nacionalinių valstybių
ten nebus. Kaip ir nacionalinio gyvenimo. Bus tik Briuselio reguliuojamas
centralizuotas, globalus europinis gyvenimas, ir šalia jo - tradicinis
etninis regionų gyvenimas.
Lietuvą dabar krečia
vadinamasis Prezidentūros skandalas. Kokios jo priežastys ir galimi
padariniai?
Tai ne Prezidentūros skandalas:
tai nacionalinis skandalas. Teisiųjų šiame skandale nėra. Arba mes
jį įvertinsime ir iš jo pasimokysime, arba ES būsime tik pilka molio
masė.
Už šį skandalą atsakingas elitas.
Elitas - tai politinis ir finansinis valdantysis sluoksnis. Politikai
papirkinėjami ir tarnauja, o kapitalistai perka be moralinių stabdžių
viską: žmones, medžiagas, dvasią vieninteliam tikslui - kapitalui
gausinti. Atkurti vertybių sistemą tokią, kokios reikėtų nacionalinei
bendruomenei stiprinti, yra pirminis uždavinys ir man likusio gyvenimo
paskirtis. Būtina atkurti tradicines vertybes: fiziškai žmogus turi
turėti stuburą, o dvasiškai jis turi turėti principus. Pilietiniame
gyvenime irgi esama nekintamų vertybių, kurios turi būti šių principų
ištaka. Tiesa, dabar visa tai atkakliai laužoma.
Dabar dažnai sakoma,
kad Lietuvos viešojoje erdvėje, politikoje įsitvirtinęs elitas,
kuris nesiskaito su žmonėmis ir stengiasi neįsileisti kitaip galvojančiųjų
į savo ratą. Ar šis tvirtinimas pagrįstas?
Kaip iš urvelio išlindęs kvailas
peliūkštis, kuris nors naivuolis dar cypteli. Tačiau jis gauna taip,
kad daugiau nebepasirodo - jeigu jo apskritai nesuvalgo. Tai matyti
ir televizijose, ir laikraščiuose, ir politikos sluoksniuose. Elitas
tvirtai saugo savo teises, galimybes ir teritorijas.
Dėkoju už pokalbį.
Kalbėjosi
Vladimiras Laučius
Tomo Bauro (ELTA) nuotrauka
© 2003"XXI amžius"
|