Tiesos
nesakymas
Gražina TRIMAKAITĖ
Vienas paskutiniųjų propagandos
laimėjimų yra tas, kad mes patys imame užmiršti, jog esame. Čia
nėra klaidos: užmirštame, ne kas esame, bet kad iš viso esame, ir
tuo mus baigia įtikinti. Ar kam jau žinoma tokia savijauta?
Daug kas taip mano, kad pasiaukojusių
ar pasiaukojančių, ar tėvynę vertinančių žmonių nėra. Mes vis rūpinomės,
kad ne visi tuo būtų įtikinti. Tačiau nesisekė, ir pasiaukojimu
tikinčiųjų darėsi vis mažiau, kol pagaliau ir mes patys, kurie šiek
tiek aukojamės, pradėjome abejoti savo buvimu.
Ir tai gali būti paskiausia stadija:
suabejosime savo buvimu ir išnyksime be ženklo. Kad to neįvyktų,
reikia gintis. Priemonių gintis yra, bet tam reikia suprasti: kaip
gintis ir kas naikina? Panagrinėkime tai, ir būsime tvirtesni.
Naikinimą vykdo tik tie, kurie
nori naikinti pasiaukojimą. Daug kas, ir patys nesuprasdami, dalyvaujame
naikinime, nors sąmone to nepriėmę. Nesuprantantieji taip pat pavojingi.
Tai savanoriškas nesupratimas. Labai dažnai tokia yra atsisakiusiųjų
politikoje dalyvauti dalia. Nedalyvaujantieji politikoje neišvengiamai
sukuria pasekmę, kad nesupranta vykdomo naikinimo, o nesuprasdami
ima dalyvauti taip, kaip tik ir gali nesuprantantieji toje pusėje,
kuri labiau girdima. O girdima yra propaganda. Propaganda niekšybės
rankose. Jos teiginiai, gerai išgirsti, blogai suprasti, kas už
jų slepiasi jie kartojami, ir taip padedama niekšybei. Ir nenorinčių,
ir nesuprantančiųjų. Pavyzdžiui, kaip galima nesuprasti, kodėl stengiamasi
piršti propagandos pavadinimą Persitvarkymo sąjūdis, užuot sakius
Sąjūdis. Taip, kaip jis vadinasi daug daugiau laiko. Žinantieji
supranta, nežinantiesiems tie pavadinimai nesvarbūs: bet ką gali
kartoti. Suprastų, tai žinotų, kas anuo pavadinimu pabrėžiama
taip įtikinėjama, kad Sąjūdžio dabar nėra. Taip kalba norintieji,
kad Sąjūdžio nebūtų. Kalba su tikslu, nes jis yra ir esąs pavojingas.
Bet jeigu daug balsų tvirtintų apie jo nebuvimą, tai ne tik kiti,
atokiau besilaikantys, bet ir jis pats patikėtų, kad jo nėra ir
tai jau būtų geidžiamasis išnykimas.
Sąjūdis visada yra, nes Lietuva,
arba lietuvių tauta, dar niekada nebuvo išnykusi. Sąjūdis yra kaip
jos valia, norėjimas ir pastangos būti. Kada būna daug žmonių, praradusių
norėjimą būti tauta ir valstybe, tada Sąjūdžio išorės apraiškų pasidaro
mažiau. Atvirkščiai, kada daug to norėjimo, Sąjūdžio buvimas akivaizdus.
Šiuo metu žmonių norėjimą propaganda meistriškai nuslopina, kad
Sąjūdžio visai nesimatytų. Kiekviena, nors ir maža jo buvimo apraiška
stebina bei džiugina kaip besitęsiantis stebuklas. Jis vis dar turi
ir savo organizacines formas. Jeigu išnyktų, būtų nelaimė, bet tai
dar nebūtų pražūtis. Dar išsilaikyti pavyksta, nes yra didvyrių,
ir jiems dar yra galimybių, todėl tegul niekas jų neįtikina, kad
jų nėra tegul jie tokio įsitikinimo saugosi, pavojų atsimindami.
Galima būti kitaip sunaikintiems, bet tegul niekas neįtikina išnykti
patiems.
Leistis veikiamiems visiems propagandos
reikia privengti. Žinoma, propagandos vengti yra svarbiau tiems,
kurie turi laiko kokią nors propagandą išgirsti, o nėra ypač mirtinai
užimti. Kurie ne ypač užimti, tie ir susigundo. Patiki, kad yra
įdomu ir juokinga, ką rodo kokios nors Dviračio žynios, ir įsikimba
į jas vos ne kaip į ritualą būtinai žiūrėti kiekvieną vakarą.
Ką jau sakyti, kad visos kitos žinios yra žiūrimos, taip pat ir
kitokios laidos, kurios visos perdėm tendencingos, ir todėl jų žiūrėjimą
reikia riboti.
Švelniai tendencingos laidos pavyzdys
yra lapkričio 22 dieną per Panoramą parodytas prie Prezidentūros
vykęs Rolando Pakso atsakomybės reikalavusiųjų mitingas. Kaip tendencingoms
laidoms būdinga, buvo rodyta kuo mažiau tiesos. Pirmiausia apsukta
pakampėmis, rodyti R.Pakso rėmėjų plakatai ir tie rėmėjai kalbinti,
taip pat kalbintas V.Šustauskas, o visas aikštės vaizdas, nors žodžiu
ir sakyta, kad buvo pilna aikštė, bet parodyta tik sekundėlę taip,
kad kas nors galėjo to įspūdingo vaizdo nė nepamatyti.
Bet užtat parodė keletą mušeikų:
kažkokiu būdu juos suradę ir pribėgę nufilmavo gal kam specialiai
buvo pranešta, kurioje vietoje bus jų galima rasti.
Dar vienas pavyzdys, pamatytas
dalyvaujant mitinge, kuo domisi korespondentai ir ką norėtų parašyti.
Pripuola prie bedūsaujančios moters, sako: Girdžiu, kad jūs sakote
čia esant mažai žmonių, ar tikrai? Taip ir atrodo: įsakyta parašyti,
kad buvo mažai žmonių, bet mato kitaip, tai ieško, kad bent žodžiu
kas nors norimą nuomonę patvirtintų ir galėtų parašyti: Štai, tokios
ponios nuomone, buvo mažai žmonių, ir jau vis šis tas būtų propagandai
tinkamesnio. O dar subtilesnis propagandinis melas buvo tą dieną
sakomas per Lietuvos radiją, kai pasiųsta žurnalistė iš mitingo
vietos pranešinėjo, jog mitinge dalyvaujančiųjų tėra keli šimtai,
nors vėliau paaiškėjo, kad jų buvo apie keturis tūkstančius.
Viską reikia žinoti, - taip teisinamasi
uoliai ir nepastebima, kad žiūrint ir žiūrint propagandos darinius
pradedama nieko nežinoti. Ką sužinosi, melo klausydamasis? Galima
kai ką suvokti tarp garsų ar eilučių, bet tam reikia analizės. Reikia
žiūrėti ir klausytis tik tiek, kiek pajėgiama išsianalizuoti. Po
kiekvieno skaitymo-pažiūrėjimo pamąstyti ir atrasti, kur ir kiek
buvo klastos, ir toji suprasta bei pamatyta klasta taptų nepavojinga,
bent mažiau pavojinga, o panašią kitąkart pamačius net nesinorėtų
ir žiūrėti, nes nuobodus tas pats melas, net ir įvairiomis formomis
pateiktas. Tokia yra gynyba nuo propagandos ir apsauga nuo savęs
sunaikinimo, įtikinant pačiu nebuvimu.
Šalia šio geidžiamo patikėjimo
yra dar ir patikėjimas, kad nors esame, bet esame blogi. Esą, yra
ne taip, ne tokie arba ne tie, o geri tik tie, kurie niekuo nesipiktina.
Kurie kuo nors pasipiktina, tai būtinai per aštriai, ir tai jau
nekrikščioniška. Tik iš kur aštrumas? Tikrovė yra baisi, tad jeigu
pasakysi tokią, kokia ji yra, tai ir bus daug kartų per aštru.
Kaltinamas per dideliu aštrumu
XXI amžiaus apžvalgininkas Petras Katinas, tačiau ne vienas skaitytojas
beveik tik dėl jo rašinių ir džiaugiasi šiuo laikraščiu. Kiti apžvalgininkai
rašo retai, o P.Katino rašiniai būna kiekviename laikraščio numeryje.
Ir gerai skaitytojai daro, kad džiaugiasi, nes ten nėra netiesos.
Pirmiausia turi būti vertinama tiesa ar netiesa tuose rašiniuose
yra. Juk melas visada nekrikščioniškas, kad ir meiliausiais žodžiais
pasakytas.
Verta skaityti dėl to, ko nėra,
nes šiaip jau peikimo yra begalės visų į visokius laikraščius rašančiųjų,
bet P.Katino rašiniuose peikimas yra be nuodų. Peikimo tikslas yra
pataisyti arba nors atkreipti dėmesį, jeigu negalima pataisyti.
Tai peikimas be insinuacijų, nes minimi tikri žmonės ir vien tikri
jų blogi darbai. Insinuacijos būna tada, kai sakomi apie žmogų ar
organizaciją blogą, niekinamą atspalvį turintys žodžiai, o fakto,
kuo tas žmogus ar organizacija yra blogi, nėra jokio arba yra išgalvotas,
ir tokių dalykų gausybė propagandinėje spaudoje. Bet to nėra P.Katino
komentaruose, nes kas ten papeiktas, tai žinoma, už ką, netgi pirmiau
paminimi blogi žmonių darbai arba jie net lieka ne visada paminėti.
Bet ne visada ir nepaminėti, nes
toks būtų tuščias tarsi institucijų kaltinimas, kaip dabar pratinama
daryti su Seimu. Tai nuodai, ne šiaip sau nesusipratimas, nes keistai
anonimiškas Seimo kaltinimas yra pasitikėjimo pačia valstybe griovimas
ir po to sekantis valstybės nenorėjimas. Tad ko daugiau Lietuvos
priešams ir reikia?
Kaltinimas, kad P.Katino rašiniai
yra per aštrūs, visai nepagalvojant, ar tas kaltinimas ką nors reiškia,
ar tik kartojamas propagandos teiginys, kad taip yra. Būtų pražūtinga,
jeigu tvirtieji neatsilaikytų.
Jeigu kas norėtų daryti priekaištų
P. Katinui ne dėl propagandos, bet sąžiningai, tada pasakytų, ko
galėtų pageidauti, kad aprašomi blogi dalykai , o išeities paprastai
nerodoma. Bet jos ir nereikia rodyti, nes ne tokia jo rašinių paskirtis,
ir išeitį skaitantieji turi rasti patys. Ne visiems būtinai viską
reikia padaryti, o yra darbų pasidalijimas vieni pasako, kaip
yra, kiti išeičių paieško, jeigu jas įmanoma rasti; jeigu neįmanoma
rasti išeities, tai nors atkreipiamas dėmesys į tuos blogus dalykus,
tai irgi yra ne blogiausia išeitis.
Įtikinėjimai ir netikslumai mažutėmis
dozėmis prasiskverbiantys nuodai. Skaitome teisingus arba tikriausiai
teisingus teiginius iš Algirdo Endriukaičio kreipimosi į Nepriklausomybės
Akto signatarus, kurį jis platina tarp žmonių visur, kur prieina.
Štai jie: Briuselio draudimas mums savo dokumentuose rašyti tautybę
yra pirmas žingsnis į tautinės valstybės, identiteto nubraukimą.
Julianas Nida Rumelinas, šiandieninis Vokietijos kultūros ministras,
filosofijos profesorius, pareiškia: Europos institucijų gebėjimą
sudaryti sąlygas platesnei integracijai silpnina įsitvirtinęs ir
seniai atgyvenęs idealas tautinės valstybės, kaip politinio pagrįstumo
ir suvereniteto, pagrindas.
Tai buvo platinama dar prieš referendumą
dėl stojimo į ES ir turėjo tikslą ėjimą į ES stabdyti. Atrodo, būtų
teisingas perspėjimas, ir tiesa, kas pasakyta, bet kreipimasis neteisingas
dėl to, kas nutylėta ir nepasakyta. Nutylėta, kad, nepaisant tendencijų,
vis tiek reikia būti ten , nes ir nebūdami ES nuo tendencijų nepabėgtume,
tik dar labiau būtume jų veikiami.Tame rašte (ir kitur) įsismaginus
peikti blogą Vakarų įtaką nutylėta, kad Vakarai nėra koks nors vientisas
blogis. Kreipimesi parašyta: Lietuvoje atsisakoma tautinės mokyklos
koncepcijos, glaudžiamasi prie tokios Europos paslauginės mokyklos
vaisių, gebančių Amsterdame ar Berlyne homoseksualų forumuose sukviesti
per 1,5 milijono savo auklėtinių. Tokia gerovė, laisvė, solidarumo
ir humanizmo idėja.
Lieka nutylėta, kad yra dveji Vakarai,
taip kaip jau matėme dvi Amerikas, dvi Rusijas, o Lietuvos paskutiniu
momentu atrandamos net trys tiek jų skelbta esančių Vilniuje lapkričio
dienomis vykusiame R.Pakso atsakomybės reikalavusiųjų mitinge.
Trys Lietuvos gal ir per daug,
bet nepastebėjimas dviejų Lietuvos dalių yra didelis ir pražūtingas
melas. Jas reikia rasti, kad būtų galima remti vieniems kitus būtent
pasaulio mastu, kad, kaip jau yra rašyta, nebūtų globalizuojama
vien tik niekšybė, kurios tikrai yra per akis visur, bet nereikia
leisti jai tik vienai būti. Nereikia įtikinti nei savęs, nei kitų,
kad ko nors, kad ir kas ji būtų, iš viso nėra. Būti kitokiems patiems,
ieškoti tų kitų ir antrųjų, neabejotinai visur esančių, yra geras
uždavinys ir tikra pagalba nuo niekšybės pasaulio spaudimo. Tikrai
būnančių ir kovojančių, ir žinančių, už ką ir su kuo kovoti.
Kai nematome dviejų Lietuvos dalių,
tai prarandame ir galimus pagalbininkus, taip pat nepamatome ir
tikrai esančių naikintojų: jie pasislepia už bendro teiginio Vakarai,
mes liekame bejėgiai ir sparčiai nykstame, o kaltas yra netikslumas.
Visi netikslumai pilsto nuodus
mažomis dozėmis, taip pat ir kalbos apie toleranciją. Gražiau būtų
kalbėti apie pakantumą tai skamba lietuviškai, bet ir jam reikalingos
ribos. Neapsibrėžiant ribos atsitinka, kad vyksta tik apsikeitimas
nuomonėmis, kuris, sakoma, būtinai praturtina, tačiau nepastebima,
kad tiesos tada nelieka, nes visos nuomonės padaromos teisingos.
Nuomonių garbinimo nuostata atsirado
kaip atsakas į dažnai buvusį ydingą elgesį, kada ydingomis priemonėmis
buvo ginama kartais tiesa, kartais ir netiesa. Smurtinės priemonės
pasmerktos teisingai, bet kažkodėl kartu pasmerkta ir tiesa. Turbūt
buvo mąstyta, kad nesusilaikome ir nesusilaikysime tiesos smurtu
negynę, tai verčiau paskelbti, kad jos visai nėra, ir tada nebus
pagundos jos kaip nors netinkamai ginti.Taip atsiranda dar didesnis
melas ir didesnė propaganda, kai iš viso nieko nesakoma arba nekalbama
apie tiesą, teigiant, kad mes esame protingesni ir nesikišame į
nesutarimus.
Meilė klystančiam broliui gali
ir nevirsti meile jo klaidai. Tegul ir nėra neklystančių brolių,
bet yra norintys neklysti. Norintiesiems neklysti teks vieniems
kitų ieškoti visur, kur tik yra du pasauliai. Ir atsispirti niekšybės
pasaulio spaudimui, kad neįvyktų tragedijos ir nepasiliktų reikštis
ir gyvuoti tas prastasis tik vienas.
© 2003"XXI amžius"
|