Nudvasintas ūkininkavimas, nudvasintas
vartojimas
Algimantas ZOLUBAS
|
|
Lietuviškos kilmės rusų geobiochemikas
Vladimiras Vernadskis, su kuriuo Stalinas nesusidorojo tik todėl,
kad mokslininkas pasaulyje buvo per daug žinomas, o jo nuopelnus
mokslui Ukrainoje ir Rusijoje nuslėpti nebuvo įmanoma, teigė žmogaus,
gyvojo ir negyvojo pasaulio vienybę. Iškiliausius jo mokinius mokslininkus
bolševikai uždarė į kalėjimus, nes jie priešinosi gamtos prievartavimui,
nesekė Mičiurino, Timiriazevo bei kitų naujųjų mokslininkų pėdomis,
nepritarė jų teiginiams: Mes iš gamtos neprašysime, mes pareikalausime,
Mes pakeisime upių tekėjimo kryptį atgalios. V.Vernadskis buvo
pirmasis ekologas, kuris prabilo ne tik apie ypatingą dėmesį organizmų
santykiams su gyvenamąja aplinka, gyvosios ir negyvosios gamtos
sąveiką, bet išplėtė ekologiją žmogaus minčių santykiui su supančiu
pasauliu. Mokslininkas teigė, kad egzistuoja noosfera (minčių sfera),
kurios negalima teršti nešvariomis, neharmoningomis mintimis, nes
jos esančios nemarios, kaupiasi noosferoje, kenkia ne tik pačiam
minties šaltiniui - žmogui, bet ir visai žmonijai.
Iš tikrųjų mokslininkai gausiais
bandymais įrodo, kad mūsų mintis per atstumą gali priimti kiti žmonės,
dar daugiau mintis priima augalai. Pastebėta, kad darnioje šeimoje
geriau veša kambarinės gėlės; kad, prie medžio prisiartinus žmogui,
medis išsigąsta. Įspėjimas per audrą nesislėpti po medžiu turi dvejopą
pagrindą: pirmasis gyvas medis yra savotiškas laidininkas, antrasis
tam tikromis sąlygomis medžio laidumas padidėja. Pasirodo, kad
perkūnas trenkia dažniau, kai prie medžio staiga prisiartina žmogus,
nes bandymais nustatyta, jog medžio, kaip ir išgąsdinto žmogaus,
elektrinė varža dešimtis kartų sumažėja, jis tampa geresniu laidininku,
todėl atmosferos elektriniam išlydžiui sąlygos pagerėja. O kokie
gyvosios ir negyvosios gamtos santykiai?
Nepaneigta, kad augalai susikalba
su žeme, mineralais; jei nesugyventų, gal patys neišgyventų. Nuo
seno žmogus žemę šventa vadino, ją mylėjo, su ja dvasingai bendravo.
Iš vaikystės prisimenu, kaip tėvas, pradėdamas sėją, prieš berdamas
pirmąją grūdų saują peržegnodavo, palaimindavo lauką; žemė atsidėkodavo,
ir kasdienės duonos šeimoje niekad netrūko. Ir dabar šventinami
paminklai; prieš pradedant statybą, šventinamas kertinis akmuo;
šventinamos naujos patalpos, naujas laivas ir net automobiliai.
Tokiu būdu įdvasinami medžiaginio pasaulio ir žmogaus santykiai.
Deja, jie kinta nudvasinimo link, pašventinimas tampa trumpalaike
apeiga, pamirštamas, tolesnis bendravimas su pašventintu objektu
lieka vien utilitarus; nebekeliama kepurė einant pro pakelės kryžių,
įėjus į šventintą būstą neištariama Garbė Jėzui Kristui, prieš
valgį ir po valgio neliko maldos.
Žmogaus elgesį gamtoje lemia prastas
gamtos pažinimas, bet labiausiai moralė, nežabotas egoizmas, vartotojiškumas,
nepaisymas pavyzdžių ir pamokų, kurias pateikia gamta. Gamtoje taip
pat vyksta gamyba (dauginasi gyvūnija ir augmenija), tačiau jos
gamybos technologijoje nesusidaro kenksmingų atliekų, jų išvis nelieka
viskas virsta žeme ar organine trąša augalams. Iki praėjusio amžiaus
trečiojo dešimtmečio žmogaus ūkininkavimas taip pat nepalikdavo
atliekų, nes jo sukurti produktai irdami virsdavo žeme, juose nebuvo
nenatūralių, žemėje neegzistuojančių sintetinių junginių ar organizmui
kenksmingų elementų.
Prieš 80 metų prasidėjusi techninė
revoliucija, tenkindama nuolat augančius poreikius, kuriems, pasirodo,
ribų nėra, pažeidė ir gamtos harmoniją, gamta teršiama, nuodijama.
Gamta žmogui atsilygina tuo pačiu: užteršta žemė nebeaugina ekologiškai
švarių produktų, jau trūksta švaraus vandens, oro, pažeidžiama atmosfera
(šiltnamio efektas), keičiasi klimatas. Ekonominis materializmas,
kapitalizmas bei su jais susijusi techninė revoliucija pretenduoja
ūkininkavimą atskirti nuo dvasinio gyvenimo. Socialiniame gyvenime
materijos ir dvasios atskyrimas yra klaidingas, iliuziškas reiškinys,
nes ūkinė veikla yra dvasinio gyvenimo padarinys; ūkininkavimas
yra žmogaus valios aktas, nes darbo drausmė, darbo našumas priklauso
nuo dvasinių veiksnių. Pats darbas yra iš dvasios, o ne iš materijos
kilęs aktas.
Kapitalistinis ūkininkavimas veda
į dvasios vergiją ekonomikai, nors dvasios galiomis toks ūkininkavimas
buvo kuriamas. Išnykus dvasiniam ūkininkavimo centrui, kapitalizmą
pakeisti norėjo socializmas, kuris žadėjo sureguliuoti stichines
ūkio jėgas, tačiau socializme žmogaus dvasia patenka į naują vergijos
formą. Stichiniu ūkininkavimo jėgų sureguliavimu socializmas siekė
suvisuomeninti žmogų, paversti jį ekonomine kategorija. Suvisuomeninus
nuosavybę, žmogaus santykis su materija keičiasi iš esmės, nes nuosavybė
numato ne tik materialiųjų gėrybių vartojimą, bet ir paveldimą dvasinį
asmenybės ryšį šeimoje, giminėje; asmenybė įgyja teises ir pareigas,
todėl jo santykis su materija, gamta ūkinėje veikloje tampa kitoks,
sudvasintas, ne vien vartotojiškas.
Iš savo šalies išvarytas socializmo kritikas iškilus rusų filosofas
Nikolajus Berdiajevas, nagrinėdamas ūkininkavimą, atkreipia dėmesį
į perversmą, kurį ūkininkavime įvykdė mašinos. Iš tikrųjų mašinos
nušalina žmogų nuo prisilietimo prie medžiagos, atima rankų darbą
(ar ne todėl labiau vertiname rankdarbį nei fabrikinį daiktą). Šiais
laikais žmogus nušalinamas ne tik nuo prisilietimo prie medžiagos,
fizinio darbo, bet ir nuo mąstymo, prisilietimo mintimi prie darbo,
nes žmogų pakeičia atitinkamai užprogramuotas kompiuteris, valdantis
robotus; žmogui telieka operatoriaus vieta. Vaizdingą N.Berdiajevo
pasisakymą apie mašinų įvykdytą perversmą ūkininkavime verta cituoti
(Filosofija neravenstva, Berlynas, 1922).
Daugeliui XIX amžiaus kilnių mąstytojų
mašinų eisena atrodė siaubingai, ir jie jautė aiškų mašinos ir dvasios
priešiškumą, mašinų pergalėse matė dvasinio gyvenimo medžiaginimą
ir mechanizavimą, dvasios žlugdymą. Taip jautėsi ir geriausieji
rusų rašytojai bei mąstytojai. Aš ne visai sutinku su šiuo požiūriu
ir nemanau, kad jis apimtų pačią klausimo esmę. Nors ir aš jaučiu
pavojus, susijusius su mašinų valdžia, ir patiriu mirtiną slogutį
nuo jų dūmų ir triukšmo. Iš tikrųjų mašina tarytum nukryžiuoja gamtą.
Ji griauna organinį gamtos ritmą, ji ardo visokį organinį vientisumą.
Mūsų gyvenimo mašinizavimas ir yra ėjimas į susiskaldymą, išėjimas
iš pirmykščio vientiso gyvenimo, kuriame dvasia ir materija yra
susietos neatskiriamai, kur dvasia dar tebėra organinės materijos
gelmėse.
Žmogaus ūkinė pergalė prieš gamtą
turi jį atskirti nuo gamtos, vesti į vienatvės skaldymą ir sudvejinimą.
Žmogus išėjo iš gamtos glūdumos, iš jos stichijų ir nori būti gamtos
viešpačiu, nori valdyti gamtos stichijas. (
) Pergalingas mašinos
pasireiškimas ir yra svarbiausias žmogaus ir gamtos kovos momentas.
Mašina šienauja viską, kas gyva gamtoje. Ji neša mirtį gyvūnams
ir augalams. Visur, kur sklinda mašinos valdžia, nuvysta gėlės.
Mašina turi sugriauti ir patį tobuliausią organinės gamtos apsireiškimą
žmogaus kūną, ji turi pakeisti kūną. Pergalinga mašinų eisena
neša mirtį antikiniam grožiui. Šitai akivaizdžiai parodo futurizmas,
kuriame atsispindi mašinizavimo vergiškumas. Žmogaus pretenzinga
svajonė užkariauti gamtą veda į išsigimimą, į grožio mirtį, į žydinčios
gyvensenos sugriovimą. Jūs padarėte kažkokią klaidą pačiame gamtos
įsisavinimo ir valdymo uždavinio iškėlime. Jūsų atskirti nuo gamtos
sielos. Jūs norite valdyti gamtą ne santuokoje su ja, valdyti ne
susivienijant, o išsiskiriant. Todėl negražūs ir kartūs jūsų gamtos
valdymo vaisiai.
Tačiau toliau filosofas teigia,
kad mašina žudo ne dvasią, o organinę materiją, pasaulio kūną, kad
mašina ne tik engia žmogaus dvasią, bet ir ją vaduoja iš organinės
materijos, leidžia kurtis subtilesniems dvasios reiškiniams, o būtent
meilei gamtai, pareigos ir atsakomybės gamtai jausmams, romantiniam
ilgesiui jos pirmykščiam grožiui. Dabartinis kaimo turizmas, atostogos
necivilizuotoje aplinkoje, ekologiška žemdirbystė ir yra tokių
dvasios reiškinių liudytojai. Ūkis be mašinos jau nebegali išsiversti,
todėl mašinoje yra ne tik juodoji, bet ir baltoji magija, pagrįsta
didesne gamtos vidinės esybės meile.
N.Berdiajevo socialinę filosofiją
aukštai vertinęs ir ją plėtojęs Lietuvoje ir svetur, Antanas Maceina
europietiškoje visuomenėje įžvelgė tris dvasines struktūras: krikščioniškąją,
prometėjiškąją ir buržuaziškąją, kurios individualiame žmogaus gyvenime
pasireiškia kaip Dievo, Žmogaus ir Žemės dvasios. Dabartinę visuomenę
yra apvaldžiusi buržuaziškoji Žemės dvasia. Visuomenė yra atitolusi
nuo amžinųjų vertybių, tikėjimo. Jai yra svetima ir prometėjiškoji,
Žmogaus dvasia, kai elgesys grindžiamas žmoniškumu. Buržua nori
mažiau dirbti, daugiau vartoti, patogiai įsitaisyti šioje žemėje,
gyventi malonumais. Buržuazija neturi idealų, o tik interesus, ji
dirba tik iš būtinybės nepatirti alkio, šalčio (nemalonumai), ji
norėtų kopti į aukštumas, tačiau gyvena slėnyje, nes kopimas siejasi
su pastangomis (nemalonumais), ji bijo skausmo, kančios, mirties,
ji nori viską patirti šioje žemėje, turėti daug turto, pinigų, malonumų.
A.Maceina, nepažinęs bolševizmo iš arčiau, jame įžvelgė prometėjiškąją
dvasią (Buržuazijos žlugimas, Kaunas, 1940), tačiau klydo, nes bolševizmas
siekė sunaikinti buržuaziją tik kaip turtinį luomą, o buržuaziškąją
dvasią, skelbdamas nuolat augančių poreikių tenkinimą (iš kiekvieno
pagal sugebėjimus, kiekvienam, pagal poreikius), skiepijo ir
ugdė.
Įvykus SSRS griūčiai, pasitraukus
prievartiniam ateizmui ir bolševikiniam prometėjizmui, įvyko atsivertimas,
deja, ne į krikščionybę, o į buržuaziją, dar nuožmesnę, vartotojišką,
hedonistinę, vien su interesais tenkinti nuolat augančius poreikius,
be ribų užteks arba gana. Nudvasintas ūkininkavimas atvedė į
nudvasintą vartojimą, hedonizmą, gyvenimą malonumais šioje žemėje,
ne tąsos Amžinybėje. Netekus saiko, santūrumo ir taupumo, vartojimas
žemės ir nudvasinto darbo vaisių paverčia atliekomis, šiukšlėmis,
nuodijančios gyvenamąją aplinką, naikinančiomis žemės išteklius.
Sąvartynų problema yra nudvasinto vartojimo liudytoja ne dėl susidėvėjimo,
o kad tapo nemadinga ar atsibodo, išmetami drabužiai, baldai, buitinė
technika, senstantys maisto produktai, nes buvo per daug pagaminta
ar nupirkta. Siekdami pelno, pramonininkai gamina gražesnius, madingesnius,
labiau blizgančius daiktus, skatina jų vartojimą. Išaugę sąvartynai
išugdė naują, šiukšlynų žmonių luomą, nes, pasirodo, sąvartynuose
galima daug gero rasti, prasimaitinti, apsirengti. Didžiąją daugumą
dabartinių šiukšlių rinkėjų ir elgetų yra pagimdžiusi tinginystė,
paniekintas darbas, nesaikingas vartojimas. Tiek šiukšlynų žmones,
tiek elgetas yra persmelkusi buržuaziškoji dvasia: jų darbas kapstymasis
sąvartynuose, elgetavimas, o malonumai tinginystė, girtuoklystė.
Nudvasinto ūkininkavimo ir tokio
pat vartojimo pasekmės kraupios: daugėja gyvenamosios aplinkos
ir mažėja gamtos, pastebimi klimato pokyčiai (padažnėjo žemės drebėjimai,
uraganai, liūtys, sausros, atsiranda naujos ligos), žemė nebeduoda
sveiko vaisiaus, trūksta švaraus vandens ir oro. Žemės dvasia atsisuko
prieš žmogų, Dievo paveikslą ir panašumą. Iškilo grėsmė žmogaus
būčiai. Pagrindinė priežastis klaidatikystė.
Grėsmės gamtai ir žmogui akivaizdoje
reikalingas dvasinis atgimimas. Tokio atgimimo dabar siekia Lietuvos
Sąjūdis. Gaila, kad vis atsiranda veikėjų, kuriems tokie siekiai
nepatinka. Antai vienoje Lietuvos televizijos laidų buvęs bolševikų
propagandininkas, dabar populiarios laidos kūrėjas ir vedėjas Algimantas
Čekuolis neigė Sąjūdžio reikalingumą, jį niekino. Ar šis buvęs Sąjūdžio
dalyvis, dviračių pasivažinėjimo akcijomis rėmęs Sąjūdį, dabar jau
eina išvien su Dviračio žyniomis, skatina klaidatikystę?
Kelias iš aklavietės vienintelis
grįžti į sudvasintą ūkininkavimą, sudvasintą vartojimą, vaduotis
iš buržuaziškosios dvasios, iš klaidatikystės.
© 2003"XXI amžius"
|