V.Stankevičius: apkalta reikalinga,
kad Lietuva
iš vidaus negriautų NATO ir ES
|
Seimo NATO reikalų komisijos pirmininkas,
Socialliberalų frakcijos narys
Vaclovas Stankevičius
Tomo Bauro (ELTA) nuotrauka
|
Kai Vakaruose komentuojamas Lietuvą
krečiantis Prezidento skandalas, dažnai pabrėžiama, kad Lietuva
- būsima NATO narė. Todėl, kaip sakė Seimo NATO reikalų komisijos
pirmininkas, Socialliberalų frakcijos narys Vaclovas Stankevičius,
prezidento Rolando Pakso užsispyrimas neatsistatydinti yra žalingas
mūsų valstybei tarptautiniu mastu. Ir per privačius, ir per oficialius
pokalbius man ne kartą sakyta, kad slaptos informacijos išsaugojimas
NATO valstybei ypač svarbus. Jei prasideda jos nutekėjimas, tai
silpnina visą NATO struktūrą, teigia parlamentaras. Jei ant politiko
krenta šešėlis, nereikia laukti kažkokių teisinių įrodymų, ieškoti
kojų pėdsakų ar pirštų antspaudų. Pasak V. Stankevičiaus, NATO
valstybės nėra sužavėtos liberaldemokrato Jurijaus Borisovo komercine
ir politine veikla Lietuvoje. Jo žodžiais, Prezidento apkalta pradėta
laiku, nes kitaip Lietuva gali tapti pilka valstybe, griaunančia
iš vidaus NATO ir ES, arba net Rusijos interesų placdarmu. Matome,
kaip Rusija pasikeitė per vieną rinkimų dieną. Valstybės Dūma pagal
savo politinę sudėtį priartėjo prie Baltarusijos, perspėja NATO
komisijos pirmininkas. V. Stankevičius pripažįsta, kad šiandien
yra dvi Lietuvos. Pasak jo, kai kurie žmonės pamiršo nepriklausomybės
iškovojimo kainą. V. Stankevičiaus teigimu, antra Lietuva - tai
mūsų agrariniai rajonai, kuriuose apskritai nelabai suvokiama, kas
yra grėsmė nacionaliniam saugumui. Ten, matyt, galvojama, kad jei
Vilniaus nesupa tankai ir barikados, tai visi esame saugūs, apgailestauja
socialliberalas.
Kaip Prezidento skandalas atsiliepė
NATO valstybių požiūriui į Lietuvą?
Anksčiau, atsakydamas į tokius klausimus,
sakiau, kad vyksta normalus demokratinis procesas, per kurį Lietuva
apsivalo, o mūsų partneriai iš NATO šalių tai supranta ir sveikina.
Tačiau dabar jau matau, kaip plačiai NATO valstybių žiniasklaida
komentuoja šį Lietuvos skandalą per NATO prizmę. Nors turime tapti
visateise NATO nare, ir nėra signalų, kad galėtų atsitikti kažkas
negera, vis dėlto, kai tie įvykiai komentuojami, minimas ir pabrėžiamas
faktas, kad stojame į NATO.
Žinoma, Lietuvos apsivalymas dar
neįvyko, bet jau prasidėjo. Nepaisydamas Seimo laikinosios tyrimo
komisijos išvadų, Prezidentas neatsistatydino, bet Seimas parengė
apkaltos tekstą, kuriam iš esmės jau pritarė ir Socialliberalų frakcija.
Taigi apsivalymas tęsiasi. Seimas neabejoja, kad reikia eiti iki
galo ir taip stiprinti demokratiją.
Ar apkaltai užteks balsų Seime?
Jei ne, tai kaip toliau klostysis santykiai su NATO valstybėmis?
Vertinant šiandienę padėtį atrodo,
kad reikiami 85 balsai, ir net daugiau nei 85, tikrai bus. Bet nepamirškime,
kad dar bus sudaryta apkaltos komisija, kurioje bus ir politikų,
ir teisininkų. Manau, kad ta komisija turėtų nukreipti skandalą
iš esmės teisine kryptimi. Ji sudėlios teisinius akcentus. Tačiau
dar kartą pabrėžiu šiuo metu Seimo ryžtas yra pakankamas, balsų
apkaltai tikrai turėtų užtekti.
Jei reikiamų 85 balsų vis dėlto
nebūtų, galiu tai įsivaizduoti, tai vis tiek nuveiktas darbas
yra prasmingas: Prezidentas apsaugotas nuo neigiamų įtakų. Komisijos
darbas turės teigiamos įtakos ateičiai: visi valdininkai, politikai
mato, kas jiems gali nutikti, jeigu jie netinkamai elgsis.
NATO šalys nereikalauja, kad Lietuvos
Prezidentas atsistatydintų. Jie tik stebi prasidedantį apkaltos
procesą. NATO valstybėms svarbu, kad Lietuvoje būtų veikianti demokratija.
Prie kokių išvadų mes patys prieisime tai kitas klausimas. Nuo
mūsų pačių priklausys, ar būsime suprasti.
Koks bus Lietuvos Prezidentas po
apkaltos proceso? Šiaip ar taip, pasitikėjimas juo tai jau ne
tiek Seimo, kiek paties Prezidento problema.
Vakarų žiniasklaidos požiūris
į Lietuvos Prezidentą kaip dėmesio nevertą populistą paukščiažmogį,
anot savaitraščio European Voice, tolydžio vis labiau plinta.
Ar Prezidento užsispyrimas neatsistatydinti daro žalą mūsų valstybei
tarptautiniu mastu?
Be abejo, jo užsispyrimas žalingas.
Jei Prezidentas nuo pirmų skandalo dienų būtų atsiribojęs nuo liberaldemokrato
Jurijaus Borisovo ir pasmerkęs liberaldemokrato Remigijaus Ačo veiksmus,
galbūt apkalta nė nebūtų prasidėjusi ar neįgytų tokio pagreičio,
kaip dabar. Tačiau Prezidentas iki šiol užsispyręs, neatsiribojo
nuo J. Borisovo, o aš puikiai matau, kad NATO valstybės nėra sužavėtos
liberaldemokrato J. Borisovo komercine ir politine veikla Lietuvoje.
Todėl esame priversti eiti tuo keliu, kuriuo dabar einame.
Ar artimiausiu metu Lietuva dar
galės pretenduoti į regiono lyderės vardą euroatlantinės integracijos
atžvilgiu?
Išties džiugu, kad per dabartinę
Seimo kadenciją Lietuva tapo regiono lydere. Tai pripažinta daugelyje
tarptautinių forumų. Tai pabrėždavo ir pasaulio lyderiai, kurie
lankėsi Lietuvoje per pastaruosius trejus metus. Dabartinis skandalas
mums, be abejo, tam tikra prasme kenkia. Kita vertus, jei būsime
atviri visuomenei, savo partneriams ir baigsime pradėtą procesą
loginiu sprendimu, kuris nutrauks šį skandalą, manau, išlaikysime
garbingą lyderio vardą.
Buvote Seimo laikinosios komisijos
dėl galimų grėsmių nacionaliniam saugumui narys. Kas yra ta grėsmė
valstybės saugumui, kurią jūs tyrėte ir nustatėte?
Pirmiausia tai slaptos informacijos
nutekėjimas, kuris man, kaip NATO komisijos pirmininkui, kelia didžiausią
nerimą. Ir per privačius, ir per oficialius pokalbius man ne kartą
sakyta, kad slaptos informacijos išsaugojimas NATO valstybei ypač
svarbus. Jei prasideda jos nutekėjimas, tai silpnina visą NATO struktūrą.
Galbūt paprastam piliečiui sunku tai suprasti, bet tai išties didelė
grėsmė.
Kiti dalykai netinkamas Prezidentūros
darbas, savo kompetencijos nesuvokimas, ryšiai su abejotinos reputacijos
asmenimis, kišimasis į privatizavimo procesus taip pat buvo kenksmingi.
Pavyzdžiui, kišimasis į privatizavimą nebuvo vien domėjimasis
tai buvo bandymai daryti įtaką privatizavimo procesams, siekti savanaudiškų
tikslų ūkinės veiklos srityse.
Jūsų partneriai valdančiojoje
koalicijoje dažnai pabrėžia, kad neverta bijoti Rusijos. Ar neįžvelgiate
Rusijos įtakos politiniams procesams Lietuvoje?
Sunkus klausimas. Vis dėlto dirbęs
laikinojoje tyrimo komisijoje dabar negalėčiau teigti, kad tai buvo
Rusijos įtaka, nors J. Borisovas pagal tautybę rusas. Nepastebėjau
Rusijos politinių sluoksnių įtakos šiems procesams. Tačiau kad Prezidento
kampanijos finansavimas vyko iš Rusijos tai akivaizdu.
Pritariu tiems, kurie sako, kad
nereikia bijoti Rusijos. Tačiau reikia būti budriems.
Matome, kaip Rusija pasikeitė per
vieną rinkimų dieną. Šiandien Rusija jau ne tokia, kokia ji buvo
prieš savaitę. Apmaudu matyti, kad Valstybės Dūma pagal savo politinę
sudėtį priartėjo prie Baltarusijos. Taigi bijoti nereikia, bet turime
nepamiršti, kad esame suvereni valstybė ir turime saugoti savo tautą,
turtą ir teritoriją.
Populiariausiai politinei partijai
Lietuvoje vadovauja R.Paksui paramą neseniai išreiškęs Viktoras
Uspaskich. Pažeidžiamo Prezidento finansinis rėmėjas J. Borisovas.
Tarp politinių rėmėjų ypač aktyviai veikia Vytautas Šustauskas ir
NATO kritikas Rolandas Pavilionis. Už ką ir prieš ką jie šiandien
drauge kovoja?
Nesutikčiau, kad įvardytieji politikai
sudaro kažkokią vieningą visumą. Negalime kalbėti apie V. Šustauską
ir R. Pavilionį kaip vienos grupės politikus. Reikia pripažinti,
kad R. Pavilionis yra vienas iš Lietuvos intelektualų, turintis
savo poziciją. V. Šustauskas visai kitoks žmogus. Tik dabar jie
atsidūrė vienoje barikadų pusėje. Nesutikčiau tapatinti R. Pavilionį
ir V. Šustauską: tai absoliučiai skirtingi žmonės, nepalyginami
dalykai.
Dėl V.Uspaskich galiu pasakyti,
kad dar ne visi politikai suvokia, ką reiškia politinė ir moralinė
atsakomybė. Lietuvoje dar įprastas dalykas žadėti ir neįvykdyti,
eiti tam tikras pareigas ir nesuvokti, kur esi. Prezidentas turėtų
suvokti politiko atsakomybę. Jei ant politiko krenta šešėlis, nereikia
laukti kažkokių teisinių įrodymų, ieškoti kojų pėdsakų ar pirštų
antspaudų.
V. Uspaskich elektoratas visiškai
to nesupranta. Turbūt negreitai supras. Todėl V. Uspaskich, matydamas,
kokios Lietuvoje tendencijos, semia tą elektoratą nelabai suvokiantį,
kas yra politinė atsakomybė. Dabar, flirtuodamas su Prezidentu,
V. Uspaskich perėmė ir Liberalų demokratų partijos elektoratą, ir
tuos žmonės, kurie nelabai suvokia, kas vyksta Lietuvoje. Tai ciniškas
rinkėjų skaičiavimas.
Kaip jūs vertinate neseniai išplatintą
Socialliberalų frakcijos nario R. Pavilionio pareiškimą, kuriame
iš esmės atkartojami ir papildomi R. Pakso ir V. Uspaskich šalininkų
teiginiai?
Vertinu neigiamai. Suprantu, jis
labai jautrus žmogus, gerbiu jį už jo erudiciją ir žinias. Tačiau
politikoje reikia būti tvirtesniam. Turime suvokti atėję į politiką
ir priimti atsakomybę. Kai jis perskaitė Seime savo pareiškimą,
jam plojo liberaldemokratai. Turint galvoje dabartinę liberaldemokratų
politinę padėtį, kiekvienas toks paramos žodis jų bus sutinkamas
plojimais. Todėl jie prisitaikė prie R.Pavilionio, prisitaikys ir
prie kitų, abejojančių demokratiniais procesais, kuriuos pradėjo
Seimo Pirmininkas.
Kaip pastarieji Rusijos Dūmos
rinkimai atsilieps politinei padėčiai šioje kaimyninėje valstybėje?
Dabar reikėtų šiek tiek palaukti
ir paklausyti, ką kalbės dabartiniai politiniai lyderiai. Manau,
kad Dmitrijus Rogozinas, Sergejus Glazjevas ir Vladimiras Žirinovskis
nesitikėjo tokių rezultatų. Tačiau iš dabartinės Dūmos sudėties
jau matyti, kad Rusijos Dūma supanašėja su Baltarusijos parlamentu.
Tiesa, yra ir gana didelių skirtumų. Baltarusijos parlamente jau
yra stiprus demokratinis judėjimas, opozicija vienijasi ir rengiasi
rinkimams. Rusijoje atvirkščiai: rinkimai pasibaigė, nėra stiprios
opozicijos, Dūmoje nėra dešiniųjų. Esu įsitikinęs, kad Rusijoje
prasidėjo politinė stagnacija ir prezidento vienvaldystė.
Kokią įtaką Rusijoje vykstantys
procesai gali turėti Lietuvai?
Po rinkimų Rusija nutolo nuo demokratijos.
Manau, kad Lietuvos visuomenės parama integracijai į NATO ir ES
dėl to bus didesnė. Tų, kurie dar abejoja, turbūt sumažės, nes ir
jie pamatys, kokia ta mūsų kaimynė.
Ar nebus taip, kad Rusija pavers
Lietuvą savotišku Trojos arkliu ES ir NATO, per kurį, kaip per
savo interesų placdarmą, ji darys įtaką Vakarams bei naudosis Lietuva
kaip informacijos nutekėjimo priemone?
Manau, kad į šį klausimą bus galima
tiksliau atsakyti, kai savo darbą baigs Prezidento apkaltos komisija.
Tai priklausys nuo mūsų. Dabar vykstantys procesai yra bandymas
užkirsti kelią tiems, kurie norėtų paversti Lietuvą tuo placdarmu
ir Trojos arkliu. Esu tikras, jog apkaltą pradėjome laiku, kad
Lietuva netaptų kažkokia pilka valstybe, griaunančia iš vidaus
NATO ir ES.
Teigiate, jog Seimo laikinosios
tyrimo komisijos ir būsimos apkaltos komisijos darbas tai kelio
užkirtimas Rusijai versti Lietuvą savo placdarmu?
Taip, visiškai teisingai.
Apklausos rodo, kad kone trečdalis
žmonių vis dar palankai vertina susikompromitavusį Prezidentą. Galima
grėsmė valstybei jiems neatrodo svarbi. Ar Seimą išvaikyti reikalaujantys
mitinguotojai gerai suvokia, ko jie nori? Ar jiems apskritai rūpi
valstybingumas ir demokratija?
Tenka pripažinti, kad šiandien yra
dvi Lietuvos. Gaila, bet kai kurie žmonės jau pamiršo nepriklausomybės
iškovojimo kainą. Dabar nepriklausomybę reikia išsaugoti, bet jiems
atrodo, kad aplinkui nėra karų, kad visiems saugu. Tačiau iš tikro
reikia daug pastangų norint išsaugoti nepriklausomybę. Antra Lietuva
tai mūsų agrariniai rajonai, kuriuose nelabai suvokiama, kas yra
grėsmė nacionaliniam saugumui. Ten, matyt, galvojama, kad jei Vilniaus
nesupa tankai ir barikados, tai visi esame saugūs.
Tačiau valstybę galima sugriauti
ir kitais būdais. Galima apsieiti be terorizmo. Tai, kaip Lietuvoje
buvo nutekinama slapta informacija, vykdytas neskaidrus privatizavimas,
sudaro grėsmes valstybei. Gaila, kad kai kurie žmonės to nesuvokia.
Reikia dažniau su jais susitikinėti, aiškinti padėtį, dalytis žiniomis.
Gali padėti ir socialiai orientuotas biudžetas, už kurį tik ką balsavome
Seime. Reikia ieškoti daugiau sąlyčio taškų su antra Lietuva.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi
Vladimiras Laučius (ELTA)
© 2003"XXI amžius"
|