Narystė Europos Sąjungoje
tampa vis labiau apčiuopiama
Lietuviai rengiasi gyventi
Europos Sąjungoje. Tokią išvadą buvo galima padaryti po Seimo
informacijos centre įvykusios vaizdo konferencijos, kuri sujungė
keturis didžiausius Lietuvos miestus. Sausio 13 dieną Vilniuje,
Kaune, Klaipėdoje ir Šiauliuose susirinkę Europos ateities Lietuvos
forumo, Jaunimo konvento, Europos judėjimo, akademinės visuomenės
bei nevyriausybinių organizacijų atstovai itin aktyviai domėjosi
būsimąja Lietuvos naryste Europos Sąjungoje. Konferencijoje išryškėjo
ir gana aiški tendencija brandesnio amžiaus piliečius domina
konstituciniai, vertybiniai, teisiniai narystės aspektai, jaunimui
gi rūpi praktiški dalykai ar ES bus pripažįstami jų mokslo diplomai,
kokios galimybės įsidarbinti ES institucijose, ar mūsų valdžia
stengsis išlaikyti kvalifikuotus darbuotojus Lietuvoje. Į forumo
dalyvių klausimus vaizdo konferencijoje atsakinėjo aukšti svečiai
iš ES - Europos Parlamento vicepirmininkas ir Konvento dėl Europos
Sąjungos ateities narys Guido Podesta, Europos Parlamento narys,
Lietuvos ir Europos Sąjungos Jungtinio parlamentinio komiteto
pirmininkas Gordonas Adamas, Vokietijos Bundestago Europos reikalų
komiteto ir Konvento narys Jurgenas Meyeris. Jiems talkino mūsiškiai
Seimo Europos reikalų komiteto pirmininkas Vytenis Povilas Andriukaitis,
Užsienio reikalų ministerijos sekretorius Rytis Martikonis bei
Europos komiteto prie LRV generalinis direktorius Petras Auštrevičius.
Referendumą nulems teisinga
informacija
Agituodamas referendume dėl narystės
ES balsuoti teigiamai G.Adamas išdėstė keletą argumentų už. Mes
manome, kad Lietuvos žmonės užsitikrins geresnę ateitį Europos
Sąjungoje nei nebūdami joje. Esu iš Anglijos šiaurės rytų Niū
Kaslio, turinčio pasaulyje gerai žinomą futbolo komandą. Tai pats
skurdžiausias Anglijos regionas. Jeigu nebūtume gavę paramos iš
ES, padėtis būtų dar prastesnė. Reikalai gerėja dėl Europos Sąjungos.
Mes įrodėme, kad dirbdami kartu galime pasiekti daug daugiau nei
dirbdami pavieniui. Karą mes pakeitėme ekonominiu bendradarbiavimu.
Europos Sąjunga ir narystė joje atveria daugybę galimybių, ir
mes norime, kad ir kitos šalys tuo įsitikintų ir pasinaudotų ES
privalumais.
J.Meyerio nuomone, jeigu Lietuvos gyventojai bus gerai informuoti,
tarp jų kils susižavėjimas Europa. Gyventojai pasitikės vyraujančia
Europoje taika, jie supras, kad Europa nėra vien ekonominė ar
valiutų sąjunga, bet ir vertybių bendrija. J.Meyeris siūlė kiekvienam
gyventojui išdalyti Europos pagrindinių teisių chartiją. Jeigu
ši chartija bus nagrinėjama ir mokyklose, susižavėjimas Europa
tik didės,- įsitikinęs vokiečių parlamentaras.
Pasinaudoti istorine
galimybe
G.Podestai nesinorėjo svarstyti,
kas įvyktų, jeigu referendumas kurioje nors šalyje nepavyktų.
Jis citavo už ES plėtrą atsakingą komisarą Giunterį Verheugeną,
kuris kartą pareiškė, kad langas atviras, bet jis nebus atviras
visą amžinybę. Šiandien kiekviena šalis ir kiekvienas jos pilietis
turi galimybę balsuodamas išreikšti savo poziciją. O balsuoti
būtina, nes, kaip priminė G.Podesta, Airijoje pernelyg daug žmonių
buvo įsitikinę, kad referendume dėl Nicos sutarties visi balsuos
už ir tiesiog nėjo balsuoti. Galiausiai neužteko balsų, kad referendumo
rezultatai būtų teigiami.
G.Podesta pareiškė viltį, kad visų dešimties šalių kandidačių
piliečiai, suvokdami istorinę atsakomybę, balsuos už stojimą į
Europos Sąjungą ir taip išreikš savo palaikymą vieningai Europai.
Kaip žinoma, referendumas dėl stojimo į ES Lietuvoje vyks gegužės
11 dieną. Referendumus dėl narystės apsisprendė rengti ir kitos
kandidatės: Vengrija - balandžio 12 dieną, Lenkija - birželio
8 dieną, Estija - rugsėjo 14-ąją, Latvija - rugsėjo 20-ąją, Slovakija
gegužės mėnesį, Čekija - birželio pradžioje, Slovėnija ir Malta
- gegužės-birželio mėnesiais. Piliečių nuomonės dėl šalies stojimo
į ES neatsiklaus tik viena kandidatė - Kipras.
Per sausio mėnesį šalys kandidatės, tarp jų ir Lietuva, su ES
turi parengti Stojimo sutartį, kurioje atsispindės visos Lietuvos
stojimo į ES sąlygos. Stojimo sutartį Lietuva ir ES pasirašys
balandžio 16 dieną Atėnuose, Graikijoje. Ji įsigalios, kai Sutartį
ratifikuos ES narių ir kandidačių parlamentai. Derybas su ES Lietuva
bei dar devynios kandidatės baigė praėjusių metų gruodžio 13 dieną
Danijos sostinėje Kopenhagoje. Lietuva ketina tapti visateise
ES nare 2004-ųjų gegužės 1 d.
Kaip bus valdoma išsiplėtusi
Sąjunga
Vienas pirmųjų klausimų, kuriuos
aptarė forumo dalyviai,- ES institucijų valdymo efektyvumas išsiplėtusioje
Sąjungoje. Kaip teigė J.Meyeris, ES institucijos privalo keistis,
kad žmonės geriau suprastų, kas gi vyksta Briuselyje. Kartais
yra institucinis chaosas, viena institucija nežino, ką veikia
kita, tad toks chaosas po ES plėtros dar labiau nutolintų ES nuo
žmonių, nes dabar tokia tendencija jaučiama,- sakė jis.
J.Meyeris tikino, kad Europa turi būti statoma iš apačios. Be
to, turi būti sustiprintas Europos Parlamentas, neturi būti priimama
tokių įstatymų, kuriems nepritaria EP. Jis taip pat atkreipė dėmesį,
kad Europos Komisijoje kiekviena šalis turės po komisarą. Vadinamosios
didelės šalys Prancūzija, Italija, Vokietija turėtų atiduoti
savo vieną komisarą, kad kiekviena šalis narė turėtų vieną komisarą,
kurių iš viso bus 25 kiek ir šalių narių. Trečioji galia Europos
Teisingumo teismas Liuksemburge, kuris gaus daugiau užduočių,
spręs apie Pagrindinių teisių chartijos pažeidimus. O Chartija
yra privalomas dokumentas, saugantis europiečių orumą. Teisingumo
teismas taip pat spręs apie subsidiarumo principo pažeidimus.
Ar Lietuva turės eurovaldininkų
kvotas?
Po plėtros, įvairioms ES institucijoms
reikės žmonių, kurie atvyktų dirbti iš naujų narių valstybių.
Apytikriai iš kiekvienos šalies bus priimta apie 124 žmones. G.Podestos
nuomone, labai opi bus ir vertėjų iš lietuvių kalbos problema,
nes juos reikės parengti versti diskusijas pačiais įvairiausiais
klausimais. Nebus paprasta surasti pakankamai vertėjų iš maltiečių
kalbos.
Europos Sąjunga suinteresuota pritraukti geriausius specialistus,
todėl, anot Europos komiteto generalinio direktoriaus P.Auštrevičiaus,
konkurencingumas samdant darbuotojus išliks. O siekiant, kad kiekviena
valstybė įneštų savo indėlį į eurovaldininkų korpusą, tam tikros
kvotos bus nustatomos. Manoma, kad ilgainiui Lietuvai gali tekti
net iki 300 tokių darbo vietų. Žinoma, jos nebus užpildytos iš
karto,- teigė P.Auštrevičius. Jis neabejoja, kad lietuviai sudarys
rimtą konkurenciją kitų šalių piliečiams, nors reikalavimai eurovaldininkams
yra gana aukšti.
J.Meyeris papasakojo, kad Vokietijos Bundestage kiekvienas parlamentaras
turi darbo vietą studentui, besidominčiam Europos politika. Praktikantams
nemokama alga, tačiau jie įgyja patyrimą bei galimybę vėliau susirasti
vietą Europoje.
G.Adamo biure Briuselyje padėjėja jau dabar dirba studentė iš
Vengrijos. Vengrijai tapus ES nare, ši studentė galės susirasti
darbą Europos institucijose būtent todėl, kad įgijo patirties
dirbdama britų eurparlamentaro biure Briuselyje.
Seimo vicepirmininkas V.Andriukaitis agitavo studentus nesnausti,
aktyviai domėtis panašiomis galimybėmis dar studijų metais, kvietė
šiais klausimais nesibaiminant kreiptis į Seimo Europos reikalų
komitetą.
Išsilavinimo diplomai
galios visoje ES
Klaipėdiečių klausiamas, kaip
visose ES šalyse bus pripažįstami Lietuvos aukštųjų mokyklų diplomai,
P.Auštrevičius teigė, kad diplomų pripažinimas nėra antraeilis
dalykas ne dėl to, kad jaunimas ambicingai žvelgia į savo ateitį,
bet todėl, kad be diplomų pripažinimo nebūtų realizuota daugelis
Europos teisių. Pirmiausia laisvas asmenų judėjimas galimas tik
tuomet, kai asmens kvalifikacija bus pripažįstama visoje ES. Derybininkams
pavyko šį reikalą sutvarkyti taip, kad Lietuvos diplomai iš esmės
bus pripažįstami, tačiau tai nėra sprendimas visiems laikams.
Diplomo, o tiksliau, mokymosi proceso kokybė bus stebima. Tam
sukurta tam tikra peržiūros sistema, kad patys studentai, įgiję
vienokį ar kitokį išsilavinimą, vėliau nesusidurtų su problemomis.
G.Podesta taip pat tikino, kad naujų šalių, įsiliesiančių į ES,
piliečiai galės naudotis tomis pat teisėmis, kurios taikomos senųjų
narių piliečiams. Tačiau, kaip pažymėjo parlamentaras, Italijoje
išsilavinimo pripažinimo sistema yra labai sudėtinga.
Protų nutekėjimas ar
pritekėjimas?
Kaip Lietuva kovos su galimu
protų nutekėjimu? P.Auštrevičiaus nuomone, šiuo metu iš Lietuvos
išvyksta daugiausia nekvalifikuota darbo jėga, kuri ES dirba mažai
apmokamą darbą. Ateityje kvalifikuotos darbo jėgos paklausa turėtų
augti pačioje Lietuvoje. Bet pasirinkimo laisvė dirbti Lietuvoje
ar išvykti turės išlikti.
G.Podesta priminė ankstesnius ES plėtros etapus. Tada Ispanijoje,
Portugalijoje ir kitur taip pat baimintasi, kad išvažiuos protingiausi
ir talentingiausi, tačiau ispanui džiugu likti ir gauti darbo
savo šalyje. Reikia žinoti, kad jeigu koks nors regionas, kur
ekonominės sąlygos yra geros, bendradarbiauja su kitu regionu,
kur sąlygos prastesnės, tarp jų pradeda cirkuliuoti finansai,
technologiniai sprendimai, vadybinės idėjos ir galiausiai tas
mažiau išsivystęs regionas pasitempia ir prisiderina prie labiau
išsivysčiusio,- sakė G.Podesta.- Tokią praktiką matėme daugelį
metų. Susirūpinimas, kad žmonės masiškai ieškos darbo kitose šalyse,
buvo iškilęs daugelyje valstybių, bet ilgainiui problemų neiškilo.
Nemažai Lietuvos protų darbuojasi Didžiojoje Britanijoje, tačiau
britas G.Adamas patarė dėl to pernelyg nesijaudinti. Jeigu visi
kiti dalykai bus teigiamai sutvarkyti, ypač jeigu tinkamai bus
plėtojamas mokslas ir technologijos, protai tekės prieinga kryptimi.
Toks pavyzdys yra Graikija.
Išaugs regionų vaidmuo
P.Auštrevičius mano, kad ateities
iššūkis, kuris suformuos darbotvarkę naujai 25 valstybių Sąjungai,
bus socialinėekonominė sanglauda. Šiuo požiūriu skirtumai Europoje
yra milžiniški, palyginti Šiaurę su Pietumis ir Vakarus su Rytais.
Ko gero, šitoje srityje didžiulis vaidmuo teks Regionų komitetui,
kuriame Lietuva turi devynias vietas ir kuriame rotacijos principu
bus atstovaujama tiek apskritims, tiek ir savivaldybėms. Šiame
komitete, matyt, ir vyks pagrindinis dalijimasis informacija mūsų
regionams, nes paramos projektai bus įgyvendinami konkrečiuose
miesteliuose ir savivaldybėse, o tie projektai aptariami minėtame
komitete,- sakė P.Auštrevičius.
J.Meyeris teigė, kad iš Briuselio, be regionų pritarimo, nebus
galima reguliuoti, pavyzdžiui, kur bus tiesiami nacionaliniai
ar vietiniai keliai. Europos Parlamentas yra pasiūlęs, kad kiekvienas
įstatymas, kuris bus svarstomas Briuselyje (pavyzdžiui, apie kelius
Europoje), pirmiausia turi būti pateikiamas apsvarstyti regionams.
Jeigu to nesilaikoma, nacionaliniai parlamentai turi skundo teisę
į Teisingumo teismą Liuksemburge dėl subsidiarumo principo pažeidimo.
Vietos klausimai turi būti sprendžiami regionuose, ir Briuselis
neturi kitis ten, kur jam nepriklauso,- tvirtino J.Meyeris.
G.Adamas pastebėjo, kad jo regionas Anglijoje yra tokio pat dydžio
kaip visa Lietuva, tad, aišku, reikės rūpintis įtakos pusiausvyra.
Regionai vaidina labai svarbų vaidmenį, ir aš stengiuosi žmones
savo regione įtikinti, kad jie dar labiau įsitrauktų į Europos
klausimų sprendimą,- dalijosi patirtimi britų parlamentaras.
Ar ES taps Jungtinėmis
Europos Valstijomis?
Ar ES netaps panaši į Jungtines
Amerikos Valstijas su viena konstitucija, prezidentu, parlamentu
ir viena vyriausybe Briuselyje, domėjosi šiauliečiai. Nemanau,
kad ilgainiui tai įmanoma, pareiškė J.Meyeris. Europos bendrija,
besiremianti Pagrindinių teisių chartija, skiriasi nuo JAV. Daugiausia
skirtumų socialinėje, darbo teisėje. Be to, Chartijoje nenumatyta
galimybė žmogų bausti mirties bausme. Į ES įstojus dešimt naujų
narių, o vėliau gal dar ir Norvegijai, Islandijai, Šveicarijai,
Balkanų valstybėms, ši Sąjunga iš tikrųjų sutaps su geografine
Europa.
G.Adamas prisipažino, kad Jungtinėje Karalystėje nėra daug norinčiųjų
matyti ES, panašią į JAV. Be to, jis nėra įsitikinęs, kad greitu
laiku pavyks pašalinti nacionalinius įtampos šaltinius tarp skirtingų
ES šalių.
G.Podesta ryškino kultūros skirtumus tarp Europos šalių ir Jungtinių
Valstijų. Jo manymu, kai kurie Europos kultūros leitmotyvai panašūs
į JAV, bet yra ir skirtumų, pavyzdžiui, dėl mirties bausmės ir
jos taikymo. Esu už Europą, bet ne už Jungtines Europos Valstijas.
Ir tai yra ne tik žodžiai,- teigė G.Podesta. Jis neatmetė galimybės,
kad po 20-30 metų gal ir kursis panaši į JAV Europos valstybė,
bet kol kas verta pabrėžti europiečių valią ieškoti vienybės ir
sutarimo gerbiant visų Europos šalių ir žmonių skirtybes.
P.Auštrevičius linkėjo Europos Sąjungai tapti panašiai į Ameriką
vienu aspektu ekonomikos konkurencingumu.
Mažos ir didelės valstybės
Labai svarbu, kad piliečių teisės
būtų vienodai saugomos ir didelėse, ir mažose valstybėse, tai
būsimojoje Sąjungoje užtikrins Europos pagrindinių teisių chartija.
Jeigu pilietis jaučiasi, kad pažeidžiamos jo pagrindinės teisės,
jis gali įteikti skundą Europos Teisingumo teismui,- sakė J.Meyeris.-
Tačiau Europos Konvente nuolat diskutuojama, kad ne tik būtų vienodas
mažų ir didelių valstybių atstovavimas įvairiose ES institucijose,
bet kad iš tikrųjų mažos valstybės nebūtų didžiųjų diskriminuojamos.
Pavyzdžiui, Liuksemburgas turi daugiau deputatų Europos Parlamente
negu kitos valstybės, nors pagal gyventojų skaičių tiek ir nepriklausytų.
ES susiklostė tradicija, kad įvairiose ES institucijoje proporcingai
daugiau valdininkų atstovauja mažoms šalims nei didelėms.
G.Podestos nuomone, mažos šalys ES dažnai nuveikia daugiau negu
didelės. Pavyzdžiui, Portugalija ir Airija atliko ypač didelį
darbą plėtojant sanglaudos politiką, kurios tikslas sumažinti
atskirų ES valstybių ir regionų ekonominės bei socialinės plėtros
lygio skirtumus. Šis darbas vertas pasigėrėjimo, teigė italų parlamentaras.
Kaip išstoti iš ES?
Svečių iš Europos klausta, ar
būsimoje ES konstitucijoje bus numatyta galimybė išstoti iš Sąjungos.
Kaip pažymėjo J.Meyeris, Konventas apie tai dar nekalbėjo, tačiau
jau aišku, kad šį klausimą turėtų reglamentuoti Europos konstitucijos
paskutinis skyrius. Tačiau, sakė J.Meyeris, prieš išstojant reikia
dar įstoti. O kiekviena valstybė kandidatė referendumu dar gali
nutarti nestoti į Sąjungą. Dabar išstoti galima dviem būdais.
Nicos sutartyje pažymėta, kad valstybė, kuri nevykdo pagrindinių
Europos Sąjungos vertybių, pavyzdžiui, nėra teisinė valstybė,
gali prarasti teisę būti ES nare. Kita vertus, savanoriškai įstojus,
logiškai turėtų būti numatyta išstojimo galimybė ir procedūra.
Tačiau kad valstybės, įstojusios į ES laisva valia ir to ryžtingai
siekusios, užsinorėtų iš Sąjungos išstoti, J.Meyerio įsitikinimu,
tėra teorija, kuri politinėje realybėje nevaidina jokio vaidmens.
Arvydas JOCKUS
© 2003"XXI amžius"