Prancūzijos politika Baltijos
valstybių atžvilgiu: nuo Ch. de Gaulle'io iki F.Mitterando
|
Seime vykusioje tarptautinėje
konferencijoje politikai, istorikai ir užsienio svečiai
apžvelgė Baltijos šalių kelią į laisvę
Kęstučio Vanago (ELTA) nuotrauka |
Minint 20-ąsias Europos Parlamento
balsavimo, kuriuo 1983 metais buvo pareikšta parama Baltijos šalių
nepriklausomybės siekiui, metines, norėčiau priminti, kokios politikos
šių šalių atžvilgiu laikėsi beveik pusšimtį metų viena kitą keitusios
Prancūzijos vyriausybės: nuo generolo Ch.de Gaulleio iki prezidento
Francois Mitterando.
Pirmiausia keletas žodžių apie prieškario laikotarpį: tuomet
su šiomis trimis, ką tik nepriklausomybę atgavusiomis šalimis
Prancūzija palaikė nors ir nelabai šiltus, bet normalius diplomatinius
bei gana glaudžius kultūrinius ryšius.
1944 metais situacija pasikeitė. Nepaisant 1941 metais Atlanto
chartijoje numatytų principų, triumfavo Jaltos politika, kuri,
nors joje atskirai ir neužsimenama apie Baltijos valstybes, įtvirtino
1939 metų Ribentropo Molotovo sutartį.
Kai generolas de Gaulleis 1944-aisiais atvyko į Maskvą ieškoti
paramos, kurią suteikti jam svarstė anglai ir amerikiečiai, nors
Rooseveltas jo nemėgo, diskusija sukosi apie Prancūzijos ir Sovietų
Sąjungos ryšius, apie Vokietijos likimą, taip pat apie Lenkijos
ateitį, dėl kurios nebuvo numatyta jokių susitarimų. Dėl Baltijos
valstybių, kurias SSRS laikė jai priklausančiomis, nekilo net
klausimo. Generolas Ch.de Gaulleis buvo atvykęs prašyti, todėl
negalėjo pasakyti, kad Prancūzija nepripažįsta aneksijos ir kad
ji negrąžins SSRS aukso, kurį saugoti 1940 metais Prancūzijai
patikėjo Baltijos šalys.
Tiesą sakant, pokario metais kiekviena šalis stengėsi atstatyti,
kas sugriauta, ir ši užduotis buvo itin sunki, tad regionai, apie
kuriuos nieko nebebuvo žinoma, dėl daugelio priežasčių nebuvo
didžiausias prancūzų rūpestis:
- Maskvos įsakymu Rytų šalims atmetus Maršalo planą, Europa skilo
į dvi dalis; SSRS labai greitai apkaltino Prancūziją ne tik stojimu
amerikiečių pusėn, bet ir pabėgėlių ukrainiečių, lenkų ar iš Baltijos
šalių priėmimu, kuriuos ši turėjo grąžinti atgal, tačiau Prancūzija
dažniausiai atsisakydavo tai daryti prieš jų valią;
- Tais metais Prancūzijos komunistų partija buvo gana plačiai
palaikoma dėl to indėlio, kurį SSRS įnešė į sąjungininkų pergalę.
Po karo vykusių rinkimų metu ji gavo 27 proc. balsų.
Net kai 1947 metais buvo pašalinti iš vyriausybės, komunistai
dar darė nemenką įtaką Prancūzijos politiniam gyvenimui, aršiai
kovodami prieš Atlanto aljanso įsteigimą ir prieš Vokietijos priėmimą
į Vakarų bloką. Vidaus diskusijos buvo sunkios, todėl nekilo net
minčių dėl to, kad reikėtų kelti klausimą dėl situacijos Rytuose.
Tačiau 1951 metų sausį priimtoje Kasacinio teismo Civilinių bylų
kolegijos nutartyje dėl situacijos Latvijoje yra sakoma, kad jokia
sutartimi nebuvo konstatuotas šios valstybės, kaip teisių turėtojos,
išnykimas, ir kolegija nusprendė, kad tol, kol taikos sutartyje
nebus numatytas Latvijos likimas, negalima sakyti ir spręsti,
jog latviai dabar yra be pilietybės. Ši nutartis aneksijos nepripažinimo
pozicijai, kurios laikėsi Prancūzija, suteikė oficialų pobūdį.
Šiuo šaltojo karo laikotarpiu straipsnių spaudoje ar knygų apie
Baltijos šalis buvo labai mažai. Pasirodė kelių knygų, kurias
parašė tremtyje esantys Baltijos šalių ministrai, vertimai bei
vienas kitas žurnalas, pavyzdžiui, Rytai ir Vakarai, kuriems
vadovavo tremtyje esantys asmenys, tačiau jų pasiekiama auditorija
buvo siaura. Prancūzija praktiškai nežinojo šių šalių, nežinojo,
kaip jas vadinti: regionais, valstybėmis ar respublikomis. Beveik
niekas ten nenuvykdavo. Diplomatiniai santykiai tarp Prancūzijos
IV Respublikos ir SSRS šeštajame dešimtmetyje buvo tokie blogi,
kad 1955 m. gegužės 7 d. SSRS denonsavo 1944 metais pasirašytą
Draugystės sutartį.
Kai 1958 metais generolas Ch.de Gaulleis grįžo į valdžią, jis
bandė gerinti santykius su SSRS, siekdamas sudaryti atsvarą tai
padėčiai, kurią Atlanto sutartyje užėmė anglai ir amerikiečiai.
Iš pradžių šie bandymai buvo nesėkmingi. Sovietinė spauda tuo
metu jį apkaltino esant stambiosios buržuazijos ir monopolijų
atstovu ir dar blogiau naudojantis asmenine valdžia originali
kritika iš sovietų vadovų lūpų. Tada vienoje spaudos konferencijų,
vykusių 1960 metais, generolas pareiškė, kad imperija siekia
laikyti priespaudoje kai kurias Europos valstybes ir jas išvardijo:
Lenkija, Čekoslovakija, Vengrija, Rumunija, Bulgarija, Albanija,
Estija, Latvija. Lietuva, Prūsija ir Saksonija. Taigi jis sulygino
valstybes, kurias visi žinojo esant satelitinėmis, bet oficialiai
nepriklausomomis, su trimis Baltijos šalimis. O kad būtų aiškiai
suprastas, 1960 m. gruodžio 31 d. pasakytoje savo naujametėje
kalboje jis pakartojo: SSRS yra pavergusi gerą dešimtį visiškai
jai svetimų valstybių.
Šiuos žodžius 1963 m. gegužės 31 d. pakartojo Maurice Schumannas,
kuris tuomet buvo Prancūzijos nacionalinės asamblėjos Užsienio
reikalų komiteto pirmininkas, kalbėdamas Prancūzijos ir Baltijos
šalių asociacijos susirinkime. Jis pasisakė už šių šalių pilietybės
pripažinimą bei diplomatinį Baltijos valstybių pripažinimą.
Šie generolo Ch.de Gaulleio žodžiai supykdė komunistų partiją,
tačiau šiai teko nurimti, nes 1960 metais jis pakvietė Nikitą
Chruščiovą atvykti į Prancūziją. 1966 metais įvyko ypač sėkminga
Ch. de Gaulleio kelionė į SSRS, kurią jis visą laiką vadino Rusija
(išskyrus vieną kartą paskutinę kelionės dieną); ypač sėkminga
kelionė, nes tuo metu jis buvo tas žmogus, kuris nepritarė Amerikos
politikai Vietname ir kurio dėka Prancūzija išstojo iš NATO. Tačiau
šio santykių suartėjimo kaina buvo tam tikra visko, kas sakoma
apie SSRS, cenzūra. Taigi apie Baltijos šalis nebebuvo kalbama.
Šis santykių suartėjimas įgalino Ch.de Gaulleį neutralizuoti
komunistų pasipriešinimą jo vidaus politikai. 1968 metų gegužę
Paryžiuje vykusių neramumų metu komunistų partija pristabdė savo
kairuolišką veiklą prieš generolo vyriausybę.
Prezidentas Georgesas Pompidou (19691974) siekė būti ištikimu
Ch. de Gaulleio politikos paveldėtoju; jis rūpinosi poreikiu
kalbėtis su Maskva ir jo išsaugojimu. Tai buvo vienas svarbiausių
golizmo politikos elementų. Šiaip ši politika atrodė kaip netikras
langas: ja buvo siekiama atkurti pusiausvyrą tarp ryšių su SSRS,
kurie neturėjo jokio politinio turinio, tačiau jų ekonominis turinys
buvo realus ir reikšmingas. Tai suartėjimo su Jungtinėmis Valstijomis
politika, kurią prezidentas rengė ir gynė diskretiškai, nes Prancūzijos
inteligentija buvo vis dar tokia pat greita ir girti SSRS pažangą,
ir kritikuoti Jungtines Valstijas.
Prancūzija sutiko dalyvauti 1973 metų Europos saugumo ir bendradarbiavimo
konferencijoje Helsinkyje, kurios surengimo siekė SSRS. Leonidas
Brežnevas (19641982) ketino suteikti šio renginio dokumentui
taikos sutarties vertę ir jam beveik pavyko. Reikėjo nemenko Vakarų
valstybių atstovų užsispyrimo, kad į jį būtų įrašyta VIII dalis,
kuria remiasi Europos Taryba, dėl teisės į tautų apsisprendimą
ir dėl laisvo asmenų bei idėjų judėjimo. Po ilgų diskusijų ir
vakariečiams grasinant nutraukti santykius, L.Brežnevas sutiko
su šiuo įrašu, nors pirmiausia norėjo, kad šis dokumentas būtų
paprasčiausias sandorio įforminimas. Dėl to, kaip parodė vėlesniai
įvykiai, jis labai klydo.
Tačiau vakariečiai nebuvo patenkinti, turėdami pasirašyti šį aktą,
kuriame buvo skelbiama apie po karo atsiradusių sienų neliečiamumą,
ir padarė eilę pranešimų, pasak kurių, šis aktas nebuvo taikos
sutartis.
Savo ruožtu prezidentas Valery Giscardas dEstaingas 1975 m. liepos
31 d., kai vyko oficiali šio akto pasirašymo ceremonija, pareiškė:
Be abejo, patys savaime šie dokumentai nesuteikia taikos garantijų
Jie, tarp kita ko, nėra sutartis, ir Prancūzija mano, kad jie
nereiškia pripažinimo situacijų, kurių, beje, Prancūzija nebūtų
pripažinusi. Ši Prancūzijos prezidento kalbos dalis buvo išbraukta
iš TASSo agentūros ataskaitos.
Daugiau kaip 40-iai valstybių Helsinkio konferencijos baigiamojo
akto pasirašymas, nepaisant daugelio nutylėjimų, reiškė L.Brežnevo
ir SSRS pergalę. Tačiau ideologinės varžybos tęsėsi ir stiprėjo,
greitai prasidėjo nesutarimai dėl Baigiamojo akto interpretacijos.
Pirmiausia jie pasireiškė Vilniuje, kur 1976 metais susikūrė Helsinkio
Baigiamojo akto taikymo priežiūros grupė, apie kurios susikūrimą
1976 m. gruodžio 1 d. pranešė agentūra Reuter ir Prancūzijos laikraščiai.
Jie taip pat pasireiškė 1978 metais Belgrado ir 1981 metais Madrido
konferencijų metu, kur buvo pareikšta, jog sovietų valdžia nesilaiko
Helsinkio sutarties VIII dalies straipsnių, ir ypač pabrėžta jos
arši kova prieš Baltijos šalių patriotų įkurtas Helsinkio sutarties
vykdymo priežiūros organizacijas.
Tačiau pastebėta, jog Prancūzijoje V.G. dEstaingas, kuris teigė
esąs ištikimas Baigiamojo akto principams, 1977 metų vasarį atsisakė
priimti rusų disidentą Andrejų Amalriką (tą patį, kuris parašė
Ar išgyvens SSRS iki 1984-ųjų?; prancūzų kairieji šiam pavadinimui
negailėjo ironiškų komentarų), o, praėjus keletui savaičių, 1977
metų birželį, jis pakartojo, kad nenori viešai minėti konkrečių
Baigiamojo akto gynėjų teisminio persekiojimo atvejų SSRS, nes,
kaip jis sakė, mes nesutiktume, kad į Prancūzijoje vykstančius
teisminius procesus būtų kišamasi užsienio diplomatinėmis priemonėmis.
Tačiau prezidentas pasirodė atsiliekąs nuo prancūzų viešosios
nuomonės, kuri jautriai reagavo į Aleksandro Solženicyno bylą.
Kitais metais Užsienio reikalų ministerija pakoregavo Prancūzijos
politiką: ministras nusiuntė oficialų protestą prieš kito rusų
disidento Jurijaus Orlovo nuteisimą Maskvoje, o dar po mėnesio
jis vėl reiškė protestą dėl daugelio sovietų teismų, kurių keletas
bylų buvo susijusios su Baltijos šalių piliečiais. Tai buvo teismai,
kurie, kaip sakė Prezidentas, gali kelti tik didelį susirūpinimą.
Reikia prisiminti, kad 19751980 metais Amerika pralaimėjo karą
Vietname, tais pačiais metais vyko Angolos įvykiai, kuriuose dalyvavo
ir Kuba, tai buvo ir Jimmio Carterio prezidentavimo (iš pirmo
žvilgsnio nelabai ryžtingo) metai. Tai buvo tam tikro Amerikos
galių susilpnėjimo laikotarpis, ir V.G. dEstaingas manė, jog
atėjo palankus metas vykdyti labiau nepriklausomą politiką.
Štai kodėl, nepaisant įsiveržimo į Afganistaną 1979 metų gruodį,
jis atsisakė imtis sankcijų prieš SSRS, o taip pat atsisakė išreikšti
aiškią poziciją dėl Prancūzijos dalyvavimo Olimpinėse žaidynėse,
nors kai kurios varžybos vyko Talino įlankoje. Ar tai vis dėlto
nebuvo netiesioginis aneksijos pripažinimas? V.G. dEstaingas
taip pat atsisakė padėti, kaip jis sakė, maištininkams Afganistane;
jis nenorėjo vartoti žodžio pasipriešinimo judėjimas. Jis gyrė
Maskvos nuosaikumą Lenkijos įvykių pradžioje 1980-aisiais, ir
ypač 1981 metais.
Visa tai todėl, kad Prancūzijoje artėjo Prezidento rinkimai, o
V.G. dEstaingas norėjo pritraukti dalį kairiojo elektorato. Jis
manė, jog pasiseks, nes SSRS jam reiškė savo paramą. Likus dviem
savaitėms iki rinkimų, Eliziejaus rūmuose vos ne su oficialiu
vizitu jį aplankė Sovietų Sąjungos ambasadorius. Maskva nenorėjo
jokių Prancūzijos politikos pokyčių ir neslėpė savo palankumo
dešiniajai vyriausybei išlaikyti.
Tačiau dialogas su sovietų oficiozais nebebuvo naudingas. Prancūzijos
viešoji nuomonė žinojo, kad Kremliaus karšinčiai aršiai persekioja
bet kokias disidentizmo apraiškas, kuris įgydavo pačias įvairiausias
formas, reiškėsi vis stipriau ir kurio veiksmų, nepaisant teismų
ir internavimų, jiems nebepavykdavo kontroliuoti. Prezidentą V.G.
dEstaingą paliko dalis dešiniojo elektorato, jo nepalaikė komunistų
elektoratas: jis pralaimėjo rinkimus 1981 metais.
Atėjus į valdžią prezidentui F.Mitterandui, tonas pasikeitė. Naujasis
prezidentas neprivalėjo flirtuoti su SSRS, kad parodytų esąs kairysis.
Jis ir taip juo buvo. F.Mitterandas nebijojo komunistų partijos,
nes ši buvo įkalinta jo vyriausybėje. Taigi valdžioje buvusi
Socialistų partija, kritikuodama karą Afganistane, galėjo pabrėžti
žmogaus teisių gynybos reikalus, tuo vėl suteikiant vertę VIII
Baigiamojo akto straipsniui, kurį SSRS, vadovaujant visiems trims
generaliniams sekretoriams L.Brežnevui, J.Andropovui ir K.Černenkai,
atkakliai užmiršdavo. Kiekviena tarptautinė konferencija tapdavo
tikru kurčiųjų dialogu, nes SSRS nuolat pabrėždavo tuos straipsnius,
kuriuose įtvirtinamas status quo, o Prancūzija minėdavo straipsnius,
susijusius su asmenų ir idėjų judėjimu.
SSRS priekaištavo Prancūzijos prezidentui F.Mitterandui dėl to,
kad šis atsisakė Ch.de Gaulle'io vykdytos sutarimo, įtampos mažinimo
ir bendradarbiavimo politikos. Prancūzija iš tiesų konflikto dėl
kovinių raketų metu (19831984) palaikė JAV poziciją. Tačiau ypač
svarbu buvo tai, kad Helsinkio akto paramos grupių persekiojimo
politika tapo vis geriau žinoma viešajai nuomonei. O ši puikiai
suprato, kad Prancūzijos vyriausybė nenori už Baltijos respublikų
reikalą kovoti kaip už savo. Iš tiesų vadinamaisiais stagnacijos
metais Europoje įsigalėjo kažkoks minkštas konsensusas, pavadintas
taikiu sambūviu, kuris pasireiškė tuo, kad vyriausybės pasikeisdavo
diplomatinėmis notomis, kartais net viešai apsišaudydavo žodžiais,
tačiau toliau eiti nenorėta. SSRS atkakliai reikalavo nusiginklavimo,
nes suprato, jog nepajėgs išlaikyti ginklavimosi varžybų tempo,
kurio laikėsi prezidentas R.Reaganas, vykstant vadinamiesiems
žvaigždžių karams, o Prancūzija savo oficialiuose atsakymuose
bei užsienio reikalų ministro kalbose nuolat pabrėždavo laisvą
asmenų ir idėjų judėjimą. Įsigalėjo tam tikra ritualinė dvikova,
lyg abi pusės būtų norėjusios, kad tokia padėtis tęstųsi.
Tačiau tuo metu daug svarbių pasikeitimų įvyko Baltijos šalyse,
kur žmonės ėmė suvokti, jog jų šalies regionus užplūsta sovietų
imigrantai. Šis antplūdis kėlė pavojų pačiam šių šalių tautų išlikimui,
ypač Latvijoje ir Estijoje. Be to, bent viena teigiama Helsinkio
akto pasekmė buvo ta, kad buvo nutraukti radijo laidų trukdžiai.
SSRS draudžiami kūriniai jau buvo skaitomi visame pasaulyje. Užsienio
radijo stočių pagalba jie buvo išplatinti beveik visomis imperijos
kalbomis. Pavyzdžiui, Daktaras Živago vyresnio amžiaus Baltijos
šalių žmonėms priminė tuos metus, kai jų šalys krauju iš bolševikų
atsikovojo laisvę, arba Gulago archipelagas, kuriame kančias
patyrė tiek daug Baltijos šalių žmonių ši knyga negalėjo jų
nesukrėsti.
Priminsime, kad dėl nuolatinių propagandinių kalbų ir nepajudinamų
sovietinių ritualų šis režimas buvo tapęs pajuokos ir paniekos
objektu, todėl nepritarimo jam gaidos visame pasaulyje buvo sutinkamos
ypač palankiai. Tai rodo, kad Helsinkio reikalavimai dėl laisvo
idėjų judėjimo pasiekė savo tikslą.
Michailo Gorbačiovo atėjimas į valdžią atskleidė pasauliui tikrąją
SSRS padėtį. Naujojo generalinio sekretoriaus jaunas amžius, jo
tonas, mąstymo atvirumas sužavėjo minias, o ypač Prancūzijos gyventojus
ir vadovus, nepaisant jų nepasitikėjimo viskuo, kas buvo iš SSRS.
M.Gorbačiovas darbais turėjo įrodyti, jog nori pakeisti tarptautinių
santykių dvasią ir todėl pasiūlyti problemų, nuo 8-ojo dešimtmečio
nuodijusių Rytų ir Vakarų santykius, sprendimą: tai buvo raketų
klausimas ir Afganistanas. Pirmasis jų buvo išspręstas 1987 metais
pasirašius sutartį dėl branduolinių strateginių pajėgų panaikinimo,
o sovietų armija buvo išvesta iš Afganistano 1988 m. balandžio
15 d.
Net nelaukiant šių sprendimų, viskas rodė, jog SSRS daug kas keičiasi,
pradedant paties vadovo tonu, kuris, priešingai nei pirmtakai,
nekartodavo tų begalinių štampų, kuriais niekas netikėjo, o
pasisakė už naują mąstymo būdą, kalbėjo apie pertvarką ir
viešumą. Visi džiaugėsi pagaliau girdėdami sovietų vadovą kalbant
aiškiai. Tiesa, M.Gorbačiovas greitai pastebėjo, jog atidarė Pandoros
skrynią ir kad daugelio įvykių nebepajėgia kontroliuoti. Pavyzdžiui,
naujų partijų atsiradimo Baltijos šalyse, atviro Kremliaus sprendimo
ginčijimo, nuolatinių reikalavimų sužinoti 1939 metų Molotovo-Ribentropo
sutarties nuostatas.
Visa tai atidžiai sekė Prancūzijos spauda, kuri tikėjo, ar norėjo
tikėti tuo, jog SSRS pasikeis ir taps rinkos ekonomikos šalimi
šalininke, nes buvo susikūrę keletas nepriklausomų kooperatyvų.
M.Gorbačiovas buvo daug populiaresnis Europoje ir Prancūzijoje
nei SSRS.
Prancūzijos vadovai, tiesą sakant, buvo apimti dvejopų jausmų:
didžiulės nuostabos ir baimės. Didžiulės nuostabos, dėl to, kad
po tiek politinio stabilumo metų, matydami iš vidaus griūvant
ne tik socialistinį bloką, kurį žinojo esant sueižėjusį, bet kuris
dar, atrodė, galėjo išlaikyti bent iki Berlyno sienos griuvimo;
taip pat matydami griūvant valstybę, kuri dar prieš keletą metų
atrodė ne tik esanti stipri, bet ir kėlė tikrą baimę pasauliui.
Ir galiausiai baimė, kad po sovietinio režimo žlugimo Europos
rytuose neatsirastų tuštuma, kur viskas gali įvykti.
Prancūzijos prezidentas negalėjo nesidžiaugti tokiu įvykių vystymusi,
tačiau norėjo, kad jis nebūtų pernelyg staigus; jis nelabai suvokė,
ko siekė nacionaliniai judėjimai; jo manymu, nereikėjo, kad atskirų
šalių nekantrumas sukeltų Maskvos reakciją, kad perestroikos
drumstėjai paskatintų Sovietų Sąjungos vadovus griebtis tų metodų,
kurių šiurpinantis efektyvumas prieš keletą dešimtmečių buvo pademonstruotas
Budapešte ir Prahoje. Reikėjo palikti laiko skaidymuisi ir nesikišti.
Štai kodėl Prancūzijos atsakymai į paramos prašymą, kurį Lietuva
pateikė, kai 1989 metais SSRS surengė jai naftos blokadą, buvo
atsargūs, netgi bailūs. Lygiai taip, kaip ir Prancūzijos paklusimas
sovietų atsisakymui leisti Baltijos šalių delegacijoms dalyvauti
1990 metais Paryžiaus konferencijoje, kur turėjo būti paskelbta
šaltojo karo pabaiga (tuomet kai kas Baltijos šalių atstovus pavadino
trukdytojais). Lygiai taip, kaip ir bendras 1991 metų gegužės
Prancūzijos prezidento ir Vokietijos kanclerio Kohlio bendras
pranešimas, kuriuo Lietuvos prašoma pristabdyti su nepriklausomybės
paskelbimu susijusius sprendimus; tai buvo padaryta gegužės 4
dieną. Šis pareiškimas (jau buvote 50 metų okupuoti, galite palaukti
dar keletą savaičių), nepridėjo taškų Prancūzijos prezidentui.
Kaip ir pernelyg ankstyvi sveikinimai rugpjūčio 19-osios pučo
vykdytojams, kuriuos jis nusiuntė nespėjęs suvokti, kad pirmiausia
jie siekė atkurti jei ne stalininę, tai bent brežnevinę tvarką.
Praėjus keletui dienų po pučo, Prancūzijos vadovai, būdami geriau
informuoti apie tikrąją padėtį Baltijos šalyse, suvokė, kad šių
šalių problema nebėra SSRS vidaus reikalas, kaip vaizdavo maną
dar prieš keletą savaičių. Atsikratę baimės destabilizuoti SSRS
prezidento padėtį ir jausdami vėją imant pūsti iš kitur, jie šoko
gelbėti pergalę ir pripažino visų trijų Baltijos šalių nepriklausomybę,
nepaisydami M.Gorbačiovo prieštaravimų, kurio manymu, šis pripažinimas
buvo pernelyg ankstyvas, nes Baltijos šalys nesilaikė išstojimo
procedūros, kurią numatė sovietų konstitucija. Į šiuos prieštaravimus
niekas nekreipė dėmesio.
Po kelių dienų užsienio reikalų ministras Rolandas Dumas šiek
tiek atkūrė pasitikėjimą Prancūzija, nuvykdamas labai pozityviai
įvertinto vizito į visas tris Baltijos šalis ir paskelbdamas apie
neatidėliotiną diplomatinių santykių, nutrauktų 1940 metais, atkūrimą.
Prof. Francois de Labriolle
Prancūzijos nacionalinis Rytų civilizacijos ir kalbų institutas
© 2003"XXI amžius"