Derybos su Europos Sąjunga
nebuvo vien pinigų dalybos
|
Europos komiteto prie Lietuvos
Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus pavaduotojas
Klaudijus Maniokas
Kęstučio Vanago (ELTA) nuotrauka
|
Lietuviška savigarba
apginta,- taip derybų su Europos Sąjunga pabaigą apibūdina Lietuvos
vyriausiasis euroderybininkas Petras Auštrevičius. Kaip didžiausią
derybininkų laimėjimą jis nurodo tai, kad Lietuva atsirėžė didelę
ES pinigų pyrago dalį bei užmezgė dar tampresnius ryšius su ES
narėmis ir kandidatėmis. Kitaip sakant, derėdamiesi su jomis
nesusipykome, o susipykti derantis galima, ypač kai kuri nors
pusė užsibrėžia nelabai realius uždavinius ir jų siekia visais
būdais primesdama savo valią. P.Auštrevičius sako, kad Lietuva
pasirinko teisingą derybų taktiką bei gerai sudėliojo kirčius.
Kaip derybų meno mokėsi mūsų diplomatai, kada tų derybų rezultatus
pajus paprasti Lietuvos žmonės bei kokie iššūkiai jų laukia išplėstoje
Europos bendrijoje,- šiuos ir kitus klausimus su XXI amžiaus
skaitytojais plačiau aptarti sutiko Europos komiteto prie Lietuvos
Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus pavaduotojas
Klaudijus Maniokas.
Iš oficialių pranešimų
susidaro įspūdis, kad Lietuvos derybos su ES baigėsi labai sėkmingai.
Ar ta sėkmės išraiška yra tik skaičiai, kvotos, pinigai, ar ir
kiek bendresni dalykai?
Iš tikrųjų apie pinigus mes kalbėjome tik paskutiniame derybų
etape. Gal dėl to tie skaičiai daugiausia ir akcentuojami. Dėl
jų derybos vyko ir Kopenhagoje, ir paskutiniais mėnesiais, ir
pagaliau tai labiausiai suprantamas dalykas. Bet ilgiausiai derybos
vyko toli gražu ne dėl pinigų. Jas pradėjome 2000 metų pradžioje
ir jos truko trejus metus. Ilgiausiai procesas vyko dėl ES įvairių
teisės normų perėmimo. Derybos iš esmės buvo įrodinėjimas, kad
mes esame pajėgūs taikyti vieną ar kitą taisyklę. Kita vertus,
ten, kur ES teisės ar taisyklių įgyvendinimas reikalavo įvairių
finansinių išteklių arba buvo pakankamai sudėtingas, mes derėjomės
dėl pereinamųjų laikotarpių, kurių iš viso turime 21. O kiekvienas
pereinamasis laikotarpis iš mūsų reikalavo tikrai ne mažiau pastangų
negu derybos dėl pinigų. Bet, aišku, derybos dėl pinigų buvo klasikinės
derybos. Gal dėl to jos ir susilaukė tokio dėmesio, buvo įtemptos,
nes pinigų sumos ribotos, ir kiekviena valstybė sau stengiasi
išsikovoti kuo daugiau. Čia buvo nemažai intrigos. Visos kitos
tos ilgiausios ir sudėtingiausios derybos dėl normų perkėlimo
likusiuose 30 derybinių skyrių (iš 31 tik vienas skirtas pinigams)
mažiau vadintinos klasikinėmis, nes jose nebuvo ko dalytis. Mes
diskutavome ir įrodinėjome, kad esame pakankamai pažengę į priekį,
kad galėtume baigti derybas viename ar kitame skyriuje. Tad iš
esmės derybų greitis buvo mūsų pažangos rodiklis.
Dabar gal jau daug kas neprisimena, bet, mano nuomone, gal net
svarbesnis derybų etapas nei paskutinis buvo 2001 metų pirmasis
pusmetis, kada mums reikėjo realiai pasivyti derybose pirmaujančias
šalis. Juk mes kartu su Latvija ir Slovakija pradėjome derybas
dvejais metais vėliau. Ir dabar daug kas neprisimena, kad 2000
metų pabaigoje pagal suderėtų skyrių skaičių mes atsilikome net
nuo Bulgarijos, ir daug kas tuomet abejojo, ar Lietuva galės pakliūti
tarp pirmųjų šalių grupių.
Per 2001 metų pirmąjį pusmetį mes padarėme didžiulį šuolį į priekį.
Įrodėme ES, kad esame pasirengę ne prasčiau nei kitos šalys. Per
pirmus 2001 metų mėnesius baigėme derybas net še-šiuose derybiniuose
skyriuose. Baigėme derybas dėl vidaus rinkos, kas yra svarbiausia
ekonomiškai ir duos daugiausia ekonominės naudos net daugiau
nei visi tie pinigai iš ES. Po šio proveržio jau galėjome judėti
kartu su pirmaujančiomis valstybėmis ir jaustis pakankamai patogiai.
Bet per visą šį trejų metų laikotarpį mes didžia dalimi modernizavome
savo teisinę sistemą, viešąją politiką, tad derybos toli gražu
nebuvo vien pinigų dalybos.
Ar galima teigti, kad visi išsiderėti pereinamieji laikotarpiai
rodo, jog tose srityse dar esame atsilikę ar kad Lietuva dar nepasirengusi
prisiimti visų ES keliamų reikalavimų?
Galima sakyti ir taip. Bet yra ir viena svarbi išlyga. Kad ir
kaip mes džiaugtumės Europos Sąjunga, o ir suprasdami, jog dauguma
ES normų mums yra naudingos, ne viskas ES yra rožėmis klota. Pereinamasis
laikotarpis gali rodyti, kad mes arba atsilikę, arba mums vienos
ar kitos ES teisės normos nėra aktualios, kad mums - besivystančiai
valstybei - yra per brangu perkelti tokias normas, kurios aktualios
ir svarbios turtingoms vartotojų visuomenėms. Dėl to ir derėjomės
dėl pereinamųjų laikotarpių aplinkosaugos srityje, nes tai labai
brangiai kainuoja. Kai kur mūsų ir ES interesai nesutapo. Ir dabar
nesutampa.
Prezidentas Valdas Adamkus, vertindamas derybų rezultatus,
pažymėjo, kad didele dalimi prie jų sėkmingos pabaigos prisidėjo
Lietuvos derybininkai. Derantis dėl Mažeikių naftos pardavimo
Williams, šalies vadovas, priešingai, kritikavo mūsų derybininkus.
Ar iš tikrųjų derybose daug ką lemia derybininkų meistriškumas?
Manau, kad derybininkų vaidmuo svarbus, bet toli gražu ne lemiamas.
Pavyzdžiui, daugeliu atvejų kad ir tas pinigų kiekis, kurį pavyko
išsiderėti, priklauso nuo objektyvių dalykų. Pagrindas yra statistika,
mūsų bendras vidaus produktas, gyventojų, bedarbių skaičius ir
kt. Tačiau (nesigiriu, tai pripažįsta ir ES valstybės bei šalys
kandidatės) Lietuva turi ir turėjo profesionalaus derybininko
statusą. Iš tikrųjų išnaudojome savo galimybes beveik maksimaliai,
ir manau, kad tikriausiai pagrindinė priežastis, kodėl mums pavyko
gana profesionaliai vesti derybas (analogija su Williams gal
nėra pati geriausia), buvo optimaliai sudaryta Lietuvos derybų
delegacija. Turbūt prisimenate, kad iš pradžių derybas koordinavo
Užsienio reikalų ministerija, po to atskira Europos reikalų ministerija,
paskui įkurtas dabartinis Europos komitetas, ir po visų klaidų
bei bandymų suradome optimalų derybų vidinio koordinavimo mechanizmą.
Europos komitetas yra prie Vyriausybės veikianti institucija,
tai leidžia remtis Premjero autoritetu, ir tai savo ruožtu sudaro
sąlygas nuosekliai ieškoti pirmiausia vidinio sutarimo, nes derybos
(tai taip pat dažnai pamirštama) iš esmės vyko čia, Lietuvoje.
80 proc. derybų dėl mūsų pasirengimo narystei tempo ir dėl kitų
dalykų vyko tarp atskirų Lietuvos institucijų, ministerijų, interesų
grupių. Reikėjo surasti sutarimą dėl vidaus rinkos ES teisyno
perėmimo, dėl ko ilgai diskutavome ir su draudėjais, ir su pramonininkais,
dėl Ignalinos AE su energetikais. Kitaip tariant, aiškinomės,
kokia yra mūsų pačių derybinė pozicija. Tas vidinis koordinavimas
ir buvo mūsų sėkmės raktas. O mechanizmui atrakinti buvo sukurta
gera sistema.
Galbūt svarbu ir tai, kad mes iš karto susikoncentravome į svarbiausius
prioritetus. Visi puikiai supranta, kad Lietuva yra maža šalis,
negalėjome ypač daug tikėtis, tačiau pavyko mobilizuoti kelis
pagrindinius dalykus. Vienas iš jų Ignalinos AE uždarymas. Derybinį
paketą dėl Ignalinos galima vadinti bene ryškiausia derybine sėkme,
net didesne nei visi mūsų bendri pinigai. Iki šiol Europos Sąjungoje
niekas dėl atominių elektrinių nesiderėjo, nėra jokių normų nei
patirties, tad viską reikėjo daryti pirmą kartą. Ir tai, kad mes
šiandien jau turime garantijas, kad iki 2006 metų Ignalinos AE
uždarymui bus skirta daugiau kaip 500 mln. eurų, ir ši parama
bus tęsiama, o tie pinigai bus skirti ne tik elektrinės uždarymui,
bet visam energetikos sektoriui modernizuoti, yra tokia sėkmė,
kurią tikrai įvertinsime gal tik po kelerių metų.
Kai delegacijų vadovai sėda prie derybų stalo, turbūt
jau visi klausimai būna daugmaž išspręsti? Ar Lietuvos derybų
delegacijos vadovas - užsienio reikalų ministras per susitikimus
dar darydavo kokias nors korektyvas?
Iš esmės ministrai tik patvirtina derybų rezultatus. Ministrai,
valstybių vadovai derasi pačiais jautriausiais klausimais, kur
reikia politinio sprendimo. Mūsų Užsienio reikalų ministerija
ir ministras Antanas Valionis ypatingą dėmesį skyrė Kaliningrado
klausimui. O visos kitos derybos susijusios su labai žemiškais
ekonominiais dalykais: tai standartai, žemės ūkio produkcija,
įvairios kvotos, paslaugų teikimo sąlygos, įvairūs bendradarbiavimo
mechanizmai- tai, kas ypač svarbu verslui.
Labai didele diplomatine sėkme laikoma, kad Nicos viršūnių
susitikime Lietuvai pavyko gauti palyginti daug vietų būsimoje
ES Ministrų taryboje ir Europos Parlamente. Ten turbūt daugiausia
lėmė nematoma užkulisių veikla?
Nica yra visai atskira istorija, nes ten mes nesėdėjome prie derybų
stalo, viską sprendė dabartinės ES narės.
Bet darbas vis tiek vyko?
Taip, darbas vyko, bet jis buvo netiesioginis derėjosi ES valstybių
vadovai. Nica, be abejonės, buvo Lietuvos sėkmė, prie kurios daug
prisidėjo tuomečio užsienio reikalų ministro Algirdo Saudargo
ir vyriausiojo euroderybininko Vygaudo Ušacko neformalūs kontaktai.
Dabar daug kalbama, kad Europos Sąjungoje iš esmės formuojasi
du klubai: senbuvių ir naujokių, turtingųjų ir neturtingųjų. Turbūt
pripažinsite, kad Lietuva ir kitos kandidatės dar ilgą laiką bus
nelygiavertės senojo klubo narių partnerės.
Nelengva pasakyti. Bet kuriuo atveju ES keičiasi. Daugėja šalių
ir didėja skirtumas tarp tų šalių. Nesu įsitikinęs, kad egzistuos
tie senbuvių ir naujokių klubai ar net formuosis blokai. ES integracijos
patirtis parodė, kad ne vien tik išsivystymo lygiai lemia valstybių
pozicijas vienais ar kitais klausimais. Dabar svarbios pozicijos
užsienio politikos atžvilgiu nėra susijusios su valstybių turtingumu.
Tą patį galima pasakyti apie teisingumo, vidaus reikalų, nusikalstamumo
klausimus. Čia turbūt daugiau lems geografinė padėtis nei ekonominis
išsivystymas. Žinoma, mes nebūsime pirmieji, kurie balsuos už
aplinkosaugos standartų sugriežtinimą, nes mums pirmiausia rūpi
sudaryti sąlygas ekonomikos augimui, kad pasivytume ES šalis.
Bet akivaizdu, kad skirtumas išliks. Mes dar netapome Šengeno
sistemos nariais (tikėkimės, kad tapsime 2006 metais), nesame
Valiutų sąjungos nariai (tikėkimės, kad tapsime 2007 metais).
Dar būsime šiek tiek kitokie. Iš esmės suderėtos sąlygos leidžia
teigti, kad būsime visateisiai ES nariai. Kelios išimtys daugiausia
susijusios su techniniais dalykais. Žinoma, galima spėlioti, kaip
atrodys galimos koalicijos ES viduje, kaip keisis pati ES. Tai
įdomi tema, bet nedrįsčiau teigti, kad ES pasidalys.
Ar prognozuojate, kaip keisis situacija darbo rinkoje,
Lietuvai tapus ES nare? Ar daromi kokie nors tyrimai šia tema?
Ar išvis įmanoma kažką prognozuoti, juk tokio masto ES plėtra
į Rytus neturi analogų istorijoje?
Prognozuoti galima, ir mes darėme keletą tyrimų. Vieną labai svarbų
buvo užsakiusi Socialinės apsaugos ir darbo ministerija dėl
darbo jėgos judėjimo (mes irgi tą temą ne sykį esame svarstę).
Apskritai studijų padaryta nemažai, ir prognozuoti galima pakankamai
aiškiai. Visos tos studijos rodo, kad ypatingo darbo jėgos protrūkio
iš visų kandidačių, įskaitant ir Lietuvą, nebus dėl kelių priežasčių.
Viena jų ta, kad kas norėjo, jau išvažiavo. Antra, kad yra svarbūs
visi kalbiniai ir kultūriniai barjerai. Trečia, kad šalyse kandidatėse
žmonėms, kurių kvalifikacija atitinka darbo rinkos poreikius,
gyvenimo sąlygos gerėja. Ir dabar jau trūksta kvalifikuotų žmonių,
dažnai atskirų kvalifikacijų etatų atlyginimai, atsižvelgiant
į mūsų perkamąją galią ir kainų lygį, yra pakankamai dideli. Dėl
šitų trijų priežasčių didžiulio srauto niekas nesitiki. Matyt,
dalis žmonių išvažiuos, bet (kaip jau vyksta kitose kandidatėse)
dalis pradės ir grįžti jeigu sukaups pinigų, patirties, čia
bus sąlygos įsitvirtinti.
Ar paprasti žmonės pajus, kad Lietuva jau įstojusi į ES?
Kitose šalyse, pavyzdžiui, Portugalijoje, eiliniai žmonės su ES
sieja infrastruktūros pokyčius, naujų kelių tiesimą supranta,
kad prie to prisidėjo ES, o daugiau lyg ir viskas liko kaip seniau.
Be jokios abejonės, niekas per naktį nepasikeis. Kita vertus,
ir dabar jaučiame, kad daugelyje sričių ES jau yra atėjusi į Lietuvą.
Prekyba pramonės produktais laisvai vyksta jau senokai, dalis
verslo iš esmės jau yra ES, jau dalyvaujame priimant kai kuriuos
sprendimus. Įstojus į Europos Sąjungą pasikeis tai, kad padidės
pinigų srautas iš ES ir ypač ryškūs pokyčiai vyks žemės ūkyje.
O visa kita didžia dalimi priklauso nuo mūsų, ES negali kažko
iš esmės pakeisti. ES neapima visų gyvenimo sričių visa sveikatos,
socialinė apsauga, švietimas išlieka mūsų nacionaliniu reikalu.
Taigi sveikatos apsaugos problemų niekas už mus neišspręs. Čia
gal ir yra problema, kad tose srityse, kur ES prisidėjo prie reformų,
kur jau veikia ES normos, pažanga jaučiama ryškiau. Pasižiūri
į Lietuvos sveikatos apsaugą ir matai, kad joje Europos Sąjungos
buvo mažai. Dėl to mūsų ir laukia artimiausias iššūkis suprasti,
kad didžioji dalis darbų yra mūsų pačių reikalas. O įstojus į
ES atsiras daugiau išteklių žmogiškųjų ir finansinių spręsti
tas problemas, kurioms iki šiol pritrūko laiko.
Bet bus ir tragedijų, pavyzdžiui, žemės ūkyje. Portugalijoje
dalis ūkininkų net žudėsi.
Tikrai nemanau, kad Lietuvoje daugiau žudysis nei dabar. Manau,
kad gyvenimas iš esmės turėtų gerėti. O savižudybės, kaip tvirtina
specialistai, vis dėlto yra socialinis fenomenas, išryškėjantis
socialinio netikrumo būsenoje. Tuo tarpu ES, priešingai, to tikrumo
tik pridės.
Stojimas į ES iš 2004 metų pradžios perkeltas į tų pačių
metų gegužės 1 dieną. Lietuvai dėl to geriau ar blogiau?
Politiškai būtų geriau, jei būtume įstoję sausio 1 dieną, bet
yra ir gerų pusių trečdaliu sutaupome savo įnašą į ES biudžetą
pirmaisiais metais. 2004 metų Lietuvos biudžetui tai bus rimtas
palengvėjimas.
Deryboms pasibaigus Europos komitetas lyg ir netenka savo
pagrindinės misijos. Kaip keisis šios institucijos funkcijos?
Yra įvairių kalbų, bet žmonės dažnai neįvertina, kad baigėsi tik
Lietuvos derybos dėl narystės ES. O ES nuolat, kiekvieną dieną,
vyksta derybos tarp šalių narių. Todėl tik padidės poreikis koordinuoti
veiksmus tarp institucijų, interesų grupių. Klaida teigti, kad
Europos komitetas nebeturės ką veikti. Turime patirtį sukaupusius
žmones, kurie, svarbiausia, žino, kur kas Lietuvoje turi kokių
interesų - ar kalbėtume apie draudimo paslaugas, ar finansinį
kapitalą, ar kt. Taigi ir įstojus į ES svarbiausios derybos vyks
čia, Lietuvoje, ir tik po to Briuselyje, kur dar reikės išmokti
deramai atstovauti savo interesams.
Sprendimai dar nepriimti, bet manau, reikėtų išlaikyti dabartinę
sistemą, nes klaidų ir bandymų Lietuvoje jau buvo pakankamai daug,
ir yra daug priežasčių jų nekartoti.
Dalis didžiausią patirtį turinčių žmonių tikriausiai išvažiuos
į Briuselį. Ar čia nepritrūksime specialistų?
Žmonės, žinoma, važiuos, bet tai nebus labai staigus procesas.
Po truputį žmonės važiuos dirbti į Europos Komisiją, Tarybą, bet
visos studijos parodė, kad staiga atsibudę nepamatysime, jog visi
žmonės išvažiavę.
Dabar nemažai diskutuojama, kokia turėtų būti ES jos varžybų
su JAV kontekste. Kaip manote, kur link krypsta ES: į valstybių
sąjungą ar federacinę valstybę? Žinome, kad didžiausių ES valstybių
lyderiai palaiko stipraus ES prezidento idėją. Koks ES modelis
daugiau ar mažiau centralizuotas būtų naudingas Lietuvai?
Mes dalyvausime kaip visateisiai nariai toje tarpvyriausybinėje
konferencijoje, kurioje ir bus sprendžiami tie instituciniai klausimai.
Atsakyti į juos nėra paprasta. Manoma, kad mažoms šalims naudingas
bendrų institucijų, pavyzdžiui, Komisijos, vaidmuo, kad taip galima
geriau apsaugoti mažų valstybių interesus. Tačiau realiai bet
kokia centralizacija reiškia, kad lieka mažiau galimybių apginti
savo nacionalinį interesą, jeigu jis yra ypač svarbus ir specifinis.
Mes tos specifikos turime: esame specifinėje geografinėje padėtyje,
mūsų ūkio struktūra specifinė. Aš nesu centralizuotos ES entuziastas,
bet tokių entuziastų tikrai yra nedaug. Dėl to tikėtina, kad ES
bus efektyvesnė, tačiau nebūtinai federacija. Manau, kad toks
galutinis derybinis sprendimas neįmanomas. Iki šiol ES buvo specifiška
mišrūnė, manau, tokia ji ir išliks. Problemos sprendžiamos efektyviai,
bet nenaudojant centralizuotų metodų, kurie naudojami valstybės
viduje.
Kalbėjosi Arvydas JOCKUS
© 2003"XXI amžius"