|
Derybos su Europos Sąjunga
nebuvo vien pinigų dalybos
|
Europos komiteto prie Lietuvos
Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus pavaduotojas
Klaudijus Maniokas
|
Lietuviška savigarba
apginta,- taip derybų su Europos Sąjunga pabaigą apibūdina Lietuvos
vyriausiasis euroderybininkas Petras Auštrevičius. Kaip didžiausią
derybininkų laimėjimą jis nurodo tai, kad Lietuva atsirėžė didelę
ES pinigų pyrago dalį bei užmezgė dar tampresnius ryšius su ES
narėmis ir kandidatėmis. Kitaip sakant, derėdamiesi su jomis
nesusipykome, o susipykti derantis galima, ypač kai kuri nors
pusė užsibrėžia nelabai realius uždavinius ir jų siekia visais
būdais primesdama savo valią. P.Auštrevičius sako, kad Lietuva
pasirinko teisingą derybų taktiką bei gerai sudėliojo kirčius.
Kaip derybų meno mokėsi mūsų diplomatai, kada tų derybų rezultatus
pajus paprasti Lietuvos žmonės bei kokie iššūkiai jų laukia išplėstoje
Europos bendrijoje,- šiuos ir kitus klausimus su XXI amžiaus
skaitytojais plačiau aptarti sutiko Europos komiteto prie Lietuvos
Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus pavaduotojas
Klaudijus Maniokas.
Iš oficialių pranešimų
susidaro įspūdis, kad Lietuvos derybos su ES baigėsi labai sėkmingai.
Ar ta sėkmės išraiška yra tik skaičiai, kvotos, pinigai, ar ir
kiek bendresni dalykai?
Iš tikrųjų apie pinigus mes kalbėjome tik paskutiniame derybų
etape. Gal dėl to tie skaičiai daugiausia ir akcentuojami. Dėl
jų derybos vyko ir Kopenhagoje, ir paskutiniais mėnesiais, ir
pagaliau tai labiausiai suprantamas dalykas. Bet ilgiausiai derybos
vyko toli gražu ne dėl pinigų. Jas pradėjome 2000 metų pradžioje
ir jos truko trejus metus. Ilgiausiai procesas vyko dėl ES įvairių
teisės normų perėmimo. Derybos iš esmės buvo įrodinėjimas, kad
mes esame pajėgūs taikyti vieną ar kitą taisyklę. Kita vertus,
ten, kur ES teisės ar taisyklių įgyvendinimas reikalavo įvairių
finansinių išteklių arba buvo pakankamai sudėtingas, mes derėjomės
dėl pereinamųjų laikotarpių, kurių iš viso turime 21. O kiekvienas
pereinamasis laikotarpis iš mūsų reikalavo tikrai ne mažiau pastangų
negu derybos dėl pinigų. Bet, aišku, derybos dėl pinigų buvo klasikinės
derybos. Gal dėl to jos ir susilaukė tokio dėmesio, buvo įtemptos,
nes pinigų sumos ribotos, ir kiekviena valstybė sau stengiasi
išsikovoti kuo daugiau. Čia buvo nemažai intrigos. Visos kitos
tos ilgiausios ir sudėtingiausios derybos dėl normų perkėlimo
likusiuose 30 derybinių skyrių (iš 31 tik vienas skirtas pinigams)
mažiau vadintinos klasikinėmis, nes jose nebuvo ko dalytis. Mes
diskutavome ir įrodinėjome, kad esame pakankamai pažengę į priekį,
kad galėtume baigti derybas viename ar kitame skyriuje. Tad iš
esmės derybų greitis buvo mūsų pažangos rodiklis.
|
|
Išbandymų
nemažės
Nuo Naujųjų metų Graikija perėmė
pirmininkaujančios Europos Sąjungai valstybės pareigas. Kaip tai
atsilieps pakviestoms į ES naujoms Rytų ir Vidurio Europa valstybėms,
taip pat ir Lietuvai, gana sunku pasakyti. Iki šiol paskutinįjį
2002 metų pusmetį pirmininkavusi Danija buvo labai palanki šalims
kandidatėms ir nemažai prisidėjo prie jų pakvietimo į Europos
Sąjungą. Tačiau ne nuo Danijos ar Graikijos priklauso Europos
Sąjungos banginių, ypač Vokietijos ir Prancūzijos, požiūris
į naujas būsimas ES nares. Tuo labiau kad Vokietijos įnašas į
ES biudžetą yra didžiausias, o jos pastarojo meto ekonominė padėtis
toli gražu ne pati geriausia. Be to, Vokietija jau turi karčią
patirtį po šalies susijungimo, kai milijardai markių buvo sudėti
į buvusią socializmo vitriną. Todėl visiškai suprantamas didelės
dalies vokiečių visuomenės požiūris į naujas nares kaip į beviltiškai
sugadintas po kelių dešimtmečių sovietinio luošinimo. O juk komunistinė
Rytų Vokietija buvo kur kas geriau ekonomiškai išsivysčiusi nei,
pavyzdžiui, Lenkija, savo dydžiu prilygstanti Ispanijai ir turinti
39 mln. gyventojų. Lenkijos Bendrasis vidaus produktas vienam
žmogui sudaro mažiau nei 40 proc. ES vidurkio, o nedarbas siekia
apie 18 proc. Panaši situacija ir kitose pakviestose į ES valstybėse.
Todėl visiškai suprantamas senųjų ES valstybių piliečių susirūpinimas
ir nuolat Vokietijos, Prancūzijos, Ispanijos bei kitų šalių žiniasklaidoje
pasirodantys straipsniai, kuriuose reiškiamas gana neigiamas požiūris
į naujai pakviestąsias ES nares. Be papildomų išlaidų, kurių prireiks
naujoms narėms, vokiečiai ir prancūzai baiminasi imigracijos iš
Rytų Europos bangos, kuri gali dar labiau padidinti nedarbą, nes
imigrantai iš Vidurio ir Rytų Europos kaip pigesnė darbo jėga
esą išstums vietinius. Taip pat bijoma, kad į Europą plūstelės
narkotikų srautas. Organizacija Europol jau paskelbė, jog Lietuva
ir Estija yra narkotikų tranzito šalys bei Rusijos pinigų plovyklos,
o Lenkiją, Slovakiją, Čekiją ir Vengriją vadina nelegalų gabenimo
teritorijomis. Todėl sėkmė tolesnėse derybose su ES daugiausia
priklausys nuo pačios Lietuvos derybininkų, pirmiausia Užsienio
reikalų ministerijos, ir to, kokį vaidmenį po derybų pabaigos
vaidins Europos komitetas prie Lietuvos Vyriausybės. Labai svarbu,
kokie pareigūnai bus deleguoti į Europos Sąjungos institucijas.
O žinant, kokiais kriterijais vadovaujamasi skiriant Lietuvos
diplomatus, tokie dalykai iš tiesų kelia didelį nerimą. Euforija,
kad pagaliau grįžtame ten, kur ir privalėjome būti, - į Europos
tautų šeimą, dar nieko nereiškia. Nemažėja ir balsų, skelbiančių,
kad Lietuva ES bus diskriminuojama podukra, jai bus skiriama mažai
pinigų iš ES biudžeto. Vadinamųjų euroskeptikų, kurių pakankamai
gausu, tiek atvirų, tiek dar daugiau užsimaskavusių ir sėdinčių
valdžios struktūrose, destrukcija, be jokios abejonės, tęsis ir
toliau. Kiti gi, tariami ES šalininkai, su išlygomis vis lieja
fariziejiškas ašaras dėl tariamai per didelių Lietuvos įnašų į
ES biudžetą. Kaip žinoma, Lietuvos mokestis, skaičiuojant jau
patvirtinto valstybės biudžeto 2003 metams skaičiais, į bendrą
ES biudžetą turėtų įnešti apie 3,86 proc. nacionalinio biudžeto.
Tuo tarpu tokiems biudžeto taupytojams reikėtų priminti, kad
gaunama parama iš ES fondų būtų daugiau nei trigubai didesnė ir
sudarytų beveik 12 proc. Lietuvos nacionalinio biudžeto. Iš ES
paramos, numatytos 2004 metams, Lietuva gaus 423 mln. eurų, iš
kurių 73 mln. eurų teks taip K.Prunskienės, R.Karbauskio ir iš
valstybės biudžeto išlaikomam, Žemės ūkio rūmų vadovo J.Ramono
apraudamam žemės ūkiui, o 94 milijonai struktūrinei paramai
(įskaitant ir kaimo plėtrą). Net 45 mln. eurų ES skirs valstybės
sienos apsaugai. Kitas klausimas, kaip efektyviai bus panaudotos
tos lėšos, nes Lietuva, tapusi visateise ES nare, privalės garantuoti
921 kilometro išorinės Europos Bendrijos sienos apsaugą. O tai
labai svarbu žinant, kokias sudėtingas, specifines problemas kelia
Rusijos piliečių tranzitas į Kaliningradą ir iš ten. Kad ir kaip
ten būtų, būsimosioms ES narėms aiškiai pasakyta, kad jos turės
įvesti griežtą vizų režimą bei kontrolę prie savo išorinių sienų
dar iki prisijungiant prie Šengeno zonos. Jau paskelbta, pavyzdžiui,
kad Vokietija, Italija ir Austrija išlaikys pasų kontrolę ir muitinių
tarnybą iki tol, kol Europos Sąjunga nuspręs, kad naujokės ėmė
patikimai saugoti savo, o kartu ir visos ES išorines sienas. Tai
gali užtrukti kelerius metus.
|
|
Skaidrūs
Aukštaitijos ežerai
Lietuvos žemė pilna praeities
gyvenimo paslapčių, tragiškų istorijos puslapių ir etninio paveldo
turtų. Kiekviena pėda paženklinta žmogaus kūrybiniais darbais,
o kiekvienu vieškeliu riedėjo valstiečių vežimai, knygnešių brikeliai,
dvarponių karietos, traukė vokiečių, prancūzų, švedų įsibrovėlių
voros, brovėsi lenkų legionai ir rusų tanketės. Žmonių atmintis
yra itin talpi ir saugi. Ji mena žilagalvių senolių pasakojimus,
tėvų žygius, genties žygdarbius.
Rytų Aukštaitija skardžiabalsių dainininkų, armonikininkų, aludarių
ir pirtininkų kraštas. Čia geriausiai dera sutartinių ritmai,
iš dirvų virsta miežiai ir dobilai, upių vivingrose buriasi lydekos,
o sietuvose panardo vėgėlės. Ūksmingose giriose iki šiolei tebeieškoma
pokario partizanų būvio pėdsakų žeminėse. Sodybos vis vešliais
medžiais apsodintos, vyšnaitėmis ir alyvaitėmis pakaišytos. Į
mokslus veržtasi anksčiau, o šiandien daugiau vangumos ir aplaidžios.
Vis skundžiamasi bedarbyste, nors vestuvių puotose tris dienas
piršlys ne tiktai kalbas porina, ne tik dainų melodijos upeliais
liejasi.
Raiški rytiečių tarmė, šnektų gausa atpažįstama iš vieno sakinio
ar žodžio ištarties. Priebalsiai pakietinami, galūnės nenukandamos,
o balsiai vis pakaitaliojami saviškai ir savitai. Kai susirinkdavo
sutartinių išvedžiotojos, tai klausytojų visuomet nestokota. Juk
ne tiktai dainuojama pakaitomis, bet ir pavaikščiojama, persipinama,
netgi paūkčiojama. O tatuto, dobilio, ratuto, ratilio vis kartojama,
nepabostama. Tai pats muzikaliausias dainavimo būdas, iki šiol
Europoje dar težinomas pietų Italijoje.
|
|
Nacionalinė
Konstitucija Europos Sąjungos plėtros kontekste
Konstitucija - pagrindinis valstybės
įstatymas, turintis aukščiausią teisinę galią, nustatantis šalies
politinės, teisinės ir ekonominės sistemos pagrindus. Baigiantis
Pirmajam pasauliniam karui atkūrusi nepriklausomybę, išrinkusi
Steigiamąjį Seimą, Lietuvos valstybė skubėjo priimti Konstituciją.
Tai buvo padaryta 1922 m. rugpjūčio 1 d. Konstitucija įtvirtino
nepriklausomos, demokratinės valstybės statusą, piliečiams laidavo
plačias teises ir laisves, užtikrino nuosavybės teisę. Tautinėms
mažumoms buvo suteikta teisė autonomiškai tvarkyti savo tautinių
kultūrų reikalus. Religijos mokymas mokyklose tapo privalomas,
visoms tikybinėms organizacijoms leista tvarkytis pagal savo kanonus.
Šeimos gyvenimo pamatu laikyta santuoka. Abiem lytims suteiktos
lygios teisės. Valstybinė kalba - lietuvių. Valstybės spalvos
- geltona, žalia, raudona. Valstybės ženklas - baltas Vytis raudoname
fone. Tautos atstovai, renkami kas treji metai visuotiniu, lygiu,
tiesioginiu ir slaptu balsavimu, taikant proporcingąją rinkimų
sistemą, sudarė Seimą, kuris leido įstatymus, prižiūrėjo vyriausybės
darbus, tvirtino biudžetą ir t.t. Respublikos prezidentas buvo
renkamas Seimo absoliučia balsų dauguma trejiems metams. Dviem
trečdaliais Seimo narių balsų prezidentas galėjo būti atšauktas.
Prezidentui buvo suteikta teisė skirti ministrą pirmininką ir
tvirtinti kitus ministrus, kurie buvo atsakingi už savo darbus
ir valstybės politiką. Prezidentui suteikta galia paleisti Seimą
ir skelbti naujus rinkimus. Ši Konstitucija nebuvo vienintelė
per nepriklausomybės dvidešimtmetį. Konstitucijos dar buvo priimtos
1928 ir 1938 metais.
Po pusės amžiaus okupacijos vėl atstačius Lietuvos nepriklausomybę,
tautos referendumu 1992 m. spalio 25 d. priimta Lietuvos Respublikos
Konstitucija. Ji priskirta XX amžiaus pabaigos Vidurio Rytų Europos
šalių, kurios orientavosi į Vakarų Europos konstitucinius modelius,
konstitucijų grupei. Taigi pernai buvo švenčiamos gražios sukaktys
- nuo 1922-ųjų Konstitucijos priėmimo suėjo 80 metų, nuo 1992-ųjų
- 10 metų.
|
|
TIKROJO TAUTOS IŠSILAISVINIMO
RŪPESČIAI
Nuo tautinio atgimimo iki mūsų dienų
Būtina lietuvių tautai svarstyti
savo išsilaisvinimo problemą. Kalbama ne apie kokį nors kitų laisvinimą,
o apie mus pačius, apie dvasinį išsilaisvinimą iš mus gaubiančių
negerovių.
Žodžio laisvinimas negaliu pakęsti ir, kartodamas Vincą Kudirką,
bėgu, kaip žyds nuo švento kryžiaus. Aš dar vis atsimenu, kaip
sovietiniai tankai laisvino Lietuvą, išplėšdami krašto nepriklausomybę,
draskydami lietuvių tautą, okupuodami ir pavergdami mus. Man ir
šiandien aidu atsiliepia Kremliaus rinkimų šūkiai: Nebereikės
lietuviams važiuoti į visokias amerikas ir brazilijas
Ir nevažiavo,
važiavo kitur. Trėmė Sibiran tūkstančius lietuvių. Trėmimų dekretus,
gal ir nenorėdami, pasirašinėjo lietuviai komunistai ir kolaborantai.
Ne be reikalo Mečislovas Gedvilas aimanavo iš Maskvos grįžusiam
ir apie artėjančią Lietuvos aneksiją sužinojusiam Vincui Krėvei:
Patekau tokion klampynėn, kad man belieka iš proto išeiti, nusišauti
ar laukti, kol kitas mane nušaus. Į įsakymų nevykdantį bolševiką
žiūrima kaip į išdaviką
Tiek dėl ano mūsų laisvinimo. Užtruko
kone pusę šimto metų, kol tas nelemtas laisvinimas praėjo.
Dirbdamas Lotynų Amerikoje, išgyvenau kitą laisvinimo variantą.
Buvau liudytojas pastangų, kai Katalikų Bažnyčią norėta laisvinti
nuo jos teologijos, kada kunigas klausytojams piršo ne Šventąjį
Raštą, o Komunistų manifestą. Kardinolas Jozefas Ratcingeris šitaip
apibūdino to laisvinimo turinį: Pasaulis turįs būti aiškinamas
pagal klasių kovos schemą - tegalima rinktis tik arba kapitalizmą,
arba marksizmą
Jeigu kas mėgintų šitokį krikščionybės aiškinimą
neigti, tik pasirodytų stovįs turtuolių ar valdovų pusėje ir esąs
vargstančiųjų ir prislėgtųjų priešas, o tuo pačiu ir Jėzaus prieas
Bet ir tas laisvinimas, ačiū Dievui, subyrėjo.
|
|
NATO plėtra ir ateitis
Vienos iš Prahoje NATO viršūnių
susitikimo proga surengtų spaudos konferencijų metu Čekijos prezidentas
V.Havelas pasakė, kad Europa daugiau nebebus skirstoma pagal atskiras
interesų zonas, tačiau NATO plėtra neturinti peržengti sveiko
proto ribų, kad neiškiltų grėsmė šios organizacijos egzistavimui.
Prahoje kvietimus 2004-aisiais tapti Šiaurės Atlanto aljanso narėmis
gavo Bulgarija, Rumunija, Slovakija, Slovėnija, Latvija, Lietuva
ir Estija, kurios apie tokį kvietimą dar visai neseniai galėjo
tik pasvajoti.
Politikai ir žurnalistai NATO viršūnių susitikimą Čekijos sostinėje
vertina kaip demokratijos pergalę. Tačiau baiminamasi galimų ateities
problemų sprendžiant daugeliui šalių aktualius klausimus, pavyzdžiui,
Irako problemą.
Vos prieš kelerius metus mažai kas būtų drįsęs prognozuoti, kad
į šią organizaciją kada nors bus pakviestos Lietuva, Latvija ir
Estija. Tam didelės įtakos turėjo tiek Rusijos, tiek ir JAV politikos
pokyčiai. Keičiantis pasaulio politinei situacijai, keičiasi ir
NATO. Į šią organizaciją įstojus daugiau narių atsiras ir daugiau
problemų, teks iš naujo peržiūrėti su organizacijos valdymu susijusias
problemas. Manoma, kad NATO neturėtų susilpnėti, ši organizacija
iš karinės pamažu virsta karine-politine. Karine prasme JAV gerokai
lenkia Europos šalis NATO nares. JAV, kadaise buvusi viena iš
NATO įkūrėjų, siekia garantuoti efektyvią NATO veiklą ir skubina
kuo greičiau įkurti greitojo reagavimo dalinius, kuriuos suburti
nebus itin lengva.
Į Aljansą pakviestos Rytų Europos šalys vis dar baiminasi Rusijos,
nors realios grėsmės šiandien Rusija ir nekelia. Rytų Europa nepamiršo
okupacijos ir iš NATO tikisi apsaugos. V.Havelas NATO pavadino
euroatlantine civilizacija. Pasak jo, Rusija vargu ar kada nors
bus į ją pakviesta. Taip pat ir Ukraina, šalis, kuri neskuba keisti
įstatymų, kurioje nestabili ekonominė padėtis ir kur neskubama
apsispręsti, kokia turėtų būti jos armija.
|
|
JAV pasirengusios
smogti Irakui stulbinančia jėga
Persijos įlankoje įsikūrusioje
JAV karinio laivyno bazėje stovi naujausias Amerikos technologijų
stebuklas - pirmiesiems karo veiksmams pasirengęs reaktyvinis
naikintuvas F-18 Super Hornet. JAV karinės oro pajėgos yra pasirengusios
preciziškai suplanuotiems kariniams oro antpuoliams prieš Sadamą
Huseiną. JAV dienraščio The Washington Times teigimu, karo su
Iraku atveju Amerikos kariuomenė yra pasirengusi taip pat panaudoti
naująjį žvalgybinį lėktuvą Shadow 200.
Laikraščio duomenimis, būsimoje karinėje kampanijoje JAV ketina
pasirodyti su visiškai nauju ginklų arsenalu, infraraudonųjų spindulių
sensoriais ir komunikacijų technika. Pasak karinės politikos analitikų,
tokia moderni ginkluotė žada daug efektyvesnį, greitesnį ir mažiau
kraujo praliesiantį karą nei prieš dešimtmetį vykusi operacija
Audra dykumoje. Pagrindinis šios prielaidos veiksnys yra tobula
naujųjų ginklų sandara, moderni, pasaulyje lygių neturinti technologija.
Tai neįtikėtina, sakė į pensiją išėjęs admirolas Filipas Smitas.
Buvęs reaktyvinio lėktuvo P-3 Orion pilotas teigė tikįs, jog
su tokia ginkluote JAV kariuomenei neprireiks daug laiko savo
kariniam pranašumui įrodyti, tačiau pridūrė nesąs nuomonės, kad
Amerika Irako režimą gali įveikti per tris dienas, šalininkas.
Anot armijos sekretoriaus pavaduotojo Klodo Boltono, šiam karui
turima gerokai daugiau įvairių rūšių šaunamųjų ginklų nei prieš
dešimtmetį. Interviu The Washington Times K.Boltonas paminėjo
keletą itin svarbių progreso karo lauko srityje žingsnių per pastarąjį
dešimtmetį. Į šį sąrašą pateko analogų neturintis žvalgybinis
lėktuvas Shadow, gerokai patobulinta naktinio matymo technika,
ryšio priemonės ir visiškai atnaujintas prieštankinio sraigtasparnio
Apache modelis.
|
|
Salelių
patirtis
Lietuvai gresia būti išblaškytai.
Iš Lietuvos žmonės nuolat išvyksta. Daug kas nesirengia ir sugrįžti.
Kas rengiasi grįžti, tiems jau gali nebelikti vietos, ją bando kiti
užimti. Rusija perima energetiką, įmones, atsiųs ir kolonizatorių.
Lietuviai be Lietuvos arba išnyks, arba atsiras norinčiųjų kurtis
salelėmis ir laikytis. Ar reali galimybė? Net ir neišblaškius Lietuvos,
valstybė, kokia mažai savarankiška ji dabar yra, darosi tarsi salelė.
Todėl yra naudinga salelių patirtis. Tokią patirtį turime, nes išeivių
iš Lietuvos jau buvo labai daug, ir jie stengėsi išlaikyti lietuviškumą.
Sunkiai išlaikė, o išeiviai po Antrojo pasaulinio karo ilgiausiai.
Tie išeiviai kultūringiausi, atspariausi, iš Tėvynės išgrūstas tautos
žiedas. Tokie puikūs jie ir save suvokė, ir papasakojo mums apie
save kaip galima gyventi salelėmis.
Jų patirtis rodo, kad tik trims kartoms įmanoma išsilaikyti, ir
dar kai yra švyturys bent viltyse valstybė Lietuva, kurios jeigu
tuo momentu ir nėra, tai dar gali būti, nes lietuviai toje vietoje
dar gyvena.
Trys kartos, ir trečioji, jaunimas, jau turėjo būti raginami saugoti
lietuvybę. Ir pokalbis vyko tarp lietuvių, kaip jaunimą efektyviai
paraginti. Ir štai viena nuomonė, kažkodėl labai tinkama šioms dienoms,
nes ir mes norėtume paraginti benutaustantį savo jaunimą, kurio
dalis dar tebegyvena lietuviškumą beprarandančioje Lietuvoje. Pacituosime
tuos gana seniai parašytus žodžius Darbininke (1965 03 22), Viliaus
Bražėno rašinyje, pavadintame Už kovingą laisvės dvasią .
Vertas dėmesio pats pavadinimas. Kas yra laisvė? Kas yra jos dvasia?
Kodėl ji turi būti kovinga?
Puikus pavadinimas, bet jeigu dėstymo nebūtų, vien juo nesidžiaugtume.
Klausykimės dėstymo: Daug kalbama, raoma, sielojamasi dėl lietuvybės
išlaikymo. Rezultatai toje srityje ne visada proporcingi pastangoms.
Lietuvybės išlaikymo pastangų vaisiai dar gali susiaurėti, jei bus
ribojamasi tik lietuvybės kai kuriom apraiškom: kalba, raštu, šokiais,
menu, dainom; jei nebus atkreipta pakankamai dėmesio į dvasią, kuri
įprasmina patį kalbos, lietuviškos kultūros vartojimą; į dvasią,
kuri suaktyvina jaunimą ir patraukia jį veikti, kovoti. O tokia
dvasia yra besąlyginis siekimas savo tautai laisvės, nepriklausomybės. |
|
Bankrutuoja
stambiosios oro linijos
Praėjusiųjų metų pabaigoje apie
savo bankrotą paskelbė antroji JAV ir pasaulyje stambiausia aviakompanija
,,United Airlines. Šios oro linijos nesugebėjo grąžinti kreditoriams
beveik 1 milijardą dolerių siekiančių skolų. Finansų ekspertai teigia,
kad pagrindine bankroto priežastimi tapo didelė skrydžių savikaina.
Teigiama, kad ,,United Airlines per pastaruosius dvejus metus patyrė
keturių milijardų dolerių nuostolius. Oro linijų prezidentui neliko
kitos išeities kaip tik paskelbti bankrotą ir, pagal JAV bankroto
įstatymo 11 punktą, tikėtis, kad ši kompanija dar gali būti sėkmingai
reorganizuota. 11-asis bankroto įstatymo punktas bankrutuojančią
įmonę gina nuo kreditorių, tačiau ši privalo įrodyti ateityje būsianti
pajėgi sugrąžinti visas skolas.
Prieš ketverius metus ,,United Airlines viena akcija kainavo 100
dolerių ir mažai kas būtų išdrįsęs prognozuoti šių oro linijų žlugimą.
Deja, ,,United Airlines vadovai nesugebėjo sumažinti skrydžių savikainos
bei bilietų kainų, tuo tarpu konkurentai nesnaudė. Viena iš bankroto
priežasčių buvo ir tragiškieji 2001-ųjų rugsėjo 11-osios įvykiai,
po kurių itin sumažėjo skrydžių verslo klase. Kompanijos vadybininkai
jau keletą mėnesių prieš bankrotą žinojo, kad jo nepavyks išvengti.
Darbininkams kurį laiką nebuvo mokami atlyginimai bei siūlyta panaikinti
kai kurias socialines lengvatas, tačiau profsąjungos su tuo nesutiko.
Paskutinės viltys žlugo federalinei tarybai atsisakius suteikti
2 milijardų dolerių kreditą. Tąkart ,,United Airlines net nesugebėjo
pateikti realaus verslo plano. |
|
|