Išbandymų nemažės
Nuo Naujųjų metų Graikija perėmė
pirmininkaujančios Europos Sąjungai valstybės pareigas. Kaip tai
atsilieps pakviestoms į ES naujoms Rytų ir Vidurio Europa valstybėms,
taip pat ir Lietuvai, gana sunku pasakyti. Iki šiol paskutinįjį
2002 metų pusmetį pirmininkavusi Danija buvo labai palanki šalims
kandidatėms ir nemažai prisidėjo prie jų pakvietimo į Europos
Sąjungą. Tačiau ne nuo Danijos ar Graikijos priklauso Europos
Sąjungos banginių, ypač Vokietijos ir Prancūzijos, požiūris
į naujas būsimas ES nares. Tuo labiau kad Vokietijos įnašas į
ES biudžetą yra didžiausias, o jos pastarojo meto ekonominė padėtis
toli gražu ne pati geriausia. Be to, Vokietija jau turi karčią
patirtį po šalies susijungimo, kai milijardai markių buvo sudėti
į buvusią socializmo vitriną. Todėl visiškai suprantamas didelės
dalies vokiečių visuomenės požiūris į naujas nares kaip į beviltiškai
sugadintas po kelių dešimtmečių sovietinio luošinimo. O juk komunistinė
Rytų Vokietija buvo kur kas geriau ekonomiškai išsivysčiusi nei,
pavyzdžiui, Lenkija, savo dydžiu prilygstanti Ispanijai ir turinti
39 mln. gyventojų. Lenkijos Bendrasis vidaus produktas vienam
žmogui sudaro mažiau nei 40 proc. ES vidurkio, o nedarbas siekia
apie 18 proc. Panaši situacija ir kitose pakviestose į ES valstybėse.
Todėl visiškai suprantamas senųjų ES valstybių piliečių susirūpinimas
ir nuolat Vokietijos, Prancūzijos, Ispanijos bei kitų šalių žiniasklaidoje
pasirodantys straipsniai, kuriuose reiškiamas gana neigiamas požiūris
į naujai pakviestąsias ES nares. Be papildomų išlaidų, kurių prireiks
naujoms narėms, vokiečiai ir prancūzai baiminasi imigracijos iš
Rytų Europos bangos, kuri gali dar labiau padidinti nedarbą, nes
imigrantai iš Vidurio ir Rytų Europos kaip pigesnė darbo jėga
esą išstums vietinius. Taip pat bijoma, kad į Europą plūstelės
narkotikų srautas. Organizacija Europol jau paskelbė, jog Lietuva
ir Estija yra narkotikų tranzito šalys bei Rusijos pinigų plovyklos,
o Lenkiją, Slovakiją, Čekiją ir Vengriją vadina nelegalų gabenimo
teritorijomis. Todėl sėkmė tolesnėse derybose su ES daugiausia
priklausys nuo pačios Lietuvos derybininkų, pirmiausia Užsienio
reikalų ministerijos, ir to, kokį vaidmenį po derybų pabaigos
vaidins Europos komitetas prie Lietuvos Vyriausybės. Labai svarbu,
kokie pareigūnai bus deleguoti į Europos Sąjungos institucijas.
O žinant, kokiais kriterijais vadovaujamasi skiriant Lietuvos
diplomatus, tokie dalykai iš tiesų kelia didelį nerimą. Euforija,
kad pagaliau grįžtame ten, kur ir privalėjome būti, - į Europos
tautų šeimą, dar nieko nereiškia. Nemažėja ir balsų, skelbiančių,
kad Lietuva ES bus diskriminuojama podukra, jai bus skiriama mažai
pinigų iš ES biudžeto. Vadinamųjų euroskeptikų, kurių pakankamai
gausu, tiek atvirų, tiek dar daugiau užsimaskavusių ir sėdinčių
valdžios struktūrose, destrukcija, be jokios abejonės, tęsis ir
toliau. Kiti gi, tariami ES šalininkai, su išlygomis vis lieja
fariziejiškas ašaras dėl tariamai per didelių Lietuvos įnašų į
ES biudžetą. Kaip žinoma, Lietuvos mokestis, skaičiuojant jau
patvirtinto valstybės biudžeto 2003 metams skaičiais, į bendrą
ES biudžetą turėtų įnešti apie 3,86 proc. nacionalinio biudžeto.
Tuo tarpu tokiems biudžeto taupytojams reikėtų priminti, kad
gaunama parama iš ES fondų būtų daugiau nei trigubai didesnė ir
sudarytų beveik 12 proc. Lietuvos nacionalinio biudžeto. Iš ES
paramos, numatytos 2004 metams, Lietuva gaus 423 mln. eurų, iš
kurių 73 mln. eurų teks taip K.Prunskienės, R.Karbauskio ir iš
valstybės biudžeto išlaikomam, Žemės ūkio rūmų vadovo J.Ramono
apraudamam žemės ūkiui, o 94 milijonai struktūrinei paramai
(įskaitant ir kaimo plėtrą). Net 45 mln. eurų ES skirs valstybės
sienos apsaugai. Kitas klausimas, kaip efektyviai bus panaudotos
tos lėšos, nes Lietuva, tapusi visateise ES nare, privalės garantuoti
921 kilometro išorinės Europos Bendrijos sienos apsaugą. O tai
labai svarbu žinant, kokias sudėtingas, specifines problemas kelia
Rusijos piliečių tranzitas į Kaliningradą ir iš ten. Kad ir kaip
ten būtų, būsimosioms ES narėms aiškiai pasakyta, kad jos turės
įvesti griežtą vizų režimą bei kontrolę prie savo išorinių sienų
dar iki prisijungiant prie Šengeno zonos. Jau paskelbta, pavyzdžiui,
kad Vokietija, Italija ir Austrija išlaikys pasų kontrolę ir muitinių
tarnybą iki tol, kol Europos Sąjunga nuspręs, kad naujokės ėmė
patikimai saugoti savo, o kartu ir visos ES išorines sienas. Tai
gali užtrukti kelerius metus.
Lietuvos šioje srityje laukia ypač nelengvi uždaviniai. Visų pirma
dėl to nelemtojo Kaliningrado
Šiuo metu labai sunku pasakyti,
kaip reaguos ES, jeigu Lietuvos A.Brazausko Vyriausybė sutiks
patenkinti Rusijos reikalavimus pervežti per Lietuvos teritoriją
panaudotą raketinį kurą. Kai kurie politikos apžvalgininkai teigia,
kad Maskva siekia gauti leidimą tam kurui pervežti, naudodamasi
patogia proga, kol Lietuvos Vyriausybei vadovauja A.Brazauskas,
besidairantis daugiau į Maskvą nei į Briuselį.
Kaip žinoma, prieš porą metų Lietuvos Vyriausybė uždraudė gabenti
šį pavojingą kurą per Lietuvos teritoriją. Dabar Premjeras teigia,
kad šį klausimą spręs jo sudaryta komisija, kuriai esą Rusija
pateiks šio kuro cheminę sudėtį. Aišku, kad Rusija tokią pažymą
pateiks ir šis pavojingas krovinys bus įvardytas kaip niekam nepavojingas.
Be to, dabartinė valdančioji dauguma įvairiausias komisijas kuria
tik dėl akių, tokia pat bus ir ši komisija. O žinant tos daugumos
palankumą ir nuolaidžiavimą Maskvai, galima iš anksto pasakyti,
kokias išvadas pateiks komisija. Naivu būtų manyti, kad Rusija,
prašydama leisti gabenti per Lietuvos teritoriją panaudotą raketinį
kurą, siekia tik šio vienintelio tikslo. Sudarius Maskvai palankią
sutartį, atsiras precedentas nuolatiniam įvairių pavojingų krovinių
gabenimui per Lietuvos teritoriją. Vargu ar tai nebus įvertinta
Briuselyje ar Strasbūre.
Vadinamieji euroskeptikai piktdžiugiauja, kad, priėmus naujas
nares į ES, ši Sąjunga taps pernelyg gremėzdiška, neefektyvia
organizacija. Cituojami Prancūzijos užsienio reikalų ministro
Ch. de Šareto žodžiai, kad jam neduoda ramybės mintis, kaip teks
priimti sprendimus, kai be žiūronų nematyti, kas sėdi kitame Tarybos
stalo gale. Aišku, 2004 metais, kai šalys kandidatės jau nuo
pirmosios narystės dienos oficialiai taps visateisėmis Europos
Sąjungos narėmis, naujosios narės, tarp jų ir Lietuva, ne iš karto
prisijungs prie bendros valiutos euro zonos. Tą neseniai patvirtino
ir Europos centrinio banko pirmininkas Vimas Duisenbergas, pareiškęs,
jog dar prireiks daug metų, kol naujosios narės įsives eurą, nes
Europos bankas abejoja, ar greitai pavyks naujų pokomunistinių
šalių ekonomiką įterpti į gana griežtus piniginius euro zonos
reikalavimus.
Apskritai kalbant vien tiktai apie pinigus, kuriuos gausime iš
ES, galime sulaukti ir gana nepalankių rezultatų gegužės mėnesį
numatomame referendume dėl stojimo į Europos Sąjungą. Aišku, jog
dabartinėmis Lietuvos sąlygomis, kai garbinamas pinigų kultas,
paprastiems žmonėms kalama į galvas tik tai, kiek milijonų eurų
gausime iš Briuselio, visiškai neaiškinant, kad tų milijonų šiaip
sau niekas neduoda juos reikia mokėti paimti. Be to, kaip pabrėžė
Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų
instituto docentas Gediminas Vitkus, Lietuvos derybininkų išsiderėti
milijonai jokiu būdu neturėtų užgožti tūkstančius kartų reikšmingesnio
strateginio laimėjimo jog Lietuva pagaliau galės tapti visateise
Europos Sąjungos nare. Anot G.Vitkaus, visų pirma privalome suprasti,
kad šio tikslo siekėme nuo pat nepriklausomybės atkūrimo, pirmiausia
ne dėl papildomo finansavimo, bet trokšdami daug svarbesnių dalykų
kad Lietuva daugiau niekada nebūtų įtraukta į Rytų Chaosą, kad
ji taptų civilizuotos Europos dalimi ir turėtume didesnes ekonominio
bei dvasinio augimo galimybes.
Petras KATINAS
© 2003"XXI amžius"