Skaidrūs Aukštaitijos ežerai
Lietuvos žemė pilna praeities
gyvenimo paslapčių, tragiškų istorijos puslapių ir etninio paveldo
turtų. Kiekviena pėda paženklinta žmogaus kūrybiniais darbais,
o kiekvienu vieškeliu riedėjo valstiečių vežimai, knygnešių brikeliai,
dvarponių karietos, traukė vokiečių, prancūzų, švedų įsibrovėlių
voros, brovėsi lenkų legionai ir rusų tanketės. Žmonių atmintis
yra itin talpi ir saugi. Ji mena žilagalvių senolių pasakojimus,
tėvų žygius, genties žygdarbius.
Rytų Aukštaitija skardžiabalsių dainininkų, armonikininkų, aludarių
ir pirtininkų kraštas. Čia geriausiai dera sutartinių ritmai,
iš dirvų virsta miežiai ir dobilai, upių vivingrose buriasi lydekos,
o sietuvose panardo vėgėlės. Ūksmingose giriose iki šiolei tebeieškoma
pokario partizanų būvio pėdsakų žeminėse. Sodybos vis vešliais
medžiais apsodintos, vyšnaitėmis ir alyvaitėmis pakaišytos. Į
mokslus veržtasi anksčiau, o šiandien daugiau vangumos ir aplaidžios.
Vis skundžiamasi bedarbyste, nors vestuvių puotose tris dienas
piršlys ne tiktai kalbas porina, ne tik dainų melodijos upeliais
liejasi.
Raiški rytiečių tarmė, šnektų gausa atpažįstama iš vieno sakinio
ar žodžio ištarties. Priebalsiai pakietinami, galūnės nenukandamos,
o balsiai vis pakaitaliojami saviškai ir savitai. Kai susirinkdavo
sutartinių išvedžiotojos, tai klausytojų visuomet nestokota. Juk
ne tiktai dainuojama pakaitomis, bet ir pavaikščiojama, persipinama,
netgi paūkčiojama. O tatuto, dobilio, ratuto, ratilio vis kartojama,
nepabostama. Tai pats muzikaliausias dainavimo būdas, iki šiol
Europoje dar težinomas pietų Italijoje.
Toks didelis VabalninkųBiržųKupiškio trikampis. Vis galvojama
ir apie didesnį šio krašto susibūrimą sutartiniškai pasidžiaugti,
kol dar gyva ši padainavimo tradicija. Kaip neprisiminti biržėnų
biržėno iš Purviškių Jurgio Bielinio-Bieliako (18461918), pačio
garsiausio Lietuvos knygnešio, tikro knygos karaliaus, kurio nešmenė
visą amžių buvo pilnutėlė. Jo gimtadienis neatsitiktinai pažymėtas
Knygnešio diena. Tai kovo 16-oji. Mokėsi šis aukštaičių šviesuolis
privačiai, paskui Rygoje, bendradarbiavo spaudoje, pats netgi
leido neperiodinį laikraštėlį Baltasis erelis, parašė brošiūrų
Lietuvos istorijos, lietuvių valstiečių likimo temomis.
Nuo kurios kalvos pažvelgsi, kuriuo keliuku bekeliausi, vis išvysi
poeto sodybą ar sodybvietės vietą žymintį ženklą stogastulpį,
akmenį, metalo stelą. Aukštaitija poezijos šalis. Tiesa, ir
prozininkų nestokota. Bet dera suminėti poezijos didžiūnus A.Baranauską,
A.Vienažindį, S.Dagilį, A.Miškinį, B.Brazdžionį, P.Širvį, J.Strielkūną,
A.Baltakį, V.Braziūną, P.Panavą, S.Parulskį. Jų poetinis žodis
grynuoliškas, tarme pasotintas, vaizdžiomis metaforomis perpintas,
asociacijomis prisodrintas. Tokį lyrikos talentų skrydį, aiškus
reikalas, galėjo nulemti poetiška gamta ežerų skaidresys, Šventosios,
Lėvens, Mūšos, Nemunėlio, Pyvesos, Apasčios vingiai, giraičių
pragumos, kalvelių nuoslėniai, beržuotų guotų baltumėlis, gandrų
kleketa ant kraigo, kregždžių žvytravimas. O šio vaizdingojo krašto
dainavimo tradicijos tebėra gyvos iki pat šių dienų. Apie tai
kalba vyresniosios kartos eiliuotojų gausa. Kiekvienoje parapijoje
jų kuriama po penketą šešetą. Dviejų Eiliavimų knygose jų žodis
sutviska nuoširdžiu atsivėrimu, paprasta žodžių ir minčių sanglauda.
Tremtinių ešelonai iškeliavo į sibirus, partizanų kapais nužymėtos
kalvutės ir duburėliai vis kalba apie sunkią žmonių dalią. Vartai,
žmogau, istorijos knygą ir skaitai liūdesio ir netekčių metraštį.
Rodosi, kad ir motinos rožinis skausmo karoliukais nusėtas. Tad
tegul kalba istorija, tegul vingiuoja aukštaičių plentai.
Viena įspūdingiausių vietų Lietuvoje Ledakalnis, tarpežerių
kalva, pašokusi į 160 metrų aukštį. Anot prof. Česlovo Kudabos,
tai pati gražiausia mūsų krašto gamtovaizdžio panorama. Ta vieta
tarp Ūkojo, Alksnaičio ir Linkmeno ežerų. Ledynai slinkdami šiaurėn
prieš tūkstantmečius smarkiai tirpo palikdami morenines nuosėdas
formuodami daubas ir spėriai pildydami tirpstančio ledkalnio vandenimis.
Aukštaitijos puošmena Labanoro giria. Jos plotas 8 500 hektarų,
joje dunkso net dvidešimt ežerų. Tiesa, labanoriške dūda mažai
čia birbiama, bet grybynus žino ne tiktai Švenčionių, Utenos,
Ignalinos baravykų rovikės, raudonkepurių ieškotojai. Garsiai
švokščia ir šlamščia Šavašos upelė, kairysis Šventosios intakas.
Čionai piliakalnių virtinės driekiasi, čionai pasakorių ir dainininkių
rojus. Būta tautosakos pateikėjų, kurios mokėjo per 500 dainų,
o pasakoriai kelis vakarus iš eilės galėjo porinti pasakas, legendas,
sakmes, padavimus. Praeities inteligentai ir dabarties intelektualai
ežerų pakraštėliuose statėsi vilas, pirkosi senąsias sodybas,
ieškojo gamtos prieglobos ir ilgesingų eglių šlamėjimo, klevų
ošesio. Tokios tradicijos yra gajos ir ilgalaikės.
Metus žvilgsnį į Panevėžio regioną, prisiminti reikia Žaliąją
girią, kurioje jau XIX a. viduryje buvo nudobta paskutinė Lietuvoje
besibastanti meška senųjų bajorų medžioklės svajonė. Nors meška
Žemaitijos simbolis, bet jos mėgta ir aukštaičių didgirių medumi
pasismaguriauti. Aukštaitijos simbolis, pasak pasakėtininko S.Stankevičiaus,
yra arklys. Tą akivaizdžiausiai liudija zarasiškių, uteniškių,
rokiškėnų, širvintiškių važnyčiotojų taip pamėgtos Sartų ežero
žirgų lenktynės žiemovidyje. Dešimtys eiklūnų ir tūkstančiai žiopseivų
suskanta išmėginti stiprų vieno gražiausių krašto ežerų ledą.
Po 1795 metų rusų imperinės okupacijos (trečiojo Respublikos padalijimo)
caro žandarmerija kategoriškai lenktynes uždraudė. Jos ilgą laiką
vykdavo nereguliariai. Pastaraisiais dešimtmečiais tai itin žavus
žiemos renginys ir reginys.
Prie Anykščių, Elmininkuose, netoli J.Biliūno tėviškės esantis
Arklio muziejus vasaromis sutraukia ir suvilioja lankytojų tuntus.
Ypač vaikai miestelėnai domisi ratais ir važeliais, pasagomis
ir kamanomis, plūgais ir skambalėliais, o aludariai gyvena ten,
kur veši miežiai šešiaeiliai, o miežiai tarpsta tame dirvožemyje,
kur garsūs aludariai. Pasvalio ir Biržų alus neverčia iš kojų
iškart, bet linksmas svaigumas apima, kai susėda kaimynai pasišnekučiuoti
apie darbus ir vaikus, apie gentį ar būsimąjį prezidentą. Kokios
būtų kupiškėnų vestuvės, jeigu ąsotyje neputotų rudaskvernis alus?
Koks kaimas, jeigu negali pasigirti savo aludariu? O Vabalninko
alus jau minimas 1644 m. Tai vienas pirmųjų aludarystės paminėjimų
istoriniuose šaltiniuose.
Laikui bėgant į Lietuvą atėjo blaivystės sąjūdis, prasidėjęs nuo
garsiojo žemaičių švietėjo, rašytojo ir vyskupo Motiejaus Valančiaus.
Oficialūs dokumentai sako, kad Zarasų dekanate XIX a. antrojoje
pusėje net 95 proc. gyventojų pritarė šiam sąjūdžiui ir atsisakė
degtinės monopolio paslaugų. Būta susiklausymo, dorumo nuostatos
ir viešo priešinimosi caro padlaižiams, kurie pelnėsi iš smuklių
ir karčiamų. Netruks ateiti lietuviškųjų vakarų gadynė (1895-1905
m.), kai Dusetose bus įsteigta slaptoji parapinė biblioteka, o
knygnešių maršrutai trauks iš kaimo į kaimą.
Visi šio krašto žmonės mena, kad Palūšės bažnyčia 1750 m. pastatyta
be pjūklo. Per kelis kraštus išgarsėjo Dūkštas, kuriame dirbo
garsusis sodininkas Adomas Hrebnickis, savo valdose auginęs per
tūkstantį vaismedžių veislių iš Skandinavijos, Rusijos, Amerikos
ir aklimatizuotų pagal vietos sąlygas bei paplitusių visoje Aukštaitijoje.
Rusai sentikiai, atblokšti Lietuvon, ištremti iš gimtųjų vietų,
po sukilimų ir maištų prigijo ir įsitvirtino aukštaičių žemėse.
Jie tašė akmenis, dirbo girnas, bet žemės purenti nepamėgo. Ne
tos prigimties būta, nerasta žemės šaknų ir ūglių.
Kiekviena vietovė yra kuo nors ypatinga: šnekta, papročiais, gamtos
nuotaikomis, jausena, genties ir giminės apeigomis. Netgi valgiais
ar rūbų dėvėsena. Esama ir kitokių ypatingybių. Garsusis Smardonės
durpynas prie Likėnų netgi savo kvapais paukščius atbaido, o 1929
metais statytas Saločių tiltas per Mūšą siekė net 111 metrų ilgio.
Aukštaičiuose per ilga įsitvirtino ir itin paplito mėgėjiškos
vaidybos menas. Retas miestelis su mokytojais, šauliais, pavasarininkais
nėra vaidinęs garsiosios Keturakio komedijos Amerika pirtyje.
Iki šių dienų įvairiose respublikinėse apžiūrose laurus skina
Skapiškio, Tauragnų, Ignalinos, Rokiškio, Utenos, Vyžuonų vaidintojų
trupės.
Anykštėnų aukštumėlės sužavi iš tolo. Visi veržiasi į šią literatūros
Meką, kur gimta A.Baranausko, J.Biliūno, A.Vienuolio ir J.Tumo-Vaižganto.
Tai tikroji realistinės prozos gimtavietė. Anykštėnuose, be to,
gausu archeologinių paminklų pilkapynų ir milžinkapių. Gražiai
išsaugota Raguvėlės dvaro sodyba, patraukia Troškūnų bažnyčios
dailės paminklai, esama nemaža prižiūrimų parkų. Ramuldavos miške
yra 1863 metų sukilėlių karinės stovyklos reliktų, o karalienės
liūnas, šiltmečiais suspindintis Peniankų giraitėje, atveda ne
vieną turistą ir žygeivį. Kai kas jau iš tolo įžvelgia Karklių
šilo eglę aukštuolę. Vis su gėlėmis ateinama prie Dėdžių ir dėdienių
autoriaus paminklo Svėdasuose (skulptorius B.Bučas).
Biržėnai taip pat nenusileidžia nei memorialinėmis vietomis, nei
kultūros paveldu, nei Šiaurės Lietuvos gamtos grožybėmis. Tiesa,
čia kalvos apsilyginusios, nusibraižiusios, į gerą dirvožemį virtusios.
Didinga bastioninė Biržų pilis dabar suvilioja bibliotekos skaitytojus
ir muziejaus lankytojus. Kokia turtinga ekspozicija ir knygų fondai!
O Biržų senamiestis datuojamas XVII amžiumi. J.Janonis, B.Sruoga,
E.Dauguvietis, K.Binkis, A.Zurba, P.Skodžius ir A.Karosaitė
tai keletas grožinio žodžio kūrėjų, aukštaitiškos dvasios saugotojų,
gausingų knygų autorių. Ne visi patenka ar pateks į chrestomatijas,
bet visi turi savo atminimų ir darbų saleles. Purviškiai pagarsėję
didingu Bielinio ąžuolu, Sandariškių ąžuolas gražuolis taip pat
atlaikė laiko gūsius ir epochų permainas. Užušiliai amžiams išsaugos
mokytojų tremtinių likimus, jiems skirta skulptūra. Kas trėmė
ir naikino mokytoją, tas niekuomet nebus padoriu žodžiu minimas.
Retai kur išsaugota pradinė mokykla kaip Gulbinuose, pastatyta
1866 metais. Šlovė mokytojams!
Gera keliauti žvyruotais vieškeliais, tiesiomis asfalto juostomis,
pasivinguriuoti kaimo takeliais, pasiklausyti vieversio giesmės
ir bandos baubojimo. Štai ir Ignalinos erdvioji padangė. Štai
ir patekome į ežerų, parkų, draustinių karalystę. Ir velnio pėdomis
pasodybiai nužymėti, ir didžiausią Lietuvoje Gedžiūnėlių pilkapyną
dera aplankyti. Kam nenorėta pasisvečiuoti ir pasivaišinti Kukutėlių
ir Mėčionių gatviniuose kaimuose! Nacionalinio parko pagražos
pritraukia net moksleiviją, o vyresnieji vis nori išbraidyti palatvijo
spanguolynus. Ir landšaftinis, ir botaninis, ir geomorfologinis
draustinis traukia savo neregėtomis paslaptimis augalija, gyvūnija,
žemės klodų ypatumais. Vietiniai gerai žino Rimšės bažnyčios paveikslą,
Ginučių vandens malūną, tapytojo Jono Rustemo kapą Dūkštelių kapinėse
ir pasaulinio garso tenoro Kipro Petrausko tėviškę Ceikiniuose.
Šiandien nieko nebestebina tarptautinis folkloro festivalis Ežerų
sietuva, kuris kas treji metai suskamba ežerijoje, ar kapelų
susiėjimas Grok, armonika!, bet daug ką stebina praeities žygdarbiai,
tėvų darbai, tautosakos paliktys, tikėjimo apraiškos, netgi ryškesni
pagonybės atvaizdai.
Palikę kupiškėnus, neaplankę širvintiškių nukakime į Molėtų upių
paversmius, smėlynėles ir pagirių ežeraičių sidabrines akis. Kas
nesimaudė Stirnių, Alnio, Baltųjų Lakajų, Galuonų, Malkėsto, Kertuojų,
Siesarčio ežeruose, tas mažai žino apie tyvuliuojančių vandenijų
vėsą ir gaivą. Virinta užverda šaltinėliais, Siesartis seserėniškai
užburia, Stirnelė savo grakščiakakles gyvulėles prisivilioja,
o Karklos šlaitai gluosniais nusipylę. Piliakalnių virtinės nusidriekia
kalvų viršūnėmis.
Apie Dubingių Radvilų žygius žino ne tiktai istorikai, bet ir
abiturientai. Alanta garsi savo biblioteka, o Videniškiai turi
linksmuolę kapelą. Dera nepamiršti, kad šio miestelio bažnyčia
pastatyta 1684 metais. Laimei, liko išsaugoti XIX am. pirmosios
pusės Dubingių užvažiuojamieji namai.
Vis patvarkomas buvęs Arnionių dvaras, Giedraičiai tapo kovų su
lenkų įsiveržėliais simboliu. Prarasta Vilnija, bet išsaugotos
kitos aukštaičių žemės nuo šlėktiškų užmačių ir proveržių. Čia
nemažai Armijos Krajovos aukų liekanų. Jau primirštas pasakėtininkas
Juozapas Lideikis (1858-1898), palaidotas Suginčių bažnyčios šventoriuje,
o žymus dailininkas, kryžių įamžintojas Antanas Jaroševičius ilsisi
Giedraičių naujosiose kapinėse. Paminklinių ąžuolų šiose žemėse
dešimtys, ir dvikamienės pušies, regis, dar piktavalė ranka neiškirto
Kertuojos miške. Sumažėjus ežerynams prasideda arba raižytas peizažas,
arba lygumų platumos su krūmynais ir ramiomis upėmis.
Reikėtų trumpam stabtelti Deltuvos žemėje Ukmergėje. Reikėtų
neužmiršti ir Zarasų krašto sentikių ar gražaus folkloro atsinaujinimo,
bet dabartės arklius reikia pasukti link Rokiškio, į palatvijį.
Beržuona ir Vyžuona, Kriauna ir Šetekšna, Vingerinė ir Audrupys
ieško savo vagos, kad galėtų pasiekti Nemunėlį ir Mūšą, išbėgti
į mūsų brolių latvių lygumas. Šiuose kraštuose sumažėjo ežerų,
bet pagausėjo pirčių, čia mažiau alaus prispaudžiama, bet užtat
kraštotyrininkai baigia aprašyti savo gimtuosius kaimus. Rodos,
ir piliakalnių mažiau, nors Livonijos ordinas visados grasino
čia gyvenantiems sėliams. Tačiau dvarais ir atmintinų įvykių vietomis
ne veltui rokiškėnai didžiuojasi. Tautodailės meistrų darbai sukaupti
garsiajame Rokiškio kraštotyros muziejuje, o dailės paminklų gausu
bažnyčiose. Būta ir revoliucionierių, kurių pėdsakais dabar niekas
nesididžiuoja, nes kalvio Ignoto žemės paveldą ne jie saugojo,
ne jų rankos kūrė gėrį ir grožį.
Apie Uteną daugelis galėtų ilgokai pasakoti. Tai didmiestis, kažkada
panoręs tapti viso regiono šerdimi. Iš dalies ir tapo, nes apskritis
gali pasididžiuoti gražiais kultūros darbais festivaliais, kultūros
premijomis, literatų sambūriais, bažnytiniais chorais, vargonavimo
tradicijų atnauja. Štai dar kuo uteniškiai garsūs piliakalniais,
skulptūromis, žymių žmonių kapais, išeiviais meno ir mokslo
vyrais. Vien A.Šapokos pavardė daug ką pasako: ant šio istoriko
darbų pamato išaugo dvi trys istorikų kartos.
O kaip dar norėtųsi pasibūti šioje didžiavyrių rytų aukštaičių
žemėje, ilgiau paviešėti kiekvienoje parapijoje ir dar kartelį
pasidairyti nuo Ledakalnio. Daug kas neaplankyta, nes ir plotai
neparegimi vienu akimoju. Matyt, jau pats laikas patraukti į Vilnijos
pusę, artėliau sostinės, į šeštąją, paskutiniąją mūsų kraštotyrinės
kelionės priebėgą.
Aleksandras ŠIDLAUSKAS
© 2003"XXI amžius"