Nacionalinė Konstitucija
Europos Sąjungos plėtros kontekste
Konstitucija - pagrindinis valstybės
įstatymas, turintis aukščiausią teisinę galią, nustatantis šalies
politinės, teisinės ir ekonominės sistemos pagrindus. Baigiantis
Pirmajam pasauliniam karui atkūrusi nepriklausomybę, išrinkusi
Steigiamąjį Seimą, Lietuvos valstybė skubėjo priimti Konstituciją.
Tai buvo padaryta 1922 m. rugpjūčio 1 d. Konstitucija įtvirtino
nepriklausomos, demokratinės valstybės statusą, piliečiams laidavo
plačias teises ir laisves, užtikrino nuosavybės teisę. Tautinėms
mažumoms buvo suteikta teisė autonomiškai tvarkyti savo tautinių
kultūrų reikalus. Religijos mokymas mokyklose tapo privalomas,
visoms tikybinėms organizacijoms leista tvarkytis pagal savo kanonus.
Šeimos gyvenimo pamatu laikyta santuoka. Abiem lytims suteiktos
lygios teisės. Valstybinė kalba - lietuvių. Valstybės spalvos
- geltona, žalia, raudona. Valstybės ženklas - baltas Vytis raudoname
fone. Tautos atstovai, renkami kas treji metai visuotiniu, lygiu,
tiesioginiu ir slaptu balsavimu, taikant proporcingąją rinkimų
sistemą, sudarė Seimą, kuris leido įstatymus, prižiūrėjo vyriausybės
darbus, tvirtino biudžetą ir t.t. Respublikos prezidentas buvo
renkamas Seimo absoliučia balsų dauguma trejiems metams. Dviem
trečdaliais Seimo narių balsų prezidentas galėjo būti atšauktas.
Prezidentui buvo suteikta teisė skirti ministrą pirmininką ir
tvirtinti kitus ministrus, kurie buvo atsakingi už savo darbus
ir valstybės politiką. Prezidentui suteikta galia paleisti Seimą
ir skelbti naujus rinkimus. Ši Konstitucija nebuvo vienintelė
per nepriklausomybės dvidešimtmetį. Konstitucijos dar buvo priimtos
1928 ir 1938 metais.
Po pusės amžiaus okupacijos vėl atstačius Lietuvos nepriklausomybę,
tautos referendumu 1992 m. spalio 25 d. priimta Lietuvos Respublikos
Konstitucija. Ji priskirta XX amžiaus pabaigos Vidurio Rytų Europos
šalių, kurios orientavosi į Vakarų Europos konstitucinius modelius,
konstitucijų grupei. Taigi pernai buvo švenčiamos gražios sukaktys
- nuo 1922-ųjų Konstitucijos priėmimo suėjo 80 metų, nuo 1992-ųjų
- 10 metų.
Šios sukaktys pažymėtos tarptautine konferencija Nacionalinė
konstitucija Europos Sąjungos plėtros kontekste. Konferencija
įvyko Seimo trečiųjų rūmų konferencijų salėje gruodžio 11-12 dienomis.
Nors dar iš Kopenhagos, kur posėdžiavo Europos Sąjungos viršūnės,
nebuvo gautas oficialus Lietuvos pakvietimas, tačiau visi prelegentai
pabrėžė itin gerą Lietuvos pasirengimą stojimui į ES ir buvo įsitikinę,
jog Lietuva bus pakviesta. Po poros dienų paaiškėjo, jog tai nebuvo
tušti žodžiai. Kopenhagoje pabrėžta aukšta Lietuvos derybininkų
kvalifikacija. Lietuvos pasirengimas laikytas pavyzdžiu kitoms
šalims.
Pranešimus skaitė Italijos parlamento atstovas Konvente dėl Europos
ateities prof.Valdo Spini, Suomijos Teisingumo kancleris Paavo
Nikkula, Lenkijos Respublikos prezidento patarėjas prof. Wladislaw
Czaplinski ir Lietuvai atstovaujantys prelegentai: Europos teisės
departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinis
direktorius prof. Vilenas Vadapalas, Lietuvos teisės universiteto
Tarptautinės teisės ir Europos Sąjungos teisės instituto direktorius
prof.Saulius Kartuoka, Konstitucinio teismo teisėjas dr. Egidijus
Jarašiūnas, Europos teisės departamento Žmogaus teisių ir tarptautinės
teisės skyriaus vedėjas Irmantas Jarukaitis, Europos integracijos
studijų centro vadovas, ambasadorius ypatingiems pavedimams Romualdas
Kalonaitis, Seimo Pirmininko pavaduotojas Artūras Skardžius, Europos
Komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus
pavaduotojas Klaudijus Maniokas ir Seimo Pirmininko pavaduotojas,
Europos reikalų komiteto pirmininkas Vytenis Povilas Andriukaitis.
Vyko gyvos diskusijos, prelegentai atsakinėjo į klausimus. Klausytojų
auditorija - teisininkai, norėję gauti ir gavę atsakymus į juos
dominančius klausimus. Tačiau keletas konferencijoje akcentuotų
dalykų bus įdomūs ir XXI amžiaus skaitytojams.
Antrojo pasaulinio karo pasekmės Europoje buvo jaučiamos pusę
amžiaus. Pagaliau ima pildytis milijonų žmonių svajonės matyti
vieningą, taikią, darbingą Europą; Europos Sąjunga nėra federacija
ar supervalstybė. Tai laisvu noru susijungusi tautų ir valstybių
sąjunga, kurioje gerbiamos kiekvienos šalies teisės, sprendžiant
bendrus Europos reikalus. Turint omenyje Lietuvos geografinę bei
geopolitinę būklę, savo tikslus lengviau įgyvendinsime ir problemas
paprasčiau išspręsime būdami ES nariais.
Kai kurios Vidurio ir Rytų Europos šalys, besiorientuojančios
į ES, iš anksto savo konstitucijose įtvirtino nuostatas, palankias
integracijai. Lietuvos Respublikos Konstitucijoje taip pat įtvirtintos
tokios Europos šalyse pripažįstamos vertybės kaip asmens teisių
ir laisvių prioritetas, pagarba nacionaliniam suverenitetui, demokratinis
valdymas, ūkio santykių pagrindimas privačios nuosavybės teise,
asmens ūkinės veiklos laisvė ir iniciatyva, valdžių funkcijų padalijimas
ir t.t. Konstitucijos 136 straipsnis nustato, kad Lietuvos Respublika
dalyvauja tarptautinėse organizacijose, jeigu tai neprieštarauja
valstybės interesams ir nepriklausomybei, 138 straipsnis įtvirtina
nuostatas dėl tarptautinių sutarčių ratifikavimo bei tarptautinių
sutarčių, kurias ratifikavo Seimas, pripažinimo sudedamąja Lietuvos
Respublikos teisinės sistemos dalimi. Konstitucinis aktas Dėl
Lietuvos Respublikos nesijungimo į posovietines Rytų Sąjungas
įtvirtina nuostatas, draudžiančias bet kokį jungimąsi į buvusios
SSRS pagrindu kuriamas politines, karines, ekonomines ar kitokias
valstybių sąjungas bei sandraugas. Konstitucijos 47 straipsnyje
(1996 m. birželio 20 d. pataisos redakcija) tiesiog mini Lietuvos
Respublikos pasirinktą europinę ir transatlantinę integraciją.
Vienas prelegentų, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo teisėjas
Egidijus Jarašiūnas sakė: Taigi integracija į Europos Sąjungą
konstituciniu požiūriu gali būti vertinama kaip stojimas į tarptautinę
organizaciją. Kitokių interpretavimo galimybių (t.y.Europos Sąjungą
vadinti supranacioline organizacija, kvazifederaliniu susivienijimu
ir pan.) Konstitucija nesuteikia. Tokie teiginiai suprantami publicistikoje
ar mokslo atstovų kalbose, tačiau valstybės politikos įgyvendinimo
lygmenyje galima vadovautis tik konstitucine pozicija - tarptautinės
sutarties pagrindu sukurta tarpvalstybinė organizacija. Reikia
pažymėti, kad šiuo požiūriu Lietuvos Respublikos Konstitucija
niekuo nesiskiria nuo daugelio Europos Sąjungos šalių konstitucijų.
Kita vertus, kuo labiau artėjame prie ES, tuo ryškiau įsitikiname,
kad be kai kurių Konstitucijos pataisų neišsiversime. Anot prof.
V.Vadapalo, Konstitucinio sprendimo laukia tokie klausimai, kaip
dalies valstybės kompetencijos perleidimas Europos Sąjungos institucijoms,
Europos Sąjungos teisės tiesioginis taikymas nacionalinėje teisėje
ir jos viršenybė. Tačiau prieš imantis siūlyti Konstitucijos pataisas,
anot E.Jarašiūno, reikia išsiaiškinti, ar esamos problemos negalima
išspręsti kitu būdu, tai yra argumentuotai pagrįsti, jog esamas
konstitucinis reguliavimas kertasi su visuomenės raidos esminėmis
tendencijomis ir stabdo būtinus pokyčius; pataisą būtina rengti
ir priimti griežtai laikantis visų Konstitucijoje įtvirtintų reikalavimų;
Konstitucijos pataisa turi atspindėti bendranacionalinį susitarimą,
t.y. pataisos būtinumą turi palaikyti dauguma Seimo narių ir svarbiausios
šalies politinės partijos; pataisa įsiterpia į jau galiojantį
aktą.
Eurointegracijos skeptikai dažnai manipuliuoja kritikos neišlaikančiu
nuogąstavimu, jog įstoję į ES prarasime dalį savo suvereniteto
(nepriklausomybės). Kad taip nebus, argumentuotai atsakė konferencijoje
pranešimus skaitę prelegentai. E.Jarašiūnas kalbėjo: Valstybės
suverenitetas reiškia jos nepriklausomybę, jos savarankiškumą
sprendžiant valstybės vidaus reikalus bei santykiuose su kitomis
valstybėmis. Žodžiu, valstybė sprendžia ir tvarko reikalus savarankiškai
ir nepriklausomai. Valstybės suverenitetas apibūdinamas tiek vidiniu,
tiek išoriniu aspektais. Vidinis aspektas parodo, kad valstybės
valdžia nepriklauso nuo jokios kitos valdžios šalies viduje, išorinis
- kad ji nėra pavaldi jokiai kitai valstybei ir visus klausimus
sprendžia savarankiškai. Tokia būtų absoliutaus suvereniteto
samprata. Jeigu tokia koncepcija tiko XIX a. ar XX a. valdžiai,
tai šiuo metu, matyt, nelabai kas ginčysis, kad šalies viduje
valstybė yra saistoma prigimtinių žmogaus teisių ir laisvių, kad
yra individo gyvenimo sritis, į kurią valstybė negali kištis (tai
savaime brėžia suvereniteto ribas vidiniu aspektu), kad tarptautiniuose
santykiuose ji negali pažeisti kitų valstybių suvereniteto, kad
ji privalo laikytis sudarytų tarptautinių sutarčių, kad jos veiklai
daro įtaką dalyvavimas tarptautinėse organizacijose. Komunikacijų
plėtra, ekonomikos globalizacija - vėl iššūkis valstybių laisvei.
Valstybės yra saistomos šių ir kitų veiksnių, keičiasi požiūris
į valstybės laisvę apskritai (prisiminkime tarptautinės visuomenės
įsikišimą sprendžiant Bosnijos ir Hercegovinos, Kosovo, Makedonijos
ar Afganistano problemas). Tarptautinis baudžiamasis teismas,
baudžiantis už nusikaltimus žmonijai, numatytas 1998 m. Romos
Konvencijoje, - dar viena požiūrio į valstybės valdžios laisvę
pasikeitimo išraiška.
Todėl XX-XXI amžių sandūroje pasikeitęs pasaulis verčia peržiūrėti
suvereniteto sampratą. Teisinė doktrina turi atspindėti tikrovės
pokyčius. Dar svarbiau, kad ši doktrina būtų įtvirtinta šalių
konstitucijose (kalbu apie tiesioginį doktrinos pokyčių įtvirtinimą
konstitucijos tekste arba įtvirtinimą konstitucinėje jurisprudencijoje,
interpretuojančioje konstituciją). Europos integracijos kontekste
ypač svarbu suderinti valstybės, kaip nepriklausomo ir suverenaus
subjekto, ir Europos Sąjungos, kaip tokių valstybių susivienijimo,
turinčio savo institucijas ir kuriančio teisę, sampratos darnumą.
Europos Sąjunga bus gyvybinga, jeigu jos egzistencija bus grindžiama
pagarba nacionalinėms konstitucijoms, konstitucionalizmo vertybėmis.
Tai pagarba šių šalių siekiams įtvirtinti teisės viršenybę sudėtinguose
asmens, visuomenės ir valstybės santykiuose. Europos Sąjungos
ir nacionalinės teisės, grindžiamos konstitucija, darnus veikimas
ir turėtų būti siektinas idealas projektuojant Europos Sąjungos
tolesnį vystymąsi.
Žurnalistams surengtoje konferencijoje buvo konstatuota, jog
tuojau po Lietuvos pakvietimo į ES bus pradėta intensyviai rengtis
referendumui. Dabar jau žinome, kokie finansiškai sėkmingi derybų
rezultatai Lietuvai. Tai džiugina, tačiau dar nereiškia, kad,
tapę šios Sąjungos tikraisiais nariais, galėsime tik sočiai, skaniai
valgyti ir ilgai miegoti. Iš tiesų teks daug ir sunkiai dirbti,
nes šalies gerovė kuriama darbu. Taip manantys pirmiausia ateis
į referendumą ir balsuos už Lietuvos stojimą į ES. Esame įsitikinę,
jog jie sudaro mūsų nuo seno darbščios tautos daugumą. Referendumas
turėtų pasisekti. Lenkijos Respublikos prezidento patarėjas prof.
Vladislavas Čaplinskis taip pat buvo įsitikinęs referendumo sėkme.
Jis sakė: Lenkai ir lietuviai džiaugsis, būdami Europos Sąjungos
nariais.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
© 2003"XXI amžius"