TIKROJO TAUTOS IŠSILAISVINIMO
RŪPESČIAI
Nuo tautinio atgimimo iki mūsų dienų
Būtina lietuvių tautai svarstyti
savo išsilaisvinimo problemą. Kalbama ne apie kokį nors kitų laisvinimą,
o apie mus pačius, apie dvasinį išsilaisvinimą iš mus gaubiančių
negerovių.
Žodžio laisvinimas negaliu pakęsti ir, kartodamas Vincą Kudirką,
bėgu, kaip žyds nuo švento kryžiaus. Aš dar vis atsimenu, kaip
sovietiniai tankai laisvino Lietuvą, išplėšdami krašto nepriklausomybę,
draskydami lietuvių tautą, okupuodami ir pavergdami mus. Man ir
šiandien aidu atsiliepia Kremliaus rinkimų šūkiai: Nebereikės
lietuviams važiuoti į visokias amerikas ir brazilijas
Ir nevažiavo,
važiavo kitur. Trėmė Sibiran tūkstančius lietuvių. Trėmimų dekretus,
gal ir nenorėdami, pasirašinėjo lietuviai komunistai ir kolaborantai.
Ne be reikalo Mečislovas Gedvilas aimanavo iš Maskvos grįžusiam
ir apie artėjančią Lietuvos aneksiją sužinojusiam Vincui Krėvei:
Patekau tokion klampynėn, kad man belieka iš proto išeiti, nusišauti
ar laukti, kol kitas mane nušaus. Į įsakymų nevykdantį bolševiką
žiūrima kaip į išdaviką
Tiek dėl ano mūsų laisvinimo. Užtruko
kone pusę šimto metų, kol tas nelemtas laisvinimas praėjo.
Dirbdamas Lotynų Amerikoje, išgyvenau kitą laisvinimo variantą.
Buvau liudytojas pastangų, kai Katalikų Bažnyčią norėta laisvinti
nuo jos teologijos, kada kunigas klausytojams piršo ne Šventąjį
Raštą, o Komunistų manifestą. Kardinolas Jozefas Ratcingeris šitaip
apibūdino to laisvinimo turinį: Pasaulis turįs būti aiškinamas
pagal klasių kovos schemą - tegalima rinktis tik arba kapitalizmą,
arba marksizmą
Jeigu kas mėgintų šitokį krikščionybės aiškinimą
neigti, tik pasirodytų stovįs turtuolių ar valdovų pusėje ir esąs
vargstančiųjų ir prislėgtųjų priešas, o tuo pačiu ir Jėzaus prieas
Bet ir tas laisvinimas, ačiū Dievui, subyrėjo.
* * *
Šiandien gali būti kalba tik
apie dvasinį mūsų pačių ir visos lietuvių tautos laisvinimąsi.
Kodėl mums, išeiviams, turi rūpėti tokie dalykai kaip dvasinis
tautos išsilaisvinimas? Apie kokį išsilaisvinimą kalbama? Ko dar
mes, lietuviai, norime? Ar turime teisę kalbėti ir, ko gero, reikalauti
tautos išsilaisvinimo, ypač mes transatlantiniai lietuviai
(kaip aš vadinu išeivius)?
Man labai patiko Los Andželo Lietuvių fronto bičiulių sambūrio
pirmininkės advokatės Žibutės Brinkienės kategoriškas pasisakymas:
ne galime, o privalome rūpintis Lietuvos reikalais. Tai mūsų teisė
ir pareiga. Mes siekiame tautiškai ir moraliai sveikos krikščioniškos
tautos, nesvarbu patinka kam tai, ar ne. Mylėdami tautą, privalome
dėl jos gerovės kovoti, nes ji yra vertybių nešėja ir kūrėja.
Šiai misijai vykdyti mums nereikia jokio leidimo mums reikia
sąjungininkų!
Teisingai kalbėjo bičiulė Ž.Brinkienė. Išeiviai nėra tautos atplaiša.
Jie taip pat priklauso tautai, kaip ir tie, kurie gyvena Lietuvoje.
* * *
Būdami arti V.Kudirkos kapo gal
pasiklauskime, apie kokį išsilaisvinimą kalbėjo Lietuvos himno
autorius XIX a. pabaigoje, vos užsimezgus lietuvių tautinio atgimimo
pumpurui. Atsakymą nesunku surasti. Pirmiausia visuomet ir visur
tautinio atgimimo laikotarpiu V.Kudirka kalbėjo apie maskoliško
jungo nusikratymą. Lietuvos tilto atsiminimai ar Viršininkai
yra kandžiu sąmojumi parašyti rezistencinės kovos kūriniai. Jie
atskleidžia tautos pavergėjo veidą ir baudžiavą nešančios tautos
ryžtą išsilaisvinti iš caro vergijos.
Perskaitęs Aušrą, apverkęs savo kaltes, pasmerkęs lenkomaniją
savyje ir atsivėręs lietuvybei, V.Kudirka reikalauja lietuvius
išsilaisvinti iš poniškos lenkų įtakos, į kurią jis pats buvo
pakliuvęs. Jis troško, kad šeimos būtų lietuviškos, kad lietuvaitės
atsispirtų prieš vokiečius, lenkus, rusus. V.Kudirka citavo persų
karalių, sakiusį savo tarnui kasdien jam priminti Atėnus. O jis
lietuviams kartojo ir kartojo: Atmink lietuvišką šeimą. V.Kudirka
ragino lietuvius išsilaisvinti iš ignorancijos, iš beraštystės,
siekti nors žemesnio mokslo, tekėti nors už kiek apsišvietusio
ūkininko, nes mokslas ir didžiausioje nelaimėje yra pagalba.
Jis ragino šalinti korupciją, suprasti svarbiausias piliečio teises
ir jas ginti. Jei valsčionys pažintų savo teises, - rašė V.Kudirka,
- tai pons pisorius negalėtų iš jų plėšti net po keliolika rublių
už išdavimą valsčiaus raštinės pažymėjimų, už kuriuos nereikia
nieko mokėti.
Gyvename XXI amžiuje. Ar mes iš V.Kudirkos pasimokėme? Rodos,
niekas taip ir nepasikeitė.
V.Kudirka parodė ir visokius šuntakius, kuriais kraugeriai lando,
norėdami užklupti savo auką; visokias kilpas ir spąstus, jų užstatytus
vargšams valsčionims. Ironiškai jis sakė: Mes Lietuvos mandarinai
Galingesni (ar skaitlingesni) byloja vargšams: Tegu jūs kūną
spaudžia vargas, tegu jūs dvasia drasko rūpesčiai, tegu jūs padus
kaitina bambuso smūgiai
tuščia jūs! Kad tik mums būtų ramu, sotu
ir šilta.
O kaip energingai, tiesiog su įnirtimu V.Kudirka smerkė žmones,
paliekančius tėvynę ir bėgančius užsienin. Jis klausė: Ko tie
žmonės bėga į Ameriką, palikę savo gimines ir pažįstamus, nesigailėdami
savo krašto, kur gimė ir užaugo?.. Ko bėga žmonės, niekieno neverčiami,
tik laisvu noru? Ir čia pat atsako: Bėga ieškoti laimės, rinkti
pinigų, krauti turtų. Priekaištingai pastebėdamas: Dėkui Dievui,
negirdėt, kad badu mirtų žmonės Lietuvoje, V.Kudirka laiko bėgimą
užsienin dėl geresnės duonos plutos nepateisinamu. Jis maldaute
maldauja: Broliai, nepalikite Lietuvos, tos geros motinos, kuri
nesigaili mums duonos ir badu nemarina, negalvokim apie bėgimą
į užmarius, kur mums nėra laimės, neklausykime visokių gundytojų,
dirbkime namie.
Poetas kaltina lietuviškus laikraščius, neatliekančius pareigos,
neatskleidžiančius tiesos. Spaudai atrodytų padoriu ir teisingu
daiktu, kad lietuviai, užaugę Lietuvoje, baigę mokslus už pinigus,
trauktųsi iš tėvų žemės; jie gi turėtų pasitarnauti tautiečiams,
tai pačiai Lietuvai. Daugeliui lietuvių šitai atrodo visai kitaip,
nes vos tik spėja baigti mokslus jau Lietuvoje nerimsta, bėga
kad ir į Maskoliją.
Gal turėdamas galvoje V.Kudirkos ką tik išvardytus pavyzdžius
apie pašlijusią tautinę moralę, Lietuvos Nepriklausomybės Akto
signataras prel. Kazimieras Šaulys sakė, kad visiems tautiečiams
bendrai ir kiekvienam atskirai būtų labai naudingas ir reikalingas
dažnas savo tautinio gyvenimo kvotimas. Tautinio savojo gyvenimo
dažnas perkratinėjimas būtų naudingas visiems lietuviams, gyvenantiems
šiandien tėvynėje, ir išeiviams, esantiems laisvajame pasaulyje
.
O kaip reikalinga lietuviui tautinė velykinė arba vasaršešiolikinė
išpažintis!
Bet yra dar kaikas svarbesnio V.Kudirkos ratuose. Jisai troško,
kad lietuvių širdys būtų Tėvynės meilės aukuras. Poetas sakė:
Lietuviškas klausimas tai indas, iš kurio mes, lietuviai, turime
semti vien meilę savo žemei, supratimą tautinių ir žmogiškų tiesų,
jausmą skriaudų ir pajėgas pasipriešinti piktiems pasikėsinimams.
Ir jis kritikavo ano meto inteligentiją, sakydamas: Išskyrus
labai mažą skaičių mūsų inteligentų, tikrai besirūpinančių savo
tėvynės reikalais, kurie nesigaili nei darbo, nei paskutinio skatiko
jos labui, visi kiti inteligentai, lyg ledais apkrovę savo krūtines,
kad kartais, atminus Lietuvą, nesuplaktų širdys, o jeigu retkarčiais
ir ją kas nors atsimena ir primeta skatiką jos labui, tai tik
su tokia sąlyga, kad jam už tai lyg turguje būtų atlyginta
Apie
rūpestį lietuvybei nėra ką kalbėti. Teisybė, rūpinimasis tėvynės
reikalais kartais neleidžia saldžiai išsimiegoti, skaniai pavalgyti
ir smagiai virškinti.
Tokį lietuvio profilį mums atskleidžia V.Kudirka Tautinio atgimimo
laikotarpiu.
* * *
Panašią realybę išgyvena šių
dienų Lietuva. Kokius skaudulius turime mes operuoti? Kokio išsilaisvinimo
siekti ir kaip kovoti prieš gyvenamojo meto negeroves? Prieš melą,
prieš korupciją, prieš stoką Tėvynės meilės.
Sugriuvus Sovietų Sąjungai, visas pasaulis suprato, kad sovietinės
sistemos pagrindas buvo melas, o prievarta priemonė melui, kaip
gyvenimo normai, įpilietinti. Viešajame gyvenime visi vienas kitam
melavo. Visi žinojo, kad meluoja, ir tik mažuma savo atsakomybe
ir rizika melui priešinosi. Pavergtas lietuvis buvo verčiamas
ne tik melą priimti, bet ir jį mylėti. Prisimenu Vievio gyventojų
įsipareigojimą kažkokio jubiliejaus proga Stalino garbei pastatyti
kiaulidę. Tikriausiai tai buvo ne meilės giesmė jam, o paprastas
įsiteikimo melas ir gal dar viena proga komunistų vadovams Stalino
garbei prisišveisti kiaulienos. Tačiau kas melu negyveno, o jam
priešinosi atsidūrė tardymo kamerose, kalėjimuose, tremtyje
arba beprotnamyje.
Visa tai, ačiū Dievui, priklauso praeičiai. Sovietų kariuomenė
iš Lietuvos išvesta, sovietinį jungą tauta nusimetė. Šiandien
galime džiaugtis esą lietuviais (bent vardu, jei ne darbais),
galime didžiuotis savo istorija, kurią per pusę šimto metų okupantai
klastojo (jo palikuonys dar ir šiandien tebeklastoja), galime
vėl pulsuoti Lietuvos didvyrių dvasia, viešai garbinti Dievą,
auklėti vaikus, laisvai keliauti po pasaulį. Lietuva išsilaisvino
ir iš tautos budelių, pradedant Stalinu ir baigiant daugeliu savų
išdavikų, tarnavusių okupantams ir sovietinusių Lietuvą. Mes esame
pasaulio pripažinta laisva, nepriklausoma valstybė kelyje į Europos
ir Šiaurės Atlanto sąjungas.
Tačiau išsilaisvinę nuo nuožmaus priešo ir tapę laisvi, mes dar
neišsilaisvinome iš savo negerovių, o jos tautą yra apnikusios
spiečiais. Buvę prievartos vergais, mes melo neatsikratėme. Buvę
korupcijos ir kyšių vergai mes tokiais vergais ir toliau likome.
Tautą kamuoja reketas, rinktų ir nerinktų politikų ir valdininkų
nesąžiningumas, pašaipa ir net panieka religijai ir moralei. Šmeižtų
bangos nesiliauja, o tai to paties melo įvairūs pavidalai, kurie
dar vis neleidžia geros valios piliečiams (o jų dauguma) naudotis
sunkiai atgautos laisvės palaima. Nusivylę žmonės jau nustojo
kalbėti apie teisingumą jo laukia ir nesulaukia. Melo nuodai
paliečia, o galbūt ir paveikia nemažą dalį geravalių tautiečių,
apimtų apatijos, laukiančių ir nesulaukiančių valdžioje, spaudoje
ir apskritai viešajame gyvenime padorumo, sąžiningumo, krikščioniškos
pagarbos žmogui, tiesos ir teisingumo. Per dvylika metų Lietuvą
valdė ir kairieji, ir dešinieji, bet jie sovietinių žaizdų dar
neišgydė, sovietinių ydų neišgujo. Visi ligšioliniai rinkimai
rodyte rodė, jog visuomenė pasiūlytais kandidatais nusivylė ir
kiekvienuose rinkimuose juos radikaliai keitė
kad vėl nusiviltų.
Ar toji apatija nesakė, kad rinkimai dar vis nieko neišsprendžia?
Peršasi išvada, kad visame šiame politiniame, socialiniame procese
lietuviškoji visuomenė nepajėgė surasti žmonių, kurie jai tinkamai
atstovautų.
Atrodo, jog per visą tą atkurtos nepriklausomybės laiką Lietuvos
valstybės vairas, tiesa, su išimtimis, nebuvo patikėtas žmonėms,
kurie savo asmenybe, savo pavyzdžiu, atliktais darbais ir aukos
dvasia būtų įrodę, kad privačiame ir viešajame gyvenime ryžtasi
vadovautis krikščioniška morale, kilniu patriotizmu, artimo meile
ir nesužalotos demokratijos principais. Išeivija neatsistebėdama
tebeklausia: kaip čia yra, kad iš komunistų jungo ryžtingai išsilaisvinusioje
tautoje daugelis lietuvių tebegyvena sovietiniu melo, apgaulės,
suktybių, šmeižto palikimu, kad visose viešojo gyvenimo srityse
lietuviška tešla vis dar užraugiama senu sovietiniu raugu, kad
tie, kurie Sovietijoje buvo viskas, ir dabar nori būti jei ne
viskuo, tai bent valstybės gyvenime dominuojančiu šiuo tuo.
Man atrodo, kad tie, kurie tarnavo sovietiniam engėjui, savo darbą
baigė ir lošimą pralaimėjo. Jų pareiga užleisti vadovaujančias
vietas švarioms rankoms; jų vaidmuo jau suvaidintas. Nedidelė
garbė Lietuvai, jei ji dar neapsišvarino. Faktas, kad daugelis
Sovietijos veteranų laikosi įsitvirtinę nepriklausomos valstybės
valdžioje, nesistengdami gal net nesuvokdami reikalo - kovoti
už tai, kas teisinga, kilnu ir dora, o veikia oportunistiniais
motyvais. Nuo bolševikinio melo pavargusi tauta žodžiais ir valia
reikalauja atverti duris teisingumui. Tas durų teisingumui atvėrimas
kaip tik ir būtų tikrasis lietuvių tautos išsilaisvinimas. Jis
yra būtinas, ilgiau neatidedamas.
Išeivija negali užmiršti, kad tautinis broliškumas kiekvieną įpareigoja
būti savo brolių sąžine. Patriotizmas be tautos meilės yra tuščia
deklaracija. Išeivija neturi teisės užmerkti akis prieš tamsiuosius
tikrovės aspektus. Todėl filosofas Juozas Girnius ir kalba apie
tautinę ištikimybę: Reikia mums nubusti iš visų iliuzijų, šviesių
ir tamsių, ir atsigręžti į save pačius į savo sąžines. Ateitį
kuria ne laukimas, o veikimas. Niekada padėtis nėra taip užtikrintai
viltinga, kad nebūtų kuo rūpintis. Tačiau niekuomet padėtis nėra
tokia beviltiška, kad tektų jau kovos atsisakyti. Reikia kovoti
už ateitį, o ne pasyviai jos laukti.
Prof. J.Girnius teigia: Reikia mums tvirtesnio optimizmo tikėti
savo idealu. Mes turime būti sukrečiami nepaguodžiamo skausmo
dėl to, ką regime tikrovėje, ir su visu optimizmu turime ryžtis
tam, kam mus įpareigoja tautinė ištikimybė.
Atsparusis realizmas yra ne rezignacija, o rezistencija, ne pasidavimas,
o pasipriešinimas. Mes gi esame lietuviškos rezistencijos vaikai
ar vaikaičiai. Rezistencijos, bandytos skausme, plukdytos ašarose,
degintos ugnyje ir mirkytos kraujyje. Pats kovojimas yra savyje
laimėjimas. Kas iš tiesų yra prasminga, yra prasminga visam laikui,
sako filosofas J.Girnius.
Suprantu, kad visa tai, į ką apeliuojame rezistencinio tikėjimo
vardu, materialistinio nusistatymo žmogui iš tikrųjų yra tuščias
svaičiojimas. Čia vyksta dvasių išsiskyrimas: vieni savo žmogiškąją
vertę regi ištikimybėje idealui, antri ieško naudos sau, nieku
kitu nesirūpindami. Pasak J.Girniaus, tik tas gali tautinę ištikimybę
suvokti ištikimybe sau pačiam, kam tauta yra brangi savyje pačioje,
o ne dėl vienokios ar kitokios naudos. Be asmeninio idealizmo
neįmanoma tautinė ištikimybė.
Todėl šiandien viltis yra tuose, kurių asmeninis idealizmas išsiskleis
ir tautiniu idealizmu, tai yra rezistenciniu tikėjimu visišku
tautos išsilaisvinimu, o drauge ir savo tautos šviesia, dora ateitimi.
Šį mūsų troškimą yra galima ir privalu realizuoti. Idealizmas
yra ne tikrovės jausmo stokojimas, o valia viešpatauti tikrovei.
Reikia kurti tikrovę tokią, kad ji liudytų žmogaus didybę, o ne
menkystę. Gyvai dvasiai įžiebti nėra recepto, bet kur dvasia gyva
pati randa sprendimus. Ras sprendimus ir lietuvių tauta, išeivijos
talkinama. Gyvų žmonių reikia! Vieną dieną Dovydas nugalės Galijotą.
Šiandien mums reikia dvasių išjudinimo ir sąžinės išbudinimo
Tautos noras išsilaisvinti iš klaidų ir nuodėmių, apsivalyti nuo
nusikaltimų ir visokio purvo yra teisingas, ir mūsų kova yra bendra.
To siekė ir V.Kudirka.
Remkimės savimi - ta mažuma, kuri drįsta tikėti ir ryžtasi gyventi
žmogiškosios didybės idealu, tai iškilios mūsų filosofo J.Girniaus
mintys.
Tikiu tikruoju mūsų brolių išsilaisvinimu iš tautą apnikusių ydų
ir bėdų savo tautos istorijos garbei ir krikščioniškos Lietuvos
didybei.
* * *
Demokratija be partijų laikytis
negali, bet ligi šiol partijos savo egzamino neišlaikė. Ieškokime
dorų, sąžiningų, pasišventusių tautiečių atsakingiausiems valstybės
postams ir, kartoju, tų, kurie savo žodžiais ir darbais įrodė
meilę Lietuvai, kurie yra ištikimi teisingumui, krikščioniškai
moralei, ir tų, kurie vertai imasi atsakomybės už sąžiningą viešųjų
reikalų įgyvendinimą. Eisime su tais, kurie rauna nešvarumais
persunktą praeitį su visomis šaknimis. Visi kiti mums netinka.
Prof. Juozas AmbrazevičiusBrazaitis nurodo, kad kova dėl lietuviško
reikalo gali būti prasminga, pagrįsta ir viltinga, kai principai
bus aukščiau už oportunizmą, kova su juo bus vykdoma visuotinai;
moralės dėsniai vadovaus veiklos krypčiai ir tarpusavio santykiams;
tie patys reikalavimai bus taikomi kitiems, kaip ir sau.
Toks tebūnie matas, pagal kurį lietuviai darytų savo sprendimus.
Lietuva dar turi daug gerų žmonių. Jiems priklauso mūsų parama
ir pagarba. Ir mūsų balsai.
* * *
Tėvynės meilė tebūna visus mus
gaubianti ir jungianti jėga, spinduliuojanti amžina jaunatve,
valia ir jėga.
Ir čia man grįžta atmintin lietuvio knygnešio istorija.
Prieš pusę šimto metų Amerikos balso lietuvių laidoje kalbėjo
lietuvis knygnešys. Spaudos draudimo metais jis iš Prūsų slaptai
per sieną gabeno caro uždraustas lietuviškas knygas. Tasai miško
brolis buvo daugiau kaip aštuoniasdešimties metų. Žvalus senukas
sakėsi išvažinėjęs Ameriką skersai ir išilgai nuo Atlanto iki
Didžiojo vandenyno. Skundėsi niekur negirdėjęs lakštingalos čiulbėjimo.
Amerikoje tik varnos ir kuosos. Ir bulvės, kiaušiniai Amerikoje
jam buvo be skonio, ir obuoliai kaip reikiant nekvepėjo, o ką
kalbėti apie Lietuvos miškų baravykus. Ne tas, ne Lietuva. Nepriklausomos
Lietuvos dienų nematęs knygnešys didžiavosi savo tėvyne kaip Vaižgantas:
Vyžota, lopyta mano Lietuvėlė, bet mano!
Paprašytas tarti žodį broliams tėvynėje, susijaudino knygnešys
ir nervingai pradėjo stuksenti lazda į grindis. Jo akys buvo įsmeigtos
į tolį. Negaliu, - pagaliau pratarė. Nemoku kalbėti, esu nemokytas,
aš ne koks sekretorius. Vėl nutilo, žvelgdamas kažkur į tolumas.
Vėl stukseno lazdele, o veidas balte balo. Galiausiai jis vėl
prabilo: Gal aš galėčiau lietuviams padeklamuoti eiles? ir
drebančiu balsu pradėjo: Lietuva, Tėvyne mūsų, Tu didvyrių žeme,
iš praeities Tavo sūnūs te stiprybę semia. Tegul Tavo vaikai eina
vien takais dorybės, tegul dirba tavo naudai ir žmonių gėrybei
Taip deklamavo nepriklausomos Lietuvos neregėjęs knygnešys. Jo
veidas buvo išbalęs, o juo nesulaikomai riedėjo graudžios meilės
ašaros.
Kokia nuostabi knygnešio meilė Tėvynei. Tyra, kaip šaltinio vanduo,
kaip rasos lašelis, kaip Sibiro lietuvaičių ledinėmis lūpomis
tarta laisvės malda.
Kartais aš savęs klausiu: kodėl ta galingoji Tautos giesmė Lietuvos
himnas mus taip nelygiai pasiekia? Kodėl ne visados mus pagauna
tikroji himno dvasia? Dar rečiau susimąstome, ką byloja kiekviena
himno eilutė ne mums visiems, o kiekvienam. Himne kartojamas žodelis
mūsų kažkaip praslysta, kaip kažkas visiems bendra, tarsi man
pačiam ir ne taip svarbu būtų.
Tautos himnas yra visų mūsų himnas. V.Kudirkos himno žodžiai skiriami
visiems mums. Himno lapas buvo V.Kudirkos ašaromis laistytas,
nes, kalbėdamas visiems lietuviams, jis kalbėjo pirmiausia sau.
Pabandyk šiandien pakeisti himno žodį mes žodžiu aš, ir tavo
kūnu pagaugai eis, pajutus galingą jėgą, kuria trykšta ir spinduliuoja
mūsų tautos giesmė.
Šis himnas tebūna kiekvieno laisvės malda ir visų ryžtas, mūsų
darbų alfa ir omega pradžia ir pabaiga. Ir mes laimėsime!
Vytautas Antanas DAMBRAVA
© 2003"XXI amžius"