NATO plėtra ir ateitis
Vienos iš Prahoje NATO viršūnių
susitikimo proga surengtų spaudos konferencijų metu Čekijos prezidentas
V.Havelas pasakė, kad Europa daugiau nebebus skirstoma pagal atskiras
interesų zonas, tačiau NATO plėtra neturinti peržengti sveiko
proto ribų, kad neiškiltų grėsmė šios organizacijos egzistavimui.
Prahoje kvietimus 2004-aisiais tapti Šiaurės Atlanto aljanso narėmis
gavo Bulgarija, Rumunija, Slovakija, Slovėnija, Latvija, Lietuva
ir Estija, kurios apie tokį kvietimą dar visai neseniai galėjo
tik pasvajoti.
Politikai ir žurnalistai NATO viršūnių susitikimą Čekijos sostinėje
vertina kaip demokratijos pergalę. Tačiau baiminamasi galimų ateities
problemų sprendžiant daugeliui šalių aktualius klausimus, pavyzdžiui,
Irako problemą.
Vos prieš kelerius metus mažai kas būtų drįsęs prognozuoti, kad
į šią organizaciją kada nors bus pakviestos Lietuva, Latvija ir
Estija. Tam didelės įtakos turėjo tiek Rusijos, tiek ir JAV politikos
pokyčiai. Keičiantis pasaulio politinei situacijai, keičiasi ir
NATO. Į šią organizaciją įstojus daugiau narių atsiras ir daugiau
problemų, teks iš naujo peržiūrėti su organizacijos valdymu susijusias
problemas. Manoma, kad NATO neturėtų susilpnėti, ši organizacija
iš karinės pamažu virsta karine-politine. Karine prasme JAV gerokai
lenkia Europos šalis NATO nares. JAV, kadaise buvusi viena iš
NATO įkūrėjų, siekia garantuoti efektyvią NATO veiklą ir skubina
kuo greičiau įkurti greitojo reagavimo dalinius, kuriuos suburti
nebus itin lengva.
Į Aljansą pakviestos Rytų Europos šalys vis dar baiminasi Rusijos,
nors realios grėsmės šiandien Rusija ir nekelia. Rytų Europa nepamiršo
okupacijos ir iš NATO tikisi apsaugos. V.Havelas NATO pavadino
euroatlantine civilizacija. Pasak jo, Rusija vargu ar kada nors
bus į ją pakviesta. Taip pat ir Ukraina, šalis, kuri neskuba keisti
įstatymų, kurioje nestabili ekonominė padėtis ir kur neskubama
apsispręsti, kokia turėtų būti jos armija.
NATO plėtros procesą kartais mėginama lyginti su Vokietijos susivienijimu
1990-aisiais, tačiau pamirštama, kad tada buvo sukurta bendra
valstybė, o Rytų Vokietijai teko skirti milžiniškas pinigų sumas
iš bendro šalies biudžeto. Europos Sąjunga ir NATO nežada kokių
nors ypatingų subsidijų naujoms savo narėms.
Šiandien net ir pačios valstybės NATO narės nebesuvokia tikrosios
šios organizacijos paskirties ir tikslų. Vakarų Europa itin nesidžiaugia
naujomis NATO narėmis dėl gana prastos jų ekonominės padėties
ir politikų nevykdomų rinkiminių pažadų. Didžiosios Britanijos
laikraštis ,,Gardian primena ir tai, kad 1999-aisiais į Aljansą
įstojusios naujos narės nesugebėjo įvykdyti savo įsipareigojimų,
todėl maža vilties, kad tai padarys naujosios šalys kandidatės.
Vašingtonas jau dabar su tarptautiniu terorizmu kovoja praktiškai
be jokios kitų šalių pagalbos. Jei taip bus ir toliau, Aljanso
egzistavimas neteks jokios prasmės. ,,Daily Mirror visiems JAV
sprendimams pritariantį Didžiosios Britanijos ministrą pirmininką
T.Bleirą vadina ,,Bušo pudeliu ir teigia, kad NATO plėtra beprasmė,
ši organizacija nebeturi anksčiau turėtos įtakos, todėl verčiau
jau derėtų rūpintis šalies vidaus problemomis.
Prancūzija iš Aljanso jau buvo pasitraukusi 1966-aisiais, tačiau
1995-aisiais vėl atnaujino narystę. Narystės atnaujinimas tąkart
taip ir nesulaukė didesnio teigiamo žiniasklaidos dėmesio. Šiandien
prancūzai vėl svarsto, ar apskritai reikalingas Šiaurės Atlanto
aljansas. Jie primena, kad paprastai sprendimus priima JAV. Iš
NATO JAV reikalauja pritarimo visiems vykdomiems kariniams veiksmams.
Operacijoje Afganistane Aljansas praktikai nedalyvavo, to paties
tikimasi ir Irake.
Vykdant tarptautines operacijas, atskirų valstybių armijos vadovaujasi
savomis taisyklėmis. Europos valstybės, nepriklausomai nuo NATO,
kuria bendras karines pajėgas, pavyzdžiui, jau sukurtas bendras
prancūzų ir vokiečių greitojo reagavimo būrys. JAV, NATO ir Europos
pajėgos linkusios veikti atskirai, nesuderinusios savo tikslų,
be to, amerikiečių armija aprūpinta kur kas geresne ginkluote.
Prancūzijoje laikomasi nuomonės, jog Europos Sąjungos ir NATO
plėtra į Rytus iš esmės yra vienas ir tas pats. Šių organizacijų
plėtra terodo tarptautinės politikos pokyčius. Karine prasme NATO
mažai pajėgi.
Tuo tarpu Lenkijos prezidentas A.Kvašnievskis tiki, kad naujų
narių priėmimas sustiprins NATO. Pasak jo, NATO plėtra leidžia
tikėtis saugumo garantijų kur kas didesnėje teritorijoje. Lenkijos
spaudoje Baltijos šalių pakvietimas į NATO vadinamas moralinės
žalos atlyginimu dėl šių šalių padėties ignoravimo, ištisus dešimtmečius
joms esant Sovietų Sąjungos sudėtyje. ,,Gazeta wyborcza vyriausiasis
redaktorius A.Michnikas teigia, kad po Prahoje įvykusio susitikimo
iškils ne vienas klausimas, tarp jų ir NATO bei Rusijos santykiai,
kova su terorizmu, JAV vaidmuo Aljanse. Atsakymo į šiuos klausimus
kol kas dar nėra.
Šalys kandidatės kvietimo tapti visateisėmis Šiaurės Atlanto aljanso
narėmis laukė ne vienerius metus. Todėl ir džiaugsmas bent jau
kai kuriose iš jų ne toks jau didelis. Štai Bulgarijos piliečiai
šiandien labiau norėtų pasiekti Vakarų Europos gyvenimo lygį.
Žmonės baiminasi, kad narystė NATO pareikalaus daug lėšų iš šalies
biudžeto. Baiminamasi, kad jų jaunuoliams netektų vykti į Iraką.
Pati NATO pirmiausia norėtų pasinaudoti Bulgarijos teritorija,
jos karinių oro pajėgų bazėmis, mat Turkija, ko gero, atsisakys
dalyvauti karinėje operacijoje prieš Iraką dėl kurdų problemos.
Tokiu atveju JAV ir NATO pajėgoms praverstų Bulgarijos karinių
oro pajėgų bazės, kuriomis amerikiečiai jau naudojosi karinės
kampanijos Afganistane metu.
JAV ragina skirti daugiau lėšų karinėms reikmėms, tačiau Europos
šalys nėra linkusios tam pritarti. Iš pakviestųjų į Aljansą šalių
tik Bulgarija ir Rumunija skiria tam pakankamai lėšų, t.y. 3,5
proc. bendrojo vidaus produkto. Kitos Europos šalys karinėms reikmėms
skiria vidutiniškai 2 proc. bendrojo vidaus produkto. Beje, nederėtų
pamiršti, kad Europos šalių bendrasis vidaus produktas skirtingas,
todėl ir gana aukštas karinėms reikmėms skiriamas jo procentas
nebus pakankamas, jei prasta visos šalies ekonominė padėtis. Brangus
ir kasmetis kiekvienos šalies narės įnašas į bendrą organizacijos
biudžetą, jis sieks maždaug 15 milijonų dolerių, neįskaitant karinėms
reikmėms skiriamų 2 proc. bendrojo vidaus produkto. Latvijoje
piktinamasi, kad kur kas labiau išsivysčiusios Europos šalys karinėms
reikmėms skiria mažiau nei 2 proc. bendrojo vidaus produkto, naujosioms
narėms tokie įnašai esą nepagrįstai aukšti.
NATO reikalauja sukurti profesionalią armiją, šalyse kandidatėse
jau mėginama tai padaryti, tačiau tam vėlgi reikalingos milžiniškos
lėšos, kurių net neįmanoma tiksliai numatyti iš anksto. Pavyzdžiu
nurodoma Estijos armija, kuri labai nedidelė, tačiau gana gerai
ginkluota bei apmokyta.
Naujosioms NATO narėms siūloma pasekti Čekijos pavyzdžiu, kuri
įkūrė specialų būrį, dalyvaujantį praktiškai visuose karštuosiuose
pasaulio taškuose. Panašių planų turi ir Bulgarija. Tačiau Aljansas
labiau norėtų, kad naujosios šalys narės aktyviai dalyvautų taikos
palaikymo misijose, pasibaigus kariniams konfliktams.
Prahoje vykusio NATO viršūnių susitikimo metu tikėtasi didesnių
neramumų. Protestuotojų būta nedaug. Protesto mitingus surengė
keli šimtai anarchistų ir komunistų. Apie du šimtus kairiųjų radikalų
Čekijos vidaus reikalų ministrui įteikė tanko maketą, sakydami
esą už taikias protesto akcijas. Prie garsiosios Prahos rotušės
maždaug valandą protestavo dešiniųjų pažiūrų NATO priešininkai,
kurių susirinko vos dvidešim rašė čekų dienraštis ,,Mlada Fronta
Dnes. Atrodo, kad dauguma anksčiau pasisakiusiųjų prieš NATO
plėtrą pamažu ima su tuo susitaikyti.
Gražina MINKAUSKAITĖ
© 2003"XXI amžius"