Bankrutuoja stambiosios
oro linijos
Praėjusiųjų metų pabaigoje apie
savo bankrotą paskelbė antroji JAV ir pasaulyje stambiausia aviakompanija
,,United Airlines. Šios oro linijos nesugebėjo grąžinti kreditoriams
beveik 1 milijardą dolerių siekiančių skolų. Finansų ekspertai
teigia, kad pagrindine bankroto priežastimi tapo didelė skrydžių
savikaina.
Teigiama, kad ,,United Airlines per pastaruosius dvejus metus
patyrė keturių milijardų dolerių nuostolius. Oro linijų prezidentui
neliko kitos išeities kaip tik paskelbti bankrotą ir, pagal JAV
bankroto įstatymo 11 punktą, tikėtis, kad ši kompanija dar gali
būti sėkmingai reorganizuota. 11-asis bankroto įstatymo punktas
bankrutuojančią įmonę gina nuo kreditorių, tačiau ši privalo įrodyti
ateityje būsianti pajėgi sugrąžinti visas skolas.
Prieš ketverius metus ,,United Airlines viena akcija kainavo
100 dolerių ir mažai kas būtų išdrįsęs prognozuoti šių oro linijų
žlugimą. Deja, ,,United Airlines vadovai nesugebėjo sumažinti
skrydžių savikainos bei bilietų kainų, tuo tarpu konkurentai nesnaudė.
Viena iš bankroto priežasčių buvo ir tragiškieji 2001-ųjų rugsėjo
11-osios įvykiai, po kurių itin sumažėjo skrydžių verslo klase.
Kompanijos vadybininkai jau keletą mėnesių prieš bankrotą žinojo,
kad jo nepavyks išvengti. Darbininkams kurį laiką nebuvo mokami
atlyginimai bei siūlyta panaikinti kai kurias socialines lengvatas,
tačiau profsąjungos su tuo nesutiko. Paskutinės viltys žlugo federalinei
tarybai atsisakius suteikti 2 milijardų dolerių kreditą. Tąkart
,,United Airlines net nesugebėjo pateikti realaus verslo plano.
Teismas šioms oro linijoms skyrė 18 mėnesių reorganizacijai ir
įpareigojo naujuosius kreditorius skirti finansinę paramą. Dauguma
JAV bankrutavusių oro linijų taip ir nesugebėjo atsigauti. Ne
išimtis buvo ir garsioji ,,Pan Am. Šiandien ,,United Airlines
vadovai sakosi tikį geresne ateitimi, tačiau dauguma ekspertų
linkę tuo abejoti. Vargu ar ,,United Airlines pajėgs ženkliai
sumažinti savo išlaidas.
,,United Airlines bankrotas toli gražu ne pirmasis JAV civilinės
aviacijos istorijoje. Daugelis dar prisimena 2001-ųjų rugpjūtį
JAV ir visą pasaulį sudrebinusį ,,US Airways bankrotą.
Vašingtone įsikūrusio ,,Heritige fondo atstovas ekonomistas Džeimsas
Gattuso mano, kad didžiausia oro linijų krizės priežastimi derėtų
laikyti ekonominį nuosmukį. Retas tegali sau leisti ilgas daug
kainuojančias keliones. Amerikiečiai ėmė vengti bereikalingų kelionių
į užsienį. Po 2001-ųjų rugsėjo 11-osios skrydžių JAV sumažėjo
maždaug 10 proc. Stambiosios oro linijos nepajėgios konkuruoti
su geresnes sąlygas klientui siūlančiomis smulkiosiomis kompanijomis.
Dž.Gattuso primena, kad vos prieš dvejus trejus metus ekonomikos
ekspertai mažosioms oro linijų kompanijoms pranašavo bankrotą,
nes tuo metu beveik visą skrydžių rinką valdė stambieji gigantai.
Šiandien viskas kitaip. Smulkiosios kompanijos nėra įpareigotos
laikytis ilgalaikių sutarčių bei dešimtmečius gyvavusių verslo
tradicijų. Tiesa, besiplečiančios ir susijungiančios smulkiosios
kompanijos neišvengiamai susidurs su didžiąsias slegiančiomis
problemomis. Šansų išlikti šiandien turi tik tos oro linijos,
kurios geba greitai prisitaikyti prie besikeičiančios rinkos.
Didžiojoje Britanijoje šiandien klesti vadinamosios ekonominės
oro linijos, pavyzdžiui, ,,Ryan Air, ,,Easy Jet, ,,Go, kurių
pelnas išlieka gana didelis. Didžiausios britų oro linijos ,,British
Airways 2002-uosius baigė turėdamos 20 milijonų svarų sterlingų
nuostolius.
,,British Airways daugiausia nuostolių patiria transatlantinių
skrydžių metu. Per praėjusius metus net 8 proc. sumažėjo iš Europos
į JAV skrendančių keleivių skaičius. Kitos stambiosios Europos
oro linijos, pavyzdžiui, ,,Air France, ,,Iberia, ,,Lufthansa
2002-uosius baigė pelningai. Didžiąją jų pelno dalį sudarė skrydžių
Europoje metu uždirbamos lėšos. Praėjusiųjų metų lapkritį didieji
Britanijos oro uostai aptarnavo 7,9 milijonus žmonių, t.y. net
4,5 proc. mažiau nei 2001-ųjų balandį. Nemaža dalis verslininkų
kur kas mieliau renkasi pigesnius skrydžius, kuriuos siūlo vadinamosios
ekonominės oro linijos.
Britų finansų analitikai linkę manyti, kad keleivinių reisų krizė
mažai ką turi bendro su 2001-ųjų rugsėjo 11-osios įvykiais. Jie
krizę sieja su bendru JAV, Japoniją ir Vokietiją ištikusiu ekonominiu
nuosmukiu. Skrydžių rinkoje itin arši konkurencija. Vien Europoje
veikia 75 stambios oro linijos. Be to, kai kurių šalių vadovai
dėl neva patriotinių paskatų dirbtinai palaiko nerentabilias savo
šalių oro linijas.
,,British Airways teigia, kad šios kompanijos situacija pagaliau
stabilizavosi. Tiesa, daugumos skrydžių metu lėktuve būna užimta
tik maždaug du trečdaliai vietų. Analitikai tvirtina, kad padėtis
pagerės.
Ekspertai prognozuoja, jog per artimiausius kelerius metus stambiosios
oro linijos paseks smulkiųjų kompanijų pavyzdžiu, ženkliai sumažins
savo išlaidas bei paslaugų savikainą. Stambiosios kompanijos bus
priverstos pakeisti verslo strategiją, reorganizuotis bei nelikti
abejingos rinkos naujovėms.
Gražina MINKAUSKAITĖ
© 2003"XXI amžius"