A.
Gavėnas: Gatvėse matysime daugiau tamsaus gymio žmonių
|
Migracijos departamento direktorius
Almantas Gavėnas
Kęstučio Vanago
(ELTA) nuotrauka |
Tapusi Europos Sąjungos nare,
Lietuva išgyvens tuos pačius migracijos procesus, kuriuos jau išgyveno
Vakarų Europa. Ateityje ne visi Lietuvos piliečiai norės šluoti
gatves arba šiuolaikiniu prietaisu važinėti po stotį ir rinkti nuorūkas,
tačiau tai mielai darys atvykėliai iš mažiau išsivysčiusių šalių.
Mes nieko naujo neišrasime.
Iš pradžių pas mus važiuos ne itin kvalifikuoti žmonės. Po kurio
laiko, gerėjant ekonominei situacijai, atvažiuos ir aukštesnės kvalifikacijos
specialistų, kurių nerengia mūsų aukštosios mokyklos. Gatvėse daugės
kitataučių. Kiek gyvuos žmonija, tiek egzistuos ir migracija, -
sako Migracijos departamento direktorius Almantas Gavėnas.
Naujųjų metų išvakarėse atsakydamas
į Eltos klausimus, pareigūnas rėmėsi nuostata, kad migracijos baubo
šiandien gali bijoti tik blogai informuotas žmogus.
Kaip galėtumėte paneigti būgštavimus,
kad turtingesnės Vakarų Europos šalys bandys perkelti neprašytus
svečius iš skurstančių Rytų į naująsias Europos Sąjungos nares,
taip pat ir į Lietuvą?
To neleis 1990 metais pasirašyta
Dublino konvencija, kurios nariai ir mes privalėsime būti nuo 2004
m. gegužės 1-osios. Ši konvencija reguliuoja prieglobsčio procedūras
ir sprendžia praėjusiame šimtmetyje susidariusias darbo migracijos
problemas.
Dublino konvencija siekiama užkirsti
kelią vadinamajam prieglobsčio pirkimui. Šioje konvencijoje teigiama,
kad pirmoji valstybė, kuri yra saugi ir kurioje atvykėlis galėjo
pasiprašyti prieglobsčio, ir tampa atsakinga už prieglobsčio procedūrą.
Pavyzdžiui, jeigu prieglobsčio prašytojas iš Rytų Azijos atvyko
į Prancūziją, tai po to jis jau nebegali prieglobsčio prašyti Vokietijoje,
Austrijoje ir panašiai.
Kai kurios Vakarų Europos šalys
iš tikrųjų pražiopsojo darbo migracijos problemas 1970 metais,
kada Europai reikėjo darbo jėgos. Po dešimtmečio, kai Europos plėtra
sustojo ir šalys pradėjo uždarinėti duris, nelegalūs migrantai
pradėjo piktnaudžiauti prieglobsčio procedūra.
Pagal statistiką apie 90 proc.
žmonių atvažiuoja į Europą ieškodami darbo, bet atvykę pasako: Aš
noriu prieglobsčio. Prieglobsčio procedūra valstybėms yra labai
brangi: jai reikia daug laiko, administracinių gebėjimų, pinigų.
Ar daug prieglobsčio prašymų
yra patenkinusi Lietuva?
Nuo 1997 metų - tik 67 teigiami
atsakymai. Lietuvoje prieglobsčio procedūros labai griežtos, patenkinama
gal mažiau kaip vienas procentas prašymų. 99 procentai jų atmetama
kaip nepagrįsti, nes dažniausiai tokie prieglobsčio prašytojai būna
klasikiniai ekonominiai migrantai.
Yra kita kategorija žmonių, kuriems
pagal Ženevos konvenciją nepriklauso pabėgėlio statusas, bet jie
negali būti išsiųsti, nes jų tėvynėje vyksta karas. Šiuo atveju
kalbama apie Rusijos, Irako, Afganistano įvykius. Šių šalių piliečiams
taikomas neišsiuntimo į šalį, kur grėstų pavojus gyvybei ar sveikatai,
principas. Tokių žmonių, kuriems laikinai suteiktas humanitarinis
statusas, Lietuvoje yra apie 200. Jie gyvena Jonavos rajone esančiame
Ruklos pabėgėlių priėmimo centre.
Ir man atrodo naivūs kartkartėmis
nuskambantys pareiškimai, kad dešimt čečėnų Ruklos centre kone kelia
pavojų Lietuvos saugumui ir panašiai. Vaikiškai skamba frazė, ypač
girdima iš aukštų pareigūnų, kad Rukla yra strateginis objektas.
Tai ko tada verta mūsų armija, jeigu bijoma dešimties čečėnų paauglių?!
Žinoma, jie - ne saldainiukai, tarp jų pasitaiko buitinio lygio
konfliktų, bet tokių pat šimtai kasdien įvyksta visoje Lietuvoje.
Tragedija kyla iš nepasitenkinimo
dėl jų kilmės, netgi nusiritama iki labai keistų etninio valymo
idėjų. Nuostata Lietuva lietuviams apskritai yra nevaldomas
džinas, jos propaguoti negalima. Kaip tik visuomenė turi būti rengiama
tam, kad eidami į ES vis dažniau matysime gatvėje ne tokius kaip
mes. Reikia kovoti su ksenofobijos ir netolerancijos apraiškomis,
kurių pirmieji požymiai jau pastebimi Jonavos rajone.
Ar tapusi ES nare Lietuva dėl patrauklesnio
statuso negrįš į prieš penketą metų buvusią situaciją, kai pasieniečiai
kasmet sulaikydavo apie tūkstantį nelegalių imigrantų?
Aš esu optimistas ir tikrai nemanau,
kad kažkas mus užplūs, kažkas pasirinks Lietuvą kaip įdomiausią
šalį. Nieko panašaus. Tiems, kurie keliauja į Vakarų Europą, Lietuva
nėra pats artimiausias ir optimalus kelias. Mūsų šalis galbūt patrauklesnė
už Latviją ar Estiją tik todėl, kad keliai veda į pietvakarius,
t. y. į Vakarų Europą, o ne į Šiaurės šalis. Be to, Lietuva vienintelė
turi tiesioginę sausumos sieną su Vakarais - su Lenkija.
Bet Lietuva nebeatsidurs praėjusio
dešimtmečio situacijoje, kai rytinė siena buvo praktiškai kiaura.
Pažaboti nelegalią migraciją padėjo infrastruktūriniai PHARE paramos
projektai. Sustiprinta sienų apsauga, pasienio užkardos gavo šiuolaikinės
įrangos, įdiegta Valstybės sienos apsaugos informacinės sistema
VSATIS.
Aišku, nelegalus migrantas dažniausiai nevažiuoja per sienos perėjimo
punktus, o stengiasi eiti vadinamąja žaliąja siena arba būti gabenamas
per punktą slapta kokiame nors konteineryje. Bet, manyčiau, šis
etapas jau yra praėjęs. Svarbiausia to priežastis - griežtas Baudžiamasis
kodeksas. Kodėl kažkas, būdamas vedlys, turėtų vežti žmones per
Lietuvą, kur vedliams gresia iki 15 metų laisvės atėmimo bausmė
su turto konfiskavimu? Gal geriau ieškoti kelių per Ukrainą, Kosovą,
Albaniją ar dar kitur, kur daug prasčiau sutvarkyta sistema, kur
galbūt arčiau...
Migracijos srautus, ypač su trečiojo
pasaulio šalimis, Europa dabar reguliuoja sutartiniais pagrindais.
Europos Komisija derasi su Šiaurės Afrikos šalimis, užtikrindama
paramą jų ekonomikos plėtrai, kad būtų naikinamos emigracijos priežastys,
tačiau kartu reikalaudama pasirašyti readmisijos sutartis: Tarkim,
mes priimsim šimtus tūkstančių tunisiečių, bet, pasibaigus kontraktui,
jie privalės grįžti į Tunisą, o jei ne - mes juos grąžinsime pagal
readmisijos sutartį. Todėl ir Lietuvai, įstojusiai į ES, nebereikės
rūpintis, kaip pasirašyti readmisijos sutartį su, pavyzdžiui, Tunisu
ar Tailandu, nes ES jau sudariusi readmisijos sutartis su šiomis
šalimis.
Kaip Lietuva reguliuos savo darbo
rinką?
Tam yra užsieniečių įdarbinimo
kvotos. Šiais metais Vyriausybės nutarimu patvirtinta įdarbinimo
kvota - 800 asmenų. Leidimai dirbti išduoti specialistams, atvykusiems
iš Kinijos (71), Ukrainos (47), Rusijos (36), Lenkijos (25), Baltarusijos
(16), JAV (13), Latvijos (11), taip pat Armėnijos, Turkijos, Norvegijos,
Pietų Korėjos, Izraelio, Pakistano, Estijos ir kitų šalių.
2004 metais siūloma patvirtinti
tūkstančio užsieniečių įdarbinimo kvotą. Bet iš tikrųjų kvota niekada
nebuvo pasiekta ar viršyta. Lietuvoje trūksta laivų statytojų. AB
Vakarų laivų gamykla, AB Baltijos laivų statykla ir UAB Premator
Baltic Klaipėda prašo išduoti leidimus ribotam laikui įdarbinti
370 užsieniečių specialistų. Iš kur jie atvažiuos? Aišku, iš ten,
kur yra jų perteklius, daugiausia - iš Ukrainos.
Kitose Europos šalyse ateityje,
matyt, daugės iš Lietuvos atvykstančių statybininkų. Mūsų statybininkų
kvalifikacija labai aukšta. Tai pripažįstama ir Skandinavijos šalyse,
ir Vokietijoje. Visi žinome, kad ten dirba daug lietuvių, nevienas
galbūt neteisėtai. Jie jau kelia koją į Europą. Po tam tikro laiko
jų darbas bus įteisintas.
Sutinku, rimta problema - protų
nutekėjimas. Oficialios statistikos nuo 2000 metų nebėra, bet,
manoma, kad šiuo metu nuo 200 iki 300 tūkst. Lietuvos piliečių (daugiausia
jaunimas) dirba užsienio šalyse.
Bet tai nuolatinė dinamika - vieni
išvyksta, kiti grįžta, užsidirbę pinigų, išmokę kalbos, susipažinę
su kita kultūra, ir čia pradeda savo verslą. Nėra tai didelė tragedija.
Svarbu, kad ekonominė situacija Lietuvoje greičiau pagerėtų ir kad
žmonės čia surastų savo vietą.
Esant laisvai judėjimo sistemai,
nuo gegužės 1-osios Europos Sąjungos piliečiai turės visas teises
atvykti į Lietuvą, čia dirbti, mokytis praktiškai be apribojimų,
nes jie gaus ir leidimą laikinai apsigyventi penkeriems metams.
Jau dabar jie gali atvykti ketindami ieškoti darbo ir iki pusės
metų laisvai gyventi. Jiems net nereikia informuoti policijos apie
savo atvykimą.
ES šalių piliečiai Lietuvoje nebebus
laikomi užsieniečiais. Tiek koks nors marokietis, įgijęs Prancūzijos
pilietybę, tiek vokietis ar olandas galės atvykti čia ir turės praktiškai
tokias pat teises kaip ir Lietuvos piliečiai. Olandijoje, taip pat
Prancūzijoje yra daugybė piliečių, kurie įdegę saulėje gerokai labiau
negu patys olandai ar prancūzai.
Kuo toliau, tuo daugiau tokių matysime
ir mes, bet ar tai reiškia, kad reikia jų bijoti? Visiškai taip
nemanau. Bijo žmogus to, ko nepažįsta. Todėl pažinkime jų kultūrą.
Prancūzijoje populiarios marokiečių, kinų, tailandiečių virtuvės,
yra puikių dalykų, kurių verta mokytis iš šių tautų ir nereikia
to bijoti.
Žinoma, jie negalės pakenkti mūsų
socialiniam statusui, nes būdami čia privalės laikytis Lietuvos
įstatymų. Visiems galioja bendra taisyklė: atėjai į svečius - būk
kaip svečias, neužmiršk, kas esi.
Kita vertus, Europos Taryba dabar
skatina, kad ir ES šalių valstybės tarnyboje dirbtų daugiau užsieniečių
- mokytojų, gydytojų, vairuotojų. Aš taip pat nematau čia nieko
bloga.
Svarbu, kad nebūtų peržengta kritinė
riba. Be to, turi būti aiškios taisyklės - užsienietis turi žinoti,
kokiomis sąlygomis jis gali vykti į pageidaujamą šalį, ko iš jo
bus reikalaujama. Reguliuodama migracijos procesus, Europa jau sukūrė
tokias taisykles ir mums jos bus privalomos, antraip jie mūsų nepriimtų
į savo stiprių ir turtingų žmonių bendruomenę.
Ar tai reiškia, kad tapusi ES
nare Lietuva migracijos fronte galės sudėti ginklus?
Šiuo požiūriu mūsų teisinė bazė
praktiškai jau suderinta, liko vienintelis rimtas dokumentas - įstatymas
Dėl užsieniečių teisinės padėties.
Vyriausybiniu lygiu buvome įsipareigoję
Europos Sąjungai priimti šį įstatymą 2003 metais, tačiau nespėjome,
nes Seime užsitęsę politinės diskusijos. Vyko kova tarp tų, kurie
mano, kad migracijos požiūriu svarbiausias dalykas yra žmogaus teisės,
ir tų, kurie sako, kad nacionalinis saugumas yra svarbiau. Nei vieni,
nei kiti nėra absoliučiai teisūs. Reikia nepamiršti to, ką Lietuva
įsipareigojo ES, - gerbti žmogaus teises, tarp jų ir judėjimo laisvę,
ir kartu nepakenkti savo šalies saugumui. Turi būti rastas balansas.
Seimo Žmogaus teisių komitete dabar
vyksta labai intensyvus darbas. Tikiuosi, kad didžiulės apimties
(apie 40 lapų) visus užsieniečių ir pabėgėlių teisinės padėties
klausimus reglamentuojantis įstatymas bus priimtas 2004 metų pradžioje.
Kai tik bus priimtas šis įstatymas, mūsų lauks kitas didžiulis ir
labai įtemptas darbas - įstatymo lydimųjų aktų sukūrimas, nes gegužės
1 dieną įstatymas jau turės veikti ir laiko tam rengtis bus labai
mažai.
Be to, Lietuvai reikėtų ir vienos
užsieniečių klausimus sprendžiančios institucijos, nes dabar jais
po truputį rūpinasi ir Migracijos departamentas, ir Policijos departamentas,
taip pat Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Darbo inspekcija,
Valstybės saugumo departamentas, o tarpžinybinės koordinacijos kartais
stinga.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi
Vladimiras Laučius
© 2003"XXI amžius"
|