Apie
poreikį desovietizuotis patiems
Gražina TRIMAKAITĖ
Kalbant apie Lietuvos įvykius ir
jų šaknis reikia pastebėti, kad įvykiai ne per geriausi. Ne vienas
purtosi atsakomybės už juos. Nenori ir imtis veiksmų. Geras būdas
veiksmui išvengti yra nusikelti praeitin ir ten surasti kaltuosius.
Geras norintiesiems išvengti atsakomybės, visai blogas - norintiesiems
dirbti.
Ar daug yra kaltų dėl įvykių, ar
tiesiog visi atsakingi ir ar dažnai jie kratosi atsakomybės? Labiausiai
atsakingi esame tie, kurie niekada nieko nedarėme, o vien tik dirbančiuosius
peikėme.
Reikia apie tai galvoti, kad tuo
pačiu atsirastų veiksmas.
Dabar yra paplitęs toks būdas nieko
nedaryti vis kalbėti apie tai, kas kažkada buvo nepadaryta, sakant,
kad jeigu būtų buvę padaryta, tai dabartinių bėdų visai šiandien
nebūtų. Taigi vienas toks lengvas pasakymas, kad jeigu būtų buvęs
priimtas desovietizacijos įstatymas
Sakoma, kad mūsų bėda yra tebevaldantys
komunistai, o jeigu būtų buvęs tas įstatymas priimtas, tai jie dabar
nevaldytų, ir mes visokeriopai klestėtume. Aišku, nesunku rasti
kaltuosius, kodėl nepriimtas toks įstatymas, o juos atradus yra
dar maloniau ramiai burbėti ir nieko neveikti, nes kažkas buvo kaltas,
o kiti nekalti ir tarsi užtenka jų veiksmo kaltinimo ir šnekėjimo.
Todėl pakalbėkime apie desovietizaciją
ir jos galimybes, buvusias ir tebeesančias.
Tie, kurie mato galėjusiame būti
įstatyme panacėją, užmiršta mažą dalykėlį, kad jis galėjo būti pritaikomas
tik skiriamiems pareigūnams, o ne renkamiems. Renkamiems pareigūnams
reikalavimas - tik pasisakyti, kad jie sovietiniai, ir tada tektų
žmonėms apsispręsti patiems. O žmonės ir be pastarųjų pasisakymo
matė, kurie yra partiniai pirmieji sekretoriai, ir vis tiek juos
rinko, ir prezidentais padarė, ir dabar tas pats tebevaldo, tad
vargu ar ką būtų padėjęs desovietizacijos įstatymas. D.Prunskienė
net buvo pasisakiusi, kad su KGB bendradarbiavo, o tai turėjo atrodyti
dar baisiau, bet vis tiek už ją balsavo, kol pagaliau nusprendė
ir to pasisakymo nerodyti, nes vis tiek žmonės dėmesio nekreipdavo,
tad nėra reikalo rodyti tą nedidelę ydą. Štai ką reikštų desovietizacijos
įstatymas visuomenėje, kuri pati yra sovietizuota jis tiesiog
neveikia.
Mėgstama užmiršti faktus, kaip
viskas įvyko, kad nebuvo priimtas net tas negalėjęs veikti įstatymas.
Jis buvo parengtas ir pateiktas. Visuomenė nebuvo jam abejinga ir
visai natūraliai joje, sovietizuotoje, kilo pasipiktinimas, kad
komunistai bus persekiojami ir skriaudžiami. Tiesa, visuomenė buvo
ir pakurstoma, ją klaidingai informuojant, kad įstatymas nukreiptas
prieš visus be išimties komunistus, o ne tik prieš pirmuosius sekretorius,
buvo gąsdinama, kad jie negalės gauti jokio darbo, o ne vien tik
vadovaujančio. Taip buvo sakoma gailestingai liaudžiai ir ji teisėtai
piktinosi. Liaudis nenorėjo girdėti, kad kitaip yra. Į tuos prieštaravimus
buvo galima nekreipti dėmesio, jeigu ne pasikeitimai pačiame parlamente,
kuriame įvyko paskutinė išdavystė: Tautos pažangai atskilus nuo
Sąjūdžio ir susigrupavus su komunistais, įstatymui priimti pritrūko
balsų.
Jeigu balsų priimant įstatymus
būtų nepritrūkę ir jis būtų buvęs priimtas, tai, būkime tikri, kad
būtų veikęs taip pat menkai, kaip ir visi komunistams nepalankūs
įstatymai. Prisiminkime 1992-uosius. Priimtas įstatymas nebūtų sutrukdęs
Rusijai suorganizuoti Lietuvos gyventojų šaldymą prieš rudenį įvykusius
Seimo rinkimus prisimename, kad dėl tam tikrų Rusijos veiksmų
ir grasinimų iki vėlyvo rudens nebuvo šildomi butai, kurį laiką
netiekiamos dujos, ir tai labai padėjo tuos rinkimus laimėti LDD
partijai. Nebūtų tas įstatymas sutrukdęs jokiai Rusijos organizuotos
propagandos kampanijai. Sovietizuotiems žmonėms nebūtų išnykusi
galimybė išrinkti LDDP ir A.Brazauską, o pasikeitusiam Seimui net
ir panaikinti tą įstatymą, jeigu jis iš tikro būtų buvęs jiems kiek
nors nepatogus. Taip, kaip visi komunistams nepatogūs įstatymai
naikinami arba apeinami, arba sukuriamos pataisos, arba tiesiog
jie nevykdomi.
Kas kita, jeigu vyktų pačios visuomenės
desovietizacija, tada net įstatymo nereikėtų arba jis būtų prasmingas
tuo, kad būtų pagalba jau vykstančiam procesui. Būtų buvę taip,
kaip buvo po karo Vokietijoje to meto visuomenės denacifikacija
buvo remiama. Nacionalsocialistų blogi darbai buvo čia pat daryti,
neužmiršti ir matomi. Jų priespauda ir žiaurumas tuo pat metu buvo
akivaizdūs. Žmonės norėjo atsikratyti baimės. Jie buvo išvargę nuo
karo ir juo pasipiktinę. Buvo praėję dar nedaug laiko, nacionalsocialistai
nebuvo spėję sau palankiai nuteikti dalį visuomenės, ji tik laikinai
buvo apsvaiginta, o karą pralaimėjus, visas nacistų žavesys dingęs,
visuomenė buvo jais pasipiktinusi ir jų rėmėjais buvo tik mažuma.
Ir visas pasaulis buvo pasipiktinęs nacionalsocialistais, nes civilizuotame
pasaulyje nebuvo jų žiaurumo nemačiusios vietos. Jų propaganda jau
nepadėjo nei namuose, nei pasaulyje per dvejus metus vykusį palaipsnį
pralaimėjimą visi buvo prieš juos nuteikti, ir denacifikacijai pritarė
pasaulis bei visuomenė. Ir dauguma visuomenės pritarė denacifikacijai
vykdyti, ypač kai ir savo kai kurias kaltes po denacifikacijos užuodanga
buvo galima paslėpti.Tad vaizduoti, kad pas mus buvo galima priimti
įstatymą ir gauti rezultatą sovietai nušluoti nuo žemės paviršiaus
ir praradę įtaką taip galima tik save apgaudinėti, ir ypač tai
paranku turintiems tikslą nieko neveikti.
Visuomenė pas mus jau buvo iki
šaknų sovietizuota. Vis dėlto nemažas laikotarpis beveik trys
kartos. Pačios didžiosios baisybės ir žiaurumai jau buvo praeityje,
ir teisūs vykdytojų palikuonys, sakę, kad ne jie vykdė, ir žmonių
sąmonėje jie buvo jau ne tik blogi. Buvo pasiektas kažkoks pragyvenimo
lygis, tegul ir žemas, kažkoks gyvenimo būdas atsiradęs ir prie
jo prisitaikyta. Sovietizuota visuomenė euforijos metu buvo panorėjusi
keisti tą vis dėlto pašvinkusį gyvenimo būdą; to užteko postūmiui,
bet neužteko įvykdyti darbui, nes visuomenė liko tokia pati. Norėjo,
kad būtų kitaip, bet kartu norėjo, kad taip pat pasiliktų. Visuomenei
reikėjo pačiai desovietizuotis, o tokiais atvejais nepadeda įstatymai.
Yra ir tas faktas, kad tikrai nebuvo
bent kiek desovietizuotų žmonių, kurie būtų galėję užimti vadovaujančius
postus. Sovietų režimas atkakliai auklėjo savo kadrus, o nepasiduodantiesiems
nė iš tolo neleisdavo artėti prie vadovaujančių pareigų, labai dažnai
net ir mokslo siekti. Labai didelės konspiracijos reikėjo, kad kas
nors, nepritariantis sovietinei santvarkai, kaip nors juos apgautų,
įgytų atsakingesnes pareigas, o tuo pačiu ir patyrimą dirbti. Rajonuose
dirbantys atsimena situacijas, kai jų prašydavo: duokite žmogų vienoms
ar kitoms pareigoms, dabar yra galimybė paskirti, bet dirbti sugebančių
krašto gerovei atsidavusių žmonių surasti būdavo sunku ir tekdavo
likti tiems patiems buvusiems. O jeigu kas nors sutikdavo iš jaunų
nepatyrusių ir imdavosi vadovaujančių pareigų, labai greitai persiauklėdavo
pagal ten esančiųjų daugumą arba iš viso nesugebėdavo dirbti. Aišku,
buvo atvejų Lietuvoje, kai ir nueidavo dirbti, ir dirbdavo sėkmingai,
bet tai buvo mažuma.
Taip galima aiškinti negalimybę
desovietizuotis, kol pati visuomenė nėra desovietizuota. Reikia
pradėti nuo jos, nuo savęs pačių pradėti. Todėl šis veiksmas yra
ilgesnis negu buvo denacifikacija. Jis gal ir įvyks, jeigu bus daugelio
gera valia. Įvyks tada, kai bus praeities vertinimas, nukreiptas
į ateitį, ir daug prasmingesnis negu vien nužudytųjų skaičiavimas.
Tai bus procesas prieš prievartą, ėjimas apskritai, tai bus žmonių
įsipareigojimas vertinti laisvę. Anaiptol ne ėjimas iš vienos nelaisvės
į kitą nelaisvę, nuo vieno šeimininko prie kito ir nuosavos atsakomybės
vengimas. Besigailintieji neįvykusios desovietizacijos iš viršaus
gal nejaučia, kad jos noras taip pat yra atsakomybės vengimas ir
ieškojimas šeimininko. Nors, kiek pasvarsčius, nesunku suprasti,
jog tai yra reikalavimas, kad kažkas atskiram asmeniui ar visiems
uždraustų blogai pasirinkti per balsavimą. Mąstoma taip: Jeigu mums
kas nors būtų uždraudę balsuoti už kompartijos pirmąjį sekretorių,
būtume nebalsavę, o mums leido ir todėl balsavome ,- toks yra tikrasis
desovietizacijos iš viršaus reikalavimo turinys. Taip atsikratoma
tada buvusios atsakomybės, neprisiimama dabar esanti, nes esą kažkas
kalti ir nekaltiems galima nedirbti.
Vyksta pasaulinis procesas, kurį
reikia suprasti. Ne tik įdomu ir naudinga matyti bei suprasti, bet
ir atsiranda galimybė sąmoningai dalyvauti. Yra galimas žmonių mulkinimas
norimu tikslu, bet žmonėms yra ir suteikiama galimybė neapsimulkinti.
Tokia gyvenimo įtampa.
Panašus reiškinys yra ir Lietuvoje
atsiradęs Grūto parkas. Irgi kažkas reikalavo jį uždrausti. Gerai,
jeigu visuomenė būtų to draudimo norėjusi. Tačiau norėjo mažuma.
Jeigu to būtų norėjusi dauguma, ir dabar to parko nelankytų, bet
visuomenė pasiskirsčiusi į lankančiųjų daugumą ir ten nebuvusiųjų
mažumą. Jeigu būtų atvirkščiai, tas parkas bankrutuotų. Visi suprastų,
kad Grūto parkas yra Lietuvos gėda, ir jo nelankytų. Jis yra regimas
ženklas, kad tauta neturi savigarbos ir orumo, bet ne jis tą savigarbą
ir orumą panaikino. Parko išlikimo problema parodė, kaip yra. Ne
jis kaltas, kad neturime savigarbos. Kalti sovietmečio dešimtmečiai,
kurie mumyse nepraėjo. Jie tęsiasi dabar propagandos forma ir minta
atsakomybės neprisiimančiais išlaikytiniais.
Išlikusį Grūto parką, kaip mūsų
sovietizacijos simbolį, maitina kiekvienas, kuris ieško, kas kuriuo
nors laiku buvo kitų nepadaryta. Nors tuo laiku buvo padaryta viskas.
Buvo galimybės, buvo darbai pagal to laiko galimybes. Kiekvienam
yra savo laiko galimybės, tad niekada nevėlu desovietizuotis.
Anksčiau tą padaryti būtų buvę
geriau ir būtų buvę daugiau pasiekta. Nevėlu ta prasme, kad tai
ne kiekvieno ir dabar dar yra padaryta. Tebeieškoma šeimininkų,
nors patiems reikia būti šeimininkais. Reikia būti šeimininkais
ne galia, ko daug kas siektų, bet šeimininkais atsakomybe, kurios
kratomasi, net ir kokią nors galią įgijus.
Šeimininkai, be abejo, siūlosi.
Propaganda yra šeimininkas. Visos jūsų mintys,- dar neseniai neatsargią
reklamą girdėjome. Dabar tas mintis ir kiti pasidalijo, jau to nesakydami,
ir vis netrūksta ieškančiųjų tas mintis pigiai parduoti.
Štai pigaus pardavinėjimo pavyzdys.
Šiuo metu yra žinoma, kad R.Paksas yra blogas ir savo veiksmais
kenkia Lietuvai. Kiekvienas, kuris taip sako, net ir buvusios komunistinės,
tarkim, TV laidos ir jų žurnalistai, šiuo momentu pasidaro sąjungininkai.
Tarkim, viena iš tų laidų pasakė, kad blogas yra R.Paksas, ir leido
klausytojams balsuoti. Tokia vienos Prašau žodžio laidos eiga
patraukli suprantantiems teisingumą, ir jie nepastebi, kad kartu
su šia gerąja žinia prastumiamas ir blogis. O blogis buvo jau pristatinėjant
laidą, kur kalbama apie jaunimo mitingą S.Daukanto aikštėje. Buvo
kalbama ne apie Sąjūdžio mitingą Nepriklausomybės aikštėje, kur
buvo tvarkinga ir mažai policijos, o apie jaunimo mitingą, kuriame
buvo daug policijos, kartu keliant retorinį klausimą, laidą pristatant:
Kas taip supriešino žmones, kad reikia juos vienus nuo kitų ginti
su policija ir šunimis?
S.Daukanto aikštėn buvo sušaukti
ir V.Šustausko sėbrai, tikėtasi muštynių, reikėjo policijos, ir
visai normalu, kad ji ten buvo. Tokioje mažoje erdvėje aistros netruktų
įsiplieksti net ir nebuvus kokio nors išankstinio susipriešinimo,
kurio gyvenime iš tikrųjų nėra. Visos pažiūros ir galvojimai gyvena
kartu. Žmonės jau seniai pasiskirstę į niekšus ir padoriuosius,
nors kasdienybėje gyvename kitame lygmenyje ir sutariame tame lygmenyje,
kuriame galima sutarti. Niekšybė yra valstybės atžvilgiu, o požiūrio
į valstybę nereikia kiekvienu momentu kasdienybėje sakyti, kitais
klausimais galima sutarti, ir žmonės taikiai gyvena. Laidos vedėjo
klausimas: Policija, šunys ir kas taip supriešino žmones? tai
noras primesti dar nesantį supriešinimą, paslėptą atgaivinti, ir
tai yra blogatikslis melas. Vienoje pademonstruotoje scenoje net
juokingas. Vyras ir žmona, atrodo, iš vieno rajono laikraščio, labai
ramiai abu pasakė nevienodą nuomonę apie Lietuvos įvykius. Žiūrovams
net sunku buvo pastebėti, kad nuomonės skyrėsi, bet laidos vedėjas
su džiaugsmu klausė: Tai jūs kitaip galvojate? Tai judu susipriešinę?-
nors pašnekovai tos išvados nepatvirtino.
Jau esame pamiršę susipykimus dėl
politikos. Tai nereiškia, kad džiaugiamės nenorinčiais desovietizuotis
ir vengiančiais tiesos. Tai greičiau reiškia, kad labai mylime jos
nebevengiančius, o su kitais sugyvename kituose lygmenyse. Tokia
yra pusiausvyra. Pažiūrėjus panašių į minėtą Prašau žodžio laidų,
atrodo, kad vienas R.Pakso skandalo tikslų yra tą pusiausvyrą sugriauti.
Pusiausvyrą ryškiai griauna R.Pakso
kelionės po labiausiai atsilikusius rajonus, kur daugiausia galima
rasti menkai galvoti sugebančių žmonių. Iš pradžių Šalčininkai,
po to Marijampolė, nedrąsiai pasisukiota Kauno rajone, ir vėl į
gūdesnius kaimus. Net į Vilnių R.Pakso rėmėjai suvežami iš kaimų.
Būdinga, kad šįsyk nebandoma supriešinti turtuolių su beturčiais.
Matyt, nepasitikima savo auditorija ir pervertinamos žmonių mąstymo
galimybės. Kai buvo naudojamas V.Šustauskas, buvo lengviau jį pristatyti
beturčių gynėju, nes jo turtai ne tokie dideli kaip J.Borisovo ir
V.Uspaskich ir beturčiai jų nepastebėjo. Nebūtų pastebėję nei šių
turtuolių per daug gerai apie savo auditoriją pamanė supriešinimų
kėlėjai. Galėjo bandyti supriešinti vienus turtuolius prieš kitus
paprastos neapykantos pagrindu. Pavyzdžiui, tokiu pagrindu: Mano
priešo priešas yra mano draugas. Jau pažįstamų turtuolių, kurie
jau buvo minimi (kuriems gal jau priklauso ir A.Brazauskas su A.Paulausku),
nuviltieji jau nemyli, net prie neapykantos artėja.
Neapykantai reikia išraiškos ir
peno. Ateina kiti, tegul ir turtuoliai, bet jie g a l i padėti neapykantą
realizuoti, ir minia juos pasitelkia.
Taip galėjo būti, bet pasirodė,
kad naujiems turtuoliams per daug neįtikima. Nepatikėjusieji paieškojo
kito supriešinimo būdo, šįkart pasiūlyta neišmanymas prieš protą.
Todėl ėmė linksniuoti inteligentus, esą jie už kitus žmones blogesni.
V.Šustausko atveju buvo ponai, t.y. išskirtas turtinis aspektas.
Dabar peikiami inteligentai, t.y. išskiriamas protingumo aspektas,
paskelbta, kad protingumas yra blogis. Bet koks skirtumas gali tarnauti
supriešinimui. Gal kada sulauksime meto, kai bus atvirai skelbiama,
kad ir padorumas yra blogis. Neatvirai tai ir dabar yra daroma,
ypač supriešinant jaunimą su vyresniąja karta, bet gal sulauksime
ir atviro tokio pavidalo maišto visko galima tikėtis, nes su priemonėmis
nesiskaitoma. Kai V.Šustausko pagalba buvo priešinami ubagai su
ponais, tai buvo įprastas, nestebinantis veiksmas, ir senas kaip
pasaulis. Tada nemanėme galint atsirasti ir kitokį veiksmą, kai
bus atvirai supriešinami kvailystė su protingumu, taip ir paskelbiant,
kad inteligentai yra blogis. Panašiai kaip Kinijos kultūrinės revoliucijos
metu. To sulaukus, gal sulauksime ir atviro šūkio: Niekšybė prieš
padorumą!, - kuris galės tikti ir jaunimo tvirkinimui, ir kovai
su Bažnyčia. Kol kas tai atvirai nepaskelbiama ir dėl to, kad vienur
bei kitur ir tarp vyresnių žmonių, ir tarp Bažnyčiai tarsi priklausančiųjų
yra per mažai padorumo, ir priešas, į kurį taikoma, gali likti
neatpažintas; tuo tarpu yra akivaizdu, kad protaujančių žmonių yra
daugiau tarp inteligentų.
Bažnyčios viduje supriešinimas
jau pradėtas: nuteikinėjami kunigai prieš vyskupus. Mat prezidentas
R.Paksas esąs arčiau Dievo negu neleistinai politika užsiiminėjantys
kardinolas ir arkivyskupas. Negirdėtai įžūliai R.Paksas save lygina
su Kristumi, mat ir jis yra persekiojamas, bet kad nekaltai, mums
patiems reikia suprasti. Kunigams išsiuntinėtame sveikinime tas
teiginys yra. R.Paksas naudojasi išoriniu panašumu Kristus buvo
persekiojamas. Pasirodo, R.Paksas yra mažiau kuklus už latrą ant
kryžiaus, kuris buvo pasmerktas mirčiai, panašiai kaip Kristus,
bet jis matė tikrąjį skirtumą: Mes juk vertai kenčiame (
). R.Pakso
samprotavimams toli iki latro įžvalgumo. Tokio pat neįžvalgumo jis
tikisi ir iš kunigų , kuriems savo sveikinimus siuntinėja, bent
iš vieno kito. Tegul jų ir nedaug atsirastų, bet juk nieko nekainuoja
R.Paksui nei J.Borisovui viskas daroma už mokesčių mokėtojų pinigus.
Taigi R.Paksas yra vos ne Kristus, nes tarsi persekiojamas, jo žodžiais
tariant, nekaltai. Nutylėta, kad persekiojamas kaltai, bet to negalima
minėti, nes tai neįeina į mulkinimo programą. Prisilyginęs Kristui,
R.Paksas save pastato aukščiau arkivyskupo ir kardinolo, kunigams
jau jį reikėtų gerbti. Vietoje Katalikų Bažnyčios formuojama paksinė!
Būtų gaila, jeigu pralaimėjus jau
prasidėjusiai apkaltai, kurios baigtis toli gražu neaiški, arkivyskupas
ar kardinolas sumanytų R.Pakso atsiprašyti, nes jiems verčiau gal
tiktų atsiprašyti tautos. Jie gerai padarė paraginę garbingai elgtis
Prezidentą. Nors tą padarė per vėlai. Jeigu hierarchai daug anksčiau
būtų jautę pareigą nebūti depolitizuoti, galbūt Lietuvos visuomenė
dabar labiau mylėtų tiesą, ir jos padėtis nebūtų tokia apverktina.
Dabar jai palikta galimybė rinktis tarp R.Pakso ir A.Paulausko arba
Brazausko, kurie iš tikrųjų yra tokie pat vienodi. R.Pakso neteisėti
veiksmai išaiškinti, todėl jis turi pasitraukti, bet ir jam pasitraukus
lieka gūdi nežinia, nes kuo yra geresni pasilikusieji?
Gerumas ir padorumas jau yra suniekinti,
ir tam pasitarnavo kai kurių depolitizuotųjų tylėjimas, ir dėl to
nebūtų bloga atsiprašyti. Tuo tarpu nuo apkaltos sėkmingai išsisukęs
(jeigu taip įvyktų) R.Paksas paskubėtų save prilyginti prisikėlusiam
Kristui (gal sutaps su Velykomis?), ir vėl kai kuriems silpnesnio
tikėjimo kunigams taps dilema, ką čia verčiau garbinti: Paksą ar
Kristų, o ypač ko klausyti?
Ir vien tik sovietizuotoje visuomenėje
tokie kuriozai yra galimi. Visuomenėje, savo sąmonės neišvadavusioje
nuo totalitarizmo, nelinkusioje spręsti ir vertinti įvykių savo
jėgomis. Sovietizuotieji garbina R.Paksą. Sovietizuoti ir tie, kurie
tariasi esą protingesni ir kuriems Pakso išsukinėjimai atrodo esąs
kvailas žaidimas, kurio net neverta matyti. Jie teisūs, kad žaidimas
negarbingas, bet neteisūs nedalyvaudami, nes Lietuvą reikia ginti.
Ir per Prezidento rinkimus ta antraip sovietizuotoji visuomenės
dalis pasirodė kaip žmonės be atsakomybės: jie R.Paksu nepatikėjo,
bet ir nesivargino nuo jo ginti valstybės visai neatėjo balsuoti.
Manėme, jog yra gerai, kad nepatikėjo, džiaugėmės, kad jau yra protingesnių.
Tačiau pasirodė, kad toks požiūris negeras jie nesuprato, jog
reikia valstybę ginti taip pat ir nuo R.Pakso.
Ne R.Paksą kažkas persekioja, o
Lietuva ginasi nuo Rusijos nusikaltėliams ją atiduodančio R.Pakso.
Nesvarbu, kad apkalta greičiausiai
nepavyks. Pritrūks įrodymų, kaip visada teisininkams būna. Jiems
visada trūksta nusikaltimo sudėties, kur tik būna nusikaltimas.
Apkaltai besirengiančioje komisijoje teisininkų yra pernelyg daug,
ir vis su sovietiniu patyrimu, todėl apkalta gali nepavykti. Bet
Lietuvą vis tiek reikės ginti per rinkimus ar kaip kitaip. Svarbiausia
ir vis dar kiekvienam prieinama yra ginti savo sąmonę nuo pavergimo
ir totalitarizmo.
Vakaruose, kuriuos vis dažniau
imame peikti, vis dėlto yra šiek tiek kitaip. Pamatome, tarkim,
paskaitę, ką užsienio spauda rašo apie Lietuvos įvykius, susijusius
su politiniu skandalu. Tokią apžvalgą yra pateikęs LR Seimo kanceliarijos
Informacijos analizės skyrius Užsienio spauda apie Baltijos valstybes,
Apžvalga Nr. 51, 2003. Paskaičius galima pamatyti, kad ten beveik
viskas rašoma konkrečiai ir kalbama apie tai, kokia yra prasidėjusios
apkaltos priežastis. Net rusiškoje spaudoje kalbama apie tai, kuo
yra kaltinamas R.Paksas. Apkaltos priežastis yra mums dabar išaiškėję,
o jam visada buvę žinomi jo patarėjų ryšiai su įtakingais Rusijoje
veikiančiais nusikaltėliais ir net jo priklausomumas nuo tų grupuočių.
Taip pat ir per trumpą laiką Prezidentūroje klestinti korupcija.
Nesavarankiškas Prezidentas, valdomas užsienio valstybės nusikaltėlių.
Taip parašo užsienio spauda ir tokia informacija žinoma užsienyje
tų, kurie domisi, bet Lietuvoje tą visi yra užmiršę. Verda aistros,
bet nežinoma, dėl ko. Ir neatsitiktinai, nes propaganda stengiasi
aktyviai paveikti. Zanimatsia jerundoj (užsiiminėti niekais), užuot
apie tikrą įvykį kalbėjus, tą pastebėjo Vytautas Landsbergis jau
šio proceso pradžioje (mintis iš jo pasisakymo Tėvynės sąjungos
VII neeiliniame suvažiavime ir iš kai kurių jo straipsnių).
Tie niekai pamažu pavirto visai
ne niekais taip pat iš V.Landsbergio pasisakymo TS tarybos posėdyje
gruodžio 20 d. Dalykai darosi aiškūs korupcija, reketas, einantys
iš Prezidentūros arba pačioje Prezidentūroje, o visuomenėje stengiamasi
sukeisti dalykus: peikiamas to atskleidimas. O kam atskleidė? Nereikia,
nereikėjo. Kam tas skandalas? Būtų viskas ėję gerai, būtų toliau
grobę turtą, užiminėję valdžios struktūras
Iškraipymus ir užmaršumą skatina
ne vien R.Paksas savo kelionėse, kurių metu jis visai nekalba apie
esmę, o tik graudina ir vaidina kankinį didvyrį. Ir tie, kurie tarsi
prieš jį kalbėtų, užsiima pašaliniais nesvarbiais reiškiniais, o
ne įsisąmonintų tai, ką užsienio spauda rado reikalinga parašyti
- išaiškintas priklausomumas nuo užsienio (šiuo atveju Rusijos)
nusikalstamų grupuočių. Vietos žurnalistai, papasakoję viską,
kaip R.Paksas šnekėjo, kaip graudino, kaip rankomis mosavo ir kiek
žmonių kur susistumdė, turėtų kiekvienąsyk pakartoti tą neužmirštiną
priežastį, dėl kurios viskas prasidėjo.
Bet žurnalistai jos niekada nemini.
Ne dėl to, kad nežinotų, kaip elgtis su teiginiu, kurio nereikia
užmiršti. Kai jie nori, kad kas nors būtų neužmiršta, jie žino,
ką reikia daryti tą pabrėžia ir nuolatos kartoja. Pavyzdžiui,
kiekvieną kartą, be išimties, kai praneša apie vis dar žūstančius
Irake amerikiečių kareivius, jie būtinai primena: Nuo karo veiksmų
pabaigos paskelbimo jau žuvo toks skaičius amerikiečių kareivių.
Taip daro, kai nori kurį nors faktą pabrėžti, ir nedaro, kai nori,
kad jis būtų užmirštas. Niekada ko nors panašaus nepasako apie karą
Čečėnijoje, apie kurį dabar ir iš viso nekalba. Nepasako anaiptol
ne dėl to, kad būtų per dideli žuvusiųjų skaičiai ir į ekraną nesutilptų
greičiau tuo parodo savo tendencingumą. Toks pat tendencingumas
yra ir nepriminti Pakso nusikaltimo. Žurnalistinėje praktikoje priminimai
galimi, o nepriminimai tendencingi.Daromi įvairūs nukreipimai į
šalutinius dalykus, kaip jau buvo minėta ar supriešino, kokiu
laipsniu supriešino, ar gailesčio vertas ir ar žmonėms mielas ir
dar klaidinant, kad jis yra persekiojamas.
Ne R.Paksą kažkas puola, o jis
puola Lietuvą. Lietuva ginasi tokia yra įvykių esmė. Tik silpnai
ginasi ir mažai priemonių turėdama, nes propagandos prislėgta visuomenė
dar nėra atsikračiusi sovietizmo.
Ir štai visuomenės balsas iš girdėtų
kaimiečių pokalbių po R.Pakso apsilankymo miestelyje: Primena mano
gyvenimą su vargstančiu sūnumi
- tai tarsi jau ir per televiziją
girdėtas jo kreipimasis į motiniškus jausmus. O kiti mažiau jausmingai,
praktiškiau svarsto: Jis dar nieko gero nepadarė, bet dar nespėjo,
o juk jam ir trukdo
Kiti klaidų taip pat padarė, net nusikaltimų,
ir A.Brazauskas, ir tas muzikantas (deja, ir taip nesąžiningai kalbama
G.T.) , o jų nepersekioja niekas
Ir visai negirdėję, kai kas užmiršę,
dėl ko vyksta ir kas vyksta, ir visai nepadedančios propagandos
priemonės kam nors prisiminti. Sovietizuotoje visuomenėje galimas
veiksmas. Įstatymų tironiją savanoriškai pakeitusi melo tironija,
tik pati panorėjusi visuomenė iš jos galėtų vaduotis.
© 2003"XXI amžius"
|