Pilietinė
sveikata
Algimantas ZOLUBAS
Nebūna blogų pasekmių be priežasčių,o
kova su pasekmėmis nepalyginti sunkesnė už kovą su blogų pasekmių
priežastimis.
Vladivostoko mitybos mokslinis
tyrimo institutas žmones klasifikuoja į sveikus, ligonius ir nei
sveikus, nei ligonius. Ką vadiname sveiku ir ką ligoniu, aiškinti
nereikia. Trečioji, didžiausia, yra nei sveikų, nei ligonių grupė,
nes jos nariai yra potencialūs kandidatai tapti ligoniais. Šiai
grupei priklauso visi, kurie nesilaiko sveikos gyvensenos būdo.
Jei rūkai ar kitokius kvaišalus vartoji, maitiniesi nekokybiškais
ar stokojančiais organizmui reikalingų medžiagų produktais, nesimankštini,
pagal tą skirstymą esi kandidatas į ligonius.
Visos medicinos, visame pasaulyje
virtusios naudingo verslo objektu, dėmesys sutelktas ligoniui, t.y.
kovai su blogomis pasekmėmis. Ligų prevencijai, profilaktikai
priežastims šalinti, dėmesys nepakankamas. Dėl šios priežasties
sveikieji lengvai tampa nei sveikais, nei ligoniais, o pastarieji
ligoniais, medicinos verslui reikalingiausia terpe, kovos su pasekmėmis
lauku.
Šiuo pastebėjimu nepakeisime, žinoma,
Hipokrato ir Avicenos idealus išdavusios ir verslo interesais pakeitusios
medicinos krypties, tačiau tą žmonių klasifikavimą, prevenciją,
profilaktiką ir verslą pasitelkiame vaizdžiam palyginimui su demokratija,
demokratiniu valdymu, visuomenės klasifikavimu ir jos kova su blogomis
pasekmėmis. Demokratiją arba savivaldą, kaip valstybės reikalų tvarkymo
būdą, lyginu su medicina, demokratinį valdymą su medicininiu aptarnavimu,
visuomenę pagal pilietiškumą su sveikais, ligoniais bei nei sveikais,
nei ligotais žmonėmis.
Pagal tokį modelį visuomenę reikia
skirstyti į tikrus piliečius, sąmoningus valstybės kūrybos ir tvirtinimo
dalyvius (sveikuosius), netikruosius, nedalyvaujančius rinkimuose,
referendumuose, kitokioje pilietinėje veikloje (ligonius) ir formaliuosius,
abejinguosius (nei sveikus, nei ligonius). Demokratinis valdymas
pagal šį modelį lygintinas savitarnai, kuris bus suprantamesnis,
jei jį vadinsime lietuviškai savivaldai. Štai kodėl taip daug
kalbama, dedamos pastangos pilietinei visuomenei ugdyti ir formuoti,
nes tik nuo jos priklauso savivaldos kokybė. Demokratinis valdymas
arba savivalda remiasi daugumos valia. Jei dauguma formali, abejinga
valstybės reikalų tvarkymui, o nuo jos priklauso savivalda, geros
savivaldos kokybės negalime tikėtis. Taip, deja, yra jaunos demokratijos
šalyse. Tokiomis sąlygomis tarpsta nešvari politika, ydinga savivalda,
jos virsta verslu. Iš čia - partijų gausa, politinių šundaktarių,
užkalbėtojų, burtininkų dariniai, kurie, mulkindami abejinguosius
bei formaliuosius piliečius, ateina į valdžią, nedirba pastarųjų
labui, o tarpsta iš politinio verslo. Toms partijoms nenaudinga,
kad būtų ugdoma ir telktųsi pilietinė visuomenė, nes jos netektų
pacientų, iš kurių mulkinimo gyvena.
Ką daryti, kaip netikrų partijų
atsikratyti, kaip savivaldos mechanizmą įvaldyti, kaip blogas priežastis,
o ne pasekmes šalinti, kaip formaliuosius ir abejinguosius piliečius
tikraisiais padaryti? Sunkiausia ir svarbiausia yra paskutinė,
tikro piliečio problema, su kuria susidorojus kitos išnyktų savaime.
Jei medicina ligoniams gydyti turi specialistus, sveikatingumu rūpintis
visą sistemą, tai pilietinės visuomenės ugdymas, savivaldos ir valstybingumo
tvirtinimas paliktas savitarnai, todėl tikrų piliečių mažuma,
todėl savivaldos kokybė prasta. Žinant, kad tikras pilietis turi
būti doras, savo tautai ir valstybei ištikimas, išsilavinęs, išmanantis
valstybės reikalų tvarkymo pagrindus, t.y. politizuotas žmogus,
ugdymu turi rūpintis šeima, mokykla, Bažnyčia, bendruomenė, valstybė.
Kol valstybė nesutvirtėjusi, trapi, nepajėgia ar nenori rūpintis
piliečio ugdymu, iš tikrųjų lieka savitarna. Išskirtiniu savitarnos
veiksniu laikytina vietos bendruomenė, kurioje žmogus gyvena. Savivaldos
pradmenys yra bendruomeninėje gyvensenoje. Tai savotiška, tačiau
veiksminga liaudies medicina piliečio sveikatingumu rūpintis, savivaldai
ir valstybingumui tvirtinti. Nepaisant biurokratinių stabdžių, Lietuvoje
kuriasi vietos bendruomenės. Iš komunistinio ir ateistinio auklėjimo
išlaisvintas žmogus, per tą auklėjimą patyręs dirbtiną kolektyvizmą,
susvetimėjimą, dorovės nuosmukį, deda pastangas tikram bendruomeniškumui
atgaivinti, talkos būdu spręsti bendrus reikalus, tvirtinti savivaldą.
Kiekvienoje bendruomenėje rasime išmintingesnių, išprususių žmonių,
kurie gali padėti nesusivokiantiesiems, aiškinti jiems tautos, valstybės
sandaros ir raidos reikalus, jų svarbą asmeniniame gyvenime. Todėl
bendruomenių kūrimąsi, jų veiklą reikia laikyti pilietiškumo mokykla,
pilietinės visuomenės formavimo pagrindu.
Grįžkime prie pradžios kovos
su blogų pasekmių priežastimis. Ar bendruomenė pajėgi su jomis kovoti?
Prezidento krizė visuomenės vištakumo
pasekmė. Jei Prezidento rinkimų kampanijos metu bendruomenės būtų
išsiaiškinusios Prezidento teises ir galias, visuomenė nebūtų pakliuvusi
į nerealių pažadų pinkles, R.Paksas tikrai nebūtų išrinktas. Deja,
bendruomenių kūrimasis, jų veikla tik neseniai prasidėjo, o neorganizuota
minia paprastai vadovaujasi ne protu, išmintimi, o emocijomis. Emocijoms
sukelti pilkųjų, juodųjų technologijų ir net modernios juodosios
magijos šių dienų manipuliatoriai turi pakankamai. Juk ir dabartinės
Prezidento kelionės po rajonus, pigus pataikavimas žmonių lūkesčiams,
tuščia užuojauta yra emocijų skatinimas,visuomenės skaldymas, vištakumo
užkrato platinimas. Ir tik dėl to, kad ta dalis visuomenės už mulkinimą
Prezidentui ploja, pastarasis sąmoningai krizę valstybėje gilina,
pataikauja Maskvai, siekiančiai sutrukdyti Lietuvai įsijungti į
euroatlantines struktūras (dėl nestabilumo valstybėje).Valstybingumu,
stabilumu šalyje susirūpino ne tik visuomenė, bet ir valstybinės
institucijos Seimas, Vyriausybė, Konstitucinis Teismas. Prezidento
apkaltos procesas kovos su bloga pasekme, vadavimosi iš ligos
sunkus etapas, kuris kartu yra gydomoji, pilietinę visuomenę ugdanti
priemonė.
Politika ir medicina, regis, tolimos
sritys, tačiau iš palyginimo, iš poveikio būdo panašumo galima pasimokyti;
norint išvengti blogų pasekmių, reikia vengti jų priežasčių, rūpintis
savo pilietine sveikata.
© 2003"XXI amžius"
|