Lietuvos
vidaus ir tarptautinės padėties apžvalga
Lietuva išgyvena sunkią politinę
krizę, kurios baigtis šiuo metu dar neaiški. Nepalankios baigties
atveju ši krizė gali turėti ilgalaikių neigiamų, o tam tikromis
sąlygomis net pražūtingų padarinių šalies ateičiai.
Krizę sunkina ir trukdo ją įveikti
ta aplinkybė, kad dauguma šalies piliečių, politikų ir politinių
jėgų jos nelaukė ir nėra pasirengę imtis tinkamų priemonių jai pašalinti.
Artėjanti Lietuvos narystė ES ir NATO, akivaizdžiai gerėjanti šalies
ekonominė padėtis, smarkiai išaugęs kai kurių visuomenės sluoksnių
gyvenimo lygis ir lengvai pastebimi teigiami paties gyvenimo būdo
pokyčiai įtvirtino ir palaikė plačiai paplitusį įsitikinimą, kad
mūsų valstybė negrįžtamai pasuko liberalios demokratijos, laisvos
rinkos ir provakarietiškos orientacijos keliu.
Tačiau per visą atkurtos nepriklausomybės
laikotarpį valstybės gyvenime būta ir daug neigiamų bei nerimą turėjusių
kelti reiškinių. Savaime greitą ir todėl itin skausmingą perėjimą
prie naujos ekonominės ir socialinės sanklodos lydėjo didžiulė turtinė
visuomenės diferenciacija, sukūrusi prielaidas socialinei įtampai
ir konfliktams. Svarbiu nepasitenkinimą ir įtampą stiprinusiu veiksniu
buvo ekonominiu požiūriu būtina ir neišvengiama, tačiau labai neskaidriai
vykusi ūkio privatizacija, kuri pakirto daugelio šalies žmonių tikėjimą,
jog atkurtoje valstybėje įmanoma įgyvendinti bent jau elementarų
teisingumą. Nuo pat nepriklausomybės atkūrimo šalyje egzistuoja
didelis nusikalstamumas ir sisteminė korupcija, apėmusi net ir aukščiausius
politinės valdžios sluoksnius. Lietuvoje per trylika metų faktiškai
nesusiformavo nors kiek gausesnis vidurinysis sluoksnis, todėl savo
gyventojų socialiniu susisluoksniavimu ji labiau primena ekonomiškai
ir socialiai atsilikusias trečiojo pasaulio, o ne išsivysčiusias
Vakarų šalis. Akivaizdūs ir šalies vystymosi netolygumai absoliuti
dauguma investicijų tenka dviem trims didžiausiems miestams, didėja
pajamų ir gyvenimo lygio atotrūkis tarp šių centrų ir periferijos.
Iki šiol nėra deramai suvoktas ir įvertintas milžiniškas demografinis
smūgis, kurį per šiuos metus patyrė šalis keli šimtai tūkstančių
(tikslūs skaičiai sąmoningai nutylimi) darbingų ir veiklių žmonių
buvo priversti emigruoti ieškodami pragyvenimo šaltinio.
Visą šį laiką stiprėjo ir politinės
krizės požymiai. Lietuvoje atsiradusios politinės partijos iš pradžių
teikė vilčių, kad susiformuos brandi vakarietiško tipo daugiapartinė
sistema. Tačiau iš pat pradžių šalyje išryškėjusi politikos ir verslo
suliejimo tendencija vis stiprėjo ir galiausiai peraugo į kitą,
dar grėsmingesnę politinio gyvenimo kriminalizavimo tendenciją.
Dėl šių ir kitų veiksnių įtakos partijų brendimas nutrūko ir jos
tapo jokių ideologinių ir politinių principų nepripažįstančiais
atsitiktinių asmenų sambūriais, tenkinančiais siaurus grupinius
interesus. Partijų nesugebėjimas tapti politiniais dariniais, atstovaujančiais
piliečių interesams, lėmė jų neišvengiamą degradaciją ir masinį
nusivylimą jų veikla. Šitaip atsirado sąlygos išeiti į viešojo gyvenimo
areną grynai populistinėms politinėms jėgoms, pradėjusioms nuosekliai
išstumti klasikines politines partijas. Šios daugelį metų stiprėjusios
populistinių jėgų įsitvirtinimo šalies politiniame gyvenime tendencijos
logiška baigtis buvo paskutiniųjų Lietuvos Prezidento rinkimų rezultatai,
iš esmės pakeitę šalies vidaus ir tarptautinę padėtį.
Naujasis Prezidentas yra tipiškas
populistinis politikas, sugebėjęs pasinaudoti masiniu gyventojų
nepasitenkinimu ekonomine ir socialine šalies padėtimi. Jo dar rinkimų
kampanijos metu beveik atvirai skelbtas ir sulaukęs didžiulio palaikymo
programinis siekis likviduoti iki šiol egzistuojančią daugiapartinę
politinę sistemą ir įvesti rusiško tipo valdomą demokratiją. Šio
kandidato pergalę rinkimuose, be kitų veiksnių, nulėmė ir tai, kad
iki šiol šalyje vyravusios politinės jėgos nesugebėjo kritiškai
įvertinti savo ilgalaikio valdymo rezultatų ir gyventojų nepasitenkinimo
jais masto. Pamatinės ir sisteminės Lietuvos ekonominio, socialinio
ir politinio gyvenimo ydos dažniausiai buvo vertinamos kaip natūralios
ir neišvengiamos augimo ligos, turinčios praeiti vos ne savaime.
Todėl nebuvo imtasi būtinų ir ryžtingų priemonių šalyje susiklosčiusiai
padėčiai iš esmės keisti. Dėl savo politinio nebrandumo ir trumparegiškumo
būsimajam Prezidentui oponavusios jėgos nepajėgė įvertinti ir kito
rinkimų baigtį lėmusio geopolitinio veiksnio. Buvo padaryta milžiniška
klaida manant, kad Lietuvos pakvietimas į ES ir NATO yra ne tik
savaiminė šalies saugumo garantija, bet ir veiksnys, vos ne savaime
išspręsiantis anksčiau minėtas vidaus gyvenimo problemas. Todėl
nebuvo laiku suprasta, kad artėjantys šalies vadovo rinkimai Rusijoje
buvo laikomi turbūt paskutine galimybe pakeisti Lietuvos geopolitinę
orientaciją padedant išrinkti iš esmės antivakarietiškos ir kartu
prorusiškos orientacijos mūsų valstybės Prezidentą. Kaip žinoma,
sumanymas paremti R. Paksą finansiškai ir kitais būdais pavyko ir
davė puikų rezultatą.
Dėl šių priežasčių dabartinė politinė
krizė savo mastais ir reikšme šalies ateičiai negali būti net lyginama
su visomis anksčiau patirtomis krizėmis savo galimais padariniais
ir reikšme ji daugmaž prilygsta 1991 metų sausio įvykiams, nors
kol kas rutuliojasi taikia forma. Ji prasidėjo būtent dabar greičiausiai
todėl, kad, tik praėjus kuriam laikui, visuomenė galutinai (galbūt
kiek pavėluotai) suvokė ir įsisąmonino faktą, kad naujojo Prezidento
išrinkimas kelia realią grėsmę visiems trims kertiniams atkurtosios
Lietuvos Respublikos stulpams liberaliajai demokratijai, laisvos
rinkos ekonomikai ir provakarietiškai geopolitinei orientacijai.
Per devynis naujojo Prezidento valdymo mėnesius vyko parengiamieji
darbai (neabejotinai padedant Rusijos specialistams) kuriant prielaidas
pakeisti šalies politinę sistemą, įvedant rusiško tipo valdomą demokratiją,
įtvirtinti Prezidentūros įtaką ekonomikai (mėginant pajungti ir
tik jai padaryti pavaldžias teisėsaugos struktūras) ir įtraukti
šalį į NVS įtakos zoną (pirmajame etape sukompromituojant Lietuvą
tarptautinėje arenoje ir padarant ją nepatikima ES ir NATO partnere,
o vėliau galutinai paverčiant tik formaliai nepriklausoma valstybe,
kuri iš tikrųjų būtų Rusijos protektoratas ir paklusni jos marionetė).
Jeigu šie tikslai būtų įgyvendinti,
padariniai šaliai greičiausiai būtų katastrofiški. Ekonominėje srityje
jie pasireikštų tuo, kad po kitų Seimo rinkimų galutinai ir greičiausiai
negrįžtamai įtvirtinusi savo įtaką ir sukūrusi valdžios vertikalę
Prezidentūra įgytų galimybę tik savo nuožiūra disponuoti iš ES ateisiančia
finansine parama, o tai reiškia, kad ši parama pirmiausia tarnaus
ne šalies ūkio reikmėms, o atiteks draugiškiems Prezidentūrai
ūkio subjektams (dalis šių lėšų gali būti perpumpuota ir į Rusiją).
Be to, Prezidentūrai pradėjus kontroliuoti teisėsaugos institucijas,
būtų iš pagrindų pakirsti (kaip tai įvyko Rusijoje) laisvos verslininkystės
principai, nes tokiu atveju neliktų jokių kliūčių valstybiniam ne
savų verslininkų reketui tapti kasdiene praktika. Prezidentūros
vykdoma šalies vidaus ekonominio gyvenimo kontrolė ir iš ES ateisiančių
lėšų grobstymas sužlugdytų viltis iš esmės pagerinti padėtį socialinėje
srityje. Masinė nusivylusių darbingų gyventojų, ypač jaunimo, emigracija
į Vakarus po 2004 m. gegužės 1 d. taptų neišvengiama, ir tai turėtų
ne tik ilgalaikių sunkių ekonominių padarinių, bet ir smarkiai pakeistų
šalies politinę situaciją, nes būtų prarasta didelė dalis politiškai
sąmoningiausių ir pažangiausių rinkėjų. Šalies gyvenime dar labiau
sustiprėtų retrogradinės prorusiškos politinės jėgos. Šiam juodam
(bet, deja, labai realiam) scenarijui tapus tikrove, Lietuva būtų
tiesiog pasmerkta tapti antrarūše ir atsilikusia ES provincija,
o tokia padėtis, žvelgiant iš kiek tolimesnės perspektyvos, keltų
grėsmę pačiam tautos išlikimui. Kilęs skandalas pristabdė Prezidentūros
puoselėjamų planų įgyvendinimą, tačiau jie bus tęsiami, jeigu krizė
nebus konstruktyviai įveikta. Dabartinė padėtis itin sudėtinga ir
pavojinga būtent todėl, kad R. Pakso atsistatydinimo ar pašalinimo
iš posto jau nepakanka šiai krizei pašalinti. Atliekamų sociologinių
tyrimų duomenys aiškiai rodo, kad dar didesnį pavojų šalies ateičiai
kelia antroji Jedinstvos banga V. Uspaskich vadovaujama populistinė
Darbo partija, kurios pagrindiniai tikslai demokratijos Lietuvoje
apribojimas ir geopolitinės orientacijos pakeitimas absoliučiai
sutampa su R.Pakso iki šiol siektais tikslais. Tad galima Darbo
partijos sėkmė kituose Seimo rinkimuose reikštų tik tai, kad dabartinio
Prezidento politinė programa tęsiama ir sėkmingai įgyvendinama.
Reikia pripažinti, kad sėkmės ją
įgyvendinant tikimybė kol kas labai didelė. Ne tik sociologiniai
duomenys, bet ir elementari politinė analizė nepaneigiamai rodo,
kad R. Paksą išauginusios ir į valdžios viršūnę išvedusios Lietuvos
klasikinės politinės partijos (socialdemokratai, konservatoriai
ir liberalai) yra visiškai demoralizuotos ir praradusios tautos
pasitikėjimą. Prielaidų, kad jos galėtų atsigauti ir susigrąžinti
turėtą įtaką, nėra ir vargu ar jos atsiras apžvelgiamoje ateityje.
Tai reiškia, kad šios partijos iš principo nepajėgios sustabdyti
ir atremti V. Uspaskich vedamos populistinės bangos. Todėl galima
kategoriškai ir vienareikšmiškai teigti: Lietuvos politiniame gyvenime
yra atsivėrusi milžiniška tuštuma, kuri artėjančių Seimo rinkimų
išvakarėse gali tapti pražūtinga. Padėtį dar labiau blogina tai,
kad nei šios merdėjančios partijos, nei didžioji dalis visuomenės
dar nėra įsisąmoninusios faktinio Lietuvos daugiapartinės sistemos
žlugimo ir nesupranta iš to kylančių didžiulių pavojų šalies demokratijai
ir netgi nepriklausomybei.
Vienintelė vis dar liekanti galimybė
išvengti nenumaldomai artėjančios politinės katastrofos (koks nors
savaiminis palankus likimo posūkis mažai tikėtinas ir šiandieninėje
situacijoje jis atrodytų stačiai stebuklas) sukurti piliečių susivienijimą,
galintį kritišku atveju imtis sunkaus politinio uždavinio sustabdyti
Darbo partijos populistų žygį į valdžią. Ar toks užmojis būtinas,
savalaikis ir realiai įgyvendinamas panašūs klausimai galėjo būti
keliami ir svarstomi dar prieš keletą mėnesių. Šiandieninė padėtis
jau tokia, kad jų svarstyti nebėra prasmės tiesiog nebėra pasirinkimo.
Kaip vadintųsi toks susivienijimas
pilietinis atsinaujinimo sąjūdis ar kaip nors kitaip šis klausimas
iš tiesų šalutinis ir nesvarbus. Atėjo metas veikti, nes netrukus
(kaip akivaizdžiai parodė Baltarusijos ir Rusijos patirtis) gali
būti vėlu.
An.
© 2004"XXI amžius"
|