Ar
izoliuojama Lietuva?
Česlovas Iškauskas,
Suvokti, ar Lietuva po to, kai
prieš Vėlines kilo prezidentinis skandalas, yra atsidūrusi izoliacijoje,
nepaprastai sunku. Tai, kad pasaulio žiniasklaida panūdo apie mūsų
šalį rašyti taip, kaip 1990-1991 metais, dar nereiškia, kad atsidūrėme
ant bedugnės krašto ir kad tarptautinei bendrijai teks iš naujo
pripažinti Lietuvą de facto ir de jure. Aišku, to būtų per daug.
Bet, kita vertus, pasaulis mėgina suprasti, o gal paaiškinti ir
mums, ar tikrai Baltijos šalyje vyksta demokratiniai procesai ir
ar tikrai Rusijos interesai taip stipriai supančiojo aukščiausio
valdžios ešelono pareigūnus. Jeigu taip, tuomet Vilniui vėl reikia
padėti išsivaduoti iš įžūlios Rytų globos. Žodžiu, svarstymų daug,
ne visi jie pasižymi objektyvumu, bešališkumu ir gilia analize,
bet niekas nepaneigs, kad toks dėmesys Lietuvai ne iš gero gyvenimo,
ne dėl spėjamo Baltijos tigro šuolio į Europos ir pasaulio bendriją.
Istorinis izoliacijos patyrimas
Kaip nurodo Tarptautinių žodžių
žodynas, izoliacija tai, verčiant iš prancūzų kalbos, išskyrimas,
atskyrimas medžiagų ar sergančių žmonių, vienos medžiagos ar asmens
apsauga nuo kito ir pan. Politinio šio termino paaiškinimo žodyne
nėra. Tačiau jį nesunku pritaikyti ir kalbant apie valstybes.
Per visą savo istoriją Lietuva
nuo pasaulio buvo izoliuota daug kartų ir įvairiomis prasmėmis.
Žečpospolitoje ją nuo aplinkinių kultūrų mėgino izoliuoti lenkų
šlėktos; būnant Rusijos monarchų globoje, lietuvių tautą bandė atskirti
nuo savo raštijos; Vilniaus kraštą užgrobę lenkai atkirto rytinius
ekonominius Lietuvos išteklius ir sustabdė regiono vystymąsi ilgiems
dešimtmečiams; sovietinė okupacija apskritai atplėšė Lietuvą nuo
likusios civilizacijos ir, primetusi savo vienpusišką ideologiją
bei naikindama tautos genofondą, vertė tapti komunistine satelite.
Net ir atkūrus nepriklausomybę, Rytai stengėsi išlaikyti nepaklusnius
lietuvius savo gniaužtuose ir neleisti žengti kartu su atbudusia
Rytų Europa.
Tačiau Lietuvą izoliuojanti siena
subyrėjo, kaip anksčiau griuvo ir šaltojo karo stovyklas skyrusi
Berlyno siena. Ši geležinė uždanga pasislinko į Rytus, tiesa, dabar
ji gerokai kiaura, nes demokratinės permainos įvyko ir Rusijoje,
ir tam tikra prasme Baltarusijoje. Tačiau šiaip ar taip skiriamoji
riba tarp Rytų ir Vakarų išliko, ir įdomiausia, kad, nepraėjus nė
keturiems mėnesiams, ši riba dar labiau išryškės. Tai bus riba tarp
ES ir Rytų ekonominio bloko, tarp NATO ir Rytų gynybinių pozicijų,
tarp dviejų nesutaikomų ir vargu ar kada susitaikysiančių politinių
ideologinių sistemų.
Jeigu visais laikais Lietuva papuldavo
į vienokią ar kitokią izoliaciją daugiausia dėl išorinių aplinkybių
geopolitinių, karinių, ekonominių tai XXI a. pradžioje Vilnius
pasirinko subjektyvųjį saviizoliacijos kelią, tarsi tuo norėdamas
pademonstruoti pasauliui štai kokie mes savotiški, unikalūs ir
stiprūs, daug iškentėję, kad galime mesti egoistinį iššūkį Europai,
kuri netrukus mus turės (privalės) priimti į savo glėbį.
Tikra Dovydo ir Galijoto dvikova.
Taip, iš tikrųjų skandalas aplink Prezidentūrą (niekada nesakau,
kad tai vieno Prezidento sukeltas skandalas) tai rimtas iššūkis
Vakarų demokratijoms, kurios teikėsi, paskui įsipareigojo tokią
mažytę, kone 300 kartų gyventojų skaičiumi už ES mažesnę Lietuvą
sugrąžinti į Europos struktūras.
Supančiotas Prezidentas
Kad ir kaip ten būtų, vien R.Pakso
negalime kaltinti išankstiniu sąmoningu ketinimu atplėšti Lietuvą
nuo būsimos vieningos Europos. Jo partijos rinkimų simbolinės sąsajos
su nacistine atributika (erelis, rinkimų lozungai, radikalios programinės
nuostatos), net jo ketinimai užmegzti tampresnius ryšius su Rusija,
Ukraina ir kitomis NVS šalimis, dar nereiškia politinių vektorių
kaitos ir atsiribojimo nuo europinės krypties.
Žiniasklaidos paleistas sparnuotas
posakis Paksas nekaltas kalta jo aplinka iš dalies atitinka
tikrovę. Būtent susisaistęs rinkimų kampanijoje gautais J.Borisovo
ir su jo verslu susijusių verslininkų pinigais, jis buvo priverstas
vykdyti atitinkamus savo rėmėjų įpareigojimus, galbūt ir neišdėstytus
juodu ant balto.
Finansinė gija nuo J.Borisovo per
vietinius lobistus ir Prezidento bičiulius nusitęsė Maskvos link.
Siūlo galas pamerktas kažkur drumzlinuose Al Max vandenyse, kuriuose,
sako, plaukiojo ir riebios KGB žuvys
Įvairios komisijos jau spėjo
išsiaiškinti, kad ypač abejotinus ryšius su Rytais pamėgo Prezidento
patarėjai ir R.Pakso buvusiam verslui artimi žmonės.
Tuomet logiškai daroma išvada,
adekvati žinomai patarlei: Pasakyk, kas tavo draugai, pasakysiu,
kas tu. Žinoma, mušti pavojaus būgnus, kaip ir įprasta demokratinėje
visuomenėje, pradėjo politinė R.Pakso opozicija, partiniai oponentai.
Čia neabejotinai įtaką daro rudenį artėjantys parlamento rinkimai,
bet skandalo esmė ne rinkimų batalijos. Akivaizdu, kad aukščiausias
valdžios pareigūnas pažeidė sakralinę taisyklę: netarnauk kitam
dievui, turėk tik mane vieną
Tas Dievas R.Paksui turėjęs būti Lietuva
pavargusi nuo šimtmečių izoliacijos, jau keturiolika metų kylanti
iš letargo miego ir beatsistojanti ant tvirtų kojų, kad jomis pasitikinčiai
įžengtų į Europą.
Rusų mafijos tranzitas per Lietuvą
Štai jau pustrečio mėnesio Prezidento
piaras (santrumpa iš public relations viešieji ryšiai) laikosi
griežtos taktikos: R.Paksas neturi trauktis nė per žingsnį, eiti
tiesiai į pergalę, jeigu tokia galima, kartoti propagandinius štampus,
nesileisti įveliamas į diskusijas apie skandalo kilmę ir priežastis
ir t.t. Turbūt tai esminis Laumžirgio plano momentas, dar kartą
R.Paksui nurodytas, kai Vilniuje lankėsi du Al Max atstovai. Tam
tikra prasme tai patvirtina V.Putino įvaizdžio ir politikos kūrėjas
S.Belkovskis, sausio pradžioje Lietuvos spaudoje pareiškęs, kad
Kremlius iš tiesų Vilniuje norėtų matyti savo valdžią, kad Maskvos
įrankiu Lietuvoje turi būti prorusiškai nusiteikęs elitas
Aiškiau nepasakysi
Vienas didžiausių Amerikos dienraščių
Chicago Tribune dar lapkričio mėnesį rašė, kad skandalas Lietuvoje
sudaro geras sąlygas nusikalstamoms Rusijos grupuotėms parengti
dirvą nelegalios veiklos tranzitui į Europą. Man taip pat teko kalbėtis
su laikraščio korespondentu, reziduojančiu Maskvoje ir aptarnaujančiu
visą posovietinį regioną. Žurnalistas M.Rodriguezas daugiausia dėmesio
skyrė šios nelegalios veiklos išplitimui, kai Lietuva gegužę įstos
į ES. Tai kelia didelį nerimą ES valstybėms. Nors kolegą raminau,
kad Rusijos mafijos ryšiai su pasauliu nebūtinai turi tranzuoti
per Lietuvą, tačiau šitai jo neįtikino. Vakarams atrodo, kad jūsų
vadovai sudaro neblogas sąlygas Rytų nusikalstamam pasauliui koncentruotis
Baltijos šalyse ir skverbtis į Europos valstybes, sakė korespondentas.
Kita vertus, kaip pažymi lietuvių
kilmės Amerikos politologas R.J.Krickus, nerimas, kad gali būti
sulėtintas Lietuvos stojimas į ES ir NATO, persiduoda ir Briuseliui.
Nors ten nėra vienos nuomonės,
kad Lietuva gali būti atblokšta nuo pavasarinio stojimo, tačiau
politinė krizė, ypač kai ji susijusi su galingomis nusikalstamomis
Rusijos struktūromis, gali rimtai komplikuoti pasirengimą integracijai,
jau nekalbant apie tai, kad užsienio verslininkai atsargiai investuos
į Lietuvos ekonomiką, kuri šiaip jau padarė nemažą šuolį tarp dešimties
šalių kandidačių (iš visų jų po Slovėnijos Lietuva vertinama geriausiai).
Rusijos energetinė invazija
Vakarų partneriai ypač nuogąstauja,
kad Rusijos mafija monopolizuoja Lietuvos energetikos išteklius.
Dabar rusai viešpatauja Mažeikių naftoje, Gazprom pasiglemžia
Lietuvos dujų pajėgumus, kalbama apie Lukoil atstovo V.Paleičiko
ketinimus privatizuoti esamas ir būsimas didesnes ir mažesnes
Lietuvos hidroelektrines. Pavyzdžiui, per savo partnerius Lietuvoje
Rusijos energetinis elitas nusitaikė į galimą vadinamą Karolinos
hidroelektrinę ant Nemuno, kuri projektuojama aukščiau Alytaus,
taip pat kurpia planus nupirkti mažąją jėgainę ant Merkio. Po penkerių
metų, kai esame įsipareigoję uždaryti Ignalinos atominę elektrinę,
galime likti be savo elektros energijos. Tuo tarpu visiems žinoma,
kad vienas ekonomikos pamatinių akmenų - energetika.
Štai kodėl Vakaruose sklando negera
nuojauta, jog atsinaujina Rusijos invazija į Baltijos šalis, kurios
stodamos į eurostruktūras atsitemps ir Rytų nusikalstamą balastą.
Kas tai šliaužiantis perversmas, remiamas ne tankų, o ekonominių
tikslų?
Korupcija ir kyšininkavimas baugina
Vakarus
Vien tik pastarojo meto Vakarų
spaudoje pasirodė keletas gąsdinančių publikacijų. Antai sausio
viduryje Vokietijos Der Spiegel žurnale spausdinamas straipsnis
Karštligė Kyšininkijoje (Boom in Bakschikistan) apie korupciją
pokomunistinėse šalyse, ir jis pradedamas nuo Lietuvos pavyzdžio,
tai yra nuo R.Pakso, Prezidento rinkimuose pasiskelbusio vieninteliu
ir tikruoju kovotoju su korupcija ir dabar įtariamo supainiojus
asmeninį ir viešąjį interesus, fenomeno.
Trumpai atpasakoję Paksageito istoriją,
straipsnio autoriai klausia, ar R.Pakso atvejis tinka iliustruoti
vien Lietuvos situaciją. Ir atsako: Ne. Praktiškai nėra tos savaitės,
kad lygiai taip pat kur nors Vidurio ar Rytų Europoje nekiltų koks
nors korupcijos skandalas, nuvilnijantis iki pat aukščiausių valdžios
sluoksnių.
Čia pat pateikiami Lenkijos, Čekijos,
Rumunijos, Vengrijos pavyzdžiai, kurie perša vieną išvadą: Sveiki
atvykę į Kyšininkiją, kleptokratų šalį. Panašu, kad ponai naujojoje
Europoje nepraleidžia nė vienos progos nesąžiningai pasipelnyti,
kai tik tokia proga pasitaiko. Minėtose šalyse įsigalėjusią korupciją
liudija ir naujausios Transparency International ataskaitos, kuriose
Lenkija atrodo blogiau už Kubą, Bostvaną ar Braziliją, o Rumunija
lyginama su Malaviu. Su kuo galima palyginti Lietuvą?
Lenkų sociologai straipsnyje konstatuoja,
kad pastaraisiais metais politinė kultūra pokomunistinėse šalyse
smarkiai sušlubavo. Tarp pažangos kliūčių minimos korupcija ir
viešojo gyvenimo skaidrumo stoka. Vaclavo Havelo, buvusio disidento
ir Čekijos prezidento, nuomonė apie susiklosčiusią padėtį ne ką
geresnė. Jis mano, kad pereinamąjį laikotarpį išgyvenančiose šalyse
politinė valdžia atiteko naujoms ir senoms klikoms, pokomunistiniams
mafijoziams ir politiniams spekuliantams.
Lietuvai koją kiša privatizavimas
Britų ekonomikos savaitraštis The
Economist perspėja dėl įtartino privatizavimo Lietuvoje. Jis nagrinėja
tų valstybinių įmonių privatizavimo problemas, kurias iš esmės valdo
užsienio kapitalas ir, beje, ne pačios skaidriausios kilmės.
Maža valstybė Lietuva turėjo
didelių problemų privatizuodama nuo sovietinių laikų likusias valstybines
įmones, rašoThe Economist.
1999 metais didžiausią iš šių įmonių
Mažeikių naftą pardavus amerikiečių kompanijai, kuri ją tyliai
perleido Rusijos bendrovei, kilo tiek daug triukšmo, kad protestuodamas
atsistatydino tuometis ministras pirmininkas R.Paksas. Vėliau, pasinaudojęs
dėl sandorio kilusiu visuomenės nepasitenkinimu, po trejų metų netikėtai
laimėjo Prezidento rinkimus.
Nors ir ne tiek, tačiau įdomus
buvo ir neseniai vykęs Lietuvos valstybinių alkoholio bendrovių
pardavimas. Vienas sandorių žlugo spalio mėnesį, kai potencialus
pirkėjas italas neatvyko pasirašyti sutarties. Kitame privatizavime
kilo nesutarimų, kai vietinės bendrovės naudai buvo atmestas geriausias
įmonės iš kaimyninės Latvijos pasiūlymas.
Vėliau parlamentiniame tyrime išsiaiškinta,
kad minėta vietinė įmonė gavo konfidencialios informacijos, nutekėjusios
iš R. Pakso aplinkos. Šis kaltinimas yra įtrauktas į apkaltos procedūrą,
kurią Prezidentui parlamentas pradėjo gruodžio mėnesį, rašo The
Economist.
Dabar Lietuvos Vyriausybė gali
sužlugdyti dar vieną sandorį. Praėjusių metų rudenį Vyriausybė pasiūlė
privatizuoti šalies elektros skirstomuosius tinklus, parduodant
dvi įmones, aptarnaujančias rytinę ir vakarinę Lietuvos dalis. Vakarų
skirstomųjų tinklų privatizavimas buvo skirtas vietiniams investuotojams
ir vyko sklandžiai. To negalima pasakyti apie Rytų skirstomuosius
tinklus, kurie buvo pasiūlyti užsienio investuotojams.
Rytų skirstomieji tinklai pritraukė
rimtą pareiškėją, pasiūliusį solidžią - apie 150 mln. eurų - kainą.
Problema ta, kad pareiškėjas yra iš kaimyninės Estijos, dar mažesnės
už Lietuvą Baltijos valstybės. Regione smarkiai konkuruojama, tad
parduoti įmonę pasipūtusiems estams neleidžia lietuvių išdidumas,
rašo The Economist.
Solidus savaitraštis tiesmukai
netvirtina, kad Lietuvos valstybines įmones užvaldo Rusijos kapitalas,
tačiau verslo analitikas Valdemaras Katkus interviu Žinių radijui
nepaneigė, kad Rusijos pastangos monopolizuoti Lietuvos energetikos
ūkį yra pastebimos ir kad tai pavojingas reiškinys.
Lietuviškojo scenarijaus rezultatas
- izoliacija
Politine prasme įdomi Rusijos naujienų
agentūros Regnum paskelbta rusų politologo Viktoro Olžyčiaus analizė
Lietuvos Prezidento apkaltos pamokos.
Politologas be užuolankų klausia:
ar pasirengusios posovietinės šalys demokratinei santvarkai, netgi
jei Baltijos valstybės nesugeba politikų ambicijų pajungti įprastai
politinio gyvenimo tėkmei? Ar nereikia joms būtent valdomos demokratijos,
kad būtų išvengta visuomeninės nesantaikos ir kiršinimo? Kalbama
ne apie demokratijos vertybes, kurios nekelia abejonių. Svarbiausia,
ar liaudis (ne atskiri jos atstovai) yra pasirengusi tokiai valdymo
formai, kai nė viena valdžios institucija neturi viską nusveriančio
pranašumo, o galimi valdžios organų konfliktai nuslopsta dėl ypatingos
prigimties mentaliteto, pagrįsto įsišaknijusia politine kultūra
ir asmeninės atsakomybės jausmu.
Anot V.Olžyčiaus, toks klausimas
kyla dėl to, kad egzistuoja dar trečiasis scenarijus, pagal kurį
gyvena Vakarų Europos šalys. Tarp skirtingų valdžių iškilę nesutarimai
sprendžiami remiantis per šimtmečius susiformavusia politine kultūra,
o politinės ambicijos pajungiamos bendriems valstybės interesams
(prisiminkime bent jau dešiniosioms jėgoms atstovaujantį Prancūzijos
prezidentą Ž.Širaką ir kairiojo sparno premjerą Lionelį Žospeną).
Tik Vakarams nesuvokiamas parlamento
šturmas Gruzijoje, daugiatūkstantinė R. Pakso šalininkų minia, blokuojanti
transporto eismą Vilniaus centre, neseni antikomunistiniai mitingai
Ukrainoje ir Aukščiausiosios Rados opozicijos veiksmai, neprileidžiant
parlamento pirmininko prie savo darbo vietos. Tai liudija valdžių
nesitaikstymą ir rodo, kad po Sovietų Sąjungos žlugimo savo nepriklausomybę
atkūrusiose valstybėse dar trūksta Vakarų politinės kultūros ir
sugebėjimų rasti kompromisą.
Jei į Europos šeimą įsiliejusios
Baltijos valstybės gali tikėtis, kad bendras ES politinis mentalitetas
padarys joms teigiamą įtaką, tai kitos posovietinės erdvės šalys
lieka pasmerktos skausmingam pralaimėjimui lemtingiems valdžios
konfliktų scenarijams.
Štai toks negailestingas vertinimas.
Ar jis nieko nesako apie visus šansus Lietuvai tapti vis labiau
izoliuota šalimi, nors ji tradiciškai dar išskiriama iš posovietinio
bloko?
Pasaulis geranoriškas
Ir vis dėlto pasaulio politikai,
diplomatai, apžvalgininkai šį reiškinį stebi kupini geranoriškų
patarimų.
Antai apžvelgti praėjusių metų
Lietuvos laimėjimų ir aptarti svarbiausių šių metų tikslų ir uždavinių
prezidentas R.Paksas pasikvietė apie tris dešimtis Vilniuje reziduojančių
užsienio valstybių diplomatinių misijų vadovų. Pripažindami ir sveikindami
praėjusių metų Lietuvos laimėjimus, užsienio šalių ambasadoriai
linkėjo šaliai įveikti įtemptą ir sudėtingą situaciją.
Diplomatų dekanas, Šventojo Sosto
nuncijus arkivyskupas Peteris Stephanas Zurbriggenas teigė, kad
diplomatai optimistiškai žiūri į ateitį, pripažįsta praėjusiais
metais Lietuvos pasiektus laimėjimus.
Mes, ambasadoriai ir diplomatinių
misijų vadovai Lietuvoje, esame optimistiškai nusiteikę dėl ateities,
tačiau tuo pačiu negalime nepastebėti, kad dabar ši valstybė atsidūrusi
šiek tiek įtemptoje ir sudėtingoje padėtyje, kalbėjo nuncijus.
Arkivyskupas prisiminė vieną savo
mokytoją, nuolat kartojusį, kad problemos iškyla tam, kad būtų išspręstos.
Krizė nėra a priori neigiamas dalykas. Tai yra sunkus suvokimo
procesas, sakė P.S.Zurbriggenas.
Nuncijus viso diplomatų korpuso
vardu linkėjo Lietuvai nugalėti visus sunkumus ir siekti teisybės
triumfo.
R.Paksas guodžiasi ir guodžia
Tuo tarpu prezidentas R.Paksas
diplomatus patikino dėsiąs visas pastangas, kad Lietuva pateisintų
užsienio šalių pasitikėjimą ir paramą, kurią Lietuva jautė trylika
laisvės metų.
Norėčiau pridurti, kad, nepaisant
vidinės politinės sumaišties, Lietuvoje buvo, yra ir bus visiškas
sutarimas svarbiausiais užsienio politikos klausimais. Kad ir kaip
pasibaigtų ši aštri politinė kova, o aš žinau, kaip ji baigsis,
mes sugebėsime užtikrinti užsienio politikos tęstinumą, teigė
R.Paksas.
Prezidentas sakė, kad pernai Lietuva
aktyviai dalyvavo derybose dėl Europos Sąjungos Konstitucijos sutarties.
Mūsų šalis siekė ir sieks, kad Europos Sąjunga būtų demokratiška
ir efektyvi organizacija, kurioje girdimas kiekvienos šalies balsas.
Nedramatizuojame pernai gruodžio mėnesį įvykusio tam tikro nuomonių
išsiskyrimo diskusijos dėl ateities tebevyksta, ir tai yra normalus
procesas, sakė R.Paksas. (Gruodį Briuselyje vykusiame ES viršūnių
susitikime ES senosioms narėms ir naujokėms nepavyko susitarti dėl
kai kurių ES Konstitucijos principų, tarp jų ir dėl balsų pasiskirstymo
išsiplėtusioje iki 25 narių organizacijoje.)
Prezidentas taip pat teigė, kad
Lietuva ir toliau aktyviai prisidės prie civilizuotos pasaulio
bendruomenės kovos su tarptautiniu terorizmu. Irako krizė aiškiai
parodė, kaip yra svarbu užtikrinti glaudų Europos ir Amerikos ryšį,
todėl Lietuva aktyviai rėmė ir rems transatlantinį bendradarbiavimą,
kalbėjo Prezidentas.
Prezidento teigimu, lankydamasis
Afganistane ir Irake, kur susitiko su ten tarnaujančiais Lietuvos
kariais, jis akivaizdžiai įsitikinęs, kad net ir mažos šalys kartu
su kitomis yra pajėgios kovoti su iškylančiomis grėsmėmis.
R.Paksas pažymėjo, kad Lietuvos
narystė NATO neprieštarauja šiuo metu kuriamai Europos saugumo ir
gynybos politikai. Bet ir toliau turime siekti, kad NATO ir Europos
Sąjungos pajėgos nebūtų dubliuojamos, - kalbėjo R.Paksas.
R.Paksas: jokios izoliacijos nėra
Didelį oponentų šurmulį sukėlė
atidėti užsienio valstybių vadovų vizitai į Lietuvą ir R.Pakso kelionės
svetur. Ko gero, tai irgi politinės tarptautinės izoliacijos simptomai,
bet jie kol kas greičiau simboliniai, demonstratyvūs, o ne realiai
nešantys žalą valstybei.
Kaip į tai reaguoja Prezidentas?
Praėjusį savaitgalį laikraštis Kauno diena R.Paksui pateikė tokį
klausimą: ar žadate dalyvauti artėjančiame Europos Tarybos posėdyje,
sakyti jame kalbą?
Tie žmonės, kurie buvo mano oponentai
rinkimų kampanijos metu, tokie ir liko, atsakė šalies vadovas.
Niekas nepasikeitė. Apkalta jiems tik formalumas, kuris išreikštų
jų politinę valią. Pernai, kai aš dalyvavau Europos Parlamento posėdžiuose,
susitikau su įvairių valstybių vadovais, kalbėjausi apie Lietuvos
reikalus, vykau vizito į Vokietiją, Iraką, tie politikai vienu balsu
kalbėjo, jog darau labai negerai, jog reikėtų sėdėti Vilniuje, kad
skandalas neišplistų po pasaulį. Dabar, kai po Naujųjų metų nebuvo
planuota jokių vizitų, tie patys oponentai prakalbo apie tarptautinę
izoliaciją, apie tai, kad aš niekur nevažinėju. Be abejo, aš nesidžiaugiu
gavęs informaciją apie tai, kad Italijos prezidentas nutarė atidėti
savo vizitą į Lietuvą. Tą atvirai sakau. Bet nesuprantu, kodėl oponentai
tuo taip džiaugiasi. Sukėlusieji šį skandalą privalėtų prisiimti
atsakomybę už tai, kas įvyko. Siekiantieji nuversti Prezidentą turėtų
bent jau viską daryti taip, kad jų veiksmai nepakenktų Lietuvos
užsienio politikai, o ne džiaugtis nesėkmėmis. Panašiai R.Paksas
kalbėjo ir per spaudos konferenciją pirmadienį.
Lietuvai niekas negresia, bet
Lietuva ES nare taps gegužės 1-ąją,
o Aljanso nare oficialiai taps birželio 28-29 dienomis Stambule
vyksiančiame NATO viršūnių susitikime. Kol kas šis grafikas nekeičiamas.
Bet ar jis Lietuvai dabar realus?
Krašto apsaugos ministras Linas
Linkevičius neabejoja, jog, nepaisant Prezidentūros skandalo, Lietuva
šių metų pavasarį taps visateise NATO nare. Tai ministras sakė žurnalistams
Seime po to, kai davė parodymus kaltinimus Prezidentui nagrinėjančiai
Seimo komisijai. Aišku, būsime. Aš tuo neabejoju, sakė L.Linkevičius,
paklaustas, ar galima apkalta Prezidentui nesutrukdys Lietuvai tapti
visateise Aljanso nare.
Prezidentas kaltinamas šiurkščiai
pažeidęs Konstituciją ir sulaužęs duotą priesaiką pagal šešis punktus,
tarp jų ir dėl slaptos informacijos nutekėjimo iš Prezidentūros.
Nepaisant to, krašto apsaugos ministro
nuomone, tai negali sustabdyti integracijos į NATO. Aš nematau
priežasčių, dėl ko tas procesas neturėtų sėkmingai pasibaigti šį
pavasarį. Žinau NATO vadovų nuomonę. Jie pasitiki mūsų demokratija
ir institucijomis, - pažymėjo L.Linkevičius.
Tačiau jis pripažino, jog, įrodžius
kaltinimus dėl galimų ryšių su teroristais, būtų pakenkta šalies
prestižui ir reputacijai. Šiuo metu prokuratūra atlieka ikiteisminį
tyrimą dėl įtarimų, jog dosniausio Prezidento rėmėjo J.Borisovo
vadovaujama bendrovė Avia Baltika užsiėmė neteisėtu strateginių
prekių eksportu į Sudaną, kuriam taikomos tarptautinės sankcijos.
Tuo tarpu krašto apsaugos ministras
L.Linkevičius teigė, jog ministerija nuo 2002 metų liepos neužfiksavo
strateginių prekių eksporto į valstybes, kurioms yra taikomos tarptautinės
sankcijos, pažeidimų.
* * *
Tikėkime: Lietuvos demokratija
yra stipri. Paradoksalu, bet tai įrodo ir Prezidento apkaltos procesas,
ir šalies ekonomikos stiprėjimas, nepaisant politinio chaoso. Neatrodo,
kad jis sutrukdys su pirmais melodingais gegutės signalais pasijusti
visateisiais Europos šeimos nariais.
Tačiau šaukštas deguto jau įpiltas.
Kažkada E.Mieželaitis didžiuodamasis rašė: Čia Lietuva, čia lietūs
lyja
Lietuva jau išsiskyrė iš kitų pasaulio valstybių. Ne pačia
geriausia prasme.
© 2004"XXI amžius"
|