Nelengvi
uždaviniai
Petras KATINAS
|
Istorinė 1990 metų nuotrauka,
nustebinusi visą pasaulį:
NATO generalinis sekretorius
Manfredas Viorneris
Maskvos Raudonojoje aikštėje! |
|
Naujasis NATO generalinis
sekretorius Jaapas de Hopas Šeferis
|
Nuo šių metų pradžios naujuoju NATO
generaliniu sekretoriumi tapo Nyderlandų užsienio reikalų ministras
Jaapas de Hopas Šeferis. Kaip juokauja žurnalistai, Aljanso politikams
teks įprasti prie ilgos jo pavardės.
Nyderlandų diplomatas pakeitė buvusį
generalinį sekretorių lordą Džordžą Robertsoną, kurio pavardė ir
titulas, beje, kur kas ilgesni: Džordžas Aili Makneilas Robertsonas,
Port Elleno lordas. Nei ankstesnysis, nei dabartinis sekretoriai
niekada nebuvo profesionalūs kariškiai. NATO vadovai nuo pat susikūrimo
dienos 1949 metais, kai dvylika valstybių iš abiejų Atlanto pusių,
siekdamos apsisaugoti nuo mirtino pavojaus Sovietų Sąjungai siekiant
išplėsti savo ekspansiją į kitas šalis, įkūrė Šiaurės Atlanto Sutarties
Organizacija (NATO), kurios visi vadovai buvo civiliai politikai.
Netgi ne atsargos generolai. NATO įsteigusios valstybės Belgija,
Danija, Didžioji Britanija, Islandija, Italija, Jungtinės Amerikos
Valstijos, Kanada, Liuksemburgas, Norvegija, Olandija, Portugalija
ir Prancūzija įsipareigojo ginti viena kitą karinės agresijos
prieš bet kurią iš šių šalių atveju. Nepaisant didžiulės SSRS keltos
grėsmės, NATO išliko ne generolų, o politikų vadovaujama organizacija.
Skirtingai nei 1955 metais Maskvos sukurto Varšuvos bloko, kuris
buvo Sovietų Sąjungos karinio ir politinio dominavimo Rytų Europoje
įrankis. 1952 metais prie Aljanso prisijungė Graikija ir Turkija,
po trejų metų Vokietijos Federacinė Respublika, o 1982-aisiais
ir Ispanija.
Po Sovietų Sąjungos žlugimo ir
Rytų bei Vidurio Europos šalių išsilaisvinimo nuo Maskvos ir šaltojo
karo pabaigos (nuo 1990 metų) visi keturi iki šiol buvę generaliniai
NATO sekretoriai vykdė Aljanse didžiules permainas, kurios nė nesisapnavo
visiems jų buvusiems šešiems pirmtakams. Pastarųjų pagrindinis rūpestis
buvo užkirsti kelią ir neleisti įsiveržti į Europą sovietų tankams
iš vadinamosios Vokietijos demokratinės respublikos ir kitų Varšuvos
bloko satelitų, pasitikėti JAV branduoliniu skėčiu. 1990-aisiais,
dar valdant M.Gorbačiovui, pirmasis į Maskvą atvyko NATO generalinis
sekretorius vokietis Manfredas Viorneris. Jam vadovaujant NATO,
griuvo Berlyno siena ir ėmė ryškėti Partnerystės taikos labui programa,
bandant bendradarbiauti su buvusiais priešais. Kitam NATO vadovui
belgui Viliui Klasui teko išplėsti šią programą.
Jeigu su buvusiomis liaudies demokratijos
šalimis, ištrūkusiomis iš Maskvos letenų, viskas buvo aišku jos
nedvejodamos pasirinko Vakarus ir NATO, tai su naująja Rusija
kilo problemų. Tiesa, V.Klasas Aljansui vadovavo neilgai. Išaiškėjus
korupciniam skandalui Belgijoje, jam teko pasitraukti.
Ispanas Chavjeras Solana, kaip
teigiama, įnešė naujų vėjų Aljanso veikloje. Jis ne kartą prisimindavo,
kaip jaunystėje dalyvavo protesto demonstracijose prieš NATO
Ch.Solana
parengė NATO plėtros į Rytus projektą ir gana nelengvai su tuomečiu
Rusijos premjeru, prityrusiu KGB specialistu Jevgenijumi Primakovu
surado kompromisą. Tokį NATO ir Rusijos dvišalio bendradarbiavimo
susitarimą 1997 metais pasirašė Rusijos prezidentas B.Jelcinas ir
NATO šalių vadovai. Maskva atkakliai spyriojosi, ypač dėl neišvengiamos
Aljanso plėtros. Tai, kad partnerystė ir bendradarbiavimas susidurs
su nelengvomis problemomis, išryškėjo 1999-aisiais dėl aštrių nesutarimų,
kai NATO ėmėsi karinių veiksmų Kosove, o Rusija sustabdė savo dalyvavimą
NATO ir Rusijos nuolatinėje jungtinėje taryboje. Tačiau, Kosovo
krizei baigiantis, Rusija sutiko savo pajėgomis prisidėti prie taikos
ir stabilizavimo pajėgų (IFOR ir SFOR) veiklos. Taigi Ch.Solana
įėjo į istoriją kaip pirmasis NATO vadovas, pirmą kartą pradėjęs
karštąjį karą Balkanuose, kuriuo buvo siekiama nutraukti masinį
Kosovo albanų naikinimą ir žmogaus teisių pažeidinėjimą bei sustabdyti
konflikto plitimą Balkanų regione. Beje, šaltąjį karą NATO laimėjo
be vieno šūvio.
Jeigu buvęs NATO vadovas Ch.Solana
vertinamas kaip geras vynų žinovas, tai pasitraukęs iš pareigų jo
įpėdinis Dž.Robertsonas škotiško viskio. Mat tais audringais 1968
metais, kai, anarchistinių idėjų apimti, Europos studentai kėlė
maištus, jis apgynė ekonomikos magistro diplomą ir tapo Škotijos
viskio gamintojų sąjungos profsąjungos lyderiu, kartu įsitraukdamas
į politinę veiklą. Taip jis tapo Didžiosios Britanijos gynybos ministru.
Išlydėdama jį į NATO vadovus, Didžiosios Britanijos karalienė Elžbieta
II suteikė Dž.Robertsonui lordo titulą. Dž.Robertsonas buvo labai
aktyvus, anot kairiosios Europos spaudos, vanagas sprendžiant
Kosovo krizę, bombarduojant Serbiją.
Dž.Robertsonas tapo NATO vadovu,
kai santykiai su Maskva atsidūrė vos ne ant naujo šaltojo karo ribos.
Aršus buvusio Jugoslavijos diktatoriaus S.Miloševičiaus priešas
ir nepalaužiamas atlantistas Dž.Robertsonas ėmėsi nelengvo uždavinio
įkalbėti Kremlių atnaujinti bendradarbiavimą su Aljansu. Todėl
jis buvo gana dažnas svečias Maskvoje. Jis čia lankėsi dažniau nei
kokioje kitoje NATO šalyje. Kremlius jį priimdavo ir elgėsi tarsi
kaprizinga dama, bet vis dėlto nusileisdamas. Iš tiesų Rusija į
Partnerystės taikos labui programą iš pradžių žiūrėjo gana įtartinai.
Esą ta programa siekiama izoliuoti Rusiją nuo jos buvusių satelitų.
Vėliau, matydama, kad santykiuose su NATO Rusiją aplenkė ne tik
buvusios liaudies demokratijos šalys, bet ir Baltijos valstybės,
Maskva nusileido. Nieko neišėjo iš audringų protestų prieš buvusios
Jugoslavijos bombardavimą bei prieš Lenkijos, Vengrijos ir Čekijos
priėmimą į Aljansą. Vėliau tylomis sutiko ir dar su septynių naujų
narių pakvietimu į NATO. Aišku, ir NATO padarė nuolaidą. Ypač kai
2002 metų pavasarį NATO šalių vadovai ir Rusijos prezidentas V.Putinas
sudarė NATO ir Rusijos tarybą.
Dž.Robertsonas turi teisę sakyti,
kad per jo ketverių metų vadovavimą NATO pasiektas bendradarbiavimas
su Rusija sustiprino euroatlantinį saugumą. Su tuo galima sutikti
tiktai iš dalies. Sprendžiant iš paskutiniųjų Maskvos veiksmų, savo
ambicijų vėl atkurti Rusijos, kaip supervalstybės, statusą Kremlius
neatsisakė. Kaip ir žvanginimo ginklais. Štai visai neseniai Rusijos
ekonomikos vystymosi viceministras Vladislavas Putilinas prasiplepėjo,
kad valstybė gosoboronzakazui (valstybiniam ginklų pirkimui) 2004
metams užsakė ginkluotės net už 341 mlrd. rublių. Tai sudaro 40
proc. viso karinio biudžeto. Mat Rusijos generolų apetitai vis auga,
ir jie reikalauja vis daugiau ir daugiau. Nuspręsta modernizuoti
garsiąsias strategines raketas Topol-M ir vadinamuosius ketvirtosios
kartos atominius povandeninius laivus. Pirmą kartą po dešimties
metų rusų armija gaus naujausius tankus T-90, kuriems, ką pripažįsta
ir Vakarų kariniai apžvalgininkai, kol kas nėra analogų pasaulyje.
2004 metais armija taip pat gaus modernizuotus bombonešius SU-24,
naikintuvus-šturmuotojus SU-25 ir naikintuvus MiG-31. Taip pat bus
pradėta masinė operatyvinių-taktinių raketinių kompleksų Iskander
gamyba. Prasidės strateginių raketų nešėjų TU-160 ir TU-95MC modernizacija.
Žodžiu, anot vieno Rusijos gynybos ministerijos atstovo, pinigų
visiškai pakaks užbaigti 200 rūšių ginklų bandymus ir sukurti dar
200 naujų modernių ginklų rūšių.
Nuo tokių skaičių gali pradėti
imti šiurpas ne tik Rusijos kaimynus, bet ir NATO vadovybę. Gal
todėl Dž.Robertsonas ir atsisakė vadovauti NATO dar kelis mėnesius,
kaip buvo raginamas. Pasak Dž.Robertsono, jis savo numatytus uždavinius
įvykdė, o visa kita paliko savo įpėdiniui J. de Hopui Šeferiui.
O jam bus nelengva. Tuo labiau kad, Rusijai vėl ėmus sparčiai ginkluotis,
kitos Aljanso šalys, ypač Prancūzija, Vokietija ir Belgija, nenori
skirti nė vieno papildomo euro savo atsilikusiai ginkluotei modernizuoti.
© 2004"XXI amžius"
|