Lygtis
su daugybe nežinomųjų
Apie Europos ginkluotųjų pajėgų
kūrimą kabama jau senokai, tačiau akivaizdu, jog už to slepiasi
labai rimti politiniai, ekonominiai bei strateginiai interesai.
Ši problema, pasak vieno Italijos politologo, - sunkiai išsprendžiama
lygtis su daugybe nežinomųjų. Kaip sukurti efektyvią ir autonominę
nuo NATO armiją ir tuo pačiu nekonkuruojančią su Aljanso pajėgomis,
apginkluotą europietiška ginkluote, atsisakant JAV ginklų? Taip
pat nepriklausomą tos armijos vadovybę, nekonfliktuojant su pagrindine
sąjungininke kitoje Atlanto pusėje? Pagaliau kaip išvengti polemikos
pačios ES viduje, ypač su būsimosiomis jos narėmis iš pokomunistinių
Rytų ir Vidurio Europos valstybių? Taigi vieningų Europos ginkluotojų
pajėgų sukūrimas ne tokia jau paprasta misija. Tą rodo ir jau
daugiau kaip metus vykstantys šio klausimo svarstymai, paraleliai
su Europos Sąjungos Konstitucijos projektu. Šį kartą toks susitarimas
dėl bendros Europos armijos sukūrimo idėjos gal ir bus priimtas,
tačiau tokia bendra armija primena vaiduoklį, klaidžiojantį iš vieno
ES dokumento į kitą jau 40 metų, kai buvo kuriama Europos gynybos
politika.
Naujos iniciatyvos kurti bendrą
Europos armiją ėmėsi Paryžiaus-Berlyno ašis. Ta pati, kai buvęs
Prancūzijos prezidentas Fransua Miteranas ir Vokietijos kancleris
Helmutas Kolis nutarė sukurti bendrą prancūzų ir vokiečių batalioną,
kuris devintojo dešimtmečio pabaigoje buvo pavadintas ES armijos
embrionu. Tačiau šis embrionas tokiu ir liko. Europos ginkluotosios
pajėgos pademonstravo savo bejėgiškumą Jugoslavijos krizės metu
ir bendros armijos klausimas vėl buvo pradėtas svarstyti iš naujo.
O Europos Komisijos prezidentas Romanas Prodis netgi paskubėjo paskelbti
apie greito reagavimo pajėgų sukūrimą. Tos pajėgos turėjo būti nedidelės,
bet mobilios, gerai ginkluotos ir praėjusios specialų kovinį parengimą.
Tačiau ir šis projektas labai greitai užbuksavo po to, kai buvo
atlikta keletas ekspertų tyrimų.
Nepajėgta susitarti dėl lėšų, pagaliau
dėl politinės valios stokos, nes labai sunku suderinti visų penkiolikos
ES šalių pozicijas. Tuo labiau kad Švedija ir Austrija nenori net
girdėti apie bendrą Europos armiją.
Nepaisant to, Europos armijos ir
bendros užsienio politikos tema neišnyksta iš Europos žiniasklaidos
puslapių. Tokių diskusijų ypač padaugėjo po nelemtosios rugsėjo
11-osios bei nesibaigiančios Artimųjų Rytų krizės. Visiškas europiečių
bejėgiškumas paaiškėja svarstant būsimą NATO vaidmenį.
Irako karas vėl iškėlė Europos
armijos kūrimo klausimą, kai faktiškai Europa suskilo į dvi stovyklas.
Vienoje, palaikančioje JAV karines priemones, atsidūrė Didžioji
Britanija, Ispanija ir besirengiančios tapti ES narėmis Rytų Europos
šalys. Kitoje Prancūzija, Vokietija, Belgija, kurioms iš esmės
pritarė Rusija. Balandžio 29 dieną Prancūzija, Vokietija, Belgija
ir Liuksemburgas vėl iš naujo prašneko apie Europos ginkluotųjų
pajėgų kūrimą. Pirmoji kitų ES šalių ir kandidačių reakcija buvo
gana neigiama, pabrėžiant, jog pirmiausia tai nukreipta prieš JAV.
Todėl, tebesvarstant Europos Sąjungos
Konstitucijos projektą, neišvengiamai iškyla bendros užsienio politikos
ir gynybos problemos. Paklusti ParyžiausBerlyno ašies spaudimui
reikštų dar didesnę konfrontaciją su Jungtinėmis Valstijomis. Vašingtono
ir Londono analitikai, atlikę strateginius tyrimus, nustatė, jog
gali atsitikti taip, kad Europos armija, nutraukusi kontaktus su
NATO, savo sąjungininke gali pasirinkti Rusiją. Dabar iniciatyvos
ėmėsi Didžiosios Britanijos premjeras Tonis Bleiras. Neseniai vykusiame
susitikime Berlyne Vokietijos kancleris G.Šrioderis, Prancūzijos
prezidentas Ž.Širakas ir T.Bleiras dar kartą bandė spręsti Europos
armijos kūrimo problemą. Paryžius ir Berlynas pagaliau suprato,
jog be karinio ir pramoninio Didžiosios Britanijos potencialo Europos
armija tebūtų tiktai simbolinė. Todėl pagaliau nuspręsta sujungti
šalių ginkluotės sistemas, nutraukti tarpusavio konkurenciją kuriant
naujus lėktuvus, raketas, karo laivus, tankus, šiuolaikines elektronines
sistemas.
Jeigu prisimintume, kad prieš dvejus
metus bendro Europos karinio transporto lėktuvo projektas taip ir
liko popieriuje, tai pakankamai aišku, kokias didžiules kliūtis
dar reikės įveikti.
Nereikia net kalbėti, kad Vašingtonas
gana įtariai žiūri į Prancūzijos ir Vokietijos planus faktiškai
susilpninant NATO. Kaip ir į ambicingą kosminį projektą Galilėjus,
t.y. veikti savarankiškai tose sferose, kurios iki šiol yra ir tikriausiai
dar ilgai bus amerikiečių monopolija. Be kita ko, daugelis ypač
mažųjų NATO šalių, jau nekalbant apie naująsias Aljanso nares, puikiai
supranta, kad JAV yra pagrindinis NATO ramstis, kurio pakeisti jokia
Europos armija dar ilgai negalės. Pirmiausia todėl, kad nei Paryžius,
nei Berlynas, nei jiems pritariančios Belgija bei Liuksemburgas
nenori pakrapštyti savo piniginių, padidinant išlaidas gynybai,
kad nors nedidele dalimi galėtų prilygti šiuolaikinei Amerikos ginkluotei.
Petras KATINAS
© 2004"XXI amžius"
|