Vakarietiški tik per prievartą
|
Politologas Vytautas Radžvilas
Sauliaus Venckaus (ELTA) nuotrauka
|
Vakarai išgyvena politinę krizę: Jungtinės Valstijos
ir jų sąjungininkės neturi aiškios geopolitinės vizijos, o Prancūzija
rodo populistinės ir bestuburės, neprincipingos, visuomenės nuomonei
pataikaujančios politikos pavyzdžius.
Tai pareiškęs Vilniaus universiteto Tarptautinių
santykių ir politikos mokslų instituto docentas politologas Vytautas
Radžvilas taip pat teigė manąs, jog grįžtama į šaltojo karo laikus.
JAV bičiuliavimasis su Rusija, V.Radžvilo žodžiais tariant, -konjunktūrinis
ir trumpalaikis - dėsningai baigiasi.
Didžiausia grėsme Lietuvai, kaip pripažintai
Vakarų bendrijos narei, tampa atotrūkis tarp šio oficialiai pripažįstamo
statuso ir šalies vidaus gyvenimo realijų. Būtent šis oficialiai
aukštas Lietuvos statusas tampa didele kliūtimi JAV suteikti mums
veiksmingesnę pagalbą, - pažymėjo V. Radžvilas.
Šią grėsmę išryškina Lietuvos vidaus politikos
krizė. Kiekvienas bent šiek tiek išmanantis politikos ar geopolitikos
abėcėlę žmogus puikiai supranta, kad mėginama - galbūt paskutinį
kartą - grąžinti Lietuvą į kitą geopolitinę erdvę, - teigė politologas.
Tolydžio aiškėja, kad Irako ginkluotės kelta
grėsmė nebuvo tokia didelė, kaip teigė JAV ir jų sąjungininkės.
Ar Irako puolimas buvo pagrįstas?
Manau, ši invazija buvo neišvengiamas žingsnis,
tačiau reikia deramai įvertinti jo priežastį. Mano įsitikinimu,
įsiveržiant į Iraką būta svarių utilitarinių motyvų. Galbūt šiek
tiek teisūs tie, kurie kalbėjo apie Irako naftą ir panašius dalykus.
Tačiau šį įsiveržimą pirmiausia lėmė tam tikras
didžiosios pasaulio valstybės bejėgiškumas. Šis bejėgiškumas iš
dalies kyla dėl savotiško galios pertekliaus. Valstybė, disponuojanti
milžiniška galia, šiandien gyvena geopolitinio chaoso sąlygomis,
kai pasaulio politikos tendencijos yra neprognozuojamos.
Todėl manau, kad gelminė JAV įsiveržimo į Iraką
priežastis yra vadinamoji prevencijos logika, ir ateityje dažnai
remtis šia logika bus neįmanoma: ji labai brangiai kainuoja. Jeigu
JAV nesugebės pasiūlyti svaraus naujo pasaulio geopolitinio modelio,
kiekvienas toks prevencinis žingsnis joms brangiai kainuos.
Žodžiu, tai buvo iš dalies priverstinis žingsnis
beviltiškoje situacijoje. Jis yra pateisinamas tuo atžvilgiu, kad
jei jis nebūtų žengtas, būtų buvę dar blogiau. Tai iš esmės mėginimas
atlikti savotišką dalinį gydymą situacijoje, kai reikia radikalios
operacijos, bet nežinia, kaip ją daryti.
JAV vyriausybė neturi pasaulio geopolitikos
vizijos?
Geopolitinės koncepcijos turi principinį trūkumą,
ir tai lemia JAV padėties unikalumą. Jos neatsako į klausimą, kaip
padaryti, kad siūloma pasaulio vizija būtų priimtina daugeliui kitų
šalių. Todėl neatsitiktinai net JAV geopolitikoje matome du priešingus
polius: viena vertus - Fukujamą, kuris piešė labai optimistinį pasaulio
ateities vaizdą, kita vertus - Hantingtoną, kuris kalba apie artėjantį
neišvengiamą konfliktą.
Šia prasme tai gana sudėtinga mentalinė situacija,
kai niekas neturi priimtino pasaulio tvarkos modelio. Tai yra JAV
silpnybė, nepaisant jų didelės galios. Iš esmės tai viso pasaulio
problema.
Kaip vertinate skandalą aplink BBC vadovo atsistatydinimą
po lordo Brajeno Hatono komisijos paskelbtų išvadų? Ar tai nėra
žiniasklaidos persekiojimas dėl politinių motyvų - bet kokia kaina
teisinti karą Irake?
Į šį klausimą negaliu atsakyti dėl to, kad iki
galo nežinau šio atsistatydinimo motyvų bei jį lėmusių gelminių
priežasčių. Bet šis atsistatydinimas demonstruoja vieną pamatinę
daugelio Vakarų vyriausybių problemą.
Viena vertus, egzistuoja tokios šalys kaip Prancūzija,
kurių vyriausybės iš esmės vykdo populistinę politiką. Jos pigiai
ir primityviai pataikauja savo šalies visuomenės nuomonei, o ši
nuomonė dažnai yra labai trumparegiška ir potencialiai be galo pavojinga.
Pavyzdžiui, įteiginėti, kad Sadamas nebuvo jokia problema, yra kvaila,
nekalbant apie moralinį aspektą.
Drįsčiau teigti, kad Prancūzijos prezidentas yra
nuoseklus populistas. Prancūzijos politinę situaciją, kai per rinkimus
prezidento poste vos neatsidūrė radikalas, dideliu mastu lėmė bestuburė,
neprincipinga valdančiųjų partijų politika. Įžvelgčiau tam tikrą
Prancūzijos politinės sistemos krizę, kuri pasireiškia aiškių principų,
idealų, vertybių ir galų gale strategijos neturėjimu.
Kita vertus, tokios valstybės kaip Didžioji Britanija
ir JAV, manau, kenčia nuo to, apie ką jau kalbėjome: jos neturi
aiškios geopolitinės vizijos, o tai reiškia, kad jų argumentai,
kodėl reikėjo kariauti, dažniausiai būna trumpalaikio empirinio
pobūdžio. Kitaip tariant, jos taip pat nepajėgia pasiūlyti savo
piliečiams ilgalaikės pasaulio tvarkos vizijos.
Todėl, kai reikia vykdyti gaisrų gesinimo operacijas
ir kai jos susilaukia smarkaus pasipriešinimo, pradeda veikti seniai
žinomas principas: jei neįmanoma tam tikromis sąlygomis įtikinti
pašnekovo, norom nenorom esi priverstas griebtis lazdos. Tada lengva
peržengti ribą, už kurios vyriausybės veiksmai iš dalies ima atrodyti
prievarta prieš žiniasklaidą. Manau, tai didelė Vakarų visuomenių
problema.
Kokios tendencijos JAV ir Rusijos santykiuose?
Ar nevyksta lemtingos įtakos sferų dalybos? Kokios šiuo atžvilgiu
Lietuvos perspektyvos?
Manau, kad vis dažniau sutinkamas padėties apibūdinimas,
jog grįžtama į šaltojo karo laikus, yra teisingas. Esu tikras, kad
JAV anksčiau ar vėliau turėjo pripažinti akivaizdų faktą, jog Rusija
toliau mėgina išlaikyti savo svarbią padėtį pasaulyje, tapdama antiglobalių,
vadinasi, ir antiamerikietiškų, jėgų traukos centru. Konjunktūrinis
ir trumpalaikis bičiuliavimasis anksčiau ar vėliau turėjo baigtis.
Kalbant apie įtakos sferų dalybas, šiuo atveju
jos tikrai nebus panašios į bičiulišką dalijimąsi prie derybų stalo.
Greičiausiai veiks principas, kad tam tikros teritorijos, kurių
JAV arba negalės paimti į savo įtakos zoną, arba manys, kad tai
netikslinga, paprasčiausiai de facto bus užleistos Rusijai. Tačiau
nemanau, kad dabartinėje geopolitinėje situacijoje gali būti kas
nors panašaus į Jaltos stiliaus derybas ir padalijimus. Vyksta kova,
o įtakos zonų pasidalijimas bus tos kovos rezultatas.
Neabejoju, kad JAV puikiai supranta Baltijos valstybių
strateginę reikšmę ir tikrai mums padės. Didžiausia grėsmė, kuri
tyko Lietuvos, kai mes formaliai jau esame pripažinti Vakarų bendrijos
nariai, yra ryškėjantis milžiniškas atotrūkis tarp oficialiai pripažįstamo
statuso ir šalies vidaus gyvenimo realijų.
Būtent šis oficialiai aukštas Lietuvos statusas
tampa didele kliūtimi JAV suteikti mums veiksmingesnę pagalbą.
Ar pritariate Lietuvos užsienio reikalų ministro
Antano Valionio atvirumui? Ar neoficialių pokalbių viešinimas buvo
pateisinamas?
Nežinant visų motyvų, dėl kurių užsienio reikalų
ministras taip pasielgė, sunku vertinti vienareikšmiškai. Vis dėlto
įmanoma, kad JAV pareigūnai bent jau netiesiogiai leido suprasti,
jog jie per daug nesupyks, jei jis šiek tiek praskleis Lietuvos
visuomenei savo pokalbių turinį.
Mat dabartinis apkaltos procesas vyksta nepaprastai
keistoje atmosferoje. Kiekvienas bent šiek tiek išmanantis politikos
ar geopolitikos abėcėlę žmogus puikiai supranta, kad mėginama -
galbūt paskutinį kartą - grąžinti Lietuvą į kitą geopolitinę erdvę.
Mūsų visuomenėje, ypač oficialiosios politikos
lygmeniu, apie tai kažkodėl vengiama kalbėti. Nenustebčiau, jei
A. Valionio tiesioginis pasakymas, kas vyksta ir ką mums tai reiškia
geopolitiniu atžvilgiu, turėjo atlikti savotiško detonatoriaus
vaidmenį, kad visuomenė greičiau suvoktų padėties rimtumą.
Vertinant vadinamojo politinio korektiškumo
požiūriu, ministro poelgis atrodo abejotinas. Antra vertus, neįmanoma
įsprausti gyvenimo realijų į politinio korektiškumo taisykles.
Kartais būna situacijų, kai žūtbūt reikalingi nestandartiniai sprendimai.
Turėdamas omenyje šiuos du požiūrius, drįstu teigti, jog ministro
poelgis davė daugiau naudos nei žalos.
Teigiamai vertinu ministro pasisakymą ir todėl,
kad tai yra savotiškas Vyriausybės lygiu padarytas gestas, rodantis,
kad Vyriausybė supranta savo situaciją.
Ar Prezidento šalininkų ir oponentų priešprieša
atitinka prorytietiškos ir provakarietiškos orientacijų priešpriešą?
Juk R.Paksas pabrėžia remiąs stojimą į ES ir NATO.
Tai nieko nereiškia. Jei kalbame apie šios priešpriešos
esmę, tai turime griežtai skirti formalią šalies priklausomybę vienai
ar kitai politinei erdvei ir jos realią padėtį. Todėl, norėdami
atsakyti į klausimą, turime pažvelgti į tai, kas vadinama kasdienio
gyvenimo struktūra. Visuomenė yra rytietiška arba vakarietiška dėl
to, kaip ji mąsto ir elgiasi.
Jei žmogus sako, kad jam reikia tvirtos rankos,
jis gali kalbėti nors ir dešimčia Vakarų kalbų ir prisiekinėti savo
ištikimybę ES ar NATO, bet realiai jis elgsis kaip visai kitos valstybės
pilkas pilietis, kuris savo rankomis balsuoja už diktatūrą.
Manau, kad vyksta dviejų pasaulėžiūrų kova. Šiedu
pasaulėžiūros tipai egzistuoja mūsų visuomenėje, ir dabar klausimas
- kuris iš jų bus įtvirtintas kaip Lietuvos socialinio ir politinio
gyvenimo modelis.
Šiuo atžvilgiu, nepaisant visų Prezidento patikinimų,
jis, paprastai kalbant, neša mums rusišką tvarką, o tuo pačiu ir
realią priklausomybę NVS erdvei.
Orientacija ne tiek į Vakarus, kiek į Rytus
buvo prikišama ir ankstesniems valstybės vadovams bei kandidatams
į Prezidentus. Tačiau jie lyg ir nepakeitė Lietuvos politikos krypties.
Gal ir dabar ji nepasikeis?
Vertinant Algirdo Brazausko ir Artūro Paulausko
veiksmus, reikia atkreipti dėmesį į dažnai nutylimą klausimą. Politologams
neretai prikišama, esą jie - trumparegiai ir be reikalo gąsdina
visuomenę kai kuriais politikais. Reikėtų suvokti, kas slypi po
šiuo kaltinimu, kuris yra ne tik neteisingas, bet ir absurdiškas.
Mano įsitikinimu, pagrindinė Lietuvos politinė
problema yra tai, kad daugybei vadovaujančių šalies politikų provakarietiška
orientacija yra ne tik nenatūralus, bet iš esmės - priverstinis
dalykas. Kitaip tariant, jie laikosi tos orientacijos tiek, kiek
yra spaudžiami visuomenės, žiniasklaidos ir iš dalies politologų.
Jei tokio spaudimo nebūtų, kaip parodė neseni
įvykiai po rinkimų Moldovoje, tuoj išaiškėja tikrosios kai kurių
politinių jėgų orientacijos. Mūsų visuomenė per visą nepriklausomybės
laikotarpį turėjo įdėti daug pastangų tam, kad politikų pažadai
keisti tą orientaciją neišsipildytų.
Padėtis aplink R. Paksą yra nauja tik tuo požiūriu,
kad dėl daugelio priežasčių po keturiolikos nepriklausomybės metų
mūsų visuomenė yra labiau pavargusi ir kad antivakarietiškai orientacijai
atėjo kaip niekad stipri pagalba iš Rusijos.
Taigi problema yra tai, kad provakarietiška politinė
orientacija Lietuvai nėra aksioma. Iš esmės ta orientacija yra kasdienės
alinančios kovos padarinys.
Ko iš tikrųjų siekia Prezidentas ir jo rėmėjai?
Tvarkos? Teisingumo?
Šiandien jau nebėra prasmės ilgai apie tai kalbėti.
Tikruosius tikslus galima įvardyti taip: Lietuva pagal savo ekonominę
ir socialinę sanklodą turėtų tapti mūsų šalies ir kai kurių kaimyninių
šalių nusikalstamų grupuočių valdoma valstybe. Tokia valstybė virstų
tuščiu kiautu, butaforiniu dariniu, valstybe-skuduru, kuria kaip
norėtų manipuliuotų tokį režimą remiančios jėgos Rytuose ir kurią
daugiau ar mažiau atvirai niekintų Vakarų šalys. Pastarosios mandagiai
vadintų save Lietuvos sąjungininkėmis, tačiau iš tikro norėtų turėti
su mumis kuo mažiau reikalų.
Prezidento rėmėjai kaltina kone visą dabartinę
valstybės valdžios sistemą. Ar jų kaltinimai turi pagrindo?
Pirmiausia tokius kaltinimus reikėtų sukonkretinti
ir gerokai patikslinti. Jeigu kalbama apie Lietuvos valstybės institucijas,
tai man atrodo, kad jos atitinka aukštus standartus.
Deja, mūsų problema yra tai, kad esame šalis,
kurioje egzistuoja milžiniškas atotrūkis tarp formaliai įtvirtintų
visuomeninio ir politinio bendrabūvio taisyklių ir realaus žmonių
elgesio. Tai reiškia, kad vyraujančios pozicijos valdžios institucijose
priklauso politinėms jėgoms, kurios šių taisyklių nesilaiko.
Šios problemos sprendimas yra alternatyvus. Tie,
kurie kritikuoja valdžios sistemą, - R. Pakso šalininkai, - turėtų
žadėti nuleisti į Lietuvą legioną angelų, kurie mus valdytų be priekaištų.
Kita alternatyva - kad pabustų pilietinė visuomenė, kuri suprastų,
jog valdžioje esantys žmonės turi visas silpnybes, ir pajėgtų tą
valdžią kontroliuoti, naudodamasi seniai žinomais svertais.
Kad tai nėra utopija, rodo palyginti nesena mūsų
istorija. Nepamirškime, kaip būdavo pirmaisiais Sąjūdžio metais,
kai Lietuvai reikalingi sprendimai buvo tuoj pat priimami, prie
tuometinės komunistinės Aukščiausiosios Tarybos susirinkus žmonėms,
kurie taikiai, bet tvirtai žinodami, ko nori, reikalaudavo žengti
būtinus žingsnius.
Taigi čia nėra nieko antgamtiško, ir todėl mums
nereikia angelų legiono, kurio R. Paksas neturi. Reikia išvalyti
iš Lietuvos politinės sistemos akivaizdžias bjaurias deformacijas,
bet tam visiškai nereikia R. Paksui būdingos tuščios retorikos.
Kokie argumentai įtikimiausiai liudija, kad
Prezidentas ir jo šalininkai neteisūs? Galbūt apkalta iš tikro tėra
sistemos suokalbis?
Reikia turėti omenyje, kad Prezidentas seniai
pasitraukė iš teisinės problemų sprendimo erdvės. Tai įvyko per
rinkimų kampaniją, kai jis pateikė savo vadinamąją programą, kuri
akivaizdžiai neatitinka Konstitucijoje įtvirtintų Prezidento įgaliojimų.
Tai reiškia, kad šio žmogaus ėjimas į politinę areną iš esmės buvo
įstatymais įtvirtintos politinės sistemos paneigimo veiksmas.
Tai, ką šiandien matome, yra tik šios neteisinės
nuostatos sklaida. Visus R. Pakso argumentus griauna paprastas modeliavimas
to, kaip jis turėtų elgtis dabartinėje situacijoje. Žmogus, kuris
vadovaujasi teisinėmis normomis ir yra nekaltas, pats turėtų pareikalauti,
kad viešame specialiosios Seimo komisijos posėdyje būtų paskelbta
jį labiausiai kompromituojanti medžiaga. Nesunku suvokti, kad šis
veiksmas būtų lemtingas, ir visa byla akimirksniu išsispręstų. Juk
jei tokios medžiagos realiai nebūtų, tai, aišku, visas skandalas
tuoj pat subliūkštų.
Politologiniai argumentai, kurių galima pateikti
labai daug, atrodo ne tokie svarūs, kaip šis galimo konflikto sprendimo
modeliavimas. Deja, Prezidentas šia akivaizdžia galimybe nepasinaudojo.
Kokie dabar galimi išeities iš politinės krizės
keliai?
Atsakymas į šį klausimą priklauso nuo veiksnio,
kurio mes negalime deramai įvertinti. Šis veiksnys yra tai, kad
didelė dalis Lietuvos politinių jėgų toliau mėgina vaidinti, jog
apkaltos Prezidentui procesas yra viso labo vietinės reikšmės daugiau
ar mažiau kriminalinė byla. Prezidento šalininkai nepaprastai atkakliai
ir, reikia pripažinti, sėkmingai sugeba diegti visuomenei nuomonę,
kad kovoja dvi lygiavertės socialinės orientacijos: žmonės, kurie
yra už teisingumą - Prezidento šalininkai, ir tie, kurie šitą
teisingumą pamynė. Pamatiniai Lietuvos geopolitinės orientacijos
ir valstybės sąrangos klausimai nutylimi.
Tokioje atmosferoje, jei vyraujančios politinės
jėgos ryžtingai neapsispręs, gresia pats nemaloniausiais scenarijus.
Turiu galvoje tai, kad kasdien vis labiau įsižiebia pilietinio konflikto
liepsna. Būtų apgailėtina ir apmaudu, jei šis konfliktas įsižiebtų,
o tada jo sprendimo būdai būtų tik du.
Vienas variantas, apie kurį net nesinori kalbėti,
būtų teisėsaugos organų ir galbūt net kariuomenės įsikišimas. Jei
Prezidento šalininkai bus toliau taip kurstomi ir augs supratimas,
kas gresia valstybei, gali būti, jog atsiras tam tikras pilietinis
sambūris ar iniciatyva, ir bus artėjama prie susistumdymų bei dalykų,
kuriuos pasaulis XX amžiuje ne kartą regėjo. Tai reikštų, kad konfliktas
bus sprendžiamas jėga. Tik neaišku, ar tai vyktų tik pačioje visuomenėje,
nesikišant kariuomenei, ar ginkluotosios pajėgos dalyvautų.
Jei vis dėlto Prezidentas bus nušalintas, tada
scenarijus atrodys kiek kitaip. Šis konfliktas nebus išspręstas,
o tik šiek tiek nukeltas. Jo kulminacija bus Seimo rinkimai. Jie
bus tokie, kokių Lietuvai nesinori linkėti: nepaprastai isteriški,
įtempti, pusiau chuliganiški. Lygiai taip pat atrodys ir Prezidento
rinkimai.
Kurie kandidatai galėtų dalyvauti kaip reali
alternatyva dabartiniam valstybės vadovui?
Šiuo metu, deja, nematau rimtos atsvaros. Lietuvos
politinės partijos žaidžia savo siaurus partinius žaidimus. Sunkiausias
uždavinys bus parinkti išties plačiai priimtiną kandidatūrą, nes
šįkart reikės atitikti daug aukštesnius reikalavimus.
Labai problemiškas būtų grynai partinio kandidato
kėlimas. Ne todėl, kad partijoms būtų sunkiau dėl jo susitarti,
bet pirmiausia todėl, kad tokio kandidato siejimas su autoritetą
ir įtaką praradusiomis partijomis savaime mažina jo šansus.
Kitas svarbus veiksnys - tai, kad šitas kandidatas
turės atitikti gerokai aukštesnius moralės standartus, nes visuomenė,
jei priimtų kandidatą tik kaip dirbtinai konstruojamą alternatyvą
R. Paksui ar jo būsimajam įpėdiniui, nesuteiktų jam didelių šansų.
Todėl manau, kad tai turi būti pakankamai iškili,
netinkamais poelgiais pernelyg nesusitepusi figūra. Tai galėtų būti
kuris nors visuomenės ar kultūros žmogus. Tyli tokio kandidato paieška
turi prasidėti jau šiandien.
Svarbiausia - partijos privalo suprasti, kad padėtis
Lietuvoje iš esmės pasikeitė tuo atžvilgiu, kad dabartinių piliečių
jau nepavyks padaryti aklais partinės politikos įrankiais. Piliečių
elgesys dabartinio politinio konflikto akivaizdoje aiškiai rodo,
kad jie ieško rimtos alternatyvos tam, kas šiandien vyksta politiniame
gyvenime. Ir jie puikiai suvokia, kad R. Paksą išugdžiusios politinės
jėgos beveik neturi moralinės teisės reikšti pretenzijų ateičiai.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi
Vladimiras Laučius
© 2004 "XXI amžius"
|