Pilkosios zonos grėsmė
Petras KATINAS
Lietuvos Prezidentas įsakmiai paragino politikus
ir žurnalistus liautis pagaliau kalbėti apie Lietuvos tarptautinę
izoliaciją, kurios esą jis visiškai nejaučiąs. Jausti gal ir sunku,
nes Prezidentūra jau kelis mėnesius nieko nedaro užsienio politikos
klausimais, tad ant jos durų, anot Seimo nario prof. V.Landsbergio,
jau seniai reikėjo pakabinti lentelę su užrašu, kad Prezidentūra
užsienio politikos reikalais neužsiima. Neseniai Vašingtone viešėjęs
užsienio reikalų ministras Antanas Valionis, grįžęs iš kelionės,
drįso pareikšti visuomenei, jog iš savo pašnekovų ne kartą girdėjęs,
kad JAV pageidautų, jog politinis skandalas Lietuvoje baigtųsi kuo
greičiau, o prezidentas R.Paksas atsistatydintų arba būtų atstatydintas.
Prezidentūra sukėlė didžiulį triukšmą, įtraukdama į jį ir premjerą
A.Brazauską. Vėl pasigirdo raginimų atleisti A.Valionį iš pareigų,
kaltinimų, kad pasielgė nediplomatiškai, atskleisdamas visuomenei
pokalbių su JAV pareigūnais esmę. Esą oficialūs Vašingtono asmenys
nieko apie tai nekalba, todėl ministro paskelbta nuomonė visiškai
neatspindi JAV vyriausybės nuomonės. Tam pritarė ir Premjeras, kuris
pareiškė, kad A.Valionis pasielgė neteisingai, pasakęs apie savo
pokalbių Vašingtone turinį, nes diplomatinėje praktikoje tokie dalykai
paprastai nutylimi. Tačiau nei Prezidentas, nei Premjeras, užpykę,
kad užsienio reikalų ministras pagarsino neoficialias JAV politikų
nuomones, kažkodėl nieko nesakė, kad A.Valionis yra ir Lietuvos
pilietis, kuriam artimiausiomis savaitėmis teks didžiulė atsakomybė
stojant į ES, ir jam ne tas pat, kas kalbama galingiausios pasaulio
valstybės sostinėje. Antra vertus, netgi visiškai nesusivokiančiam
įvairiose diplomatinėse gudrybėse ir etiketuose žmogui puikiai žinoma,
kad galutiniai sprendimai priimami vėliau nei prasideda neoficialių
nuomonių reiškimas. Tokiu būdu neoficialiai pateikiama nuomonė ir
laukiama, kokia bus tos ar kitos valstybės valdžios reakcija. Kaip
pažymėjo Seimo pirmininkas A.Paulauskas, iš tokių pokalbių netiesiogiai
leidžiama suprasti, jog Vašingtonui ir kitų šalių sostinėms visiškai
ne tas pat, kas dedasi būsimojoje ES ir NATO šalyje.
Be to, politinio skandalo išvarginti Lietuvos
žmonės privalo žinoti ne tik oficialią Vašingtono poziciją, bet
ir pareikštą nuomonę neoficialiuose pokalbiuose, kuriuose labai
dažnai pasakoma daugiau nei oficialiuose. Kas jau kas, o buvęs užsienio
reikalų ministras Algirdas Saudargas tai privalo puikiai žinoti.
Bet ir jis pareiškė, kad jei ministras A.Valionis, cituodamas neoficialią
nuomonę, kuri jam buvo išreikšta Vašingtone, neatskleidžia tokios
nuomonės šaltinių, tai ministras asmeniškai prisiima atsakomybę.
Tai galima suprasti taip, jog negalima kalbėti apie tai, nors tai
jau puikiai žinoma ir Lietuvoje, ir pasaulyje. Panašiai dėstė ir
premjeras A.Brazauskas po susitikimo su Prezidentu, kuris labai
neigiamai įvertino A.Valionio pareiškimą. Pasak A.Brazausko, jis
nemanąs, kad A.Valionis pasielgė teisingai, viešai išdėstęs savo
pokalbių Vašingtone turinį. Tokie dalykai diplomatinėje praktikoje
paprastai yra nutylimi, - dėstė Premjeras. Tuo tarpu užsienio reikalų
ministras ir po pokalbio su pačiu Premjeru pareiškė, kad situacija
yra gana rimta, o mūsų diplomatija per trejus jo vadovavimo URM
metus dar niekada nebuvo atsidūrusi tokioje sunkioje situacijoje.
Prezidentas R.Paksas, teigdamas, kad Lietuva nejaučia
jokios diplomatinės izoliacijos dėl jo paties veiksmų, švelniai
tariant, kalba netiesą. Kaip ir užsipuldamas užsienio reikalų ministrą
A.Valionį. Pasirodo, ne tik prezidentai, bet ir kiti aukšti kitų
valstybių pareigūnai nenori susitikti su R.Paksu. Jau paskirti Japonijos
ir Didžiosios Britanijos ambasadoriai Lietuvai visokiais būdais
vengia įteikti savo skiriamuosius raštus Lietuvos Prezidentui. Aišku,
jie tai daro ne savo iniciatyva, o savo šalių užsienio reikalų ministrų
nurodymu. Pasak Vilniaus universiteto Tarptautinės ir Europos Sąjungos
teisės fakulteto vedėjo Zenono Petrausko, diplomatinėje praktikoje
tokiu būdu išreiškiama nuomonė, jog tarptautinėje praktikoje netoleruojamas
priesaiką sulaužęs valstybės vadovas. Z.Petrauskas sugriovė Prezidento
ir Premjero priekaištus ministrui A.Valioniui, jog jis, pranešdamas
visuomenei apie neoficialius pokalbius su JAV pareigūnais ministrui
viešint Vašingtone, pasielgė nediplomatiškai. Anot Z.Petrausko,
diplomatinėje praktikoje viešai nesakoma daugelio dalykų, tačiau
visi požymiai ir diplomatų vengimas įteikti skiriamuosius raštus
Lietuvos Prezidentui aiškiai rodo, kad užsienio šalių vyriausybės
pataria ambasadoriams nevykti į Lietuvą bent jau kol nesibaigs apkaltos
procesas ir neįteikti skiriamųjų raštų R.Paksui, kaip valstybės
vadovui, pažeidusiam savo šalies Konstituciją. Paprastai tokiu
būdu siekiama parodyti, kad nenorima pripažinti šalies vadovo, nors
jis ir eina savo pareigas, - sakė Z.Petrauskas.
Taigi ne ministras A.Valionis kaltas, kad pasakė
teisybę Lietuvos žmonėms. Na, o Z.Petrauskas tikriausiai irgi bus
priskirtas prie sąmokslininkų kaip ir dauguma žymiausių Lietuvos
politologų.
Tačiau Prezidentas vis vien daro savo ir įteiginėja,
kad nieko blogo nėra. Susitikdamas su savo gerbėjais Jonavoje, jis
ryžosi viešai įžeisti Italijos prezidentą, atsisakiusį apsilankyti
Vilniuje ir susitikti su R.Paksu. Argi jums bus nuo to lengviau,
jeigu Italijos prezidentas atvyks? klausė R.Paksas ir čia pat
išgirdo norimą atsakymą iš savo elektorato, kad jiems visiškai tas
pats. Svarbiausia, kad R.Paksas jiems duosiąs didesnes pensijas
ir šiaip visko, ko tiktai reikia.
O Prezidentas, norėdamas pavaizduoti, kad nėra
izoliuotas, pakvietė Lenkijos prezidentą Aleksandrą Kvašnievskį
apsilankyti Vilniuje minint Lietuvos ir Lenkijos sutarties pasirašymo
dešimtmetį. Lenkijos spauda jau rašo, kad A.Kvašnievskis svarsto
tokią galimybę, tačiau, sprendžiant iš pirmųjų Lenkijos žiniasklaidos
komentarų, vargu ar Lenkijos prezidentas atsilieps teigiamai į šį
kvietimą. Varšuva jau aiškiai demonstruoja, kad nenorėtų rodyti
paramos Prezidentui, kurio likimas visiškai neaiškus. Tuo labiau
kad A.Kvašnievskiui puikiai žinoma ir kitų šalių vadovų nuomonė.
Be to, Lenkijoje nesuprantama, kaip gali valstybės vadovas atvirai
ir viešai kritikuoti bene svarbiausios valstybės institucijos
Konstitucinio Teismo vaidmenį ir jo sprendimą. Pakanka prisiminti
buvusį Lenkijos premjerą Juzefą Oleksį, kuris, pasirodžius pranešimams
apie galimą jo bendradarbiavimą su KGB, nedelsiant atsistatydino.
Tiesa, vėliau teismas nustatė tų kaltinimų nepagrįstumą, tačiau
tai padėties nekeičia. Tuo tarpu R.Paksas, nepripažindamas Konstitucinio
Teismo sprendimo dėl savo turtingiausio ir dosniausio rėmėjo Jurijaus
Borisovo, pademonstravo, kad valstybės ir Prezidentūros institucijos
prestižas jam yra niekas palyginti su savo rėmėjo interesais. Todėl
Seimo narys ir Teisės bei teisėtvarkos komiteto pirmininkas Aloyzas
Sakalas pagrįstai jau kelintą kartą klausia: Ar gali kas nors paneigti,
kad Respublikos Prezidentas nėra, negali ir negalės būti valdomas
J.Borisovo? O jeigu taip, (
) kas tada yra tikrasis valstybės vadovas
Jo Ekscelencija ar Jurijus Aleksandrovičius Borisovas?
Įdomu, kad kritikuoti ministrą A.Valionį už per
didelį atvirumą ėmėsi ir kai kurie valdančiosios Socialdemokratų
partijos veikėjai. Jų pozicija visiškai suprantama: visus savo sandorius
atlikti tylomis, po kilimu. Sprendžiant iš įtakingų socialdemokratų
vadovų samprotavimų, konkrečiai lapine kepure vadinto buvusio
LDDP užsienio reikalų ministro P.Gylio, taip pat J.Karoso ir kitų,
nepaisant Konstitucinio Teismo sprendimo bei Seimo specialiosios
komisijos išvadų, apkalta R.Paksui išvis gali būti nepateikta. Arba
jeigu apkalta ir būtų paskelbta, neatsiras 85 ją palaikančių Seimo
narių. O taip gali atsitikti, nes ne tik R.Pavilionis, E.Klumbys,
A.Paplavskis jau perbėgo pas prezidentinius liberalus demokratus.
Nėra abejonės, kad tokių perbėgėlių atsiras ir daugiau. Tokiu atveju,
jeigu Seimas nepatvirtintų apkaltos, Lietuvos situacija tarptautinėje
arenoje būtų dar blogesnė. Tai reikštų, kad valstybės parlamentas
visiškai nepaiso aukščiausios teisinės institucijos Konstitucinio
Teismo, ir parodytų pasauliui, kad lietuviškoji demokratija daugiau
primena Rusijos ar Baltarusijos valdomąją demokratiją. Tada į
tapusią ES nare Lietuvą būtų žiūrima gana nepalankiai ir įtariai.
Tai, kad Prezidentas inicijavo nacionalinio transliuotojo
LRT tarybos narių atšaukimo klausimą ir pateikė jį Seimui, tiktai
dar labiau sumenkino R.Pakso autoritetą pasaulyje ir tarptautinėse
organizacijose. Mat Prezidentas sumanė pakeisti kelis LRT tarybos
narius, kuriuos paskyrė kadenciją baigęs prezidentas V.Adamkus.
Juos norėjo pakeisti savais žmonėmis, o LRT paversti savo propagandiniu
ruporu, kaip tai neseniai padarė A.Lukašenka. Reikia pažymėti, kad
su panašiomis idėjomis R.Paksas blaškosi jau nuo pat savo išrinkimo
dienos. Jo artimiausi patarėjai bei jis pats nepamiršta priminti
apie norus valdyti Lietuvą ne remiantis įstatymais, o Prezidento
dekretais. Be to, tarptautinės institucijos Lietuvos nacionalinio
transliuotojo tarybos formavimo įstatymą pripažino vienu tobuliausiu
ir geriausiu Europoje, o jo pakeitimas būtų buvęs įvertintas kaip
dar viena vinis į demokratijos principų laidojimo Lietuvoje karstą.
Negi to dabar būtų reikėję, ypač stojimo į ES ir NATO išvakarėse?
Laimė, Seimas vis dėlto nepritarė Prezidento pasiūlytoms įstatymo
pataisoms.
Niekas negali paneigti, jog puolimas prieš Konstitucinį
Teismą, sumanymas perimti LRT tėra Rusijos V.Putino valdomos demokratijos
arba tiesioginės diktatūros, kaip A.Lukašenkos valdomojoje Baltarusijoje,
variantas. Anot parlamentaro A.Sakalo, tokiu atveju galima nesunkiai
prognozuoti Vakarų demokratijų nusivylimą Lietuva ir Maskvos džiaugsmą,
jeigu tai būtų įvykę.
O dėl R.Pakso ir jo rėmėjų siekimo užgniaužti
laisvą žodį ir pirmiausia perimant LRT kontrolę, norisi pacituoti
dar Karlo Markso XIX amžiuje pasakytus žodžius (teatleidžia skaitytojai,
tačiau tai bene vieninteliai K.Markso žodžiai, su kuriais galima
sutikti): Demoralizuojantį poveikį turi tiktai cenzūros prižiūrima
spauda. Didžiausia yda veidmainystė nuo jos neatskiriama; iš šios
esminės ydos išplaukia ir visi kiti jos trūkumai, kuriuose nėra
nė menkiausių dorybės užuomazgų, išplaukia jos pati šlykščiausia
netgi estetiniu požiūriu pasyvumo yda. Valdžia girdi tiktai
savo pačios balsą, ji žino, kad girdi tai, ir vis tiek apgaudinėja
save, ji neva girdinti liaudies balsą. Maža to, dar ir iš liaudies
reikalauja, kad ir ta prisidėtų prie šito savęs apgaudinėjimo. O
liaudis savo ruožtu arba pradeda iš dalies tikėti politiniais prietarais,
arba nebetiki jokia politika, arba visiškai nusigręžia nuo valstybės
gyvenimo ir virsta žmonių minia, kuri gyvena tik asmeninį gyvenimą.
Tai pasakė komunizmo kūrėjas K.Marksas, tačiau mes apsigautume nusprendę,
kad šie žodžiai mūsų visiškai neliečia. Ypač kai matome, kada valstybės
vadovas savo elgesiu kasdien demonstruoja neigiamą požiūrį į viską,
taip pat ir į žiniasklaidą, kuri neatitinka jo, o tiksliau, jo tikrųjų
šeimininkų nurodymų.
© 2004 "XXI amžius"
|