Ar pajėgi mokykla ugdyti Lietuvos
pilietį?
Vilija Dailidienė
Priminsiu banalią tiesą: mokykla tėra viena valstybės
institucijų ir funkcionuoja ne teorinėje, o konkrečioje visuomenėje.
Ir todėl ji negali būti nei teisingesnė, nei pažangesnė už savo
aplinką. Vartotojų ir vartojimo kapitalizmo sąlygomis, kurias esame
priversti pripažinti kaip savo gyvenimo realybę, švietimas taip
pat įgauna prekinį pobūdį. Kitaip sakant, švietimas realizuoja tai,
ką jam užsako. Neišvengiamai susiduriame su problema, kokį jaunimą
norėtų išsiugdyti visuomenė, ko būtent ji tikisi iš mokyklos.
Taip jau susiklostė, kad šiuolaikinę mokyklą administruoja,
joje dirba mokytojais ir leidžia į ją savo vaikus ta karta, kuri
užaugo sovietinėje sistemoje. Taigi ir užsakovai, ir vykdytojai
yra tos pačios sovietinės kartos žmonės. Apie tuos laikus šiuo metu
vengiama kalbėti, elgiamasi taip, lyg jų nė nebuvo. Bet būtent tada
susiformavo visų šiuolaikinių problemų prielaidos. Tai, ką vertiname
kaip grynai lietuvišką fenomeną, dėl ko jaučiame kartų nusivylimą
savo tautiečiais, iš tiesų turi ne nacionalines, o socialines šaknis.
Norėčiau pacituoti Vaclavą Havelą, čekų rašytoją, politiką, prezidentą.
1975 metais jis rašė: Visuomeninė sistema pastaraisiais metais
(
) leido visiškai atvirai reikštis žmonėms, pasirengusiems bet
kam, kad tik turėtų naudos, žmonėms be principų ir be stuburo, geidžiantiems
valdžios ir karjeros, liokajų sąrangos žmonėms, nevengiantiems jokių
pažeminimų, galintiems paaukoti artimuosius ir savo garbę, kad tik
įsiteiktų galingesniems. (
) Įvairiausių vadovų vietose sėdi tiek
daug žinomų karjeristų, oportunistų, avantiūristų ir visaip susitepusių
žmonių. Arba tiesiog tipiškų kolaborantų, tai yra tokių, kurie sugeba
bet kuriomis aplinkybėmis įtikinti save, kad, susitepdami patys,
jie gelbsti kitus arba bent užima vietas, kuriose galėtų atsidurti
dar blogesni. Tad nenuostabu, jog kaip tik dabar suklestėjo tokia
valdininkų korupcija, kokios neregėjome keletą dešimtmečių, jie
visiškai viešai ima kyšius, o spręsdami darbo klausimus nesigėdydami
vadovaujasi pirmiausia asmeninės naudos principu(1).
Skaitant sunku patikėti, kad kalbama apie čekus,
o ne apie mus.
Daugelį negerovių suvokėme kaip socialistinės
visuomenės dvasinės ir moralinės krizės pasekmes. Naiviai tikėjomės,
kad su tos santvarkos griūtimi vertybių hierarchija nusistovės savaime.
Deja. V.Havelas dar praėjusio amžiaus aštuntajame dešimtmetyje įspėjo:
kaip greitai apleidžiame pozicijas, iš kurių dar vakar nė negalvojome
trauktis. Tai, ką vakar viešoji nuomonė laikė esant nepadoriu, šiandien
jau lengvai dovanotina, rytoj tikriausiai bus visai įprasta, o poryt
galbūt taps pačiu padorumo pavyzdžiu(2).
Tas rytojus jau atėjo. Sovietinė nomenklatūra nebuvo labai gausi,
bet savo moraliniu puviniu apkrėtė didelę dalį visuomenės ir išugdė
kartą, kurią rašytojas Sigitas Parulskis apibūdino kaip neturinčią
jokio supratimo apie tėvynę, istoriją, meilę, pinigus, šeimą, atsakomybę.
(
) Ji tiesiog nesubrendusi, bailių ir prisitaikėlių tėvų išauginta
karta
(3). Rašytojo žodis lakus, negalime
jo tiesiogiai perkelti į gyvenimą, gyvenimas visada ir įvairesnis,
ir sudėtingesnis negu menas pajėgia išreikšti, bet sutikim, kad
bent jau dalį savo kartos rašytojas gerai pažįsta.
Istorinė situacija susiklostė taip, kad būtent
ta karta susiduria su technologinės visuomenės iššūkiais, tiksliau,
visas vartojimo kapitalizmo vertybes nuolankiai priima kaip vienintelį
pažangos kelią. Nuogas vartotojiškas materializmas visiškai atvirai
laikomas norma ir siektina vertybe. Globalizmo ideologija religinę
ir tautinę tradiciją laiko kliūtimi, civilizacijos stabdžiu. O Europa
be stabdžių labai patraukli mūsų humanitarams. Tačiau tie, kurių
darbo priemonė yra kalba, jaučiasi esą nuskriausti muzikantas
bent jau teoriškai gali tikėtis darbo pagal specialybę, o žurnalistui
ar rašytojui trukdo
gimtoji kalba.
Iš tiesų mes esame lietuviai tiek, kiek kalbame
lietuvių kalba. Būtent kalba ir atkuria, ir sukuria mūsų pasaulėjautos
bei mūsų pačių savitumą. Kalba jį išsaugo ir perduoda kitoms kartoms.
Literatūra leidžia savo tautinę tapatybę suvokti. Visos kitos kultūros
sritys yra universalios: galime kalbėti apie europinės ar visuotinės
kultūros klodą, kurį paverčiant savo kultūros dalimi irgi dalyvauja
gimtoji kalba ir literatūra. Kai gimtoji kalba veikiama erozijos,
gresia kultūros nuosmukis. Tačiau globaliame pasaulyje kultūros
nuosmukio sąvokos lyg ir nelieka. Europos valstybės deklaruoja būtinybę
praturtinti savo visuomenę asimiliuojant visų imigrantų kultūras
nė kiek nesijaudindamos dėl savo pačių kalbų ir kultūrų pernelyg
gerai suvokiama, kad imigrantams nėra kito kelio jų vaikai jau
priklausys savo naujosios tėvynės kultūrai. Mūsų situacija yra kitokia.
Per paskutiniuosius dvidešimt sovietų valdžios
egzistavimo metų lietuvių kalba buvo išstumta iš viešojo gyvenimo
iš įstaigų administravimo ir susirinkimų, ji faktiškai nebeegzistavo
kaip mokslo kalba. Tas socialinis sluoksnis, kurį tuo metu vadinome
inteligentija, 9ajame dešimtmetyje jau buvo pasiekęs pusiaukalbės
lygį: rusų kalbos taip ir neišmoko, lietuvių kalbą, gerokai užterštą,
vartojo tik buityje. Vis dėlto dar užteko gyvybinių jėgų apginti
lietuvių kalbą kaip dėstomąją ne tik vidurinėse, bet ir aukštosiose
mokyklose. Išėjus iš mokyklos į gyvenimą, kalbos pratybos baigdavosi
ir įgūdžiai reikšti mintis lietuviškai tolydžio menkėjo.
Jeigu retkarčiais prireikdavo lietuvių kalbos
moksliniam tekstui, dalykiniam raštui ar viešai kalbai, dažnas lietuvis
inteligentas staiga pasijusdavo esąs bejėgis, nebylys, bet nepasitenkinimą
adresuodavo ne sau pačiam (kaipgi aš, aukštąją mokyklą baigęs, prisipažinsiu
nemokąs gimtosios kalbos), o kaltę suversdavo kalbai neva lietuvių
kalba per skurdi tokioms sudėtingoms mintims reikšti. Kad jaustumeisi
tikru sovietiniu piliečiu, negalvotum apie tai, kad meluoji, reikėjo
atsikratyti gimtosios kalbos. Morališkai tam jau buvo pasirengta.
Negatyvus požiūris į lietuvių kalbą niekur nedingo,
tik atgimimo metais laikinai viršų paėmė kitos tendencijos ir buvo
nepatogu tokį požiūrį viešai reikšti. Tuo metu priimtas Valstybinės
kalbos įstatymas buvo labai pragmatiškas jis turėjo padėti apsiginti
nuo rusų kalbos įtakos visose gyvenimo srityse. Visuomenei palaikant
įstatymas buvo įgyvendintas. Šiuo metu įstatymą, ginantį lietuvių
kalbą, turime, tačiau jis neveikia, kai reikia gintis ne nuo rusų,
bet nuo anglų kalbos. Nesugeba įstatymas apginti ir nuo to, kas
net nėra kalba, o tik žargonas, kelių kalbų frazių ir keiksmažodžių
hibridas. Ne įstatymas ir ne Kalbos komisija kalti, o visuomenės
požiūris. Jį dar kartą leisiu išreikšti S. Parulskiui (atsiprašau,
nes tai yra citata, o iš dainos žodžių neišmesi): Mums nusišikti
rusiškai, angliškai, žydiškai ar arabiškai kalbės mūsų anūkai(4).
Toks požiūris dominuoja. Lietuvių kalba vėl sparčiai traukiasi.
Traukiasi ir iš ministerijų, net Švietimo ir mokslo ministerijos
valdininkai vis dažniau demonstruoja pramokę angliškai ir dažnai
važinėjantys į užsienį raštus rašo angliškai, kalba, net viešai,
dviejų kalbų kratiniu. Lietuvių kalba traukiasi iš mokslo, nes mokslas
irgi yra prekė, kurią visų pirma svarbu parduoti užsieniui. Užleidžia
ji savo pozicijas ir valstybinėse aukštosiose mokyklose. Privačios
aukštosios mokyklos apskritai nėra lietuviškos. Vis daugiau žmonių
siunčia savo vaikus mokytis į Europą ar JAV, ir vis jaunesnius.
Savo vaikų ateities jie, matyt, nesieja su Lietuva, nes lietuvių
kalbos apskritai nemoko. (Yra tekę matyti mergaitę, kurią tėvai,
aukšti valstybės tarnautojai, dėl kažkokių aplinkybių parsivežė
iš užsienių namo: ji raudojo balsu, kad mokykloje reikės mokytis
lietuvių kalbos, o išsigandusi mama klausė, ar nebūtų galima to
išvengti apsieiti be gimtosios kalbos.)
Lietuvių kalbos dėstymas vidurinių mokyklų aukštesniosiose
klasėse ir gimnazijose dar laikosi tik dėl konkurso į valstybės
finansuojamas vietas aukštosiose mokyklose: konkursinis yra valstybinio
lietuvių kalbos egzamino pažymys. Jei būtų leista, daugelis mokyklų
įsivestų kai kurių ar net visų dalykų dėstymą anglų kalba. Vertindama
brandos egzaminų reformą kaip teigiamą ir sveikintiną dalyką, drįstu
teigti, kad lietuvių kalbos egzamino modeliui nerandama sveiku protu
pagrįsto santykio tarp kalbos ir literatūros. Paaiškėjo, kad gimtosios
kalbos egzaminas yra brangus, kur kas brangesnis už kitus. Tam gailima
pinigų. Svarstoma, ne kaip čia sukurti geresnį egzamino modelį,
bet kaip suregzti pigesnį. Toks egzaminas, koks yra dabar, o dar
labiau toks, apie kurį prakalbo kaip apie ateities galimybę, gresia
katastrofa literatūros dėstymui.
Padaryta dar viena klaida, kurios nesirengiama
ištaisyti. Sovietų Sąjungoje buvome vieni iš nedaugelio, išsaugoję
trejų metų paskutinę vidurinės mokyklos pakopą. Tokią struktūrą
turi mūsų kaimynai švedai. Nežinia kodėl, visai nesiklausant pagrįstų
įspėjimų, kad dvimetė sistema mums neparanki, paliktos tik dvi vadinamosios
profilinės klasės. Literatūros kursas, kuris būdavo dėstomas trejus
metus, dabar sugrūdamas į nepilnus dvejus metus. Tai kažkoks maratonas,
o ne kursas.
Plačioji visuomenė apie švietimo problemas nelabai
ką tesupranta beveik negauna jokios informacijos. Švietimas virsta
tam tikros kastos privačiu reikalu, o mokytojas tik vykdytoju.
Visišką apatiją visuomeniniams dalykams sovietų valdžia buvo pasiekusi
gąsdinimais ir grasinimais. V.Havelas tai vadina egzistencine baime.
Kiekvienas turi ką prarasti, tad kiekvienas turi dėl ko bijoti.
Praradimų skalė gali būti pati įvairiausia: nuo visokių valdančiojo
sluoksnio privilegijų ir iš valdžios plaukiančių galimybių iki susikaupimo
ramiam darbui, sėkmės ir kilimo tarnyboje; nuo galimybės studijuoti,
tobulintis ir apskritai dirbti pagal specialybę...(5).
Šiuo metu gąsdinama nesirenkant rafinuotų priemonių: užtenka netekti
darbo ir liksi su ištiesta ranka išmaldos prašyti. Kitaip sakant,
egzistencinė baimė turi labai realų pagrindą. Nedarbo sąlygomis
ne tik socialinis teisingumas, bet ir demokratija virsta fikcija.
Nė nepastebėjome, kaip vis labiau atsiduriame ten, iš kur jautėmės
visiems laikams ištrūkę sugrįžtame į nuolankiai tylinčiųjų gretas.
Mokytojas visiškai priklausomas nuo savo mokyklos administracijos.
Mokyklos direktorių postus ima skirstyti politinės jėgos, o nomenklatūrinį
užnugarį turintis direktorius neretai jaučiasi esąs caras ir dievas.
Diskusijų metas baigėsi. Bet kokia kritinė pastaba nutraukiama vidury
sakinio tamsta nenori dirbti? Atsiras norinčiųjų! Tai lemia visišką
mokytojų apatiją. Mosuojant reformos vėliava, mokyklos uždaromos,
stambinamos, sukeičiamos vietomis, ministrai keičiasi, bet visų
jų funkcija lieka ta pati pasirodyti televizoriaus ekrane ir deklaruoti,
kad viskas yra daroma tinkamai, įdomiausia, kad viskas daroma dėl
mokytojų. Pastaruoju metu vos ne iš kailio neriamasi aiškinant,
kaip stengiamasi padidinti mokytojų atlyginimus tam reikia padidinti
mokinių skaičių klasėje ir mokykloje, uždaryti dalį mokyklų ir pakeisti
užmokesčio skaičiavimo tvarką
Visi puikiai suprantame, kad ir ligoninių,
ir mokyklų tinklo reformomis siekiama vieno pagrindinio tikslo
sutaupyti lėšų; gal tai tiesiai ir reikėtų pripažinti, nes viešas
melas yra baisus dalykas. Beteisiškumo ir patirtos neteisybės jausmas
gula pasąmonėn, išsilieja neapykanta savo darbui ir valstybei. Ne
tiek atlyginimo dydis, kiek bejėgiškumas stumia mokytoją į visuomenės
gyvenimo pakraštį. Ką gali išugdyti beteisis ir ujamas mokytojas?
Be abejo, švietime nėra viskas juoda. Čia, kaip
ir visur, esama išmintingų ir pasiaukojusių žmonių, nemažai gerų
darbų atlikta. Didžioji dalis dabar naudojamų vadovėlių parašyta
dar tautinio pakilimo metais. Net jeigu ir kiek vėliau dar remiamasi
patriotine tautinės mokyklos nuostata. Apie profesorę Meilę Lukšienę
susibūrę švietėjai buvo sukūrę koncepciją, kuri neilgai trukus buvo
išjuokta būtent dėl žodžio tautinė ir pamiršta. Jokios kitos koncepcijos
nesukurta. Iš Europos mūsų švietimą (per ministeriją ir įvairius
projektus) pasiekia pilietinės visuomenės ugdymo, demokratijos vystymo,
lygių galimybių sukūrimo, mokymosi visą gyvenimą idėjos, bet mūsų
sąlygomis jos dažnai virsta visokiais vajais, vienkartinėmis akcijomis.
Europos Sąjungai reikalaujant mokyklose įvestas pilietinio ugdymo
kursas. Tai geriau negu nieko, bet visos tos gal ir labai gražios
iniciatyvos bus neprasmingos, jeigu neturėsime ugdymo koncepcijos,
jeigu tai nebus mūsų koncepcija, jeigu nežinosime, vardan ko visa
tai daroma.
Istorinio laiko jutimo atsikratyta dar sovietiniais
laikais praeitis, kaip ir vyresnioji karta, išbraukta kaip atsilikusi,
o ateitis miglota ir utopiška. Gyventa cikliniame laike nuo partijos
suvažiavimo iki suvažiavimo, nuo direktyvų iki direktyvų. Tuo pačiu
cikliniu laiku gyvename ir dabar, tik orientyrai kiti nuo Kalėdų
nuolaidų iki Valentino dienos fiestų, nuo vienokių rinkimų iki kitokių.
Ir vis stiprėjantis nevilties jausmas.
Išeitis yra visai paprasta ir ji ne naujai atrasta.
Ne klajonės po pasaulį, o galimybė prisidėti, kad tėvynėje visiems,
tarp jų ir tavo vaikams, būtų gyventi geriau, suteikia prasmę žmogaus
būčiai. Turime savo žemę, kalbą, istoriją, tautą ir valstybę viską,
kad galėtume tikėti ateitimi. Jausdami praeities kartų ir savo panašumą
iš tiesų nesame nei maži, nei Dievo nuskriausti. Tai iš kur tada
toks visuotinis verkšlenimas ir priešiškumas sau patiems? Kodėl
taip stačia galva puolame į nebūtį? Kad ir kokį bjaurų turime palikimą,
vien dėl savaiminių augimo dėsnių turėtų kilti ir priešingos tendencijos.
Tai kodėl šeši iš dešimties jaunų žmonių paklausti pareikš, kad
patriotizmas yra praeities atgyvena, dabar jo nereikia, o svarbiausia,
kodėl jie kalbės visiškai tais pačiais žodžiais ir dėstys tuos pačius
argumentus? Gal verta įsiklausyti į šiuos žodžius: Jaunimo stiliaus
bei gyvenimo būdo vaizdiniai yra gerai savo darbą išmanančių reklamos
ir rinkodaros specialistų dirbiniai(6)
. Gal susiduriame su sudėtingu smegenų plovimo mechanizmu? Cituoju
Vytautą Rubavičių: Vartojimo kapitalizme problematiškas pats manipuliavimo
publika ir vartotojais supratimas. Manipuliavimą galima suprasti
kaip žmonių poreikių, vadinasi, ir jų dvasinių paskatų subtilų visuotinį
diegimą bei valdymą. Tačiau tas valdymas yra pačios sistemos ypatumas,
todėl žmonės lyg ir nejaučia, kad jais manipuliuojama juk jie
patys to nori, geidžia, trokšta
Žiniasklaidos teikiami vaizdiniai
bei idėjos ne įtikinėja, o nelyg nejučia koduoja ir perkoduoja visuomenės
sąmonę naujiems vartojimo režimams geisti naujo automobilio modelio,
naujo miuziklo, naujo erotinio potyrio, naujo praregėjimo(7).
Gal iš tiesų kažkam reikia, kad mūsų nebūtų? Ir
koks skirtumas, kam Rytų kaimynams ar globalaus pasaulio viešpačiams.
Jeigu mes patys nesubursime tos visuomenės dalies, kuri patriotizmą
suvokia kaip vienintelę galimybę būti, kol ta visuomenės dalis bus
nebyli, griovimo ir savigriovos procesas gali virsti nebesustabdomu.
1 Vaclav Havel. Kas žmogaus galioje. Vilnius,
1994, p.17.
2 Ten pat, p.22.
3 Sigitas Parulskis. Trys sekundės dangaus.
Vilnius, 2003, p.6.
4 Ten pat, p. 6.
5 Vį clav Havel. Kas žmogaus galioje, p.16.
6 Vytautas Rubavičius. Prekinis ir manipuliacinis
žiniasklaidos pobūdis. Kultūros barai, 2003, Nr.7, p. 14.
7 Ten pat, p. 13.
© 2004 "XXI amžius"
|