Jeigu informacijos visuomenė
taptų idealia visuomene
Kuo lengviau pasiekiama oficiali informacija,
tuo atviresnė Vyriausybė, tuo daugiau asmeninio privatumo garantijų
šalies piliečiams, daugiau atvirumo pačioje valstybėje, daugiau
nuomonių alternatyvų viešajame ir asmeniniame gyvenime, mažiau monopolių
ir galios koncentracijų... Bet ar tai jau informacinė visuomenė
ir kas ji tokia apskritai?
Informacijos visuomenės sąvoka šiandieną atrodo
tokia banali, jog sunku apie tai rašyti nevartojant tų pačių dažniausiai
spaudoje pasitaikančių apibrėžimų, jog tai visapusiškai informacines
technologijas naudojanti žinių visuomenė, kompiuterizuota, internetizuota
ir pan., nepriklausomai, ar vertinimus pateikia Vakarų, ar Lietuvos
ekspertai, kurie dažniausiai remiasi pirmaisiais. Apie informacijos
visuomenę vienaip kalba sociologai, kitaip, sakysim, pedagogai,
dar trečiaip visi kiti. Įdomu, ką pasakytų nuolat interneto kavinėse
mirkstantys paaugliai.
Lengvas priėjimas prie informacijos ir galėjimas
nežabotai naudoti technologijas iš pirmo žvilgsnio kelia grėsmę
suskaldyti žmones tie, kurie gerai valdo technologijas, yra labiau
pasiturintys, užima geresnę padėtį visuomenėje ir todėl, aišku,
yra galingesni, o, vadinasi, tie, kurie tik šiek tiek nutuokia apie
technologijas nustumiami į pakraštį.
Mindaugas Gėlūnas
Ką mano skandinavai
Anot technologiškųjų skandinavų, informacijos
visuomenė pirmiausia labiau susijusi su žmogiškąja esme, kalba ir
kultūra, o ne su technologijomis. O patį technologijų vystymąsi
lemia ne tik vyriausybių ir bendrovių galimybės panaudoti ir pritaikyti
naujas technologijas tam, kad sustiprintų ir palaikytų konkurencinius
privalumus.
Per paskutiniuosius 10-20 metų Skandinavijos šalys
išplėtė ir į skaitmeninį variantą pervedė savo infrastruktūrą iki
tokio lygio, kuriam kažin ar kas, išskyrus, žinoma, JAV, tegali
prilygti. Informacinės visuomenės pažangumą, ko gero, lemia ir sveikas
skandinaviškas požiūris, kad visos socialinės grupės turėtų dalyvauti
technologiniame pereinamajame procese, siekiant išvengti didelių
skirtumų tarp informacinių technologijų ekspertų ir vos ne vos jose
benutuokiančių. Anot suomių, pavyzdžiui, technologijų ir žinių skleidimas
yra pirmiausia sietinas su edukacijos skatinimu bei talentingų,
kompetentingų ir aktyvių piliečių parengimu. Šiaurės šalys remia
politiką, kuri visuose lygiuose garantuotų, jog piliečiai dalyvaus
priimant sprendimus ar mokantis. Žinių visuomenė ten įgauna life
long learning, arba viso gyvenimo mokymosi perspektyvą. Anot skandinavų
ekspertų, technologijų vystymasis įpareigoja kelti griežtesnius
reikalavimus kompetencijai, taip pat edukacijos ir tyrimų lygį,
tačiau, žinoma, jie į tai ir rimtai investuoja. Lietuvoje, pavyzdžiui,
mokyklose kompiuterinis ugdymas yra silpnas. Pirmiausia neskiriama
pakankamai lėšų mokytojų kvalifikacijai kelti, nenagrinėjami technologijų
saugumo klausimai. Mokykloms tiesiog palikta pačioms spręsti su
informacinėmis technologijomis susijusius klausimus, neturint tam
reikiamos kvalifikacijos. Be to, mokyklose trūksta kompiuterinių
mokymo priemonių. Sakysime, suomiai vaikus mokyklose kompiuterinio
raštingumo pradeda mokyti labai anksti, palyginti su daugeliu kitų
pasaulio šalių.
Pilietinė ar atvira visuomenė
Kalbant apie atvirą informacinę visuomenę, o ji
pretenduoja tokia būti, dažnai susiduriame su viešosios sferos,
arba viešosios erdvės sąvoka. Pasak sociologo J. Habermaso, vietoje
sąvokos pilietinė visuomenė reikėtų vartoti būtent viešosios sferos
apibrėžimą. Anot jo, tai yra terpė tarp ekonomikos ir valstybės,
ideali arena, kur susiformuoja nuomonė kaip politinė jėga. Kita
vertus, sociologo teigimu, viešąją sferą šiandieną pakeitė populiarioji
kultūra. Internetas neatsiejama populiariosios kultūros dalis
ir ten vykstantys debatai bei komentarai tapo, galima teigti, virtualiomis
arenomis.
Nors prieš tai nemažai kalbėta apie skandinavus,
siūlyčiau keletą interviu su Šiaurės Airijos informacijos ekspertais.
Šita šalis į Lietuvą galėtų būti panaši tuo, jog šiaurės airiai
labai stengiasi išsaugoti savo tapatybę, o šioje šalyje esantis
Olsterio universitetas (University of Ulster) garsėja savo stipria
informacinių technologijų ir informacijos sričių mokymo baze (mūsų
atveju į tai lyg ir pretenduotų KTU).
Klausimas informacijos ekspertui ir teoretikui,
Olsterio universiteto dėstytojui Danielui Juvesburyui.
Kokias, jūsų manymu, viešosios sferos perspektyvas
kuria naujosios technologijos?
Tai išties sunkus klausimas! Nemanau, kad turėtume
būti ypač entuziastingi ar pesimistiški. Nemanau, kad technologijos
kuria viešąją sferą... Daryčiau prielaidą, jog naujų technologijų
atstovavimas keičia kai kurias perspektyvas. Galbūt mes geriau apbendrinkime
sakydami, kad viešoji sfera yra sukurta ir perkurta įvairiose informacijos
reprezentacijose... Informacija yra kontroliuojama kolektyvinių
interesų, įskaitant tuos, kurie gamina ir prekiauja naujomis technologijomis.
Ir pastarieji bando mus įtikinti, kad jų produkcija ir technologijos
pakeis mūsų gyvenimą amžiams. Taigi viešoji sfera tokia, kokia ji
yra Didžiojoje Britanijoje ir Airijoje (gerokai menkesnė), išsitenka
tarp iškeltų vilčių, kurias sąlygoja informacijos ir technologijų
realybė, tokia, kokia ji yra. Mums sako, kad gyvename naujosios
informacijos eroje, bet daugumai mūsų dėl to visai nesvarbu.
Ar sutiktumėte, kad interneto tinklas ir naujos
technologijos didina skirtingų vertybių, atsparių globaliam (suniveliuotam)
pasauliui, skaičių?
Nesu dėl to tikras. Dažnai sakoma, kad faksas
buvo nepakeičiamas įvairiose socialinėse revoliucijose Rytų Europoje
1990-aisiais, ar manote, kad taip ir buvo? Naujos komunikacijos
mus įgalina skleisti informaciją greičiau ir lengviau, bet ar naujos
technologijos padėjo išvengti karo Irake? Mes turime išanalizuoti
ir suprasti galios mechanizmus ir technologijos dalyvavimą, panaudojant
galią, kad efektyviai atsakytume į šį klausimą. Nemanau, kad galia
yra monolitiška ar neįveikiama, bet aš ir netikiu, kad strateginių
pasipriešinimo formų, kurios mums brukamos, efektyvumas būtinai
turi būti perdėtas. Mes galime pasipriešinti, mes galime išsisukti
ir visaip gudrauti, bet mes iš tiesų negalime sukelti rimtų pokyčių
vyraujančiose socio-ekonominėse sąlygose.
O štai ką mano vyresnės kartos Šiaurės Airijos
informacijos ekspertas dr. Paulas Mooreas, taip pat dirbantis Olsterio
universitete.
Ar kai kurioms informacijos formoms lemta išnykti,
o gal naujos ir tradicinės formos gali sėkmingai kartu egzistuoti?
Manau, kad mintis, jog kažkurios informacijos
sritys išnyks, yra perdėta. Jos išliks, bet aišku, bus pasikeitimų.
Pvz., laikraščiai. Jie jau pradėjo keistis. Įvyko poslinkis nuo
naujienų prie apybraižų. Žmonės dažniausiai naujienas sužino arba
iš televizijos, arba iš interneto, kalbu apie rimtąsias naujienas...
O laikraščiai, užuot pateikinėję naujienas, apie jas diskutuoja
ir komentuoja. Manau, kad tradicinės informacijos formos persikurs.
Pvz., knygos juk šiandieną ne problema turėti elektronines knygas,
bet tik keletas žmonių jų pageidautų. Stivenas Kingas išleido elektroninę
novelę, bet tik keletas žmonių ją įsigijo. Mes esame ideologiškai
susikūrę tam tikrą sąsają tarp asmens ir jo objekto, reikia čiupinėti
puslapius...
(Dabartinė žiniasklaida ypač kovoja nuo informacijos
pertekliaus ar vadinamojo informacinio triukšmo. Taip pat svarbus
yra personalizacijos supratimas. Personalizacija tapo pagrindiniu
šiandieniniu interneto naujienų puslapių bruožu, kuriuose tikimasi
skaitytojams pateikti labai aktualią informaciją.
Šiaurės airiai anaiptol nesididžiuoja nei savo
informacinės visuomenės pasiekimais, nei mano esant ją susiformavus.
M.G.)
Kas yra informacinė visuomenė?
Iš tikrųjų mes jos dar neturime, tik dažnai girdime
šį terminą, o žmonės, kalbėdami apie informacinę visuomenę, ne visada
žino, ką tai reiškia. Tai pakankamai sudėtinga sąvoka. Nesu įsitikinęs,
ar mes gyvename informacinėje visuomenėje.
Aš ją įsivaizduoju kaip visuomenę, veikiamą įvairių
naujų technologijų formų, kurios pačiais parankiausiais būdais bus
absorbuotos įvairių institucijų, vyriausybių, visuomeninių įstaigų
labui, siekiant, kad technologijos padėtų kuo geriau bendrauti tarpusavyje.
Kol kas turime tik elektroninį paštą, nes jis tapo globaliausia
komunikacijos forma.
Mes dar tik palietėme paviršių to, kas iš tiesų
reiškia informacinė visuomenė. Tokioje visuomenėje tavo padėtis
daugeliu atveju priklauso nuo to, kiek informacijos turi arba kiek
gali jos prisirinkti. Būti galingu žmogumi visuomenėje jau nereiškia
tik turėti pinigų ar aukštą kvalifikaciją. Kad būtumei galingas,
informacija turi tekėti tavo pirštų galiukais. Įdomu, kad žinios
tampa esminiu visuomenės varikliu. Bet, manau, mums iki to dar toli.
Kokie pagrindiniai informacinės visuomenės iššūkiai
Šiaurės Airijoje?
Manau, esminiai iššūkiai būtų trys. Pirma reikia,
kad kiekvienas galėtų pasiekti technologijas. Dabar tai dar didelė
problema. Nepaisant vyriausybės pastangų mokyklose įrengti modernius
įrengimus, aš vis dar manau, kad priėjimas prie informacijos yra
išskirtinai viduriniosios klasės prioritetas ir tik nedidelė visuomenės
grupė gali tai padaryti, nes tai susiję ne tik su technologijų išmanymu,
ilgai užtrunka vyriausybės pastangos pripratinti žmones.
Antra, didelė problema įdiegti informacinį auklėjimą
ir į mokymo programas. Man tai labai svarbu, nes dešimt metų dirbau
diegiant informacinį raštingumą, pristatyti tai pradinėms ir vidurinėms
mokykloms šie procesai jau prasidėję ir bus gerokai pasistūmėta
per artimiausius dvejus trejus metus.
Manau, kad tai turi lemiamos svarbos. Mūsų visuomenėje
dažnai pasigirsta teiginių, kad jauni žmonės ne(pa)skaito, kad maždaug
aštuoniasdešimt procentų savo laiko praleidžia neskaitydami, jog
jiems nesuteikiami naujų technologijų pagrindai.
Trečia, yra laiduojama, kad mes esame globaliame
tinkle, plačiajuostėje radijo signalų sistemoje. Iš tiesų tik kelios
sritys Šiaurės Airijoje turi gerą plačiajuostę radijo signalų sistemą.
Ne, čia ne panacėja, kad tai viską išspręs, bet tikrai padės, jei
mes sugebėsime įsijungti į globalinį tinklą.
Apie skaitmenines technologijas
Ne vienas tyrėjas pastebi, jog leidėjai, turintys
nuosavas leidyklas ir leidybos įrangą, susidurs (arba jau susiduria)
su papildomais sunkumais, išsaugodami savo didžiules investicijas
į postindustrinio amžiaus technologijas, keičiant jas į skaitmeninę
informaciją. Štai tyrėjas Fidleris pastebi: Iš tikrųjų svarbus
bus ateities žiniasklaidos gebėjimas išsamiai, atsakingai ir patogiai
informuoti žmones, jiems būnant jų tarnybose, bendruomenėse, teikti
prieinamus forumus viešiems pokalbiams ir galimybei išreikšti bei
pasikeisti įvairiais požiūriais, suderinti dažnai tarpusavyje skirtingus
pranešimus, paprasčiausiai palengvinti informacijos panaudojimą
bei patirtis, kurios sustiprina bendruomeninius ryšius. Taip pat
laiku įjungti pavojaus signalą, kuomet mūsų laisvės, bendruomenės
ir gyvybės atsiduria pavojuje. Kad visa tai įgyvendintų žemiausiais
kaštais, laikraščiai taip pat turi toliau telkti efektyvią, finansiškai
rentabilią ir paklausią rinką, kurioje lengvai susikalbėtų pirkėjai
ir pardavėjai. Pasak Fidlerio, skaitmeninės technologijos, žinoma,
suteiks individams daugiau galių kontroliuojant ir planuojant turinį,
tačiau nelems informacijos baigties. Masinės informacijos priemonės
jau įsigalėjo ir tapo esmine moderniose visuomenėse, nes patenkina
žmogiškuosius poreikius tiek informacijai, tiek pramogoms. Fidleris
teigia: Skaitmenis variantas, be jokios abejonės, yra esminė šiandieninės
informacijos technologinė tendencija. Tai reiškia, kad bendrinė
elektroninė kalba, pagrįsta kompiuterio bitais, skverbiasi į bet
kokią su informacija susijusią komunikaciją. Nors tekstas, garsas
ir balsas taip pat, kaip ir statiški bei judantys vaizdai, yra vis
labiau verčiami į bendrinę skaitmeninę formą. Ne vienas tyrėjas
pastebi, kad skaitmeninės informacijos tai nauji žmogaus tęsiniai.
Apskritai nieko nėra nuobodžiau, nei leistis bauginamam.
Taip, gal ir virstama globaliu kaimu dėl interneto invazijos į mūsų
gyvenimus ir virtuali realybė perima tikrosios realybės pozicijas.
Tačiau, kita vertus, informacija ir informacinės technologijos leidžia
geriau gyventi idėjų pasaulyje, o jų turintiems greičiau ir gyviau
jas skleisti. Pavyzdžiui, net rimti suomių informacinių technologijų
(IT) mokslininkai palaiko hakerius. Anot jų, tai nėra tik įsilaužėliai
į serverius ar paprasti užkoduotos informacijos grobstytojai. Tai
gabūs programuotojai, kūrybingi ir smalsūs IT ideologai, kurie tokiu
būdu plečia informacinių idėjų ir išradimų spektrą. Be to, tie patys
Vakarų ekspertai yra atlikę ne vieną tyrimą, parodžiusį, jog internetu
besinaudojantys vartotojai yra socialiai aktyvesni, kūrybingesni
ir atviresni naujovėms. Lietuva tarp Baltijos šalių pagal interneto
vartojimą užima paskutinę vietą, nors interneto vartotojų skaičius
auga sparčiausiai. Dažnai, t.y. bent kartą per savaitę, besinaudojančiųjų
internetu skaičius per vienerius metus Lietuvoje išaugo penkiais
procentais ir viršija 16 proc. amžiaus grupėje nuo 1574 metų, kai
palyginti Norvegijoje internetu nuolat naudojasi 70 proc. gyventojų.
Tai kaipgi ten su tuo aktyvumu tokiu atveju? Ir kiek tokie skaičiai
daro įtakos informacinės visuomenės vystymuisi?
© 2004 "XXI amžius"
|