Lietuvos vardo tūkstantmečiui
tūkstantis modernių mokyklų
|
Švietimo ir mokslo ministras
Algirdas Monkevičius
Tomo Bauro (ELTA) nuotrauka |
|
Dvi svarbias švietimo sukaktis
- Edukacinės komisijos 230
metų bei Švietimo ir mokslo
ministerijos 85-ąsias veiklos
metines ministerija mini
netradiciškai. Pirmą kartą
ministerijos istorijoje
organizuota Moksleivių
veiksmo diena - ministerijos
darbuotojų pareigos vasario
10-ąją laikinai atiteko 60
Lietuvos moksleivių
parlamento ir šalies
moksleivių sąjungos narių,
o į švietimo ir mokslo ministro
Algirdo Monkevičiaus
(dešinėje) kėdę sėdo
Moksleivių parlamento
pirmininkas Audrius
Matikiūnas (kairėje)
Valdo Kopūsto (ELTA)
nuotrauka |
Šiais metais Švietimo ir mokslo ministerija
užsibrėžė įgyvendinti tris pagrindinius strateginius tikslus: suformuoti
visiems prieinamą švietimo sistemą, garantuoti aukštą švietimo kokybę
ir efektyvumą, rengti aukščiausios kvalifikacijos specialistus ir
užtikrinti šalies mokslinę kompetenciją. Tai numatyta Vyriausybei
pateiktame ministerijos strateginiame plane.
Švietimo ir mokslo ministro Algirdo Monkevičiaus
teigimu, daugiausia dėmesio ir lėšų skiriama švietimo prioritetams
- mokymosi prieinamumui ir kokybei gerinti. Palyginti su 2003-iaisiais,
šiemet švietimo kokybės programai skiriama dukart daugiau lėšų negu
pernai - 121 mln. Lt. Didžioji lėšų dalis - 82 mln. Lt - teks Europos
Sąjungos paramos bendrajam finansavimui. Iš viso 2004 metais švietimo
reikmėms skiriama 1,2 milijardo litų, arba 115 mln. litų daugiau
negu 2003 metais.
Minint Edukacinės komisijos - vienos pirmųjų
Europoje švietimo ministerijų - 230 metų sukaktį, pažymima, kad,
panaikinus iki tol švietimą organizavusį jėzuitų ordiną, komisija
ėmėsi pasaulietinti mokyklas, artino jas prie gyvenimo praktikos.
Kiek mūsų laikais yra svarbus švietimo prieinamumas ir kokios kliūtys
trukdo jo siekti?
Iš tiesų prieš daugiau kaip 200 metų vienas svarbiausių
dalykų buvo keisti mokslo prieinamumo sistemą. Bėgant laikui, keičiasi
uždaviniai ir būdai siekiant pagrindinių švietimo tikslų. Tuo metu,
kaip ir šiandien, buvo siekiama ne tik švietimo prieinamumo, bet
ir mokymo kokybės kaitos: keičiant mokymo turinį, buvo labiau orientuojamasi
į praktinius, žmogaus kasdieniam gyvenimui reikalingus dalykus.
Negalima paneigti, kad jėzuitų mokymo sistema,
kurią XVIII a. antroje pusėje iš esmės pakeitė Edukacinė komisija,
viduramžiais irgi buvo pažangi, gebėjo nešti raštą ir šviesą. Lietuvoje
ir Lenkijoje veikusi Edukacinė komisija siekė mokyklą padaryti prieinamą
ir net privalomą valstiečiams ir miestelėnams. Naujoji švietimo
sistema tuomet akcentavo daug praktinių dalykų, kurių iki tol nebuvo:
mokslo tiesų priartinimą prie kasdienio gyvenimo, amatų mokymą,
ūkio žinių teikimą. Sunku net įsivaizduoti, koks įvairių sluoksnių
žmonių mąstymo lūžis ir Bažnyčios reakcija turėjusi būti Edukacinės
komisijos laikais!
Edukacinės komisijos įvestąją ir dabartinę švietimo
sistemas skiria daugiau kaip du amžiai, bet vienija siekis priartinti
mokymo programas prie realaus gyvenimo. Kas daroma mūsų laikais
išlaikant pagrindinę švietimo misiją?
Ir mūsų dienomis visuomenė nebus integrali ir
darni, neišvengs socialinių konfliktų, jeigu švietimas, kaip pirmutinė
priemonė, netaps kokybiškas ir prieinamas visiems visuomenės nariams.
Siekiant įgyvendinti pagrindinę švietimo misiją ir tikslus, dabar
irgi ne mažiau svarbus visuomenės suvokimas, žmonių ir institucijų
inerciją keičiantis mąstymas.
Šių metų švietimo strateginiame plane dar daugiau
dėmesio skiriame švietimo prieinamumui ir kokybei labai panašia
istorine prasme - artinti mokymo turinį prie gyvenimo reikmių, mokyti
žmogų savarankiškumo ir darbo komandoje, matyti įvairių gyvenimo
sričių problemas ir jas spręsti. Visuomenė turi įsisąmoninti, kad
nuolatinis tobulėjimas, mokymasis visą gyvenimą yra pati svarbiausia
žmogaus savybė.
Šių dienų žmogus neišsiverčia be ekonominio raštingumo.
Mūsų mokyklose praktiškai jau įvestas privalomas šio dalyko kursas,
tik jo dėstymo metodika visuotinai dar nėra perimta iš šios patirties
turinčių Vakarų šalių. Tiesa, mokyklose neatsisakoma ir tradicinių
technologijos pamokų - mokomasi tokių, rodos, įprastų darbų: dygsniuoti,
obliuoti, elektros įrangą pataisyti, naudotis skalbimo mašinomis
ir daugelio kitų. Kas gali pasakyti, kad viso to nereikia šių laikų
žmogaus kasdieniniam gyvenimui? Juk praktiškų, kasdien buityje taikomų
dalykų mokoma ir Vakarų mokyklose, tik pedagogai šias pamokas kūrybingai
organizuoja, moko vaikus dirbti kartu, neskirstydami į moteriškus
ir vyriškus buities darbus.
Turbūt ne mažiau svarbu ne tik keisti visuomenės
mąstymą, požiūrį į švietimo tikslus, bet ir sudaryti kuo palankesnes
sąlygas jiems įgyvendinti?
Kalbant apie materialius dalykus, išsikėlėme konkrečius
uždavinius - išmintingai sutvarkyti, patobulinti šalies mokyklų
tinklą, numatant, kad artimiausioje gyvenamoje aplinkoje vaikams
būtų prieinamas kokybiškas pradinis mokymas geromis sąlygomis.
Pradinukams mokykla turi būti kuo arčiau jų gyvenamos
vietos, o vėliau būtina taip perskirstyti išteklius, kad nepriklausomai
nuo vaiko gyvenamos vietos jis turėtų galimybę mokytis pagal visas
bendrojo ugdymo programas ir nejausti jokių kliūčių. Čia jau galime
kalbėti apie pačią mokymo aplinką, mokyklų kompiuterizavimą, moksleivių
pavėžėjimą, moksleivio krepšelio finansavimo sistemą ir daugelį
kitų organizacinių dalykų. Pertvarkant mokyklų tinklą, numatant
konkrečius išteklius, tarnauja tęstinė investicinė Mokyklų tobulinimo
programa.
Kuriant šiuolaikinę mokyklą nebėra tokia aktuali
mokyklų statyba, tačiau ypač aktualūs remonto, mokyklų pastatų atnaujinimo
darbai. Kaip reikėtų keisti mokyklų techninę bazę ir siekti kokybiško
mokymo atmosferos?
Antrus metus tęsiama investicinė Mokyklų tobulinimo
programa yra pati didžiausia Lietuvos investicija į švietimą, sieksianti
apie 182 mln. Lt. Pats važinėju po Lietuvą ir stebiu, kaip ši kertinė
švietimo programa įgyvendinama konkrečiose mokyklose. Nuo to, kaip
ji bus įgyvendinta, priklausys dviejų svarbiausių švietimo prioritetų
- mokymo prieinamumo ir kokybės - rezultatai.
Mokyklų tobulinimo programa yra savotiška įžanga
ir kartu pamatas pertvarkant visą Lietuvos mokyklų tinklą. Programoje
dalyvauja per 400 mokyklų, kurios vykdo pagrindinio ugdymo programą.
Po vieną mokyklą kiekvienoje savivaldybėje pasirinkta kaip modelis,
į kurią pažiūrėję galėtume pasakyti: štai tokia turi būti moderni
Lietuvos mokykla. Šį modelį turi atitikti visi modernios mokyklos
elementai: ne tik materialūs dalykai - stogas, langai, baldai, mokymo
priemonės, informacinė struktūra, bet ir mokytojų kvalifikacija,
vadyba, ryšiai su vietos bendruomene, savivalda, mokyklos vaidmuo
savivaldybėje, metodinės patirties sklaida ir kt.
Tikimės, kad iki 2009 metų, kai bus minimas Lietuvos
vardo tūkstantmetis, pagal šį modelį bus sutvarkyta didžioji dalis
- tūkstantis didžiųjų šalies mokyklų. Moderni mokykla bus prieinama
visiems, joje bus sudaromos ir priešmokyklinio ugdymo sąlygos, lygios
starto galimybės, orientuojamasi į vaikų gebėjimus ir polinkius,
bet ne į materialinę, socialinę, geografinę ar dar kokią jų padėtį.
Šiuolaikiška mokykla gebės netgi sušvelninti neretais atvejais prastą
socialinę vaiko padėtį šeimoje, vaiko negalią, bus paskata jam tobulėti
visą gyvenimą.
Plečiama ir vaikų užimtumo sąlygų užtikrinimo
programa. Numatoma į įvairius užimtumo, socializacijos projektus
įtraukti 300 tūkst. moksleivių. Tai trečdaliu daugiau negu praėjusiais
metais.
2004 metais pagal Mokyklų tobulinimo programą,
be mokytojų kvalifikacijos tobulinimo, mokyklų aprūpinimo mokymo
priemonėmis, numatoma renovuoti aštuoniolika mokyklų.
Toliau įgyvendinama moksleivių pavėžėjimo programa.
Ką tik pasirašiau sutartį su automobilių gamintojo Volkswagen
oficialiu atstovu Lietuvoje Möller auto dėl 40 geltonųjų autobusiukų
pirkimo. Mokykliniai autobusai visiškai pateisino mūsų lūkesčius.
Jie ne tik patogūs ir išvaizdūs, bet svarbiausia - saugūs ir taupūs.
Iki mokslo metų pabaigos 40 naujų geltonųjų autobusų pasieks rajonų
mokyklas. Geltonieji autobusai moksleiviams pavėžėti perkami nuo
2000 metų. Šiais metais Lietuvos keliais važinės daugiau nei 200
geltonųjų autobusų.
Kokie poslinkiai pastebimi mokyklų kompiuterizavimo
srityje?
Mokyklų kompiuterizavimas dabar vyksta didžiuliais
tempais. Prie šio proceso prisideda ir verslo struktūros, ir savivaldybės.
Šiuo metu vienu kompiuteriu naudojasi aštuoniolika 5-12 klasių mokinių.
Kur kas geresnis santykis 9-12 klasėse: čia vienu kompiuteriu naudojasi
septyni moksleiviai, o tai atitinka Europos Sąjungos standartus.
Jeigu prisiminsime, koks rodiklis buvo prieš trejus
metus, tai iš tiesų įspūdingas žingsnis į priekį. Per tą laiką dvylika
tūkstančių Lietuvos mokytojų išmoko savo darbui naudoti šiuolaikines
kompiuterines technologijas.
2004 metais tikimasi pasiekti, kad vienas kompiuteris
tektų keturiolikai 5-12 klasių mokinių. Mokykloms kompiuterizuoti
šįmet numatyta 15,5 mln. Lt.
Didžiausios kompiuterizavimo problemos - kompiuterinių
mokymo programų ir priemonių lietuvinimas, spartaus interneto stoka
ir interneto paslaugų kainos. Didesnės interneto prieigos siekis
yra ne tik mūsų ministerijos, bet ir visos valstybės rūpestis. Mažinant
šią atskirtį ir didinant interneto prieigos galimybes, labai ženkli
mūsų partnerių - aljanso Langas į ateitį iniciatyva.
Praėjusiais metais penktadaliu buvo padidinti
mokslo darbuotojų ir dėstytojų atlyginimai. Siūlote dar trečdaliu
didinti mokytojų atlyginimus, jau šiais metais pradėjus pereiti
prie etatinio mokytojų darbo mokėjimo tvarkos.
Ši tvarka leistų mokėti mokytojams už jų atliekamus,
bet iki šiol nemokamus darbus: metodinės medžiagos rengimą, budėjimą
renginiuose, dalyvavimą posėdžiuose ir kt. Mokytojas vien iš patriotiškumo
papildomai dirba 4-5 valandas, bet už jas negauna atlygio. Per kelerius
metus įdiegus etatinio darbo mokėjimo tvarką, mokytojų atlyginimai
didėtų trečdaliu. Šiam tikslui reikėtų 300 tūkst. Lt.
Kol kas esame deklaravę tik pagrindinius etatinio
mokytojų darbo mokėjimo principus ir dabar šį modelį siūlome kurti
drauge, įsiklausydami į įvairias nuomones.
Šiuo metu girdime įvairių interpretacijų šia tema.
Gana kritiškai vertinu susivienijusių dešiniųjų politinių jėgų pažadus
dvigubai padidinti mokytojų algas. Nors tai atrodo realu - tam reiktų
1 milijardo litų, ir iš to Lietuva tik išloštų, - tačiau šis žingsnis
turi būti siejamas su tolesniu ir apgalvotu švietimo sistemos tobulinimu.
Mokytojai šiuo būdu turėtų būti skatinami tobulėti, netgi protingai
konkuruoti, siekti aukštesnių kvalifikacijos kategorijų. Taigi tobulėtų
ir pati visuomenė. Bet, matydamas realią padėtį, netikiu, kad šie
pažadai būtų greitai ištesėti. Pasakysiu tik viena: geriau įsipareigoti
padaryti realius dalykus, negu, pažadėjus triskart daugiau, nuvilti
rinkėjus.
Lietuvos mokykla didžiuojasi talentingų pedagogų
darbo rezultatais. Kas daroma, kad kuo daugiau tokių specialistų
būtų išugdoma, kaip pagerinti būsimų pedagogų rengimo, studijų programas?
Šiuos tikslus numato daugiau kaip penkerius metus
ministerijoje rengta Pedagogų rengimo koncepcija. Šiuolaikinė pedagogų
rengimo sistema dar tik klostosi. Pernai pirmąsias pedagogų laidas
išleido kolegijos, taigi turėsime atskirti kolegijų ir aukštųjų
mokyklų sistemas, kad jos nesidubliuotų.
Koncepcijos aptarimuose svarstyta, kokios pedagogų
kompetencijos šiandien reikalingos, kaip jie turėtų būti rengiami.
Atliktos tarptautinės studijų kokybės vertinimo ekspertizės atskleidė
daug šios srities trūkumų. Kaip žinote, išorinė ekspertizė Lietuvoje
nepripažino nė vienos ikimokyklinio amžiaus ir pradinių klasių vaikų
ugdymo programos, vertos akredituoti.
Vilniaus pedagoginis universitetas, nors ir išlieka
pedagogų rengimo lyderiu tarp aukštųjų mokyklų, turi daug problemų
dėl studijų programų, nusileidžiančių, pavyzdžiui, Kauno technologijos
universiteto edukologijos programoms. Tarptautiniai ekspertai pastebėjo,
kad Lietuvoje esama per mažai konkurencijos tarp įvairių teorinių
edukologijos platformų.
Pernai pakartotinai sudariau darbo grupę minėtai
koncepcijai užbaigti, Švietimo ir mokslo ministerijos kolegija šiai
koncepcijai pritarė, netrukus šį dokumentą pasirašysiu.
Pedagogų rengimo koncepcija įtvirtina daug žingsnių,
susijusių su pedagogo tapsmu praktiniu darbuotoju - jaunas mokytojas
turėtų dar metus atlikti stažuotę, būti įvertintas ir tik tada gauti
mokytojo licenciją. Labai svarbi ir vadinamosios mentorystės dalis
- patyrusių pedagogų globa, sudarant galimybę į pedagoginį darbą
ateiti žmonės, kurie tikrai turi atitinkamų pedagoginių gebėjimų
ir gali dirbti šiuolaikinėje mokykloje.
Ar nenukentėjo studijų kokybė didinant aukštojo
mokslo prieinamumą ir tuo pačiu studentų aukštosiose mokyklose skaičių?
Norėčiau priminti, kad prieš trejus metus, kai
tapau švietimo ir mokslo ministru, studentų skaičius aukštosiose
mokyklose buvo įšaldytas ir toks lieka iki dabar. Siekiant, kad
aukštasis mokslas nepriklausytų nuo turtinės studijuojančiųjų padėties,
buvo didinama bendra finansavimo dalis, pasirinktas studijų įmokų
sistemos modelis, leidęs subalansuoti padėtį.
Tiesa, dar lieka nesutvarkytos vakarinės ir neakivaizdinės
studijos, ten didėja studentų, dažnai nepasiturinčių, skaičius,
jiems reikia rasti finansinės pagalbos mechanizmus. Mažinti priimamų
studentų skaičių irgi nesiryžtame, nes Lietuvoje specialistų poreikis
nemažėja. Daugiau jaunimo orientuojame į kolegijas.
Netolimoje ateityje reikės peržiūrėti inžinierių
rengimą - ar nereikėtų sumažinti didelį universitetuose studijuojančiųjų
inžineriją srautą. Universitetai pagal naują studijų modelį rengtų
tik labai aukštos kvalifikacijos inžinierius, o didesnė stojančiųjų
dalis būtų nukreipta į kolegijas.
Netyla kalbos apie protų nutekėjimo į Vakarus
problemą. Kokią numatote šio proceso raidą ir galbūt jau galite
prognozuoti jo pabaigą?
Tai yra procesas, kurio nežino vienintelė pasaulio
valstybė - Jungtinės Amerikos Valstijos. Dabar šis procesas jau
vadinamas protų judrumu arba protų mobilumu. Mums kai kuriais
atvejais net labai naudinga, kad mūsų talentingi mokslininkai išvyktų
į JAV laboratorijas, institutus, nes niekur kitur nėra tokių aukštų
mokslinių tyrimų galimybių, įrangos.
Kas iš to, kad mes tą protą čia turėsime ir
jis merdės? Svarbu, kad talentingas mokslininkas bendradarbiautų
su Lietuva, o mes tinkamai panaudotume jo gebėjimus ir didesnes
galimybes. Savo duomenų bazėje jau turime per 350 tokių mokslininkų,
su kuriais palaikome glaudų ryšį.
Europos Sąjunga, kurioje netrukus būsime, - tai,
galima sakyti, yra viena valstybė - Europos bendrija. Mūsų mokslininkas
gali niekur neišvykti, gyventi ir dirbti, pavyzdžiui, Skuode, bet
būti Europos bendrijos mokslo žmogumi arba bendradarbiauti su garsiuoju
Amerikos tyrimų institutu.
Kita vertus, įvairių sričių specialistų judrumas
bus labai natūralus, nors, žinoma, neišvengiamos ir tam tikros netektys
Lietuvos mokslui. Tačiau jeigu Europoje nebus šito judrumo, mobilumo,
o mokslinis šalies potencialas bus izoliuotas, jis tikrai pražus.
Laimė, užsienio kolegos mato ir labai vertina lietuvių specialistų
imlumą, ne tik vakarietiškų, bet ir rusų kalbos įgūdžius. Lietuviai
Vakaruose ir Rytuose labai greitai užima geras pozicijas pačiose
didžiausiose kompanijose, nors pačioje Lietuvoje starto galimybių
ir įsitvirtinimo nišų jiems nelengva rasti.
Svarbiausia - jauniems Lietuvos specialistams
būtina skiepyti patriotiškumo ir pilietiškumo jausmus, kad išvykę
dirbti į kitas šalis niekada nepamirštų savo Tėvynės.
Ačiū už pokalbį.
© 2004 "XXI amžius"
|