Dr.Jonas Basanavičius ir Vasario
16-oji
Vasario 16-oji ilgo ir sudėtingo laisvės ieškojimo
kelio per XIX amžiaus nesėkmingus sukilimus, carizmo priespaudą,
Sibiro katorgas, knygnešystės gadynę ir audringą pirmąjį tautinį
atgimimą vaisius. Brangi, nes buvo nepaprastai sunkiai pasiekta.
Bolševikmečio naktyje Sibiro platybių tremtiniai, gulagų kaliniai
ir mirtimi besivaduojantys katorgininkai tą ypatingą dieną savo
varganoje buityje stengdavosi ją šventiškai paminėti. Vasario 16-osios
garbei tautos laisvės gynėjai atliko ne vieną herojišką žygdarbį,
neretam didvyriui kainavusį gyvybę.
Gulagų kalinys Juozas Ardzijauskas eilėraštyje
Vasario 16-ajai rašė:
Tu sukniubai, motut, prie durų geležinių,
Kalėjimo baisaus auka esi
Nes priglaudei krauju pasruvusią krūtinę
Lietuvio kario, kritusio ugny.
Vasario 16-oji brangi, nes už ją daug kraujo pralieta.
Kelyje į Vasario 16-ąją didžiausias nuopelnas
priklauso tautos patriarchui dr. Jonui Basanavičiui, kuris Aušros
spinduliais apšvietė kelią į laisvę. O ir pati vasario 16-oji, kaip
matysime, J.Basanavičiaus gyvenime buvo lemtinga.
J.Basanavičiaus vaikystės metais Lietuva buvo
stipriai sulenkinta. Netgi jo pavardė, kaip savo biografijoje rašo
Basanavičius, buvo sulenkinta ir įvairiai rašoma: Bosonoicz, Basanoicz,
Bosonowicz, Bosenowicz, Basanowicz, Basanewicz ir pan.
Pačiam J.Basanavičiui pavyko išvengti lenkystės.
Galbūt jį apsaugojo graži gimtinės gamta su daugybe piliakalnių,
menančių didingą tautos istoriją, romantiškas charakteris, o gal
mokymasis Marijampolės gimnazijoje, kurioje tuo metu dvi valandas
per savaitę buvo mokoma lietuvių kalbos.
1873 metais J.Basanavičius sidabro medaliu baigė
gimnaziją ir išvyko į Maskvą medicinos studijuoti. 1879-aisiais
gavo gydytojo diplomą ir išvyko dirbti Bulgarijon. 1880 metais jis
tapo Lompalankos ligoninės direktoriumi ir departamento gydytoju.
Gavęs gerą darbą, Basanavičius pradėjo rūpintis lietuvybės reikalais,
pradėjo rašyti į Prūsuose einančius lietuviškus laikraščius: Lietuvišką
Ceitungą ir Naują keleivį. Apie Basanavičių, kaip lietuvybės
veikėją, visuomenė sužinojo iš Lietuviškoje Ceitungoje (1882 m.
Nr. 12) publikuoto straipsnio, kuriame jis entuziastingai palaikė
Jurgio Zauerveino sumanymą įsteigti prūsų lietuvininkams mokslo
draugystę ir suformulavo savo veiklos programą. J.Basanavičiaus
straipsnio mintys daugeliui ano meto lietuvių veikėjų padarė didelį
įspūdį. Taip prasidėjo jo tautinė veikla.
1882 metais J.Basanavičius persikėlė į Prahą.
Apsigyvenimas Prahoje mano gyvenime turi dideliausią reikšmę, kuri
ne tik man pačiam yra svarbi, bet iš dalies ir visai Lietuvai. Čia,
neperdėjus galima būtų sakyti, stovėjo lietuvybės atgimimo vygė,
iš kurios sušvito Auszra, savo biografijoje rašo J.Basanavičius.
Aušros prakalboje jis suformulavo ne tik savo, bet ir atgimstančios
tautos troškimus: Kaip aušrai auštant nyksta nuo žemės nakties
tamsybė, o kad taip jau prašvistų ir Lietuvos dvasia! Aušra ir
pažadino tautą galingam tautiniam atgimimui, apvainikuotam 1918
m. vasario 16-ąją atgauta laisve.
Gyvendamas Prahoje, J.Basanavičius vedė Gabrielę
Eleonorą Mohliūtę Čekijos vokietaitę. Šeimos išlaikymo rūpesčiai
jį grąžino į Bulgariją. 1885 metais jis vėl darbuojasi Lompalankoje.
Žmona sirgo džiova. 1889 m. vasario 16 d.(!) ji mirė. Nenujautė
Basanavičius, kad vasario 16-oji dar du kartus pasikartos jo gyvenime
Žmonos mirtis J.Basanavičiui buvo didžiulė nelaimė.
Svetimame krašte jis liko vienišas ir ligotas. Ligotas, nes 1887
m. rugpjūčio 7 d. bulgaras Aleksandras Zelionskis-Manoilovas, įtaręs
Basanavičių buvus rusofilu, dviem revolverio šūviais jį sužeidė.
Viena kulka sutrupino alkūnės kaulą, kitą kulką jis išsinešiojo
visą gyvenimą. Gydydamas ligonius Basanavičius užsikrėtė šiltine
ir labai sunkiai sirgo 20 parų išgulėjo be sąmonės.
Po žmonos mirties Basanavičius užsisklendė savyje,
atsiskyrė nuo draugų, pasidarė keistokas, kasdien lankė žmonos kapą,
pasinėrė į darbus. 1892 metų rudenį persikėlė dirbti į Varną, į
kunigaikščio Ferdinando dvarą. J.Basanavičiaus pastangomis Varna
tapo kurortu, pagražėjo, pasipuošė kultūrinėmis įstaigomis. Ir po
šimto metų Basanavičius Varnoje žinomas bei gerbiamas.
Gyvendamas Varnoje, J.Basanavičius daug dirbo,
parašė savo svarbiausius mokslinius veikalus, buvo išrinktas daugelio
įvairių mokslo draugijų Europos valstybėse nariu.
1905 m. gegužės 30 d. J.Basanavičius atsisveikino
su Varna ir po 25-erių metų grįžo į Lietuvą. Atvykęs į Vilnių, jis
susipažino su keliais Lietuvos patriotais ir pasinėrė į tautinę
veiklą. Tuoj pat pradėjo realizuoti savo Lietuvių mokslo draugijos
įkūrimo idėją, įsitraukė į Didžiojo Vilniaus seimo organizavimo
darbą. Visą likusį gyvenimą svarbiausią dėmesį ir daugiausia jėgų
bei lėšų jis skyrė savo didžiausiai svajonei Lietuvos mokslų akademijos
prototipui Mokslo draugijai.
Dr. J.Basanavičius pirmininkavo istorinei Vilniaus
konferencijai, 1917 m. rugsėjo 18-22 d. priėmusiai labai svarbius
Lietuvos nepriklausomybei atkurti dokumentus. 1918 m. vasario 16
d. 12 val. 10 min. Lietuvos Tarybos posėdyje tautos patriarchas
perskaitė Lietuvos Nepriklausomybės Akto tekstą ir pirmasis jį pasirašė.
Per visas karo audras, o ir po karo, Lenkijos
okupacijos metais, J.Basanavičius liko Vilniuje saugoti ir globoti
Mokslo draugijos sukaupto turto, pirmininkavo įvairioms lietuviškoms
draugijoms ir organizacijoms, visą savo energiją skyrė Vilniaus
lietuviams, rėmė mokslus einančią jaunuomenę.
Lenkų valdžios nemėgstamas ir persekiojamas J.Basanavičius
iki pat mirties gyveno savo pamiltame didžiųjų Lietuvos kunigaikščių
mieste Lietuvos sostinėje Vilniuje. 1927 m. vasario 16 d. visoje
Lietuvoje vyko dešimtųjų Lietuvos Nepriklausomybės metų iškilmingi
minėjimai. Tą dieną 18 val. 50 min. lietuvių poliklinikoje mirė
didysis lietuvis J.Basanavičius. Žinia apie jo mirtį tuoj pasiekė
visą Lietuvą, pasklido tarp mūsų tautiečių pasaulyje. Lietuvoje
buvo paskelbtas penkių dienų gedulas.
Prancūzijos atstovas Lietuvoje pasirūpino, kad
Lietuvos dvylikos atstovų delegacijai būtų leista dalyvauti J.Basanavičiaus
laidotuvėse. Į laidotuves vyko prof. V.Biržiška, prof. Z.Žemaitis,
kan. J.Tumas-Vaižgantas, J.Vileišis, E.Turauskas, dr. A.Jokantas,
S.Kairys, studentų atstovas Čiburas, aktoriai Grigaitienė ir Sodeika,
velionio giminaitė Sireikienė-Basanavičiūtė.
Iškilmingos laidotuvės vyko vasario 21 dieną.
Net lenkai pagerbė mūsų tautos patriarchą gedulingas pamaldas
Katedroje aukojo arkivyskupas R.Jalbžykovskis. Po pamaldų pamokslą
pasakė kun. prof. Kraujelis.
Prie kapo duobės Rasų kapinėse kalbėjo daugelio
tautybių ir visuomeninių organizacijų atstovai, kurie pabrėžė ypatingą
velionio vaidmenį tautos ir valstybės gyvenime.
Antkapiniame paminkle įrašyta: A.A. Daktaras
Jonas Basanavičius, Aušros įkūrėjas, Mokslininkas, Tautos atgaivintojas
1851 XI 23-1927 II 16. Ir J.Basanavičiaus 1882 metų straipsnio
citata: Kada mes jau in dulkes pawirsim, jei lietuwiszka kalba
bus twirta pastojus, jei per musų darbus Lietuvos dwase atsikwoszes,
tasik mums ir kapuose bus lengweu smageu ilsetis.
Jis lyg legendinis lietuviškų piliakalnių karžygys
amžius bus tautos atminime ir kartų kartoms lietuvių bus kilniųjų
tautinių dorybių pavyzdžiu. Iš jo darbų lietuvis pasisems stiprybės
ir užsikrės kilnaus idealizmo idėjoms. (Lietuvos atgimimo patriarcho
d-ro Jono Basanavičiaus gyvenimo ir vaizdų albumas su biografija.
K., 1937).
Kazys BLAŽEVIČIUS
© 2004 "XXI amžius"
|