Mokslinę fantastiką keičia pasakos
Gražina MINKAUSKAITĖ
Pastaruosius 25-erius metus amerikiečiai itin
žavėjosi moksline fantastika. Didžiulio dėmesio bei komercinės sėkmės
sulaukė filmai Žvaigždžių karai, Nepriklausomybės diena, Matrica.
Tačiau XXI amžiaus išvakarėse vis labiau ėmė populiarėti filmai,
primenantys pasakas, kuriuose žvanga ginklai, riteriai stengiasi
pavergti damų širdis, herojams padeda ar kenkia burtininkai.
2001-aisiais pelningiausiais tapo filmai Haris
Poteris ir Žiedų valdovas M.Rouling pasaka apie berniuką burtininką
bei Džono Tolkieno knygos ekranizacija apie mažąjį hobitą, vardu
Frodo, pasiryžusį sunaikinti stebuklingą žiedą ir taip sužlugdyti
blogąsias jėgas. Amerikiečiai įsigijo 77 milijonus knygų apie Harį
Poterį egzempliorių, graibstyte išgraibstė visas Dž.Tolkieno knygas.
Visa tai rodo, kad šiandien pasakų reikia ne tik mažiems vaikams.
Populiarėja filosofinės fantazijos
Kalifornijos universiteto profesorė Vivjen Sobčak
teigia, kad amerikiečiai, ketvirtį amžiaus žavėjęsi moksline fantastika,
šiandien linkę pirmenybę teikti filosofinėms fantazijoms. Per pastarąjį
dešimtmetį susiformavo naujas kino žanras, kurį profesorė vadina
kino fantazija. Taip įvyko dėl keleto priežasčių. Mokslinė fantastika
visada įkvėpimo sėmėsi iš technikos progreso, jo teigiamų bei neigiamų
aspektų. Žmonėms paprasčiausiai nusibodo technika. Kasdien mes naudojamės
mobiliaisiais telefonais, kabeline televizija, asmeniniais kompiuteriais.
Paradoksalu, tačiau mokslinė fantastika per pastaruosius dešimt
metų tapo senamadišku žanru. Filmai fantazijos tėra reakcija į naują
situaciją, žmonės vėl prisiminė epus. Nors ir gerokai stebina tai,
jog jaunieji amerikiečiai ištveria net tris ar net daugiau valandų
kino teatruose. Profesorė V.Sobčak mano, kad viena priežasčių gali
būti tai, jog šiandien viskas keičiasi akimirksniu, vakarykštis
atradimas tampa atgyvena. Šiuolaikinio žmogaus gyvenime beveik nebeliko
pastovumo bei saugumo. Populiarioji kultūra žmonių norus patenkina
kur kas greičiau nei bet kuri kita: ji nesirūpina kokybe, ji tiesiog
atspindi žmogaus vidinę sumaištį.
Fantastai seka mokslinius atradimus
Tačiau šį fenomeną galima paaiškinti tuo, jog
mūsų daugiau jau nebedomina ateitis, nes tam tikra prasme mes jau
gyvename joje. Niekada anksčiau to nebuvo. Seniau fantastai stengėsi
mesti iššūkį mokslininkams, aplenkti juos savo išgalvotais išradimais.
Taip darė visi žymieji fantastai, pradedant Žiuliu Vernu ir baigiant
Artūru Klarku, pirmajame savo romane išpranašavusiu palydovinį
ryšį. Šiandien viskas atvirkščiai. Fantastai seka pranešimus apie
naujausius mokslo pasiekimus ir slapčia tikisi rasti juose sensacingų
idėjų savo kūriniams. Iš tiesų fantastams be galo sunku sugalvoti
kažką visiškai naujo, kai kasdien laikraščiuose mirga pranešimų
apie žmogaus ir pelės sukryžminimą, laiko mašinos kūrimą ir pan.
Rytdiena mums neatrodo kaip stebuklinga ir paslaptinga nežinomybė.
Mums nepatinka ir šiandieninė tikrovė. Žmoniją baugina galimi nauji
moksliniai atradimai. Mes tarsi nebeturime ateities ir bijome dabarties,
todėl ir dairomės į praeitį, kurios negalime pakeisti, o tik iš
naujo sukurti. Tuo remiasi visos šiandieninės pasakos.
Brandaiso universiteto profesorius kino istorikas
Tomas Doertis tikina, jog bet kokios krizės metu žmonės žavisi tik
tais kūriniais, kurie neturi nieko bendra su esamomis problemomis.
Jungtinių Amerikos Valstijų klestėjimo metu buvo itin populiarūs
rimti kūriniai, įvairios psichologinius bei socialinius klausimus
analizuojančios dramos. Tarkime, pokariu, ekonominio klestėjimo
laikotarpiu, pačiu populiariausiu spektakliu Brodvėjuje buvo ,,Komivojažieriaus
mirtis.
Ne visi menininkai sutinka, kad šiandieninė populiarioji
masinė kultūra mėgina pakartoti pasakų siužetus. Rusų režisierius
Viačeslavas Cukermanas sako, kad iš tiesų kuriamų fantastinio pobūdžio
filmų nė kiek nemažėja. Būtent todėl komerciškiausiu visų laikų
Holivudo režisieriumi laikomas Stivenas Spilbergas paskutinius du
filmus skyrė fantastikai. V.Cukermanas nesutinka, esą vyksta kažkokios
neįtikėtinos permainos. Pasak jo, filmų-fantazijų būta visais laikais.
Tačiau šis režisierius sutinka, kad kino industriją palietė ne vienas
skaudus įvykis. Filmų tematika ir kūrimo stilius ne visada priklauso
vien nuo publikos reikalavimų. Neretai tai lemia technikos raida.
Šiandieninis kinas negali išsiversti be kompiuterinės grafikos.
Ekranizuoti Žiedų valdovą prieš penkiolika metų butų buvę neįmanoma
techniškai, ir šis filmas būtų kainavęs tiek, kad jokia kino studija
nebūtų galėjusi jo pastatyti. Haris Poteris tapo kultine knyga
daugeliui pasaulio vaikų. Knygos bestseleriai beveik visada ekranizuojamos.
Na, o Holivude dirbama taip: sulaukęs didžiulio pasisekimo filmas
turi tęsinį, kuriami kiti į jį panašūs filmai. Šis procesas kur
kas sudėtingesnis nei atrodo iš pirmo žvilsnio. Pastaraisiais metais
kuriami filmai fantazijos dienos šviesą išvydo ne tik dėl didžiulio
publikos noro dar sykį patekti į pasakų pasaulį, bet ir dėl kitų
faktorių.
Pasakos ir riterių draugijos
Beje, suaugusieji ne tik stebi pasakų siužetais
sukurtus filmus kartu su savo atžalomis, bet ir patys mėgina tapti
pasakų herojais. Skelbiama, kad riterių draugijoje jau užsiregistravę
net 24 tūkstančiai narių. Vienas jų, lordas Ervaldas Optimistas,
arba realiame gyvenime brokeris Zorechas Lakutra, sakosi visada
domėjęsis istorija, skaitęs rimtas knygas bei istorinius romanus,
žiūrėjęs filmus apie Robiną Hudą.
Prieš penkiolika metų šis žmogus, dar besimokydamas
koledže, įstojo į Kūrybinio anachronizmo draugiją. Draugija klestėjo
nuo 1966-ųjų Kalifornijoje esančiame Berklio universitete. Studentai
rengdavo riterių turnyrus, kuriuose kaudavosi naudodami viduramžių
amuniciją. Netoli nuo Niujorko įsikūrusiame Haringtono miestelyje
kasmet vyksta riterių turnyras, skirtas 1415 metų Aženkoro mūšiui
atminti. Šį mūšį dramoje Henrikas Penktasis aprašė pats Viljamas
Šekspyras. Pasibaigus turnyrui, riteriai varžosi kulinariniame konkurse
ir gamina XVI amžiaus valgius, žaidžia šachmatais, dainuoja riterių
dainas. Kasmet rugpjūčio mėnesį senovės mylėtojai renkasi į Pensilvanijos
valstiją. Štai pernai ten susirinko net dvylika tūkstančių žmonių,
iš kurių tik du tūkstančiai įšventinti į riterius. Tačiau ir nesantys
riteriais domisi senove ir norėtų gyventi viduramžiais, todėl siuva
to laikotarpio drabužius, šoka viduramžių šokius. Į tokius renginius
atvyksta žmonių iš visų Jungtinių Valstijų kampelių.
Z.Lakutra mano, kad būtina bent retkarčiais pabėgti
nuo kasdienybės. Į senovės mylėtojus buriančias draugijas renkasi
įvairių profesijų atstovai: gydytojai, advokatai, policininkai.
Jie žavisi tais laikais, kai niekas net negalėjo įsivaizduoti galimo
branduolinio karo, o mūšiuose kautasi vienas prieš vieną. Riterių
turnyrai nekėlė grėsmės taikių vietos gyventojų saugumui. Daugelis
tokiose draugijose ieško atgaivos, tik retas jų narys šiandien tiki
viduramžiškos magijos burtais.
Amerikiečiai trokšta saugumo
T.Doertis primena, kad šiandien tikime, jog patys
galime nulemti savo likimą. Gyvename remdamiesi racionaliu protu,
netikime fatalizmu bei mistika. Viena iš noro atsiriboti nuo tikrovės
priežasčių Jungtinėse Valstijose galėtų būti tragiškieji 2001-ųjų
rugsėjo 11-osios įvykiai. Tuomet daugelis pasijuto esą bejėgiai,
nepasirengę jokiems galimiems pavojams, sugriuvo kelias amerikiečių
kartas supusi ramybės iliuzija. Pasak daktaro Doerčio, visos pasakos
skirtos tam, kad galėtume bent trumpam pasijusti saugūs. Antrojo
pasaulinio karo metu Holivude kurta daug miuziklų ir komedijų. Į
atsargą išėję karininkai bei fabrikuose sunkiai dirbančios moterys
nekantriai laukdavo vakaro ir traukdavo į kino teatrus bent porai
valandų pabėgti nuo rūsčios tikrovės. Šiandieninė situacija parodo
nenorą taikstytis su esama padėtimi pasaulyje.
Tuo tarpu paprasti amerikiečiai mano, kad pasakos
būtinos ir vaikams, ir jų tėveliams. Pasakos neva suteikia tikėjimą
geresniu rytojumi bei teikia daug teigiamų emocijų. O ir vaikai
skatinami daugiau skaityti. Vaikai pavargo nuo kasdien televizoriaus
ekrane matomo smurto ir prievartos.
Žiedų valdovas geriausia XX amžiaus knyga
Amerikiečiai Žiedų valdovą graibsto nebe pirmą
kartą. 1965-aisiais ši knyga buvo išleista neturint autoriaus teises
ginančių atstovų sutikimo. Per vienerius metus amerikiečiai nupirko
vieną milijoną knygos egzempliorių. Pastatų sienas puošė su knygos
turiniu susiję užrašai. Atrodė, kad karo Vietname ir Votergeito
skandalo išvarginti amerikiečiai atrado tai, ko jiems trūko, teisingo
karo idėją. Pasakose gėris kovoja prieš blogį. Realiame gyvenime
kovojant prieš terorizmą viskas gerokai sudėtingiau, ne visada galima
žinoti, kas draugas, o kas priešas. 1997-aisiais BBC kompanijos
surengta visuomenės apklausa parodė, kad dauguma amerikiečių knygą
Žiedų valdovas laiko geriausia viso XX amžiaus knyga.
Antrojo pasaulinio karo metais rašyta knyga buvo
tarsi alegorija. Magiškasis žiedas, suteikiantis galią valdyti visą
pasaulį, gali būti atominė bomba. Pagridinė kūrinio tema atsakomybės
problema. Pats knygos autorius teigė, jog jaunieji knygos skaitytojai
žavisi visiškai kitokiais dalykais nei jis pats. Dž.Tolkienas buvo
įsitikinęs, kad jo kūrinys tai istorija apie tapimą suaugusiuoju
visais atžvilgiais. Kelionės metu hobitas Frodo suvokia, kad jam
teks grumtis ne tik su priešais, bet ir su draugais, ir net pačiu
savimi. Pasak rašytojo, jo knyga nėra tik pasakojimas apie gėrio
ir blogio kovą, tai pasakojimas apie kovą su valdžios troškimu.
© 2004 "XXI amžius"
|