2003-ieji nustebino netikėtumais
tarptautinėje politikoje
2003-ieji buvo metai, pasauliui atnešę daug
netikėtumų. Būta daug permainų, kurios prasidėjo jau anksčiau ir
pasibaigs toli gražu ne per keletą mėnesių. Tačiau vienu svarbiausių
praėjusiųjų metų įvykių politikai linkę įvardyti Jungtinių Amerikos
Valstijų paskelbtą karą Irakui.
Karas Irake ir Artimųjų Rytų regiono problemos
Balandžio 9-ąją JAV gynybos sekretorius D.Ramsfeldas
viešai prabilo apie greitą sąjungininkų pergalę. Pasak jo, tūkstančiai
besilinksminančių irakiečių Bagdado gatvėse ir nuo postamentų griūvantys
S.Huseino paminklai priminė garsiosios Berlyno sienos nugriovimą
ir simbolizavo naujos eros arabų valstybėse pradžią. Gegužės 2-ąją
JAV prezidentas Dž.Bušas paskelbė, kad kariniai veiksmai Irake praktiškai
baigti. Deja, netrukus paaiškėjo, kad amerikiečiai ėmė džiūgauti
ir švęsti pergalę pernelyg anksti.
Analitikai įvardija net keletą šio karo priežasčių.
Bene įtikinamiausia jų amerikiečiams suduotas smūgis 2001-ųjų
rugsėjo 11-ąją. Amerikiečiai ryžosi pulti pirmi ir taip užkirsti
kelią galimai agresijai. Apsisprendimui pulti įtakos turėjo ir žvalgybinė
informacija apie Irake laikomą masinio naikinimo ginklą, kurio,
beje, iki šiol nepavyko įrodyti. JAV prezidentas Dž.Bušas šiuo karu
taip pat siekė įgyti arabų valstybių palankumą. Amerikiečių norui
kariauti nepritarė Jungtinių Tautų Saugumo Taryba. Tačiau Dž.Bušas
planų neatsisakė. Paradoksalu, tačiau amerikiečių ir jų sąjungininkų
karinė invazija Irake geriau nei kas kitas privertė visą pasaulį
susimąstyti apie Artimųjų Rytų regiono ateitį, ko nebuvo nuo pat
1991-ųjų karinės operacijos Audra dykumoje.
Kitaip nutiko su izraeliečių ir palestiniečių
nesutarimais, kurie tokio atgarsio nesulaukia. Karo Irake pradžioje
arabų valstybės parodė susirūpinimą terorizmu ir net įkūrė Persijos
įlankos regiono valstybių aljansą, kuris turėtų spręsti šias problemas.
Prognozuojama, kad palaipsniui arabų valstybėse bus organizuojami
demokratiški rinkimai. Tiesa, Jordanijos, Pakistano ir Turkijos
pavyzdžiai rodo, jog į valdžią ateina ne tik nuosaikių islamo nuostatų
besilaikantys politikai, bet ir musulmonai radikalai. Todėl pasigirsta
nuomonių, esą permainos arabų valstybėse gali atnešti naujų bėdų
Vakarų pasauliui.
Pernai paaiškėjo, kad ištikima amerikiečių sąjungininke
iš didžiųjų Europos valstybių liko tik Didžioji Britanija. Prancūzija
ir Vokietija jaučiasi esančios galingos ir norėtų pačios imtis ryžtingesnių
veiksmų nulemiant pasaulio ateitį. Apskritai europiečiams nepriimtinas
vadinamasis prevencinis karas, kai ginklo griebiamasi tam, kad vėliau
būtų išvengta galimo priešo puolimo. Neretas Europos politikas teigia
neva taip skatinami nauji teroro išpuoliai. Tuo tarpu amerikiečiai
mano, jog teroro išpuoliai nesiliaus tol, kol liks bent viena tarptautinė
terorizmą skatinanti organizacija, ir primena Afganistaną, kur nuvertus
talibus pastebima daug teigiamų pokyčių. S.Huseino režimo nuvertimas
turėtų sukelti baimę kitiems diktatoriams. Tiesa, visiškai likviduoti
terorizmą nerealu. Ši problema šiandieniniame pasaulyje kur kas
opesnė nei, tarkim, prieš gerą šimtmetį. Terorizmas gimsta iš tam
tikros nacionalinės ideologijos, nors ir negali būti aklai tapatinamas
su tam tikra žmogaus tautybe.
Tuo tarpu irakiečiai ir afganai tebelaukia naujosios
Konstitucijos. Buvęs Afganistano karalius Mochamedas Zachiras Šachas
tikisi, kad ji bus parengta atsižvelgiant į islamiškąją teisę ir
šiuolaikinės demokratijos normas. Afganistane iniciatyvos ir toliau
imasi Europos valstybės, kurios atsiliepė į amerikiečių kvietimą
kovai prieš terorizmą iškart po išpuolių Niujorke ir Vašingtone.
Skirtingai nei S.Huseinas, Afganistane besislapstantis O. bin Ladenas
iki šiol nesuimtas. Pasak apžvalgininkų, šio teroristų lyderio suėmimas
nebūtų toks reikšmingas kaip terorizmą remiančių režimų nuvertimas.
Atskiro, tegul ir gerai organizuoto tarptautinio teroristų tinklo
lyderis pasauliui kelia kur kas mažesnę grėsmę nei totalitarinio
režimo valstybės.
Birželio 4-ąją Jordanijos uoste Akaboje buvo surengta
tarptautinė konferencija, skirta Artimųjų Rytų regiono problemoms
aptarti. Tądien Izraelio premjeras A.Šaronas pasižadėjo dėti pastangas
normalizuoti padėtį Vakarų Krante. Palestiniečių atstovas prisiekinėjo
užkirsti kelią savižudžių išpuoliams. Susitarimą palaikė ir kitų
valstybių lyderiai, tarp jų ir JAV prezidentas Dž.Bušas. Deja, jau
po kelių dienų paaiškėjo, kad susitarimo nebus laikomasi. Izraelyje
vėl griaudėjo sprogimai, o palestiniečių atstovas Akabos susitikime
suskubo atsistatydinti iš užimamų palestiniečių ministro pirmininko
pareigų. Derybos nė per žingsnį nejuda į priekį. Taikos nematyti.
Viena galimų nesantarvės priežasčių kai kurie ekspertai laiko amerikiečių
administracijos poziciją, esą Izraelis neturėtų atsiriboti nuo palestiniečių
valstybine siena. Atsiradus sienai, savižudžiams teroristams būtų
kur kas sunkiau patekti į Izraelio teritoriją.
Didėja amerikiečių ir europiečių nesutarimai
2003-iaisiais paaštrėjo Europos valstybių ir JAV
nesutarimai tam tikrais klausimais. Diskutuota ne tik dėl atmosferos
taršos, tarptautinės teisės ar genetiškai modifikuotų maisto produktų,
bet ir dėl NATO bei Europos Sąjungos ateities perspektyvų. Amerikiečiai
priminė, kad Europos Sąjunga susikūrė dėl ekonominių interesų ir
pasiekė neblogų rezultatų. Deja, kiekviena Europos valstybių turi
savitą santykį su amerikiečiais. Į ES įstojus dešimčiai naujų narių
iš Rytų bei Vidurio Europos, nesutarimai tarp JAV ir ES administracijos
gali padidėti. Pasak amerikiečių, Europos didžiųjų valstybių lyderiai
svajoja apie vieningos Europos imperijos sukūrimą. Tokių siekių
šiandien neslepia Vokietija ir Prancūzija. JAV nesižavi europiečių
noru kurti naujas karines struktūras, kurios ilgainiui išstumtų
amerikiečius iš NATO, nes ši transatlantinė organizacija paprasčiausiai
taptų nebereikalinga. O alternatyvos jai vieningoji Europa be amerikiečių
pagalbos sukurti nepajėgs.
ES praėjusieji metai nebuvo itin sėkmingi. Sausio
1-ąją perėmusiai pirmininkavimą Europos Taryboje Airijai teks pratęsti
naujųjų narių integracijos procesą. Pasak Airijos užsienio reikalų
ministro, ES turi priimti pačius tinkamiausius sprendimus ir jokiu
būdu nesustoti pusiaukelėje. Šiemet teks sugrįžti prie naujosios
ES Konstitucijos projekto kūrimo ir ieškoti visiems priimtinų kompromisų.
Euroskeptikai tikina, kad Europa niekada nesilaikys vieningos politikos,
ir kritikuoja balsavimo mechanizmą, kai skirtingoms valstybėms skiriamas
nevienodas balsų skaičius.
Rusija pasiilgo tvirtos rankos politikos
Didelio dėmesio tarptautinės politikos arenoje
praėjusiais metais susilaukė Rusija. Užsienio valstybių stebėtojai
vis garsiau prabyla apie tai, kad Rusija ilgisi tvirtos rankos politikos
ir jai patrauklesnė autokratija nei demokratija. Gruodžio mėnesį
įvykę rinkimai į Rusijos Dūmą, kuriuose pralaimėjo liberaliajai
politinei krypčiai atstovaujantys politikai, liudija paprastų rusų
nusivylimą. Prezidentas V.Putinas pageidauja didesnių galių, pagal
naująjį planą suskirstytų sričių gubernatoriais tampa tik jam palankūs
politikai. Pasak opozicijos, V.Putinas palaipsniui tampa naujuoju
Rusijos monarchu. Tai, kas 2003-iaisiais vyko Rusijoje, vakarietiškos
demokratijos nė nepriminė. Rusija oficialiai paskelbė karą oligarchams,
tačiau su daugelių jų slapta bendradarbiauja, pavyzdžiui, oligarchui
Abramovičiui leidžiama įsigyti futbolo komandą, o nepalankiaisiais
stengiamasi atsikratyti. Baiminamasi, kad opozicines politines jėgas
rėmęs Jukos vadovas M.Chodorkovskis gali būti pirmoji auka iš
daugelio Rusijos valdžiai nepriimtųjų.
Prieš keletą mėnesių M.Chodorkovskis viešai pareiškė
verčiau tapsiąs politiniu kaliniu nei rinksiąsis emigranto dalią.
Rusijoje yra manančių, kad Jukos lyderis ne tik palaiko liberaliuosius
V.Putinui nepalankius politikus, bet ir pats ateityje planuoja siekti
politinės karjeros, o dabartinis skandalas ir įkalinimas gali jam
puikiai pasitarnauti renkant politinį kapitalą. Kitų Rusijos turtuolių
V.Gusinskio ir B.Berezovskio likimus taip pat gerokai sujaukė
nepalankios politinės aplinkybės.
Rusijai vis dar nepavyksta užbaigti karo Čečėnijoje.
Pavasarį įvykęs Čečėnijos gyventojų referendumas, kurio falsifikuoti
rezultatai atvėrė kelią Rusijos statytiniams, nieko nepakeitė. Terorų
išpuolių Rusijoje įvykdoma vis daugiau, o jų organizavimu kaltinami
čečėnų kovotojai. Vyriausybė karui Čečėnijoje skiria daugiau lėšų
nei bet kuriai šalies sričiai finansuoti, tačiau tai neduoda jokio
apčiuopiamo rezultato.
Finansinė Rusijos padėtis negerėja. Po karo Irake
pradžios ėmus smarkiai kristi JAV dolerio kursui, ekonomistai prabilo
apie perėjimą prie atsiskaitymo su užsienio partneriais eurais.
Šiemet Rusijos finansų analitikai prognozuoja rublio stabilumą.
Pasak jų, amerikiečiams žemas dolerio kursas netgi palankus, mat
čia itin didelis federalinio biudžeto deficitas. Tuo tarpu Rusija
nori, kad jos valiutos kursas išaugtų ir nesižavi Japonijos, Kinijos
ar Pietų Korėjos pavyzdžiais, kai vyriausybės specialiai stengdavosi
sumažinti nacionalinės valiutos kursą. Kadangi 2003-iaisiais JAV
doleris prarado patikimiausios pasaulio valiutos titulą, Rusijai
teks ieškoti būdų su užsienio partneriais atsiskaityti kita valiuta.
Ekonomistai sako, kad perėjimas prie atsikaitymo eurais užtruks
kelerius metus, o Rusijos biudžetas didelių nuostolių patirti neva
neturėtų.
Gražina MINKAUSKAITĖ
© 2004 "XXI amžius"
|