Humanistinės nuostatos
K.Pakšto knygoje
Šarūnė LAPINSKAITĖ
Daugiau nei prieš dešimtmetį Panevėžyje įsikūrusi
Baltoskandijos akademija, bendradarbiaudama su leidykla Pasviręs
pasaulis, 2002 metais išleido pirmąjį Baltoskandijos tiltų serijos
tomą Juozo Ereto monografiją Kazys Pakštas: tautinio šauklio
odisėja (1893 1960). Šiais metais dienos šviesą išvydo dar viena
tos pačios serijos knyga. Tai prof. K.Pakšto straipsnių rinktinė
Kultūra. Civilizacija. Geopolitika, kurioje spausdinama publicistika,
geriausiai atspindinti ir šių dienų Lietuvos žmonėms aktualias K.Pakšto
humanistines nuostatas. Vertingi ir pirmą kartą skaitytojui pateikiami
iš anglų kalbos išversti K.Pakšto straipsniai, apžvalgos.
Anot Baltoskandijos akademijos direktoriaus dr.
Silvestro Gaižiūno, geografą ir visuomenininką prof. K.Pakštą galime
apibūdinti kaip žmogų, kuris tiek savo dvasinėmis humanistinėmis
nuostatomis, tiek mokslo darbais būrė Lietuvos žmones. Net ir šiandien,
praėjus aštuoniasdešimčiai metų nuo jo pirmųjų mokslo darbų, K.Pakštas
yra demokratijos, pažangos ir dinamikos simbolis, vedlys bei pranašas.
Tad tikimasi, kad knyga Kultūra. Civilizacija. Geopolitika išties
bus įdomi mūsų akademinės bendruomenės nariams, politologams, politikams,
inteligentijai ir visiems, kas šiandieninėje chaotiškoje Lietuvoje
pasigenda tokio tautos dvasinio vadovo, koks buvo K.Pakštas.
Neatsitiktinai profesoriaus darbuose išryškėja
pagrindinis siekis - tarnauti žmogui, tautai, tautų grupei, galiausiai
visam kontinentui. K.Pakšto idėjų neribojo nei konkrečios to meto
Lietuvos visuomenės problemos, nei mūsų šalies geografinė erdvė.
Jo darbuose labai ryškus ir stebėtinai tikslus žiūrėjimas į ateitį,
siekiant, kad mažoje provincialioje Lietuvoje būtų sukurta moderni
europietiška visuomenė, kurioje žmonės galėtų tarnauti tik laisvės
ir teisingumo idealams. Akivaizdu, kad, nagrinėdamas labai konkrečias
prieškario ar pokario meto Lietuvos problemas, K.Pakštas išties
sugebėjo žvelgti giliau. Ieškodamas geriausių sprendimų, jis rėmėsi
daugelio pasaulio šalių patirtimi, pavyzdžiais ir, atsižvelgdamas
į mūsų šalies geopolitinius bei tautinius ypatumus, ieškojo optimaliausio
varianto Lietuvai.
Pasak knygos sudarytojo dr. S.Gaižiūno, daugelyje
K.Pakšto darbų vyrauja trys temos kultūra, civilizacija ir geopolitika.
Tad neatsitiktinai knyga sudaryta iš trijų dalių. Pirmoji skiriama
kultūros klausimams. Ir, nors daugiausia rašoma apie prieškario
Lietuvą, akivaizdu, kad daugelis K.Pakšto išsakytų minčių tebėra
aktualios ir šiandien. Kažin ar dabar, džiaugiantis sparčiu ekonominiu
augimu Lietuvoje, nevertėtų mums dar kartą įsiklausyti į K.Pakšto
kvietimą nesustoti, neužmigti ant laurų, o dirbti ir siekti dar
daugiau? Juk mes - maža tauta, gyvenanti ypač pavojingoje geografinėje
erdvėje, todėl privalome siekti, kad taptume aukštos civilizacijos
kraštu, t.y. augtume vertikaliai. Tad K.Pakšto mintis, kad Lietuvoje
neturėtume pasitenkinti vienoje ar keliose srityse pasiektais laimėjimais,
kurie paprastai besivystančiai tautai jau būtų laikomi labai gerais,
ir šiandien skamba kaip iššūkis turime tapti visapusiška, aukštos
kultūros visuomene.
Kitas K.Pakšto raginimas prieškario lietuviams
tapti toliau pramatančia tauta, atrodo, vėl skirtas kaip tik mums,
vis dar gyvenantiems šia diena ir neretai nesugebantiems sukurti
ilgalaikių strategijų ar planų (paprasčiausias to pavyzdys energetikos
sektoriaus strategijos nebuvimas). Anot K.Pakšto, tas pramatomumas
galėtų didėti tik augant tiksliam ir labai apgalvotam patriotizmui,
kurį sužadinti padėtų ir visų lietuvių meilė visiems lietuviams.
Be abejo, šių dienų politinių įvykių kontekste tokie ir panašūs
K.Pakšto raginimai kartais išties skamba pernelyg idealistiškai.
Matyt, panašiai jie skambėjo ir prieškariu, kai K.Pakštas bandė
nubrėžti lietuviškojo dinamizmo gaires.
Tačiau tada, bandydamas atkreipti visuomenės ir
valdžios dėmesį į tokius, atrodytų, elementarius dalykus, K.Pakštas
aiškiai suvokė, jog mūsų tauta yra labai negausinga, tad be galo
svarbu, kad kuo daugiau jos narių sąmoningai įsitrauktų į kovą už
savo tautinį likimą, brangintų laisvę ir tvarką. Lietuviai turi
būti taikingi tautos viduje, karingi išorės priešams, o lietuviškasis
dinamizmas pažangus, humaniškas ir realistinis.
Antrasis knygos skyrius skirtas civilizacijos
temai. Ši dalis mažiausia, tačiau, pasak S.Gaižiūno, ne todėl, kad
K.Pakštas šiuo klausimu būtų rašęs mažiau. Tiesiog knygoje nenorėta
perspausdinti mokslinių studijų ar straipsnių, kurie besidominčiajam
gali būti nesunkiai prieinami. Juolab kad nemaža dalis darbų šia
tema jau buvo spausdinti 1991metais išleistoje knygoje Lietuvos
geopolitika. Vis dėlto antrajame skyriuje apie civilizacijas yra
svarbūs pastebėjimai Baltijos šalių - būsimų civilizacinių centrų
- potencialui apibūdinti. Čia ne kartą pabrėžiama, kad Lietuva priklauso
Vakarų (vadinasi, aktyviajai) civilizacijai, kuri kokybiškai labai
skiriasi nuo pasyviosios Rytų civilizacijos. Anot K.Pakšto, jeigu
anksčiau civilizaciniai centrai kūrėsi didelėse tautose, tai dabar
atėjo metas mažoms tautoms, esančioms šiaurėje ar šiaurės rytuose.
Tačiau tauta, norinti užsiauginti aukštą civilizaciją, privalo
tikslingai gyventi ir stiprėti: kiekybe ir kokybe, iš vidaus ir
iš oro, materialiai ir moraliai. Dar 1922 metais straipsnyje K.Pakštas
perspėja, kad Rusijos įtaka nepriklausomam Baltijos pajūriui ateityje
gali dar labai padidėti, todėl mums, mažoms Baltijos tautoms, būtiniausiai
reikia žinoti, kur mes esame, kaip greit einame, ir kiek mums dar
liko kelio, kad pasivytume pačius greituosius. Nes kultūrinės pažangos
greitume ir jos laimėjimuose glūdi tikras mažųjų tautų saugumas
ir jų gyvybės neatšaukiama garantija. Kiškis ir antilopė išsilaiko
svarbiausia dėl to, kad turi greitesnes kojas už liūto ar vilko.
Akivaizdu, kad ir šiandien, praėjus daugiau nei aštuoniasdešimčiai
metų, šiuose paprastuose žodžiuose yra nemažai tiesos.
Trečioji knygos dalis, apibendrinanti geopolitines
K.Pakšto nuostatas, apima tris svarbias temas. Pirmoji Vidurio
Europos federacijos kūrimo idėja, kuri, į ES gegužės 1-ąją priėmus
dešimt naujų Vidurio ir Rytų Europos šalių, praktiškai bus išsipildžiusi.
Antroji tema nagrinėja Lietuvos emigracijos priežastis ir kolonizacijos
galimybes. Čia spausdinama ir šešiolika K.Pakšto laiškų, rašytų
mokslinės ekspedicijos po Britų Hondūrą metu. Pastaroji Dausuvos,
arba antrosios Lietuvos, sukūrimo idėja išties liudija K.Pakšto,
anot J.Ereto, kolumbiškosios sielos žmogaus, toliaregiškumą ir idėjų
originalumą.
Trečioji tema tai Baltoskandijos idėjos pristatymas.
Pasak A.Bliūdžiaus, K.Pakšto veikalo The Baltoscandian Confederation
(Baltoskandijos Konfederacija), išleisto 1942 metais Čikagoje, vertėjo,
anglų kalba šis leidinys visuomenei buvo pateiktas dėl to, kad šią
idėją K.Pakštas norėjo daugiau platinti Šiaurės bei kitose Baltijos
šalyse. Pažymėtina, kad būtent K.Pakštas Baltoskandijos turiniui
suteikė geopolitinį turinį. Pirmą kartą lietuvių kalba Baltoskandijos
Konfederacija faksimiliniu leidiniu pasirodė 1994 metais. O šiandien,
anot A.Bliūdžiaus, džiugu, kad Baltoskandijos idėja jau yra iš dalies
išsipildžiusi. Apie tai liudija vis intensyvėjantis Baltijos ir
Šiaurės šalių bendradarbiavimas - Aštuonių Baltijos jūros baseino
šalių suvienijimo (ŠB8) iniciatyva, ES Šiaurės Dimensija ir kt.
Taigi daugelis K.Pakšto įvardytų problemų akivaizdžiai
yra aktualios ir šiandien. Todėl simboliška, kad knyga Kultūra.
Civilizacija. Geopolitika, pasakojanti apie tautos išlikimą, vienybę,
ateitį ir nemarumo galimybes, išleista būtent dabar, kai Lietuvos
visuomenė susiskaldžiusi, kai iškyla žmonių nepasitikėjimas institucijomis
bei demokratija. Ir nors prieškariu K.Pakštas taip ir liko neišgirstas,
šiandien jau aiškiai matyti, kad jo pranašystės pildėsi... Taigi
lieka viltis, kad galbūt šiandien susimąstysime ir iš tiesų pasiryšime
eiti tuo keliu, kurį knygoje Kultūra. Civilizacija. Geopolitika
mums siūlo kadaise vadintas romantiku, o dabar jau tapęs realistu
K.Pakštas?
© 2004 "XXI amžius"
|