Mes vis dar neišeiname
iš kažkokio pavaldumo ir baimė
Vytautas LANDSBERGIS
Plačiau pakomentuosiu kontroversinės tarnybos laiko
okupacinės valstybės kariuomenėje įskaitymo į pensijų draudimo stažą
bylą, kaip vieną iš simptomų, sakyčiau, mūsų valstybės politinio
silpnumo. Romualdas Lankas prieš keletą metų yra kreipęsis į Socialinės
apsaugos ir darbo ministeriją, kad jo priverstinė tarnyba sovietų
kariuomenėje būtų įskaityta į darbo stažą tuo pačiu pagrindu, kaip
tremtinių metai kalėjimuose ir Sibire. Jis susidūrė su nesupratimu,
kuris, mano vertinimu, politiniu požiūriu yra gilesnis Lietuvos
istorijos ir teisinės situacijos nesupratimas, negu šiaip noras
atstumti, kad nereikėtų šiek tiek daugiau mokėti pensijos. Tokių
žmonių yra daug. Jie išgirdo apie vėlesnius žygius ir R. Lanko bylinėjimąsi
teismuose, kai jisai skundė ministerijos atsakymus ir atmetimą.
Vėliau aš pateikiau įstatymo projektą, kuris nebuvo Seimo iškart
atmestas, o netgi svarstomas ir, tam tikru būdu keičiant, galbūt
taps ir priimtas, bet šiek tiek vėliau.
Pagrindinis dalykas yra tas kaip traktuojamas
tas laikotarpis. Lietuvos statusas okupuota valstybė, kuriai primesta
svetimos valstybės tvarka ir įstatymai, vyksta prievartinis ėmimas
į kariuomenę. Priverstinis perkėlimas, kaip sakydavo, į tolimus
šalies rajonus, kuris baigdavosi kapais tolimuose Sovietų Sąjungos
rajonuose, žmonių gyvenimo sulaužymu, sveikatos praradimu ir t.t.
R.Lankas iš ministerijos, kaip atsimenu, gavo
tiktai pastabą, kad jeigu štai sveikata būtų pažeista, jeigu galėtum
įrodyti, kad netekai sveikatos, tai tada kokią nors kompensaciją
galėtume sumokėti. Kompensaciją už Sovietų Sąjungą, nes Rusija
kompensacijos kariuomenėje sužalotiems Lietuvos piliečiams nemoka.
Bet čia vėl paradoksas. Tau būtų geriau, jeigu būtų blogiau: jeigu
tu būtum sužalotas, tau būtų geriau (čia tik atkreipiu jūsų dėmesį,
kokiuose paradoksuose gyvename). Na, ir štai po tokio nesusikalbėjimo
ar atmestinio ministerijos požiūrio R. Lankas kreipėsi į Administracinį
teismą, paskui į aukštesnįjį administracinį teismą, ir iš ten atsakymas
taip pat buvo ne. Be to, kaip buvo formuluojama, sprendimas
neskundžiamas. Žinoma, jis gali būti skundžiamas tarptautiniame
Žmogaus teisių teisme, bet Lietuvoje pagal dabartinę tvarką (daug
kam ji atrodo abejotina) aukščiau už Administracinį teismą yra
tik Strasbūras ir Viešpats Dievas, ne Lietuvos Aukščiausiasis Teismas.
Konstitucinis Teismas spręstų, tuo atveju jei kreiptųsi Administracinis
teismas.
Karo tarnyba okupuotoje šalyje buvo prievartinė,
o sovietiniuose dokumentuose buvo rašoma būtinoji. Ką reiškia
būtinoji? Po tuo žodžiu gali būti paslėptas įvairus turinys, mūsų
istoriniu atveju paslėpta prievarta. Ir prievarta, kurią draudžia
Ženevos konvencija, pasirašyta ir Sovietų Sąjungos, būtent imti
į kariuomenę okupuotų šalių gyventojus. Tai tiesioginis pažeidimas,
kuris Lietuvoje palietė dešimtis, o gal ir šimtus tūkstančių žmonių.
Tai štai Administracinis teismas, taip pat ir aukštesnės instancijos,
pasirodė nesuprantančios šito istorinio, teisinio klausimo apie
Lietuvos ir jos piliečių būseną tuomet. To įstatymo tobulinimas
Seimo komitete rodo, kad yra vėl tam tikra mąstymo yda ir nesuvokimas,
kuris atsispindi net žodyne. Mano pasiūlytame tekste, kuriame kalbama
apie tai, kas buvo daroma pagal okupuotoje Lietuvoje veikusius SSRS
įstatymus, vėl rašoma pagal galiojusius įstatymus.
Dažnai sakoma: O koks tau skirtumas, jeigu tu
gausi? O skirtumas yra esminis. Ar Lietuvoje teisėtai galiojo tie
įstatymai, pagal kuriuos žmonės buvo vežami tremtin? Egzekucijos
vykdomos, troikų bei kitokie teismai vyko taip pat pagal kažkokius
įstatymus. Bet tai buvo svetimos valstybės įstatymai, primesti okupuotai
Lietuvos valstybei. Štai to kažkas nesupranta. Ir toliau vartojami
tokie terminai, kaip būtinoji karinė tarnyba
Įstatymo redaktoriai, kurie dabar jau teikia galutiniam
balsavimui, verti kritikos, labai švelniai kalbant. Bet aš nenoriu
kritikuoti atskirų asmenų, kurie bando kažką sukombinuoti šitoje
nepatogioje kažkam situacijoje. Ta kažkam nepatogi situacija yra
pripažinimas Lietuvos okupacijos fakto ir kad ėmimas į sovietinę
armiją buvo neteisėtas. Toks pat kaip trėmimas. Ar išsiuntimas kur
nors į Tolimuosius Rytus Chabarovską, Blagoveščenską ar į Šiaurės
povandeninius laivynus ir pan. Kuo tai skiriasi nuo tremties trejiems
metams? (Jeigu po trejų ketverių metų pavykdavo grįžti iš tremties.)
Tremtis užskaitoma, o šita tremtis į okupuojančios valstybės kariuomenę
prievartinis ėmimas vis dar nėra suprantamas. Nors šiek tiek socialinė
reikšmė ir suprasta, kad tai vis dėlto žmogaus teisių pažeidimas.
Bet, kaip matome, valstybinės teisės požiūriu ir istorinės tiesos
požiūriu tai yra noras žūtbūt išvengti skirtumo tarp okupuotos valstybės
statuso ir nepriklausomos valstybės statuso. Tarp okupacijos ir
nepriklausomybės.
Daugelyje politinių pareiškimų, kurie eina iš
Kremliaus, iš Užsienio reikalų ministerijos, piktinamasi, kad Baltijos
šalyse neteisingai dėstoma istorija, kad kalbama apie kažkokią okupaciją.
Tai yra tenykštė oficiali pažiūra, bet ji kažkodėl daro įtaką ir
Lietuvos pareigūnams, ir net įstatymų priėmimo struktūroms. Norėčiau
pasakyti, kad tų požymių, deja, nesavarankiškumo arba mąstysenos
priklausomybės, yra ir daugiau.
Išvardysiu keletą faktelių arba požymių. Štai
šeimininkas iš Kremliaus užrinka: koks čia dar Amerikos lėktuvas
gali skraidyti buvusiose mūsų valdose, taip sakant, Lietuvoje! Ir
ką daro Lietuvos valdžia? Lietuvos valdžia teisinasi, kad tas lėktuvas
nieko blogo nedarys, jūs nebijokit, mes geručiai, apkaltintojo
ir besiteisinančio pozicijoje. Yra žinių, kad šeimininkas vis dažniau
reikalauja kokios nors priežiūros, kokio nors sugrįžimo ir savo
karinio buvimo Lietuvoje. Ir jam nepasiūloma verčiau rūpintis savo
šalies nelaimėmis. Šeimininkas toliau kankina ir žudo savo piliečius
Kaukaze, ir jie gali pasigirti, kad Vilnius tam pritaria. To niekada
Lietuvoje dar nebuvo. Tai verčia šiek tiek susimąstyti, nes Rusijos
prezidentas yra pasityčiojęs ir iš Lietuvos laisvės kovotojų, partizanų.
Niekas iš Lietuvos valdžios Prezidentas pirmiausia nei kiti
nepareiškė mažiausio protesto. Dar gerai, kad nepareiškė, jog pritaria.
Tai labai konkretūs mus liečiantys dalykai, ne
tiek politiniai, bet kurie gali pavirsti politiniais. Tai Kremlius
užsimanė gauti išimtinę, privilegijuotą teisę nekontroliuojamai
skraidyti virš Lietuvos teritorijos. Nekontroliuojamai skraidyti
ir civiliniais, ir kariniais lėktuvais. Kuri nors Lietuvos įstaiga
duoda leidimą. Gali neduoti, gali ir duoti. Jie suinteresuoti gauti
tą leidimą ir tikriausiai žino būdus, kaip labai paprastai gauti.
Dabar to dar nėra, bet vykdantieji tokį užsakymą iš mūsų Susisiekimo
ministerijos stengiasi prakišti tokį Vyriausybės nutarimą. Įsivaizduokime,
tai yra stojimo į NATO išvakarėse. Ta kandidatė be konsultacijų
ne tik su NATO, bet ir su savo Vyriausybe, net su savo Užsienio
reikalų ministerija, Krašto apsaugos ministerija prakišinėja tokį
reikaliuką. Jeigu pasisektų prakišti, iš karto kiltų klausimas,
kokioje čia vyriausybėje ir kaip čia kas dirba? Ne visai sekasi,
bet to neatsisakyta.
Yra gręžinys D6, kuris gresia Kuršių nerijai,
Nidai ir dėl kurio yra pareikštas susirūpinimas Europos Komisijoje
ir Europos Taryboje. Nekalbant jau apie UNESCO organizaciją. Tai
yra saugoma pasaulio paveldo teritorija. Šiandien negali būti jokio
Lietuvos protesto arba reikalavimo, kad vyktų tarptautinis monitoringas,
kad būtų aukščiausio lygio tikrinimas apsaugos priemonių, ko reikalauja
Europos Komisija. Lietuva tyli dar blogiau.
Prieš keletą savaičių Minske vyko Baltijos regiono
valstybių socialdemokratų partijų pasitarimas. Tame pasitarime Minske
švedai pareiškė susirūpinimą gręžiniu D6, kad jis gali būti grėsmingas
Baltijos jūrai. Ir turime pranešimą, kad Lietuvos atstovas pasakė,
jog jokios grėsmės nėra. Reiškia, Lietuva panaikino problemą. Švedai
labiau rūpinasi. Ir iki šiol neaišku, kas tas Lietuvos atstovas,
kuris darė didesnę ar mažesnę kiaulystę ir kokie buvo jo įgaliojimai
kalbėti Lietuvos vardu. Taip pateikta Kaliningradskaja pravda
(Kaliningrado Dūmos oficialus leidinys). Štai įvairiausiais aspektais
galima matyti stoką valstybinio galvojimo apskritai ir visai nestoką
pataikavimo vienai galybei, kuri, matyt, nugaros smegenimis vis
dar tebejaučiama kaip šeimininko galia.
Štai mano šiek tiek platesnės pastabos. Žinote,
be abejo, kad mes nutilome dėl to, kad tas buvęs šeimininkas atsisako
bendradarbiauti teisiškai persekiojant Rainių, Vilniaus, Medininkų
žudikus. O čia yra tarptautinis Rusijos įsipareigojimas. Galų gale
juk ir mūsų pačių Prezidentas atsisako bendradarbiauti su teisingumu.
Ko tada galima reikalauti iš kitų? Ir mums tą pasakys, kaip vieną
kartą pasakė Izraelio teisėsauga, jūs ieškote vieno įtariamo nusikaltėlio
Izraelyje, bet po Vilnių vaikščioja dešimtys nusikaltėlių, kurių
jūs nepersekiojate. Labai sunku ką nors į tai pasakyti. Ir suprantama,
kodėl Lietuvoje taip labai švelniai persekiojami arba nepersekiojami,
arba jiems leidžiama nepatrauktiems atsakomybėn pabaigti savo gyvenimą
garbingai, su valstybinėmis pensijomis ir net valstybės lėšomis
būt palaidotiems. Kaip tūlas ir žymus kagėbistas ir sadistas Martavičius.
Jis sulaukė savo gyvenimo pabaigos, nors po Genocido muziejų vaikščioja
žmonės, kurie sako: kaip jis man sulaužė šonkaulius, sulaužė raktikaulį,
kaip jis mus kankino... Niekas jo nepatraukė atsakomybėn.
Štai mes vis dar neišeinam iš kažkokio pavaldumo
ir baimės.
Pagal spaudos konferencijoje pateiktą tekstą
© 2004 "XXI amžius"
|