Siūlymas atsisakyti Prezidento
institucijos vertas diskusijų
|
Prezidentas Valdas Adamkus
Gedimino Žilinsko (ELTA)
nuotrauka |
|
Prezidentas Valdas Adamkus
su žmona Alma bendrauja
su Kovo 11-osios minėjimo
dalyviu prie Seimo rūmų
Jono Česnavičiaus nuotrauka |
Idėja panaikinti Lietuvos Respublikos Prezidento
instituciją yra labiau pagrįsta nei sumanymas rinkti Prezidentą
Seime. Tai Eltai pareiškęs Prezidentas Valdas Adamkus pripažino,
jog verta pradėti rimtas, bet ramias diskusijas dėl Prezidento institucijos
panaikinimo.
Politinio skandalo fone, menkėjant Prezidento
institucijos prestižui, pasigirsta vertinimai, kad Lietuvai apskritai
nereikia visuotinai renkamo Prezidento. Antai Kęstutis K. Girnius
tvirtina, jog reikėtų panaikinti Prezidento instituciją. Kokia Jūsų
nuomonė?
Manau, kad siūlymas atsisakyti Prezidento institucijos
yra vertas visuomenės diskusijų. K.Girniaus idėja panaikinti šią
instituciją atrodo labiau pagrįsta negu sumanymas Prezidentą rinkti
Seime. Tačiau diskutuoti šia tema reikia ramiai. Būtų blogai, jei
iš vienos nesėkmingos istorijos pultume daryti skubotas išvadas.
Sverkime visus argumentus. Matykime visus demokratinei
valstybei kylančius pavojus. Juk šiandieninė politinė krizė parodė
vieną dalyką: dabar esanti skirtingų valdžios institucijų galių
pusiausvyra mums leidžia apginti demokratinę valstybę. Netinkamus
Prezidento veiksmus stabdo Seimas. Jei antidemokratiškai elgtųsi
Seimo dauguma, ją galėtų stabdyti Prezidentas.
Gerai pagalvokime: ar reikia šiandien atsisakyti
tokių demokratijos saugiklių? Ar po rinkimų pamatę naują Seimo daugumą,
nepasigesime Prezidento kaip Konstitucijos garanto?
Vienas buvusių naujosios politikos bloko lyderių
Romualdas Ozolas teigia, kad būtent per Prezidento, o ne per Seimo
rinkimus rinkėjų valia išreiškiama geriausiai. Ar pritariate buvusiam
naujosios politikos bendraminčiui?
Rinkėjų valia vienodai išreiškiama tiek per Seimo,
tiek per Prezidento rinkimus. Tiek vienu, tiek kitu atveju politinė
kova turėtų būti garbinga, vykti pagal taisykles.
Deja, kaip rodo faktai, per praėjusius Prezidento
rinkimus taisyklės buvo sulaužytos. Bet tai nereiškia, kad nuo manipuliavimo
ir netinkamų technologijų savaime yra apsaugoti Seimo rinkimai.
Kodėl 2000-ųjų pavasarį parėmėte naujosios
politikos bloką? Ar šis politinis sumanymas pasiteisino?
Taip, pasiteisino. Nepaisant jį ištikusios dalinės
nesėkmės, jis pasiteisino. Šiandien Lietuva - ant NATO ir Europos
Sąjungos slenksčio. Seimo pirmininkas Artūras Paulauskas, užsienio
reikalų ministras Antanas Valionis yra mūsų valstybės vakarietiškos
krypties garantai.
O ką matėme 2000-ųjų pradžioje? Po Lietuvą važinėjo
neseniai sukurtos Socialliberalų partijos autobusai ir agitavo prieš
Lietuvos stojimą į NATO. Po tokios agitacijos socialliberalai, nušlavę
tradicines partijas, triuškinamai laimėjo savivaldos rinkimus. Su
jų pagalba Kauno meru tapo ekstremistas, kuris stulbino Vakarus
antisemitiniais pareiškimais ir kurį sveikino pats Vilniaus universiteto
rektorius.
Ką tokiu atveju turi daryti Prezidentas, siekiantis
kuo greičiau užtikrinti savo valstybės saugumą, įtvirtinti Lietuvą
Vakaruose? Numoti ranka į vidaus politinius procesus ir užsiimti
tik užsienio politika? Bet būtent vakarietiškai užsienio politikai
tuomet didžiausia grėsmė kilo iš rizikingų mūsų vidaus reikalų.
Todėl po 2000 metų savivaldos rinkimų ir kreipiausi
į Seimo partijas, kviesdamas atnaujinti politiką, atnaujinti partijų
ir visuomenės dialogą, atsigręžti į regionus, į skurstančią visuomenės
dalį, kad Lietuva nebūtų išblokšta iš pasirinkto Vakarų kelio.
Nuoširdžiai rėmiau premjero Andriaus Kubiliaus
pastangas reformuoti biurokratinį valstybės aparatą, sudaryti geresnes
sąlygas verslui. Apie valstybę, jos strateginius tikslus daug kalbėjausi
ir su socialliberalų lyderiais. Ieškojome bendros kalbos. Jie, kaip
liberalai ir centristai, parėmė mano iškeltą politikos atnaujinimo
idėją ir vakarietišką valstybės kursą.
Kaip ir 2000-ųjų pavasarį, ateina laikas partijoms
ir politikams intensyviai galvoti apie artėjančius Seimo rinkimus.
Kaip vertinate dabartinę politinę padėtį, palyginti su 2000-ųjų
metų? Galbūt Lietuvai vėl reikia kažko panašaus į naująją politiką?
Esu tikras: jei tradicinės partijos būtų padariusios
reikiamas išvadas 2000-aisiais, dabar valstybės krizės nebūtume
turėję. Juk ir šiandien mums trūksta partijų ir visuomenės dialogo,
trūksta visuomenės pasitikėjimo demokratijos institucijomis, trūksta
valdžios dėmesio vargingai gyvenantiems žmonėms, jų problemoms.
Todėl politikos atnaujinimo uždavinys, kurį kėliau prieš ketverius
metus, išlieka aktualus ir dabar.
Viktoro Uspaskich ir Valentino Mazuronio vadovaujamos
partijos išsirutuliojo iš naujosios politikos bloko partijų -
socialliberalų ir liberalų. Kaip vertinate šiuos naujus darinius?
Jūsų klausimuose matau pastangas suprimityvinti
ir iškreipti politinę tikrovę. Ta tikrovė yra daug sudėtingesnė.
Ji toli gražu netelpa į primityvias politologų schemas.
Iš Jūsų vadinamojo naujosios politikos bloko
išsirutuliojo ne tik V.Uspaskich ir V.Mazuronis, bet ir Gintaras
Steponavičius, Artūras Paulauskas, dabartiniai ministrai Algirdas
Monkevičius, Antanas Valionis, Linas Linkevičius, Vilija Blinkevičiūtė
ir kiti politikai.
Kaip vertinu Darbo ir Liberalų demokratų partijas?
Apie Darbo partiją dar sunku ką nors pasakyti. Atrodo, kad energijos
ir pinigų jai užtenka. Ji sumaniai naudojasi kitų partijų padarytomis
klaidomis, jų pasyvumu.
Manau, kad tradicinės partijos turėtų ne primityviai
piktintis šios partijos populiarumu, bet daugiau pakrutėti, stipriau
su ja konkuruoti savo idėjomis ir veikla. Tokia konkurencija mūsų
demokratijai galėtų išeiti į naudą.
Liberalų demokratų veikla, mano supratimu, jau
peržengė parlamentinės demokratijos ribas. Juk jie organizuoja mitingus,
kuriuose raginama išvaikyti Seimą. Civilizuotoje valstybėje liberaldemokratai
neišvengiamai turėtų likti tik užribio grupe. Neatsitiktinai jų
pagrindiniai sąjungininkai šiandien yra Visvaldas Mažonas ir Vytautas
Šustauskas.
Savo kadencijos metu ne kartą kritikavote politines
partijas, kurios dabar paprastai vadinamos tradicinėmis. Ar dabar
jos tapo brandesnės? Ar atsirado naujų - brandesnių?
Brandesnių neatsirado. Veiklesnių, aktyvesnių
- taip.
Niekada politinių partijų nesu kritikavęs abstrakčiai
ar dėl jų ideologijų. Tekdavo ginčytis dėl konkrečių veiksmų ir
sprendimų, su kuriais negalėjau sutikti, nes, mano manymu, valstybei
jie nebuvo geri. Šiandien šių partijų atstovai pripažįsta, kad ne
kartą mano kritika buvo teisinga.
Ar tradicinės partijos tapo brandesnės? Manau,
kad taip. Bet matau ir kartojamas senas klaidas. Dėl jų yra labai
apmaudu.
Kaip manote, ar Algirdas Brazauskas turėtų kelti
savo kandidatūrą, jei šiemet vyktų Prezidento rinkimai? Ar galvojate
kelti savo kandidatūrą?
Iš tiesų valdančiai Socialdemokratų partijai,
jos vadovui, visiems jos nariams šiandien tenka didžiulė asmeninė
atsakomybė už tolesnį mūsų tautos likimą. Manau, kad premjeras A.Brazauskas
dėl kandidatavimo apsispręs taip, kaip reikalaus mūsų valstybės
interesai. Aš savo kandidatūros nekelsiu.
Prezidentas Rolandas Paksas dažnai įvardija
Lietuvą sukrėtusį žemėtvarkininkų skandalą kaip savo nuopelną. Ar
Jūsų kadencijos metu Jus buvo pasiekusi kokia nors informacija šiuo
klausimu?
Ištirti žemėtvarkininkų skandalą Specialiųjų tyrimų
tarnybos paprašė ne prezidentas R.Paksas, bet Seimo Teisės ir teisėtvarkos
komiteto pirmininkas Aloyzas Sakalas. Tokia yra tiesa.
Dėl netvarkos grąžinant žemę buvau įspėjęs ne
vieną žemės ūkio ministrą, ne vieną Vyriausybę. Pritrūkęs kantrybės
pateikiau Seimui įstatymų pataisas, kuriomis pavyko pristabdyti
žemės susigrąžinimą valstybės saugomose teritorijose. Būtent A.Sakalo
komitetui parėmus, šitoms pataisoms Seimas pritarė.
Jei Jums būtų kilęs įtarimas - juo dabar teisina
savo veiksmus prezidento R. Pakso aplinka, - kad Valstybės saugumo
departamentas dirba nešvariai, kokių veiksmų, kaip valstybės vadovas,
būtumėte ėmęsis?
Tokiems įtarimams aiškintis yra prokuratūra. Jei
įtarimai pasirodytų pagrįsti, juos pristatyčiau Seimui ir kviesčiau
daryti bendrą politinį sprendimą. Bet Respublikos Prezidentui stoti
į viešą karą su savo Valstybės saugumo departamentu kitos valstybės
įtartinų verslininkų pusėje ir taip elgtis savo šalies narystės
NATO išvakarėse - tokių dalykų net juodžiausiame sapne negalėjau
įsivaizduoti.
Kokiu tikslu Mečys Laurinkus Jus supažindino
su kontrabandos schemomis, jei jokių veiksmų nesiūlė imtis? Ir kodėl
su teisėjų skandalu susijusi medžiaga buvo paviešinta tik 2003 metų
vasarą?
To turėtumėte klausti ne manęs, o M. Laurinkaus.
Beje, kokių veiksmų prieš kontrabandininkus teisinėje valstybėje
galima siūlyti imtis Prezidentui? Demokratinės Lietuvos Prezidentas
- ne batka Machno. Kovoti su kontrabandininkais privalo teisėsauga.
M. Laurinkus, kaip ir kitų specialiųjų tarnybų
vadovai, supažindindavo mane su informacija, kurią turėjau žinoti
kaip pareigūnas, atsakingas už valstybės užsienio politiką ir jos
saugumą. Bet niekad nesikišau į jokį operatyvinį tyrimą. Mano supratimu,
to daryti teisinės, demokratinės valstybės vadovas negali. Už operatyvinį
tyrimą, jo eigą atsako specialiosios tarnybos, teisėsauga. Šitos
institucijos ir turi spręsti, kada kokią medžiagą perduoti prokuratūrai,
kokią išviešinti.
Supraskime: operatyvinė medžiaga renkama rizikuojant
žmonių gyvybėmis, ja keičiamasi su užsienio tarnybomis, atliekamos
bendros tarptautinės operacijos. Todėl labai pavojinga šią medžiagą
paversti vietos politikų žaisliuku. Kyla rimtas pavojus žmonių teisėms
ir laisvėms, kai politikai mėgina tapti operatyviniais darbuotojais
ar ima tokius vaidinti savo viešųjų ryšių patarėjų primokyti.
Ko dar trūksta mūsų valstybei, lyg ir tampančiai
visaverte Vakarų valstybių šeimos nare? Ko linkėtumėte Lietuvos
piliečiams, partijoms ir politikams?
Mus ištikusi krizė apnuogino, išryškino daug valstybės
ir visuomenės bėdų. Pasirodė, kad mums dar gerokai trūksta pilietinės
ir politinės brandos, trūksta savo tautos ir valstybės interesų
suvokimo, pasiryžimo šiuos interesus tvirtai ginti.
Tapo akivaizdžios seniai Vakaruose žinomos tiesos,
kad demokratija negalima be moralės, kad demokratijos naštą pajėgia
nešti tik moraliai stipri ir išsilavinusi visuomenė.
Mums dar trūksta visuotinio supratimo, kad politika
yra visų mūsų, Lietuvos žmonių, bendras reikalas, kad valstybė yra
ne kažkas svetima, bet mūsų, piliečių, susivienijimas. Turime mokytis
gyventi kaip šio bendro susivienijimo nariai - ir politinės partijos,
ir visi joms nepriklausantys piliečiai.
Turime imtis asmeninės atsakomybės už savo valstybę,
už viešąją erdvę, kitaip ją galime greitai prarasti.
Būtent valstybinės išminties ir pilietinio solidarumo
noriu palinkėti visiems Lietuvos žmonėms. Būkime išmintingi ir solidarūs,
kad netaptume žaisliuku svetimose rankose.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi Vladimiras Laučius
© 2004 "XXI amžius"
|