Saugumo garantas
Petras KATINAS
Nepaisant to, jog prezidentas R.Paksas, susitikęs
su NATO ir Europos Sąjungos šalių ambasadoriais, juos tikino, kad
apkalta jam bliūkšta, ir leido suprasti, kad išbus Lietuvos Prezidentu
ne tik šią, bet ir kitą kadenciją, užsienio diplomatai į tokį R.Pakso
optimizmą žiūri savaip. Juk diplomatai Lietuvoje yra tam, jog stebėtų
ir vertintų politinius procesus, vykstančius šalyje. Naivu būtų
manyti, kad užsieniečiai nežino to, kas įrodyta ne tik Valstybės
saugumo departamento paskelbtuose dokumentuose, telefoninių pokalbių
įrašuose. NATO šalių ambasadoriai puikiai žino NATO generalinio
sekretoriaus, neseniai viešėjusio Lietuvoje, Japo de Hopo Scheferio
mūsų Saugumo departamento darbo įvertinimą. Paklaustas, kaip jis
vertina tarptautinėje žiniasklaidoje pasirodžiusius straipsnius,
kad būsimosiose NATO narėse Bulgarijoje, Slovakijoje ir Latvijoje
yra problemų dėl slaptos informacijos saugojimo, generalinis sekretorius
atsakė, kad jeigu būtų rimtų problemų dėl slaptos informacijos saugojimo,
tai tokios valstybės nebūtų pakviestos į NATO. Paklaustas, kaip
jis vertina Lietuvos valstybės saugumo departamento darbą ir bendradarbiavimą
su juo, J. de Hopas Scheferis atsakė trumpai: Aš esu patenkintas.
Dėl slaptos informacijos apsaugos galima priminti vieno Londono
savaitraščio, susijusio su NATO slaptosiomis tarnybomis, pranešimą
apie tai, kad NATO vadovybė ypač susirūpinusi Lietuvos Prezidentūros
ryšiais su Rusijos nusikalstamomis struktūromis, kurios nuo seno
glaudžiai bendradarbiauja su Rusijos saugumo tarnybomis. Beje, Lietuvos
specialiosioms tarnyboms atlikus patikrinimą, ar Prezidentūroje
asmenims, dirbantiems su įslaptinta NATO informacija, taikomos patikimumą
nustatančios procedūros, nustatyta, kad joje nesudarytas asmenų,
turinčių asmens patikimumo pažymėjimą, sąrašas. Tie asmenys nebuvo
specialiai instruktuojami, kaip turi būti apsaugota įslaptinta informacija,
o darbuotojai, turėję kontroliuoti, ar patikimi asmenys saugo įslaptintą
informaciją, patys neturi asmens patikimumo pažymėjimų. Ir kaipgi
turės, jeigu visos jėgos nukreiptos ne šnipams ar valstybės priešams
demaskuoti, o kompromatui prieš sąmokslininkus rinkti.
Taigi R.Paksas, siekdamas padaryti VSD savo kišenine
institucija, nesutinka su aukščiausio NATO pareigūno vertinimu.
Tai rodo, kad VSD trukdo Prezidento visiškai neaiškiai užsienio
politikai. Ta proga vertėtų prisiminti premjero A.Brazausko žodžius,
kad jis sunkiai įsivaizduoja Lietuvos, vadovaujamos R.Pakso, ateitį.
Pasakyta pakankamai aiškiai. Tik bėda ta, jog nežinia, kiek dar
R.Paksas, G.Šurkus, V.Mazuronis ir panašūs murkdys Lietuvą šiame
purve. Belieka tikėtis, kad iki balandžio šie ir kiti Rusijos mylėtojai
neiškrės nieko tokio, kad paskutiniu momentu Lietuvai būtų užtrenktos
Aljanso durys. Optimizmo suteikia pranešimai, kad Danijos, Belgijos
ir Nyderlandų gynybos ministerijos patvirtino sprendimus, jog artimiausiu
metu šių šalių karo lėktuvai užtikrins Lietuvos ir kitų Baltijos
valstybių naujųjų NATO narių oro erdvės apsaugą. Taigi Lietuva
be jokių išlygų tampa vieningos NATO oro erdvės dalimi. Ką ir žadėjo
neseniai Lietuvoje lankęsis NATO generalinis sekretorius. Kovo 17
dieną Briuselyje posėdžiavusios NATO Tarybos priimtas sprendimas
yra labai svarbus: jis užtikrina Baltijos valstybių oro erdvės apsaugą,
kartu dislokuoja Lietuvoje sąjungininkų pajėgas. NATO pajėgų Europoje
vyriausiasis vadas jau paprašė kelių NATO šalių pasiūlyti savo karo
ir žvalgybos lėktuvus bei technines priemones, kurios bus dislokuotos
Lietuvoje. Taigi vykdomi NATO generalinio sekretoriaus pažadai ir
priminimas apie bene pagrindinį NATO sutarties punktą priešui
užpuolus vieną NATO narę, jos ginti stoja visos Aljanso valstybės.
Tai labai svarbus ne tik saugumo užtikrinimo, bet ir politinis žingsnis,
aiškiai rodantis, visų pirma Rusijai, kad Aljanse nebus antrarūšių
narių, o Aljanso įsipareigojimai visoms, taip pat ir naujosioms
narėms, bus vienodi. J. de Hopas Scheferis taip pat labai kritiškai
vertino Rusijos gynybos ministro Sergejaus Ivanovo ir kitų Rusijos
politikų pareiškimus, jog Maskva imsis atsakomųjų priemonių, jeigu
naujosiose NATO šalyse, o ypač Baltijos valstybėse, bus įkurtos
NATO karinės bazės. Pasak generalinio sekretoriaus, visai nesvarbu,
ar Rusija pripažįsta, ar nepripažįsta naujų narių narystę Aljanse
tai neturi jokios reikšmės. Tiesa, J. de Hopas Scheferis, pagirdamas
Lietuvą už ketinimus skirti gynybai du procentus bendrojo vidaus
produkto, atkreipė dėmesį, jog tie pinigai turi būti skiriami kariuomenei,
o ne sienos apsaugai ir policijai.
Esant tokiai situacijai, neoficialiai pranešama,
kad Kremlius labai atsargiai svarsto NATO generalinio sekretoriaus
pakvietimą Rusijos užsienio reikalų ministrui atvykti į NATO plėtros
ceremoniją. Taip pat į birželio 28-29 dienomis Stambule įvyksiantį
NATO viršūnių susitikimą ketinama pakviesti ir Rusijos prezidentą
V.Putiną. Ar jis atvyks į Stambulą, dar neaišku. Jeigu Maskva ir
susitaikė su buvusių sovietinių respublikų Lietuvos, Latvijos
ir Estijos priėmimu į NATO, tai, kaip rašo kai kurie Maskvos laikraščiai,
V.Putinui atsirado psichologinis barjeras, nes norom nenorom teks
paduoti ranką buvusiems Maskvos vasalams. Kita vertus, Maskvoje
kalbama, kad V.Putinas artimiausiu metu nuspręs, kokią politiką
vykdyti galingiausios NATO valstybės JAV atžvilgiu. Ypač dėl Jungtinių
Valstijų vaidmens buvusiuose SSRS pakraščiuose. Anot dienraščio
Izvestija, V.Putinui iškilo dilema, kaip vertinti Jungtines Valstijas,
ypač priėmus į NATO Baltijos valstybes: kaip sąjungininką, partnerį
ar priešą. Prognozuojama, kad gali būti pasirinktas trečiasis variantas.
Be abejo, Maskva dės visas pastangas toliau kalti pleištą tarp Europos
bei Jungtinių Valstijų ir taip skaldyti NATO. O kad Rusija kelia
grėsmę, pirmiausia savo kaimynėms Baltijos šalims, niekas neabejoja.
Štai neseniai žinomas JAV ekspertas Rytų ir Vidurio Europos bei
Rusijos klausimais Vladimiras Socoras pareiškė, kad Rusija sparčiai
grįžta į senuosius SSRS laikus. Anot V.Socoro, Rusija, atėjus į
valdžią V.Putinui, tampa KGB valstybe ir vis agresyviau siekia įtraukti
buvusias sovietines respublikas į savo erdvės lauką. Ekspertas iš
JAV taip pat pažymėjo, kad Kremlius ypač daug kalba apie Baltijos
šalis ir siekia, kad NATO pajėgos nebūtų jose dislokuotos.
Tiesa, kol kas galima guostis naujausiu JAV Nacionalinės
žvalgybos tarybos paskelbtu dokumentu, pavadintu Projektas 2020.
Jame teigiama, kad Rusija, bent jau iki 2020 metų, nesugebės iš
regioninės reikšmės valstybės tapti tikra supervalstybe. Ją kankins
ligos, AIDS, žmonių emigracija ir kinų antplūdis į Rusiją. Taip
pat prognozuojama, jog ateityje Rusija netaps nei parlamentine,
nei teisine valstybe. Tiesa, JAV žvalgybos specialistai teigia,
kad Vakarai ir toliau nepastebės Rusijos nusižengimų žmogaus laisvių
srityje ir elgsis su Rusija kaip su supervalstybe: ją kviesis į
rimtus forumus, seminarus, atsižvelgs į jos nuomonę. Tačiau pažymima,
kad Maskva ir toliau sieks savo tikslų priemonėmis, kurios nepriimtinos
Vakarams. Visų pirma, ką pastebi ne tik žvalgybos specialistai,
bet ir žinomi pasaulio politologai, Rusija plečia savo įtaką kol
kas ne tankų bei patrankų pagalba, bet per politines, ekonomines
ir visuomenines struktūras bankų sistemą, prezidento instituciją,
ir, aišku, tautines mažumas. Kažkodėl kai kurie Lietuvos vadovai,
teigdami, kad Rusija jau nekelia jokios grėsmės, neskaitė ar specialiai
nutyli Kremliaus strategu vadinamo politologo Sergejaus Karagonovo
doktriną, kuria dabar akivaizdžiai vadovaujasi Maskva. Galima priminti,
kad S.Karagonovas aiškiai nurodė, jog tautinės mažumos, vadinamieji
rusakalbiai, Baltijos valstybėse turi būti Rusijos politikos įgyvendinimo
Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje įrankis. Lietuvoje tai pakankamai
akivaizdu. Juk Lietuvos rusai, Pietryčių Lietuvos tuteišai mūru
stoja už R.Paksą. Tad S.Karagonovo planas vykdomas. Na, o Prezidentūros
krizėje irgi galima be vargo įžvelgti Maskvos scenarijų. Taip pat
valdančiosios partijos, bent jau nemažos jos dalies, delsimas kaip
galima greičiau išspręsti politinę krizę Lietuvoje irgi pasitarnauja
Rusijai.
Negalima neatkreipti dėmesio į dar vieną svarbų
pastarojo meto įvykį žiaurų teroro aktą Ispanijoje. Nesvarbu,
kas jį įvykdė baskų teroristai ar Al Qaeda. Tie, kurie sugalvojo
šį antpuolį, turėjo tikslą ne tik nuversti Ispanijos premjerą Ch.
M.Aznarą ir jo vyriausybę, bet ir suduoti smūgį transatlantinei
partnerystei. Kitaip tariant, niekais paversti Europos ir JAV partnerystę.
Tai būtų didžiausias smūgis NATO. Juk Aljansas ir gyvuoja tik dėl
tos partnerystės. Taigi dar nežinia, ar Maskva neprikišo čia savo
čiuptuvų. Bet kokiu atveju teroristai jau pasiekė savo: viena pagrindinių
JAV sąjungininkių Europoje Ispanija gali pasitraukti iš koalicijos.
Todėl Lietuvai, kaip naujajai ir visateisei NATO narei, teks pagal
išgales imtis veiksmų, ypač siekiant, kad NATO sutarties 5-asis
straipsnis (dėl kolektyvinės gynybos) būtų vykdomas ne tik formaliai,
bet ir labai konkrečiai. Lietuvai tai ypač aktualu, nes Kaliningrado
anklave dislokuotos Rusijos karinės pajėgos daug kartų stipresnės
nei visų trijų Baltijos valstybių kartu sudėjus.
Todėl užsitęsęs politinis nestabilumas Lietuvoje,
eskaluojamas visuomenės supriešinimas įvairiais susibūrimais (paskutinis
jų pavyzdys keletoje Lietuvoje miestų prieš kelis šimtus žmonių
rėksmingų oratorių grasinimai Seimui, siekiančiam esą nuversti visų
mūsų teisėtai išrinktą Prezidentą) gali niekais paversti visas
saugumo viltis. Vis išradingesniu tampantis R.Pakso puolimas prieš
VSD, apkalta Seimo pirmininkui A.Paulauskui yra ne kas kita, o aiškus
noras dar labiau destabilizuoti padėtį valstybėje ir dar labiau
pagilinti politinę krizę.
© 2004 "XXI amžius"
|