Dievas, paskutinysis
Europos tremtinys
Per pastarąsias diskusijas Europos Parlamente
dėl Europos Konstitucijos projekto Lietuvos laisvės didvyris ir
šios valstybės atstovas Vytautas Landsbergis viešai prabilo apie
mezzo voce sklandžiusias kalbas, jog iš šios chartijos reikia ištrinti
bet kokią užuominą apie Dievą. Taip Kūrėjas būtų ištremtas iš krikščioniškosios
Europos.
V.Landsbergio perspėjimas nesusilaukė didelio
atgarsio ES valstybių vyriausybėse.
Ši naujoji politika prasidėjo nuo didžiųjų valstybių
JAV, Didžiosios Britanijos ir Sovietų Sąjungos vadovų susitikimo
Antrojo pasaulinio karo metu. Dambarton Oukse visi trys nutarė sukurti
organą, kuris taikos metu padėtų išsaugoti karinio aljanso dvasią.
Šio susitikimo metu buvo parengtas bendras pareiškimas. Nuo pat
pirmosios susitikimo dienos Maksimas Litvinovas, SSRS atstovas,
iškėlė išankstinę sąlygą, kad, priešingai nei anksčiau, nei Dievas,
nei jokia kita aukščiausioji būtybė nebūtų minimi. Reikia atsikratyti
praeities šmėklų ir į jų vietą soste pasodinti žmogų, - teigė jis.
Šis pasiūlymas buvo priimtas. Tiesioginė jo pasekmė
bedvasis tekstas, pateiktas San Francisko konferencijoje. Ten
musulmoniškosios valstybės pasiūlė paminėti Dievą, kaip tai ir buvo
daroma ankstesniuose dokumentuose, tačiau balsų dauguma šis pasiūlymas
buvo atmestas už jį balsavo tik šešios musulmoniškos valstybės
ir penkios Lotynų Amerikos šalys. Taigi balsuojant buvo patvirtintas
dokumentas be jokios užuominos apie Dievą, ir ilgainiui tai tapo
visuotinai taikoma taisykle. Vokietijos kancleris G.Šrioderis nutarė
išbraukti Dievą iš savo konstitucinės priesaikos.
Nuo to laiko prasidėjo bedvasių institucijų valdymas,
palaikomas daugybės sektantiškų organizacijų. Tokios pat nuostatos
laikytasi ir redaguojant Europos Sąjungos Konstitucijos preambulės
tekstą. Tačiau jaučiamas pasipriešinimas tose šalyse, kurioms teko
kentėti sovietinį jungą, pavyzdžiui, Lenkijoje, kuri diskusijos
metu iškėlė grožio Dievo idėją. Tie, kam yra tekę apsilankyti
tose ilgai totalitarinį sovietinį režimą kentusiose šalyse, supranta
tikrąją šio pasiūlymo reikšmę. Diktatoriai nori būti vieninteliai,
galintys spręsti kito likimą, tačiau jų statiniai visi kaip vienas
vienodai liūdni, bjaurūs, gadinantys miestų architektūrą, nesvarbu,
ar juos užsakė Stalinas, ar Mao Dze Dunas, ar Hitleris. Tuo tarpu
Vakarų Europos kultūrinis paveldas grožį perteikia per tikėjimą
katedras, abatijas, vienuolynų rūmus, o ir šiandien per Pakšo
bažnyčią atominėje Vengrijos širdyje (turimas galvoje Pakšo miestas
Vengrijoje, kuriame yra atominė elektrinė red.). Kai žmonės tyli,
akmenys kalba.
Taigi Europa privalo nuspręsti, ar ji nori išlikti
pati savimi, su savo dvasia, istorija ir kultūra, ar būti tokia
kaip Romos laikais? Žmogaus genialumą būtina pabrėžti įtvirtinant
aukščiausią idėją apie žmogų, gerbiantį ir mylintį savo Kūrėją ir
jo šventąją šeimą. Mūsų krikščionybė tai tikėjimas, nepripažįstantis
netolerancijos ir priešiškumo kitiems tikėjimams islamo išpažinėjų
ar Mozės mokinių religijoms, su kuriomis mus vienija tikėjimas
į Dievą. Norime to, ar ne, Dievas turi savo vietą Europoje. Be jo
mūsų pasaulis prarastų sielą, o kartu ir gyvenimą.
Otto von Habsburg
(Le Figaro, 2004 02 20)
© 2004 "XXI amžius"
|