Lietuvos parlamentarai Briuselyje
|
E.Vareikis |
Dr. E.Vareikis, Lietuvos Respublikos Seimo
stebėtojas Europos Parlamente (EP), grįžęs iš Briuselio pasakoja,
kad populiariausias ne tik Lietuvos delegacijoje, bet ir unikaliausias
tarp visų Rytų Europos valstybių stebėtojų yra prof. Vytautas Landsbergis.
Paprašėme dr. Egidijų Vareikį plačiau papasakoti apie Europos parlamento
koridorius ir užkulisius. Be kita ko, ir prof. V. Landsbergis, ir
dr. Egidijus Vareikis yra Tėvynės sąjungos kandidatai rinkimuose
į Europos Parlamentą.
Papasakokite, kaip atrodo Lietuvos delegacija
Briuselyje.
Gana neblogai. Pavyzdžiui, mes, lietuviai, buvome
iniciatoriais tokios struktūros kaip Baltijos klubas. Pradėjome
kviesti į neformalius susitikimus Baltijos šalių stebėtojus, taip
pat parlamentarus iš Skandinavijos, Lenkijos ir kitų šalių, tuos,
kam įdomūs mūsų reikalai. Tai tarsi ir lobistinė veikla. Labai gerai,
kai žmonės vieni kitus pažįsta ir žino, kas yra Baltijos specifika.
Jokia kita šalis šito nepadarė.
Ypatingą statusą turi mūsų delegacijos narys V.
Landsbergis. Jam Europos Parlamente yra suteiktas tas vardas, kurio,
deja, mūsų politikai nedrįsta suteikti Lietuvoje. Kur pasirodo V.Landsbergis,
sakoma: štai pirmasis atkurtos nepriklausomos Lietuvos valstybės
vadovas. Ir jeigu V. Landsbergis bus išrinktas, o aš tuo tikiu,
Europos Parlamentas, kur didžiuojamasi žymiais žmonėmis, turės vienintelį
ir unikalų žmogų atkurtos valstybės pirmąjį vadovą.
Kitas dalykas, ką sugeba V.Landsbergis, ir ko,
deja, nemoka daugelis mūsų politikų, jis dažnai kalba apie visos
Europos reikalus. Manoma, kad mums rūpi tik Lietuva. Būdamas kartu
su profesoriumi Briuselyje, matau, kad jis sugeba mąstyti ir valstybiškai,
ir europietiškai. Tai pravers Lietuvai įstojus į ES, kai bus svarstomi
mūsų reikalai.
Trečias prof. V.Landsbergio bruožas, kuris gal
ne visų yra mėgstamas Lietuvoje, bet labai svarbus Europos Parlamente,
tai sugebėjimas savarankiškai daryti sprendimus. Atsimenu, Sąjūdžio
laikais mes pyktelėdavome, kad V.Landsbergis greitai nusprendžia
ir turi tvirtą savo nuomonę, mums atrodė, gal reikėtų ilgiau kalbėti,
aiškintis. O Briuselyje, kai mes esame tik du konservatoriai ir
neįmanoma kiekvienu momentu susisiekti su kolegomis Lietuvoje, labai
svarbus tampa sugebėjimas savarankiškai spręsti.
Ketvirtą bruožą apibūdinčiau taip: V. Landsbergis
turi tvirtą stuburą.
Ar lietuviai palaiko ryšius tarpusavyje?
Kartu susirenkame nedažnai, bet manau, kai lietuviai
bus tikrieji stebėtojai, tikriausiai rinksis periodiškai, nes, be
europinių reikalų, dar yra ir Lietuvai svarbių. Baltijos klubas
irgi yra būdas mums susitikti.
Būna ypatingų atvejų, kada Lietuvos delegacijos
pirmininkė B.Vėsaitė išplatina specialų pranešimą apie numatomą
surengti susirinkimą. Pavyzdžiui, kai buvo sprendžiamas mūsų statuso
klausimas: ar po gegužės 1 dienos mūsų statusas bus dvigubas, ar
viengubas. Kilo klausimas, ar, tapus tikraisiais EP nariais, nereikėtų
atsisakyti Lietuvos Seimo nario mandato? Teisinių neaiškumų yra.
Buvome susirinkę ir dėl atlyginimų. Jeigu lietuviai parlamentarai
gaus tiek, kiek dabar, tai bus patys mažiausi atlyginimai, 14 kartų
mažesni nei, tarkim, italų. O dirbame tomis pačiomis sąlygomis ir
tuose pačiuose kabinetuose. Naujai stojančių šalių stebėtojai gauna
palyginti mažiau už senbuvius, bet ir tarp jų Lietuvos atstovai
gauna mažiausiai. Lietuvos stebėtojo alga yra trys vidutiniai atlyginimai,
tai nesiekia 1 000 eurų (italai gauna apie 12 tūkst.). Per mėnesį
nepravalgysi tūkstančių eurų, bet yra reprezentaciniai dalykai
reikia priiminėti svečius, pirkti dovanas ir kt.
Būtų įdomu sužinoti apie Briuselio koridorius
ir užkulisius, pavyzdžiui, apie mūsų stebėtojų EP dienotvarkę?
Visi stebėtojai turi specialų kalendorių. Vienos
savaitės jame pažymėtos melsvai, kitos rausvai, dar kitos pilkai.
EP darbas vyksta savaitėmis. Būna plenarinių posėdžių savaitės.
Jie vyksta Stasbūre. Be to, dar renkasi ir frakcijos, nes joms reikia
pasitarti, kaip balsuoti. Taip pat vyksta daug neformalių susitikimų.
Pvz., antradienis ir trečiadienis yra labai įtemptos dienos, be
plenarinių posėdžių, dar būna penki šeši renginiai. Ketvirtadienį
po pietų parlamentarai išvažinėja į namus. Labai mažai kas savaitgalius
praleidžia Briuselyje. Vieną kelionę per savaitę apmoka Europos
Parlamentas. Taigi pirmadienį, 6.50 val., skrendu į Kopenhagą ir
iš ten persėdu į Briuselio lėktuvą.
Būna savaitės, kada vyksta komitetų posėdžiai.
Šie posėdžiai būna skirtingi, priklausomai nuo to, kokiuose komitetuose
žmonės dirba. Yra komitetų, kurių nariai posėdžiauja nedaug, pvz.,
Turizmo, Švietimo, Kultūros komitetai. Tie posėdžiai trunka dvi
ar vieną dieną. Aš esu Užsienio reikalų komitete, o šis komitetas
dirba daug. Posėdžiai dažniausiai trunka tris dienas. Todėl stebėtojai
atvyksta ir išvyksta skirtingu laiku.
Kalendoriuje pilkai pažymėtos savaitės yra frakcijų
politinių grupių posėdžiai. Mes su V.Landsbergiu priklausome Europos
liaudies partijos frakcijai. (Posėdžių skaičius taip pat priklauso
nuo frakcijos dydžio). Be to, abu priklausome pačiai didžiausiai
Europos Parlamento frakcijai, tad mūsų posėdžiai trunka ilgai. Yra
ir maža mišri grupė (mūsų parlamentarų joje nėra), ji iš viso neposėdžiauja,
ir ši savaitė jiems būna visiškai laisva.
Plenariniai posėdžiai trunka labai ilgai. Nenustebkite
rytinis posėdis prasideda 9 val., o vakarinis baigiasi 24 val.
Ne visada visi dalyvauja posėdžiuose. Balsuojama visada tuo pačiu
metu, nuo 11 iki 12,30 val. Stebėtojams tos valandos neprivalomos,
nes jie nebalsuoja, bet kartais būna įdomu. Savo kabinetuose turime
televizorius, kuriuose galime stebėti, kaip vyksta balsavimai.
Kokius reikalus teko spręsti Europos Parlamente?
Po to, kai 2003 metų balandį Lietuva pasirašė
stojimo sutartį, kaip ir visos šalys kandidatės, kol taps visateisėmis
narėmis, turi teisę deleguoti stebėtojus. Stebėtojų yra tiek, kiek
nuo gegužės 1 dienos mes turėsime narių Europos Parlamente. Tai
yra trylika. Mes nesame tiesiogiai rinkti, o Seimo deleguoti pagal
proporcinį atstovavimą nuo partijų. Europos Parlamento stebėtojo
statusas yra labai įdomus. Stebėtojas turi teisę visur dalyvauti,
klausyti, uždavinėti klausimus, siūlyti, jeigu tos grupės, kurioje
dirba, priima jo pasiūlymus. Tik stebėtojai neturi teisės siūlyti
projektų plenariniams posėdžiams, kalbėti juose ir balsuoti. Juokaujant
galima pasakyti, kad daug teisių ir jokios atsakomybės. Ta politinė
grupė, kurioje dirbu, Europos liaudies partija-Europos demokratų
ir centro dešiniųjų politinė grupė, į stebėtojus žiūri labai draugiškai.
Mūsų šalies vėliavos kabo tokiame pačiame lygyje kaip ir tikrųjų
narių. Nepaisant apribojimų, esame traktuojami kaip rimtos šalies
atstovai kaip austrai, švedai ar suomiai. Mes jau europiečiai,
ir Lietuvos statusas kitoks nei Ukrainos ar Moldovos. Tai aiškiai
matyti.
Europos Parlamentas nėra leidžiantis įstatymus
kaip nacionalinės valstybės parlamentas. Jis vykdo parlamentinę
kontrolę ir užsiima nuomonės formavimu. Visus sprendimus, daugiausia
techninius, siūlo Europos Komisija. Valstybių vadovai ar atstovai
priima. Parlamentas kontroliuoja, kad tie sprendimai atitiktų Europos
žmonių interesus, nes Europos Parlamentas yra renkamas tiesiogiai.
Užsienio reikalų komitete iš tiesų vyksta nuomonės formavimas apie
įvykius.
Kaip Lietuvos reikalai sprendžiami Europoje?
Dabar vienas svarbių dalykų Lietuvai yra transeuropiniai
tinklai Europos geležinkeliai, keliai, energetikos sistema. Mes,
kaip naujai stojančios šalys, turime galimybę, jeigu sėkmingai ir
apdairiai veiksime, iškart įsitraukti į tuos projektus. Yra projektų,
kuruos labai sunku finansuoti iš nacionalinio biudžeto, tarkim,Via
Baltica ar interneto ryšiai, jūrų greitkeliai... Nacionaliniam biudžetui
tai labai brangu, o privačioms firmoms neapsimoka, nes ne taip greitai
grįžta sąnaudos.
Noriu pateikti tokį pavyzdį. Štai buvau Nidoje
ir kalbėjausi su televizijos ryšių darbuotojais. Jie sakė, kad pagal
Europos projektą dabar gauna plačiajuostį internetą. Visame Neringos
mieste, kur yra mažai žmonių ir didelis plotas kelios gyvenvietės,
televizija nebus transliuojama laidais, viskas eis plačiuoju internetu.
Tai modernu, bet iš valstybės biudžeto finansuoti labai brangu,
privatininkams neapsimoka, nes per maža rinka, o Europa tai gali
padaryti. Taigi šiandien yra daug kalbama apie įsiliejimą į tokius
projektus.
Lietuvai svarbūs Karaliaučiaus, Baltarusijos klausimai.
Dabar atsirado koncepcija ,,naujieji kaimynai. O mes esame svarbūs
toje ,,naujųjų kaimynų koncepcijoje, nes labai ilgos mūsų išorinės
sienos. Tam irgi reikia lėšų. Tai mums svarbu geografiškai.
Lietuva staiga pajunta, kad ji tampa sprendėja.
Nuo Lietuvos balsų priklausys, sakykim, Kipro klausimas, pagalba
Afrikai, Honkongo, Afganistano klausimų sprendimas ir kt. Didžioji
Lietuvos visuomenės dalis pripratusi, kad sprendžia kažkas kažkur,
tik ne mes. Nebent šalies vidaus klausimus. O dabar staiga (reikėjo
to laukti) pas lietuvį ateina kiprietis ir sako: ,,Ar aš galiu tikėtis
tavo balso? Kokie jūsų santykiai su Ankara? Mums reikia jūsų balso.
Nuo to balso gali priklausyti mūsų ateitis. Šituo reikia džiaugtis,
bet kartais lietuviai dėl to nusigąsta. Priklausau organizacijai
,,Parlamentarai Afrikos labui. Nuo kitų metų gegužės 1-osios mes
balsuosime, ar reikia Afrikai skirti lėšų, ar nereikia. Ar geriau
skirti Azijai, o gal Lietuvai? Europos Parlamente iš stebėtojų imuosi
formuoti tam tikrą darbo grupę, kuri domėtųsi Afrikos reikalais.
Jeigu mums vieną dieną padės ant stalo projektą, kad reikia kelių
milijardų eurų, sakykim, pietinėms Afrikos šalims, ką tada mes darysime?
Taigi reikia mokytis.
Kalbėjosi
Audronė V. ŠKIUDAITĖ
© 2004 "XXI amžius"
|