Istorinis posūkis
Petras KATINAS
Vienas buvęs tremtinys džiaugdamasis sakė, kad
pagaliau sulaukė tos dienos, kai Lietuva pirmą kartą per savo istoriją
pasijuto saugi ir jo vaikaičiams jau niekada neteks patirti siaubo,
kurį išgyveno jis pats, tada dar vaikas, ir jo šeima, kai 1949 m.
kovo 18 d. buvo ištremti į Sibirą. Kaip tik tą dieną prieš 55-erius
metus dvylika šalių, - Belgija, Kanada, Danija, Prancūzija, Islandija,
Italija, Liuksemburgas, Nyderlandai, Norvegija, Portugalija, Didžioji
Britanija ir Jungtinės Amerikos Valstijos, - siekdamos apsisaugoti
nuo mirtino Sovietų Sąjungos pavojaus, įkūrė Šiaurės Atlanto Sutarties
Organizaciją (NATO). NATO įsteigusios valstybės įsipareigojo ginti
viena kitą karinės agresijos prieš bet kurią iš šių šalių atveju.
Vėliau, 1952 metais, prie Aljanso prisijungė Turkija ir Graikija,
o 1955-aisiais Vokietijos Federacinė Respublika. 1982 metais NATO
nare tapo Ispanija. NATO įkūrimas buvo neišvengiamas pirmiausia
todėl, kad Maskva net iki pat Sovietų Sąjungos įkurto Varšuvos bloko
žlugimo neslėpė savo ekspansinių užmačių. Vadinamasis Varšuvos blokas
tebuvo tik iškaba, nes satelitinės pusiau okupuotos Rytų Europos
liaudies demokratijos šalys jame neturėjo jokio balso, o blokui
vadovavo sovietų maršalai ir generolai. Skirtingai nuo NATO, kurio
generalinis sekretorius visada buvo patyręs valstybės narės politinis
veikėjas. Beje, NATO neturi nuosavų nepriklausomų ginkluotųjų pajėgų.
Didžiajai NATO turimų pajėgų daliai vadovauja bei jas kontroliuoja
konkrečios valstybės. NATO politinių ir karinių struktūrų uždavinys
suteikti politinius įgaliojimus ir užtikrinti bendrą karinį planavimą,
reikalingą nacionalinėms pajėgoms atlikti šias užduotis, suformuojant
organizacines struktūras, reikalingas jungtiniam vadovavimui, kontrolei,
mokymams bei pratyboms.
Priėmus į Aljansą Lietuvą, Latviją, Estiją, Rumuniją,
Bulgariją, Slovėniją ir Slovakiją, NATO transformacija nesibaigia.
Nepaisant nuolatinių pokyčių, esminiai Aljanso principai lieka tie
patys valstybės gali užsitikrinti savo saugumą tik veikdamos kartu,
o svarbiausias principas kad Europa ir Šiaurės Amerika (pirmiausia
JAV) yra unikali bendrus tikslus ir vertybes puoselėjanti bendruomenė.
Štai čia naujajai NATO narei Lietuvai bei kitoms pokomunistinėms
valstybėms ir kyla svarbiausias uždavinys dėti įmanomas pastangas,
kad NATO nebūtų suskaldytas. Kad ir ką kalbėtume, tos pastangos
dedamos. Pirmiausia iš Prancūzijos ir Vokietijos dabartinių vadovų
pusės. Paryžius ir Berlynas, deklaruodami būtinybę kurti bendras
ES saugumo pajėgas, aiškiai siekia, kad tos pajėgos nebūtų priklausomos
nuo NATO, o ypač JAV. Tam, aišku, pritaria Maskva. Visa laimė, jog
naujosios NATO šalys, išgyvenusios Sovietų Sąjungos jungą, į tokius
planus žiūri gana skeptiškai. Todėl labai svarbi Tėvynės sąjungos
iniciatyva paskelbti manifesto projektą, kuriame pasisakoma už kuo
glaudesnius Europos ir JAV ryšius. Kuo Europoje bus mažiau Amerikos,
tuo joje bus daugiau Rusijos, - sakoma TS manifeste.
Kad Maskva siekia sukiršinti ES ir JAV, niekam
ne paslaptis. Ant Kremliaus jauko užkibę Prancūzijos prezidentas
Žakas Širakas ir Vokietijos kancleris Gerhardas Šrioderis tarsi
lenktyniauja tarpusavyje, kuris labiausiai įtiks savo bičiuliui
Rusijos prezidentui V.Putinui. Kancleris G.Šrioderis pareiškė, jog
Europa, tiksliau, ES, turi siekti, kad ES ir Rusijos ryšiai būtų
glaudesni, o perspektyvoje Rusija taptų ES nare. G.Šrioderis taip
pat sakė, jog, ES išsiplėtus, Europos bendrija neturi kelti Rusijai
papildomų reikalavimų, o privalo atsižvelgti į Maskvos interesus.
Įžvalgesni pasaulio politikai tuose Maskvos interesuose mato Rusijos
pastangas išlaikyti savo įtakoje naująsias ES nares. Kaip pažymėjo
neseniai Ukrainoje viešėjęs JAV finansininkas Dž. Sorošas, Rusija
stengiasi paversti šalia jos esančias buvusios SSRS šalis užpakaliniu
kiemu ir neatsisako savo užmačių atkurti imperiją. Pasak Dž. Sorošo,
laikas liautis laikyti Rusiją jaunos demokratijos šalimi. Tuo tarpu
Prancūzijos prezidentas Ž.Širakas, atvykęs į Maskvą, sakė, kad Rusija
padarė labai rimtų pokyčių žengdama į demokratinę ir teisinę valstybę.
Matyt, dėl tokio pareiškimo Ž.Širakas buvo pamalonintas
ir jam parodytas Krasnoznamenskojės kosminis centras, labai užslaptintas
objektas, į kurį jokios kitos valstybės vadovas dar nebuvo pakviestas.
Nežinia, kodėl Ž.Širakui atrodo, jog Rusija demokratinė ir teisinė
valstybė. Bet tai, kad Maskva neatsisakė savo agresyvių planų, Prancūzijos
prezidentas turėtų žinoti. Pirmiausia tą rodo ne tik Dūmos vicepirmininko
V.Žirinovskio grūmojimai subombarduoti Vilnių, Rygą ir Taliną. Antra,
Rusijos federalinė kosminė agentūra perduota generolų žinion. Šios
agentūros vadovu paskirtas generolas Anatolijus Perminovas, iki
šiol vadovaujantis Rusijos kosminėms karinėms pajėgoms. Netgi Rusijos
spauda generolo A.Perminovo paskyrimą vertina vienareikšmiškai:
visiškai atiduoti kosmosą armijai.
Vos priėmus į NATO naująsias nares, Briuselyje
įvyko NATO ir Rusijos Tarybos posėdis. Maskva reikalavo, kad šiame
Tarybos posėdyje nedalyvautų naujosios NATO narės, ypač Lietuva,
Latvija ir Estija. Vienas aukštas Rusijos URM pareigūnas netgi buvo
pareiškęs, kad Rusijos atstovas nesės prie vieno stalo su trijų
Baltijos šalių atstovais. Į tai NATO generalinis sekretorius Japas
de Hopas Scheferis trumpai atsakė: Deja, stalas yra tiktai vienas.
Tad prityrusiam diplomatui, naujajam Rusijos užsienio reikalų ministrui
Sergejui Lavrovui teko praryti karčią piliulę, o NATO Tarybos posėdis
pirmą kartą įvyko pagal principą 26 + 1 dalyvaujant tapusių visateisėmis
naujųjų NATO šalių užsienio reikalų ministrams. Tiesa, S.Lavrovas
NATO ir Rusijos Tarybos posėdyje bandė giedoti seną giesmelę, jog
Baltijos šalys kelia grėsmę Rusijai, nes iki šiol nepasirašė įprastinės
ginkluotės sumažinimo sutarties. Apskritai, nepaisant to, kad naujų
NATO narių priėmimo išvakarėse Maskva svaidė žaibus ir perkūnus,
S.Lavrovas Briuselyje bandė kiek sušvelninti Kremliaus poziciją,
tačiau jo kalboje vis tiek atsispindėjo imperinės Maskvos ambicijos.
Tą pačią dieną, kai Lietuva tapo NATO nare, Rusijos
valstybinis radijas Golos Rosiji pradėjo transliacijas į Lietuvą.
Pirmojoje transliacijoje šios radijo stoties apžvalgininkas G.Gramadčikas
pareiškė, kad Golos Rosiji yra necenzūruojama radijo stotis, ir
prilygino šį Kremliaus ruporą britų BBC. Tai visiška nesąmonė. Retoje
BBC laidoje neapsieinama be kritikos Didžiosios Britanijos vyriausybei.
Tuo tarpu Golos Rosiji reiškia vien tik oficialią Kremliaus poziciją.
Iš šiose pirmosiose laidose apgautiems lietuviams buvo teigiama,
jog Lietuvos stojimas į NATO didelė strateginė ir politinė klaida.
Neapsieinama ir be įprasto bauginimo, teigiant, jog Rusija imsis
visų priemonių iškilusiai grėsmei pašalinti.
Po mėnesio, kai pirmą kartą Lietuva tapo saugi
kaip niekada, gegužės 1-ąją tapsime ir ES nare, o tai irgi prisidės
prie saugumo užtikrinimo. Galima nuraminti tuos euroskeptikus, vis
dar šaukiančius, jog, Lietuvai tapus ES nare, būsimieji trylika
Europos Parlamento narių ir kiti žmonės, kurie dirbs ES institucijose,
valdininkai maudysis piniguose visų Lietuvos mokesčių mokėtojų sąskaita.
Tačiau jie nieko nekalba, kad Lietuva, įnešdama į ES biudžetą vieną
litą, iš ES fondų gaus 3,5 lito. Ir panašus santykis išsilaikys
artimiausius 10-15 metų. Mat Lietuva per tą laikotarpį nebus ES
šalis donorė, o tik gavėja. Iš visų nuo gegužės 1-osios tapsiančių
naujųjų Europos Sąjungos narių labiausiai ekonomiškai išsivysčiusios
yra Slovėnija, Vengrija ir Čekija. Šios valstybės po artimiausių
dvejų trejų metų pačios taps ES valstybėmis donorėmis. O naujosioms
narėms, kurių bendrasis vidaus produktas yra mažiausias, Lenkijai,
Lietuvai, Latvijai ir Estijai, ES finansinės injekcijos bus didžiausios.
Ir tai tęsis mažiausiai dešimt metų. Aišku, permainų, tapus ES nare,
bus. Tačiau kaip pajėgsime ir sugebėsime pasinaudoti tomis permainomis,
priklausys ne tik nuo valdžios, bet ir nuo mūsų visų.
Rusijos užsienio reikalų ministerija, išsiuntusi
tris mūsų diplomatus iš ambasados Maskvoje, pernelyg nenustebino
Lietuvos. Įdomiausia, jog tai buvo paprasčiausias kerštas ne tiek
dėl prieš mėnesį išsiųstų trijų Rusijos diplomatųšnipų, kiek atsakas
Lietuvai parodant nepasitenkinimą dėl jos tapimo visateise NATO
nare. Tai rodo paprastas faktas, jog iškviestam į Rusijos URM Lietuvos
ambasados įgaliotam ministrui politikos ir analizės klausimais Vytautui
Pinkui tebuvo pareikšta, jog Lietuvos diplomatams įsakyta palikti
Rusiją per 48 valandas. Net nepaaiškinant jokių konkrečių priežasčių,
kodėl taip padaryta. Buvo apsiribota tradiciniu trumpu pareiškimu,
jog diplomatai išsiunčiami už veiklą, nesuderinamą su diplomatiniu
statusu. Nors ir buvo laukiama, kad Maskva anksčiau ar vėliau išsiųs
Lietuvos diplomatus (ir ji tai galėjo padaryti kur kas anksčiau,
kai iš Vilniaus buvo išsiųsti trys Rusijos šnipai), tačiau specialiai
buvo delsiama ir laukiama pirmosios Lietuvos narystės NATO dienos.
O tai, kad išvarytiems lietuvių diplomatams nebuvo pateikta jokių
kaltinimų, rodo, jog nebuvo už ką, ir jokių pažeidimų nebuvo. Kaip
pažymėjo Lietuvos URM pareigūnai, tarp išsiunčiamųjų galėjo būti
bet kuris Lietuvos diplomatas. Iš Vilniaus išvarytieji Rusijos diplomataišnipai
vykdė konkrečias FSB ir GRU užduotis. Vienas jų, Rusijos ambasados
pirmasis sekretorius Vladimiras Michailovas, buvo šnipas su stažu,
nes už panašią veiklą jau buvo išvarytas iš Belgijos. Kad Rusijos
šnipų veiklai Lietuvoje Maskva skiria išskirtinį dėmesį, rodo tai,
jog Rusijos ambasadoje Vilniuje dirba tiek pat žmonių, kiek ir ambasadoje
Londone. Rusų diplomataišnipai rinko slaptą informaciją ne tik
apie Lietuvos kariuomenę ir mūsų integraciją į NATO, bet ypač jų
dėmesio centre buvo informacijos apie apkaltos eigą R.Paksui rinkimas.
Jie taip pat labai domėjosi energetikos ūkiu, konkrečiai, padėtimi
Mažeikių naftoje bei elektros perdavimo bendrovėmis.
Tačiau tai dar ne viskas. Pakanka tik atkreipti
dėmesį į Rusijos Valstybės Dūmos didele balsų dauguma priimtą pareiškimą
dėl NATO plėtros. Tai šaltojo karo laikų dvasia surašytas dokumentas,
kuriame, be įprastų propagandinių štampų, Baltijos valstybėms grūmojama
netgi branduolinėmis bombomis ir raketomis. Lietuvos premjeras A.Brazauskas,
grįžęs iš Briuselio ir Vašingtono, ramino visuomenę ragindamas nekreipti
dėmesio į atskirų Rusijos generolų gąsdinimus ir vertinimus Lietuvai
tapus NATO nare bei Aljanso lėktuvų dislokavimą Zoknių oro uoste.
Mat, pasak Premjero, reikia kreipti dėmesį ne į atskirų generolų,
o į oficialią Kremliaus poziciją tais klausimais. Jeigu tai tik
visuomenės raminimas, tai dar būtų pusė bėdos. Tuo labiau jog tai
sena valdančiosios LDDP, dabar Socialdemokratų partijos pozicija,
teigiant, kad generolai, Dūmos deputatai nėra oficialūs asmenys
ir neišreiškia aukščiausios Rusijos valdžios pozicijos. Taip buvo
skelbiama visą laiką, kai tik Maskvoje pasirodydavo panašaus turinio
pareiškimai. Negi Rusijos gynybos ministras Sergejus Ivanovas, Dūmos
pirmininkas ir jo pavaduotojai nėra oficialūs asmenys?
Aišku, džiaugiantis saugumo garantijomis, kurias
gavo Lietuva, tapusi visuotine Aljanso nare, negalima pamiršti,
kad, kaip jau minėta, nei Rusija, nei ją palaikantys Lietuvoje tikrai
nenurims. Kitas dalykas, Maskva darys viską, kad supriešintų senąją
Vakarų Europą su Jungtinėmis Valstijomis. Tai padaryti Maskvai visai
nesunku, nes Paryžius ir Berlynas, kai kurios kitos Aljanso valstybės
nelabai suvokia naująsias Rusijos realijas. Tuo labiau kad po Sovietų
Sąjungos žlugimo nemažai Europos politikų patikėjo, jog Rusija jau
nebekelia jokios grėsmės. Tai arba savęs raminimas, arba visiškas
nesusivokimas esamoje situacijoje. Todėl, kaip pažymi Rytų Europos
naujųjų NATO narių politikos apžvalgininkai, naujosios Aljanso narės,
o ypač Lietuva ir kitos Baltijos valstybės turi būti budrios, nes
Maskva jų pagalba, tiksliau, kai kurių vietinių politikų pagalba,
bandys griauti NATO iš vidaus. Tuo labiau kad senoji Europa nepatyrė
savo kailiu, kas yra Rusija. Anot vieno lenkų politologo, būtų sveika
Vakarams truputį, kokį penketą metų pabūti rusiškos meškos glėbyje.
Gal tada išglebusi Europa kiek atsitokėtų ir suprastų tikrosios
demokratijos vertę.
Kad ir ką galvotum, bet Lietuvai tėra tik vienas
kelias dėti visas pastangas pasipriešinti Aljanso erozijai ir
pirmiausia pasikliauti galingiausia valstybe JAV. Visa laimė,
kad Vašingtonas, skirtingai nuo Paryžiaus, puikiai supranta Maskvos
keliamą pavojų ne tik jos artimiausioms kaimynėms, bet ir pasaulio
stabilumui. Tą rodo JAV Atstovų rūmų Tarptautinių reikalų komiteto
priimta rezoliucija, raginanti sustabdyti Rusijos narystę Didžiajame
aštuonete. Rezoliucijoje ypač pabrėžiama, jog po neseniai įvykusių
Rusijos Valstybės Dūmos ir prezidento rinkimų joje faktiškai nebeliko
jokios demokratijos, kurios daigai buvo pasirodę B.Jelcino valdymo
laikais.
Šiaip ar taip, per visą Lietuvos nepriklausomybės
laikotarpį, įskaitant ir 1918-1940 metus, Lietuva dar niekada nebuvo
tokia saugi kaip šiuo metu. Belieka tiktai neužsnūsti ir nepasiduoti
jokiems Maskvos įtakos agentams, kurie vėl gali ateiti valdžion
po būsimųjų rinkimų. Dar iki Seimo rinkimų partijoms būtina susitarti
dėl būsimų Lietuvos užsienio politikos gairių tapus NATO ir ES nare.
© 2004 "XXI amžius"
|