Visuomenė pasidalijusi
pagal požiūrį į praeitį ir ateitį
|
Tėvynės sąjungos pirmininkas
Andrius Kubilius
Valdo Kopūsto (ELTA) nuotrauka
|
Tėvynės sąjungos pirmininkas Andrius Kubilius
mano, kad Lietuva turi pagrindo imti pavyzdį iš daugumos Europos
valstybių ir atsisakyti visuotinai renkamo Prezidento institucijos.
Manau, kad būtų naudinga plati konstitucinė
ir politologinė diskusija dėl Lietuvos valstybinės sąrangos, politinės
sistemos. Galėtume kelti klausimą - ar Lietuva, tapusi ES nare,
turi išsiskirti iš daugumos ES valstybių, kurios yra premjerinės?
- Eltai teigė A. Kubilius. Jo žodžiais tariant, didžiausia visuotinai
renkamo Prezidento institucijos problema yra ta, kad ji vienasmenė
ir todėl lengvai pasiduoda įvairioms įtakoms.
A. Kubilius pabrėžė, kad Tėvynės sąjungos remiami
kandidatai pirmalaikiuose Prezidento rinkimuose - vieninteliai,
kuriuos iškėlė bei remia iškart dvi partijos. Kartu su konservatoriais
Valdo Adamkaus kandidatūrą remia liberalcentristai, o Petro Auštrevičiaus
kandidatūrai pritaria Darbo partija.
Lietuva tapo Europos Sąjungos nare. Kaip, jūsų
manymu, dėl to keisis žmonių gyvenimas ir valstybės vidaus politika
per artimiausius 3 - 5 metus?
Ilgalaikė Lietuvos perspektyva ES - labai gera.
Žinoma, ji priklausys ir nuo mūsų gebėjimo pasinaudoti atsiveriančiomis
galimybėmis, ambicijų veržtis į priekį, į sėkmę. Tai 10 - 20 metų
perspektyva.
Artimiausiu metu vyks prisitaikymas. Atrasime
ir gerų dalykų, ir tam tikrų problemų, netikėtumų, apie kuriuos
galbūt negalvojome.
Bendra tendencija bus gyvenimo harmonizavimas
- derinimas su tomis taisyklėmis ir tradicijomis, pagal kurias gyvena
Europa. Bus matyti realus grįžimas prie europinių pilietinės visuomenės
tradicijų.
Ar stojimas į ES neskatins dar didesnės išsilavinusių,
darbščių žmonių migracijos iš Lietuvos į Vakarus?
To neišvengsime. Tai išgyvena visos valstybės,
kurių ekonomika silpnesnė nei kaimynių.
Tačiau daugelis pasaulio ekonomistų ir apžvalgininkų
mano, jog šis reiškinys turi ir privalumų. Patirtis, kurią žmonės
įgyja Vakaruose, ir kapitalas, kurį jie ten sukaupia, grįžta atgal
į tėvynę.
Tai liudija daugumos valstybių patirtis. Ir Indija,
ir Airija išgyveno didelės migracijos bangas. Vėliau ta banga pasuko
atgal: žmonės ėmė grįžti su kapitalu ir patirtimi.
Kokio masto bus bėgimas iš Lietuvos, kiek jis
truks, priklausys ir nuo pačios Lietuvos. Žmonės ieško geresnio
gyvenimo, ir jei tokio gyvenimo perspektyvų rasis Lietuvoje, bėgimas
greitai baigsis.
Tai, kad turint ambicijų daryti karjerą bus lengviau
Lietuvoje, daugelis pamatys labai greitai. Mat Lietuvoje tos erdvės
dar nėra užimtos.
Ar nenuogąstaujate, kad naujosios ES narės bus
priverstos vykdyti su Amerika nesutariančių valstybių - Prancūzijos
ir Vokietijos politiką?
Man atrodo, kad naujosios šalys atneš į ES daugiau
sąsajų su Jungtinėmis Amerikos Valstijomis. Europai to reikia. Europa
neišvengiamai turės atrasti veiksmingesnį bendradarbiavimo su JAV
būdą.
Dabar iškyla įvairių problemų, bet manau, jog
tai yra tik dabartinio - pereinamojo laikotarpio bruožas. Vakarų
pasaulis baigė šaltąjį karą, pradeda naują gyvenimo etapą.
Lietuva, manau, turi skatinti Amerikos dalyvavimą
Europos reikaluose. Lietuva dar ilgai neturės ramybės dėl Rusijos
bandymų daryti įtaką aplinkiniam regionui. Kuo daugiau Europoje
bus Amerikos dalyvavimo, tuo mažiau Europa pasiduos Rusijos pagundoms.
Kokią įtaką ES turės maža, palyginti neturtinga
Lietuva, kurioje didelė visuomenės dalis nėra palanki politinei,
vertybinei ir kultūrinei orientacijai į Vakarus?
Lietuvos visuomenėje nėra daug priešiškumo orientacijai
į Vakarus. Kaip rodo įvairios apklausos, net ir praėjus metams po
referendumo dėl stojimo į ES, parama šalies narystei ES išlieka
nepakitusi.
Žinoma, paradoksas, kad, nepaisant paramos narystei
ES, daugiau kaip 50 proc. žmonių sako, jog sovietmečiu buvo geriau
gyventi. Tačiau paklausti, ar norėtų, kad Lietuva turėtų glaudesnius
santykius su Rusija, žmonės atsako ne.
Taigi matyti tam tikra mąstymo ir pojūčių sumaištis,
bet išlieka pakankamai aiškus supratimas, kad Lietuva, jei jos žmonės
nori siekti sėkmės, turi integruotis į Vakarus.
Dėl Lietuvos įtakos ES. Lietuva turi aiškiai suvokti
savo interesą - kokioje ES ji galėtų turėti didesnę įtaką. Ar tai
būtų tokia ES, kurioje didesnė galia sutelkta atskirose sostinėse
- Berlyne, Paryžiuje, Londone, Romoje, kartu lyg ir Vilniuje, -
ar tokia, kur daugiau galios sutelkta ES centre - Briuselyje?
Mano manymu, Lietuva savo interesus geriau gintų
tuo atveju, jei daugiau galių turėtų Briuselis. Taip būtų lengviau
pasiekti Lietuvai palankių sprendimų.
Kitas dalykas - Lietuva turi aiškiau suvokti,
kokie yra jos interesai ES. Lietuvai būtų svarbi ekonominė ir finansinė
parama, saugumo klausimai.
Svarbu, kad europinės pilietinės visuomenės vertybės
prigytų į Rytus nuo Lietuvos esančiose valstybėse. Galėtume tapti
Rytuose esančių šalių - Ukrainos, Moldovos, net Baltarusijos advokatais,
šioms ateityje (galbūt - tolimoje ateityje) pretenduojant stoti
į ES. Galėtume tapti advokatavimo šioms valstybėms lyderiais.
Per 14 metų galėjome pamatyti, kad vienintelis
veiksmingas būdas, kaip Vakarų demokratija gali daryti įtaką posovietiniam
chaosui, orientuoti visuomenę į vakarietiškas vertybes, tai - suteikti
posovietinėms valstybėms kandidatavimo perspektyvą. Tik kandidatavimo
instrumentas verčia jas pradėti tvarkytis.
Kaip atsitiko, kad antrąjį nepriklausomybės
dešimtmetį gyvenančioje Lietuvoje turime keistus politinius pasirinkimus:
tarp Rolando Pakso ir ne R. Pakso, tarp naujosios ir senosios
politikos, tarp Viktoro Uspaskich ir ne V. Uspaskich?
Esama objektyvių dėsningumų, kurie neišvengiami
visose jaunose demokratijose. Vienas jų, aprašytas politologo Semiuelio
Hantingtono, yra tai, kad jaunose demokratijose ties ketvirtaisiais
demokratiniais parlamento rinkimais išryškėja nusivylimas vadinamuoju
politiniu elitu, balsuojama už ką nors nauja. Taip atveriamas kelias
vadinamosios naujosios politikos populizmui.
Kita vertus, sociologiniai tyrimai rodo, kad Lietuvos,
kaip ir kitų Vidurio ir Rytų Europos šalių, visuomenė yra pasidalijusi
į dvi dalis. Su tuo susijusi ir dviejų Lietuvų samprata. Ši takoskyra
yra ne tiek geografinė ar socialinė, kiek priklauso nuo nostalgijos
praeičiai.
Tyrimas parodė, kad apie 54 procentus Lietuvos
rinkėjų mano, jog sovietmečiu gyventi buvo geriau. Būtent šis bruožas
- nostalgija praeičiai - dalija visuomenę į politiškai skirtingai
mąstančias grupes.
Iki 80 procentų tų, kurie balsuoja už R. Paksą
ir V. Uspaskich, mano, jog sovietmečiu gyventi buvo geriau. Balsuojantys
už liberalus ir už konservatorius galvoja kitaip. Tarp jų tik apie
10 - 15 procentų mano, kad sovietmečiu buvo geriau.
Kitaip tariant, išlieka Sąjūdžio laikus siekiantis,
objektyviai sąlygotas visuomenės pasidalijimas pagal požiūrį į praeitį
ir ateitį. Šis pasidalijimas savo ruožtu lemia požiūrį į Rytus ir
Vakarus, atsispindi balsavimo rezultatuose.
Šis pasidalijimas susijęs ir su skirtumais tarp
generacijų. Jaunoji karta - žmonės iki 40 metų - visai kitaip žiūri
į praeitį ir ateitį, integraciją į Vakarus. Todėl aš drąsiai žiūriu
į Lietuvos perspektyvą.
Artėja Prezidento rinkimai. Remiate iškart du
kandidatus - V. Adamkų ir P. Auštrevičių. Kokie jų privalumai ir
trūkumai? Kokia jų politinė žinia Lietuvai?
Iškėlę du kandidatus, rėmėmės keliais principais.
Pirmiausia negalima leisti kartotis tam, kas vyko per pastaruosius
Prezidento rinkimus. Kitaip sakant, negalima leisti R. Paksui dar
kartą laimėti.
Iš to plaukia mūsų suvokimas, kad reikia siekti
kuo platesnio sutarimo dėl paramos vienam ar keliems kandidatams.
Daugiau paramos gali gauti su partijomis tiesiogiai nesusiję kandidatai.
Juos gali be didelio skausmo remti įvairios partijos.
Taip pat aiškiai suvokėme, kad negalima rizikuoti
V. Adamkaus autoritetu. Jis svarbus ne tik jam, bet ir visai centro
dešinei, visai Lietuvai. Dar vienas V. Adamkaus pralaimėjimas būtų
smūgis tolesnei Lietuvos politinės sistemos raidai.
Šiandien padėtis dar neaiški. Nežinia, kaip keisis
visuomenės nuomonė, kaip elgsis kandidatai. Todėl mes pasiūlėme
tartis dėl dviejų kandidatų, bet aiškiai pabrėžėme, kad pirmajame
rate turės likti tik vienas iš jų. Mūsų požiūriu, P. Auštrevičių
ir V. Adamkų remia tie patys rinkėjai.
Abu šie kandidatai yra pajėgūs gydyti R. Pakso
padarytas žaizdas - vienyti visuomenę. Jie taip pat pajėgūs atlikti
vieną svarbiausių darbų - atkurti Lietuvos, kaip regiono lyderės,
autoritetą užsienyje. Jie turi patirties, reikalingų profesinių
įgūdžių, moka kalbų, gali bendrauti su pasaulio lyderiais. Tai juos
išskiria iš kitų kandidatų.
Šiedu kandidatai pajėgūs uždegti Lietuvą naujai
sėkmės ambicijai, naujai nacionalinei idėjai, kuri, Lietuvai įstojus
į ES, bus labai svarbi. Baigėsi keturiolikos metų laikotarpis, kai
turėjome gana aiškius Lietuvos politikos tikslus. Tie tikslai pasiekti.
Naujas etapas reikalauja naujų nacionalinių tikslų formulavimo.
Mūsų remiami kandidatai taip pat pajėgūs versti
krizę išgyvenusią politinę sistemą apsivalyti nuo tų problemų, kurios
atvedė į krizę. Politinė sistema turi būti skaidresnė, sąžiningesnė,
veikianti pagal europinius principus.
Nė viena tradicinėmis vadinamų politinių partijų
per šiuos Prezidento rinkimus nekelia savo pirmininko kandidatūros.
Kaip tai paaiškintumėte?
Tėvynės sąjungoje daug kas ragino mane apsispręsti
kandidatuoti. Tačiau aš jau minėjau principus, kuriais mes rėmėmės.
Parama nepartiniams lyderiams gali būti didesnė.
Mūsų siūlomi kandidatai vieninteliai gavo daugiau
nei vienos partijos paramą. P. Auštrevičių remiame mes ir Darbo
partija, V. Adamkų - mes ir liberalcentristai.
Socialdemokratų sprendimai yra nuspalvinti partijos
vidaus gyvenimo peripetijų. Galima įžvelgti pasirengimą partijos
lyderio pasikeitimui, kuris gali įvykti po poros metų. Jau dabar
užimami placdarmai, konkurentai stengiasi neleisti vienas kitam
įgyti per didelio populiarumo. Tas socialdemokratų manevravimas
brangiai kainuoja valstybei ir tolesnei politinės sistemos raidai.
Ar Lietuvai apskritai reikalinga visuotinai
renkamo Prezidento institucija?
Vertinu šį klausimą kaip labai prasmingą. Tik
nesu tikras, ar dabar geriausias laikas jį išsamiau svarstyti.
Turiu prisipažinti, kad 1992 metais, kai pats
agitavau už referendumą, kad Konstitucijos būtų suteikiamos didelės
Prezidento galios, matyt, gana naiviai žiūrėjau į Lietuvos demokratijos
perspektyvą.
R. Pakso atvejis parodė, jog didžiausia visuotinai
renkamo Prezidento institucijos problema yra ta, kad ji - vienasmenė.
Ji lengvai pasiduoda įtakoms.
Manau, kad būtų naudinga išsami konstitucinė ir
politologinė diskusija dėl Lietuvos valstybinės sąrangos, politinės
sistemos. Galėtume kelti klausimą - ar Lietuva, tapusi ES nare,
turi išsiskirti iš daugumos ES valstybių, kurios yra premjerinės?
Politinio gyvenimo lyderių vaidmenį daugelyje
ES šalių atlieka parlamentų kontroliuojami premjerai ir parlamentinės
partijos. Prezidentai atlieka renkamo karaliaus vaidmenį ir dažnai
renkami ne per visuotinius rinkimus, o parlamentuose.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi
Vladimiras Laučius
© 2004 "XXI amžius"
|