Lietuva tarpininkė
ar visateisė narė?
Petras KATINAS
Atkurtosios nepriklausomybės pradžioje, netgi
subyrėjus Sovietų Sąjungai, ne tik mūsų politikams, bet ir mokslininkams,
kultūros ir meno darbuotojams, atsidūrusiems Maskvoje ar visokių
tarptautinių susitikimų metu, gana dažnai buvo užduodamas klausimas:
kada gi jūs grįšite į Sąjungą? Tai yra į sukurtą kažkokį beformį
tos SSRS pakaitalą NVS. Aišku, ta NVS buvo sugalvota Kremliuje
kaip pusiau oficialus buvusios imperijos analogas, kuriame trūko
tiktai Baltijos šalių, visų pirma Lietuvos. Dažniausiai buvo vienintelis
atsakymas Lietuva galutinai ir negrįžtamai ieško paramos kur kas
stabilesniame ir pagaliau sotesniame Vakarų pasaulyje. Kita vertus,
būtų visai nelogiška grįžti ten, kur dar visai neseniai buvome.
Be to, ką kalba Maskvoje ir kitur vietiniai Maskvos bičiuliai, dabar
besiveržiantys į prezidentus ir į Europarlamentą, niekas nežino.
Nors, pasiklausius jų šnekų, visiškai aišku, kam jie atstovauja.
Nelabai suprantami ir daugelio mūsų kairiosios valdžios aukščiausių
pareigūnų, Lietuvai tapus ES nare, vos ne kasdieniai samprotavimai,
kad Lietuva privalo būti kažkokia tarpininke tarp Briuselio ir Maskvos,
netgi Minsko, pagaliau Kišiniovo, įtraukiant šias NVS šalis į Europos
erdvę, padedant jas demokratizuoti ir pan.
Čia būtina atkreipti dėmesį į keletą dalykų. Pirmiausia
tokie samprotavimai visiškai atitinka Maskvos planus per savo ekonominę
įtaką valdyti Lietuvos politiką ir turėti įtakos Lietuvos, kaip
visateisės ES ir NATO narės, gyvenimui. Tokiu būdu rengiamas placdarmas
silpninant šias organizacijas, veikiant jas iš vidaus ir gaunant
naudos Rusijai nesant nei ES, nei NATO nare. Antra, nėra jokios
abejonės, kad išsiplėtusiai ES kyla nemažas galvos skausmas, ką
daryti su Rusija ir ES šalimis, kokie santykiai turi būti tarp Briuselio
ir Maskvos? 1990 metais žinomas vokiečių kilmės britų filosofas
ir sociologas Ralfas Darendorfas savo knygoje Pamąstymai apie Europos
revoliuciją rašė: Europa tai mažųjų ir vidutinių Europos valstybių
susitarimas dėl savo ateities. Supervalstybei ten vietos neturėtų
būti. Visai nesvarbu, kad ši supervalstybė ir politiškai, ir ekonomiškai
jau nėra politinis milžinas. Vieningos Europos namai bus pastatyti
ne pagal M.Gorbačiovo projektą: jie bus pastatyti prie vakarinių
subyrėjusios imperijos sienų. Tada šie R.Darendorfo svarstymai
atrodė kaip tolima perspektyva. Nesvarbu, kad SSRS jau buvo pradėjusi
byrėti, bet daugelis Europos politikų netikėjo Sovietų Sąjungos
žlugimu. Tačiau, praėjus keturiolikai metų, bendrojo Europos namo
statyba visiškai pakeitė senojo žemyno geopolitinę architektūrą,
o ir M.Gorbačiovo planų kurti bendrus Europos namus kartu su Rusija
neliko nė pėdsako.
Pernai išėjusioje ir iškart bestseleriu tapusioje
knygoje Europos ribos Fricas Balkestainas, ES komisaras, atsakingas
už bendrosios ES rinkos klausimus, rašė: Savo iniciatyva Italijos
premjeras Silvijus Berluskonis pasistengė užkariauti prezidento
V.Putino simpatijas, pažadėdamas jam greitą Rusijos narystę ES.
Tai visai netoliaregiškas pasiūlymas. Europos Sąjunga turi išmesti
iš galvos tokias viltis. Mes turime drąsiai pripažinti, kad ES sienos
egzistuoja. ES neturi skatinti vilčių, kurių ji nesirengia įvykdyti.
Trečia, faktas, kad Rusija net nesirengia tapti
ES nare (be to, jos ten niekas ir nelaukia), jau pakankamai akivaizdus.
Rusija, ypač tokia, kokią ją kuria didesnės politiškai neišprususios
ir sovietinės imperijos nostalgija sergančios visuomenės dalies
palaikomas prezidentas V.Putinas, net negalvoja pripažinti pagrindinio
eurointegracijos principo ES įstatymų. Tuo labiau jokiu būdu nesutiks
vadovautis pagrindiniu ES dėsniu: savo įstatymuose ir kituose teisės
aktuose pirmiausia vadovautis žmogaus teisių laikymosi griežtu principu.
Po ES plėtros ir Maskvoje, ir Briuselyje jau kalbama, kad Rusijos
ir ES Partnerystės ir bendradarbiavimo sutartis jau neatitinka realiai
susidariusios padėties. Tada ir europiečiai, ir vadinamieji Rusijos
liberalai, pasirašydami šią sutartį, manė, kad Rusija, nors lėtai
ir sunkiai, bet visgi tapo panašesnė į Europą.
Todėl ir šis dokumentas numatė laipsnišką Rusijos
integraciją į ES. Dabar akivaizdu, jog Rusija ir ES yra dvi visiškai
skirtingos politinės ekonominės sistemos. O svarbiausia Rusijos
vystymasis visiškai ne toks, kaip buvo manoma joje prasidėjusių
demokratinių procesų pradžioje.
Tad su kokiomis problemomis artimiausiu metu susidurs
ES ir Rusijos santykiai? Visų pirma tai Europos reakcija į Rusijos
vidaus politikos situaciją. Juk ES pagrindas iš esmės ideologizuotas:
besąlyginė įstatymų viršenybė, žmogaus teisių prioritetas, socialinis
teisingumas ir pilietinė atsakomybė. Štai tie ideologiniai banginiai,
ant kurių laikosi ES. Tuo labiau kad daugumai europiečių šie dalykai
ne tušti žodžiai, o veikiantys faktoriai, lemiantys realią ES
politiką. Todėl antidemokratiniai veiksmai, šiuo metu lydintys Rusijos
autoritarinės modernizacijos politiką, niekada nesulauks Europos
pritarimo. Galbūt ES valdininkai ir Europos komisijos pareigūnai
norėtų užmerkti akis bei nematyti, kas vyksta Čečėnijoje, arba griežtos
žiniasklaidos kontrolės, tačiau visuomenės nuomonė neleis jiems
to padaryti. Tuo labiau kad Baltijos ir Rytų Europos naujosios narės
nejaučia didelių simpatijų Maskvai, o tai ir apsunkina bendradarbiavimą
tarp Maskvos ir ES. Antra vertus, Maskva labai nervingai reaguoja
į Vakarų aktyvumą NVS vakaruose ir Pietų Kaukaze. Pirmasis aštrus
nuomonių susidūrimas įvyko pernai lapkritį dėl vienašališkų Rusijos
veiksmų Padniestrėje. Panašūs susidūrimai tęsis ir toliau, pirmiausia
todėl, kad pati Maskva paskelbė, jog jos santykiai su artimuoju
užsieniu tampa Rusijos politikos prioritetu. Todėl Europa gana
nepalankiai žiūri į Maskvos inicijuotos Bendros ekonominės erdvės,
į kurią įeitų Rusija, Baltarusija, Kazachstanas ir Ukraina, kūrimą.
ES nedviprasmiškai įspėjo Ukrainą, kad jos integracija į tą Maskvos
inicijuojamą bendrąją erdvę visiškai nesuderinama su Kijevo planais
tapti ES nare.
Kai dėl Lietuvos, tai pastaruoju metu juntamas
Rusijos spaudimas. Ir ne tik ekonominiame sektoriuje ar buvusiame
Prezidentūros skandale. Išrinkus V.Putiną Rusijos prezidentu antrajai
kadencijai, Maskvos siekiai turėti lemiamos įtakos artimajame užsienyje
dar labiau išryškėjo. Kaip pažymėjo ne vienas apžvalgininkas, beje,
tą ir patys matome, Rusija Lietuvos atžvilgiu vykdo ne tik ekonominį
spaudimą, bet ir skiria ypač didelį dėmesį savo specialiųjų tarnybų
veiklai joje. Tą pirmiausia rodo nušalintojo prezidento R.Pakso
ir jo aplinkos veikla bei tai, kad Rusijos ambasadoje Vilniuje dirba
tiek pat žmonių, kiek ir ambasadoje Londone. Tad ką veikia tiek
daug žmonių tokioje mažoje valstybėje kaip Lietuva?
Maskva, Lietuvoje sėkmingai sukūrusi paksizmą,
veržiasi ir kitomis priemonėmis. Visų pirma braunamasi į kultūrinį
žmonių gyvenimą Lietuvoje. Eteris jau užpildytas rusiškomis radijo
stotimis, kone kasdien atvyksta vis naujos žvaigždės iš Maskvos.
Pačiame Vilniuje rusų kalbą išgirsi dažniau nei lietuvišką. Štai
praėjusią savaitę žinoma Lietuvos radijo žurnalistė pasibaisėjo,
kai į troleibusą įlipę trys pusgirčiai rusiškai kalbantys skustagalviai
jaunuoliai, mosuodami alaus buteliais, ėmė terorizuoti troleibuso
keleivius. Į žurnalistės pastabą, jog nedera taip elgtis, tie atrėžė:
kalbėk rusiškai (ir pridūrė tradicinį rusišką keiksmažodį). Žurnalistė
sakė, jog tokių dalykų negirdėjo nuo sovietų okupacijos laikų. Tad
kodėl gi taip atkuto šie žmonės?
Atsakymo ieškoti toli nereikia. Tokiam atgimimui
atsirado labai palanki dirva. Tai ne tik paksizmas, bet ir nemažos
dalies valdančiųjų socialdemokratų promaskvietiška pozicija, jau
nekalbant apie kai kuriuos kandidatus priešlaikiniuose Prezidento
rinkimuose. Daugiausia vilčių Maskva deda į K.Prunskienę. Neatsitiktinai
Maskvos draugai J. Veselka, R.Pakso ir liberaldemokratų veikėjai
visomis progomis ragina atiduoti savo balsus už šią kandidatę. Negalima
pamiršti ir to, kad Maskva deda daug vilčių į Europos Parlamento
rinkimus, kuriuos nustelbia Prezidento rinkimai. Nors rinkimai į
Europarlamentą kur kas svarbesni už Lietuvos Prezidento rinkimus.
Ir visai nesvarbu, kad Europarlamentas neleidžia ES įstatymų ir
neturi didelės įtakos ES veiklai. Tačiau Europarlamento nariai turi
daug galimybių vykdyti šiame Parlamente lobistinę veiklą, gali įnešti
savo indėlį į ES sprendimus. Europos Parlamente sprendimai priimami
tik per politines grupes. Šiuo metu didžiausią įtaką ten turi Europos
liaudies partija, kurios narė yra Lietuvos Tėvynės sąjunga. Todėl
visiškai suprantama, kad įvairios Lietuvos politinės jėgos, netgi
visiški marginalai, kaip antai liūdnai pagarsėjusi Tautos pažangos
grupuotė, stengiasi pakliūti į Europarlamentą. Ką ten darytų, pavyzdžiui,
pažangiečių lyderis parlamentaras E.Klumbys, kasdien burnojantis
prieš ES, ar paksininkų kandidatas Nr.1 buvęs ministras E.Maldeikis,
pagarsėjęs savo paslaptingomis kelionėmis į Maskvą ir taręsis,
kaip atiduoti Mažeikių naftą Lukoil? Jau nekalbant apie K.Prunskienės
Naujosios demokratijos ir valstiečių kandidatus. Pastebimai atkuto
ir naujai sukurptas gana keistas politinis kratinys, pavadintas
Krikščionių konservatorių socialine sąjunga. Jos vadai skelbia spaudoje
mokamas deklaracijas apie tai, kad pats K.Bobelis pritarė vieningo
KKSS sąrašo sudarymui į Europarlamentą ir esą netgi tuo klausimu
konsultavosi su Europos liaudies partijos Europarlamente frakcijos
pirmininku H.G.Poeteringu. Išvis į Europarlamentą veržiasi kas tik
netingi. Todėl rinkėjai, ko gero, specialiai užliūliuojami prezidentiniais
kandidatais, beveik visiškai nekalbant apie kandidatus į Europos
Parlamentą. Imta kalbėti, kad būsimiesiems europarlamentarams visiškai
nebūtina turėti politinio darbo patirtį, mokėti pagrindines ES kalbas
anglų, prancūzų ar vokiečių, nes visi dokumentai ir parlamentarų
kalbos bus verčiamos į lietuvių kalbą. Dedamos pastangos, kad į
Europarlamentą nepatektų geriausiai išmanantis politikos reikalus
ir geriausiai Europoje žinomas bei gerbiamas Lietuvos politikas
prof. V.Landsbergis. Privalome atsiminti, kad trylika Lietuvos Europarlamento
narių bus tarsi mūsų ambasadoriai Europoje.
Deja, jeigu ir pavyktų išrinkti geriausius kandidatus,
jaučiančius politinę ir moralinę atsakomybę už Lietuvos valstybę,
viskas priklausys nuo vidinės politinės padėties Lietuvoje. O ji
kol kas sunkiai prognozuojama. Tuo labiau kad stabilumo valstybėje
griovėjai tarsi skėriai vėl pasklido po šalį.
© 2004 "XXI amžius"
|