Lietuvos išlikimo saugikliai
Dr. Letas PALMAITIS
Būtų visiškai klaidinga manyti, kad įstojimas
į Europos Sąjungą ar net NATO visiems laikams užtikrina amžiną Lietuvos
egzistavimą. Šie dariniai yra nauji ir skirtingi. ES maždaug atitinka
Vakarų ir Vidurio Europą kaip istorinę kultūrinę realybę, bet yra
politinis junginys su ne visai aiškia perspektyva. NATO yra grynai
politinė organizacija, kurios interesai nebūtinai turi sutapti su
pavienių Europos šalių interesais ir kuri amžių perspektyvoje, be
abejo, trumpalaikė. Kad ji remiasi trečia JAV globaline galybe,
kurios interesai šiuo metu sutampa su Lietuvos interesais, yra tik
laiminga istorijos akimirka, atsitiktinumas, kurį reikia maksimaliai
išnaudoti.
Klausimas dėl lietuvių išlikimo iš esmės iškilo
Lietuvai patekus į rusiško etninio konglomerato orbitą. Istoriškai
į lietuvybę kėsintasi iš Rytų ir iš Vakarų. Kad ir kaip keista,
šis pavojus išlieka ir dabar. Abiem atvejais poveikiai skirtingi.
Tautiškumas, kuris, be abejo, yra ne biologinis,
bet kultūrinis reiškinys, yra evoliuciškai kintamo gyvenimo būdo
atgaminimas kultūrinės (įskaitant kalbą) ir istorinės atminties
pagrindu. Tauta neišlieka, kai jos tautiškumas arba nutraukiamas
svetimųjų prievarta, arba (dėl išorinių ar vidinių priežasčių) nutrūksta
pats. Pavojai dažniausiai iškyla mažoms tautoms, kai jos patenka
į svetimų tautų valstybes. Vis dėlto gyvybingos kultūros sugeba
išlikti skirtingomis sąlygomis pirmiausia dėl to, kad jų atstovai
vertina savo tautiškumą ir jo laikosi (žydai per amžius išlaikydami
konfesinį uždarumą, čečėnai laikydamiesi savo žemės, čigonai atsiskirdami
nuo visų kitų ypatingu gyvenimo būdu). Tauta išnyksta, kai jos atstovai
praranda skirtingumo jausmą tarp savų ir nesavų arba nebejaučia
to skirtingumo prasmės. Vertinti savo skirtingumą lengviau, jei
matai, kad jis parodo tavo materialinį arba dvasinį pranašumą. Šis
neabejotinas pranašumas ilgai palaikė lietuvius Rusijos sudėtyje,
bet jo nebelieka susiduriant su vakarietiška kultūra. Todėl yra
lietuvių, manančių, kad Rytai lietuviams mažiau pavojingi negu Vakarai.
Iš tikrųjų Vakarai ir Rusija paveikia skirtingai.
Vakarietiškas gyvenimo būdas reikalauja pastangų. Kad pasiektum
vokiečių lygį, turi perimti jų drausmingumą, punktualumą, tikslumą,
o tai verčia tobulėti. Tobulėjimas savo ruožtu pakelia gimtosios
kultūros lygmenį, ir jau ji vėl darosi patrauklesnė. Todėl germanizacija
(jei neminėsime prievartinės) visada buvo ilgas procesas. Ikisovietinė
Rusija ribojo lietuvių kultūros raišką, bet nebuvo patraukli tiek
dėl žemesnės kultūros, tiek dėl skirtingos religijos. Sovietinė
Rusija apribojo religinių skirtumų įtaką, išnaikino kultūrinį tautos
elitą ir ėmė kalti į galvas kumečių lygiavos idealus. Nukultūrinant
tautą, visas jos pranašumas tebebuvo jaučiamas tik kaip materialinis
(sočiau gyventi), bet ne dvasinis. Antra vertus, perimti rusiškas
vertybes (nekalbu apie vakarietišką Sankt Peterburgo metropoliją,
kuri Rusijai buvo svetima ir po 1917 metų sunaikinta) nepalyginti
lengviau nei vokiškas: tai iš esmės kolektyvinių išgertuvių ir mato
kultūra. Čia jokių pastangų nereikia. Todėl sovietmečio patirtis
parodė, kaip, nepaisant išorinių lietuvybės požymių (įteisinta kalba,
nacionalinė spauda, radijas, TV, kinas, teatras, net Lietuvos
ansamblis ir pan., o į tai, be abejo, buvo įdėta ir tylios rezistencijos
pastangų), lietuvių būdas, net neprarandant kalbos, tik per pusę
šimtmečio sparčiai rusėjo, perimdamas kaimynų kultūros dominantę.
Mūsų dienomis, daugelio nuostabai, šis lietuviakalbis surusėjimas
išdygo aprėpęs vos ne pusę tautos ir galingai reiškiasi Už teisingą
Rusiją (ironiška E.Gudavičiaus perinterpretacija) sąjūdžiu. Rusų
strategai, geopolitikai ir žvalgybininkai, šį sąjūdį inspiruodami,
be abejo, žino, ką daro.
Šiuolaikinės Rusijos ideologai, norėdami susigrąžinti
supervalstybės statusą, remiasi modernizuota XIX amžiaus slavofilija
Eurazijos sąjūdžio pagrindu. Sąjūdžio įkūrėjas Aleksandras Duginas
yra autorius geopolitinės doktrinos, pagal kurią Rusija turinti
suvienyti visą Europą kovoje prieš Amerikos globalizmą. Teigiama,
kad Rusija atstovaujanti nesavanaudiškai sausumos civilizacijai,
pasižyminčiai socialiniu teisingumu (t.y. bolševikine kumečių
lygiava ir autoritariniu idėjinių politrukų valdymu), o JAV išnaudotojiškai,
prekeiviškai jūros civilizacijai. Kadangi giluminiai jų skirtumai
rasiniai (net krikščionybė neva kilusi iš priešistorinio nordiško
kulto), Eurazijos doktrina yra bolševizmo ir fašizmo jungtis. Eurazininkai
sumaniai naudojasi tautiniais nacionalizmais, stengiasi suskaldyti
buvusias sovietinio Rytų bloko tautas palaikydami pagonybę prieš
katalikybę bei etnocentrizmą prieš Europos Sąjungą ir NATO.
Šios grėsmės akivaizdoje lietuvių tautos susiskaldymas
demonstruoja tragišką neatsparumą. Jei čia pridėsime faktą, kad
mūsų socialdemokratai atidavė raktus nuo Lietuvos ekonomikos į eurazininkų
rankas, o elitas prarado bet kokius partinius skirtumus ir kelia
nuskurdintų žmonių pasipiktinimą, darosi aišku, kad prorusiškų jėgų
atėjimas į valdžią yra visai realus. Jis per kelerius metus galės
pakeisti politinę Lietuvos orientaciją iš Vakarų atgal į Rytus.
O kaipgi NATO ir Europos Sąjunga? Žinoma, nesvarstykime
baisios pasakos, kad JAV ir Rusija susitars dėl savo karinių dalinių
dislokavimo vieni kitų (t.y. Rusija NATO, NATO Rusijos) teritorijose
kovai prieš terorizmą (negi tai įmanoma be visų NATO narių vienbalsio
pritarimo? Jei mūsų naujoji papirktoji valdžia ir nubalsuotų už,
nei estai, nei čekai, nei vengrai, nei lenkai niekad to nedarys
ir uždės savo veto). Tačiau NATO apgina karinės agresijos atveju,
bet ne ekonominės. Kai dėl ES, tai jai vadovauja geriausios Rusijos
partnerės Vokietija ir Prancūzija, o Vladimiro Putino diplomatinis
darbas su jomis nepaprastai intensyvus. Vakarams rūpi Rusijos žaliavos
ir rinka, bet ne Baltijos laisvė. Kita vertus, ar išsilaikys pati
ES? Ją vienija bendras (iš esmės Vokietijos ir Prancūzijos) interesas,
kuris šiandien yra, o ryt jo gali ir nebūti.
Jei sugebėsime atsilaikyti prieš teisingos Rusijos
puolimą ir neleisime valdžion nei susikompromitavusio lunatiko,
nei darbo partijos, yra vilties, kad sveikoji tautos dalis pamažu
pradės imti viršų ir visų bus suvokta, jog išlikimui reikia papildomų
atsarginių saugiklių.
A.Dugino Geopolitika, kurią Rusijos generalinio
štabo karo akademija patvirtino kaip vadovėlį, dėsto, kad Rusijos
misijai suvienyti Euraziją (t.y. susijungti su Vokietija) trukdo
ją nuo Vakarų skiriantis išsivadavusių šalių ruožas su vyraujančia
katalikų konfesija. Šis ruožas vaizdingai pavadintas sanitariniu
kordonu. Ypatingas dėmesys skiriamas Lenkijai ir Lietuvai: Arba
lenkųlietuvių erdvė tebeegzistuos kaip savarankiška geopolitinė
tikrovė (ir bus neįveikiama kliūtimi pro-eurazinei Baltijos vienybei
su prūsiška ašimi), arba jos fragmentai bus integruoti į kitus geopolitinius
blokus, o ji pati bus suskaidyta ir pasmaugta pačioje užuomazgoje
(...) Pagrindiniu Eurazijos partneriu Lenkijoje ir Lietuvoje turi
tapti jėgos, reikalaujančios nekatalikiškos šių šalių orientacijos,
pasaulietinės socialdemokratijos šalininkai, neopagonys, etnocentristai(...)
Be to, etninė įtampa tarp lenkų ir lietuvių yra labai vertingas
elementas, kuriuo reikia naudotis ir, kiek įmanoma, aštrinti.
Nėra abejonių, kad vienas patikimiausių atsarginių
saugiklių ir yra minėtas sanitarinis kordonas, kurio šalys turi
bendrą patirtį, bendrą pavojų ir bendrą išlikimo tikslą. Tai, kas
juos vienija, yra visiškai svetima galimam jų interesų bendrumui
su Vokietija ar Prancūzija. Taip pat nėra abejonių, kad šio kordono
šerdį sudaro Lietuva ir Lenkija.
Tačiau Lietuvos vaidmuo kuriant šitokį kordoną
gali ir turi būti didžiausias. Lenkija negali imtis šios iniciatyvos,
nes ji yra sąlygiškai pakraštyje, lietuviai turi istorinių fobijų
Lenkijos atžvilgiu ir su įtarimu žiūrės į Lenkijos iniciatyvas suartėti,
o Latvija ir Estija yra tipiškos Baltijos šalys, kurios su Lenkija
nesiriboja. Tik Lietuva iš vienos pusės yra Baltijos šalis, bet
iš kitos Lenkijos kaimynė ir (kas Rusijai baisiausia) istorinės
katalikiškos antirusiškos Lietuvos ir Lenkijos sąjungos šalis. Lietuvos
misija būtų sukurti Europos Sąjungai neprieštaraujančią lokalinę
kordono šalių vienybę, kuri ES krizės atveju būtų pakankamai atspari
tiek pasikėsinimams iš Rytų, tiek galimai išdavystei iš Vakarų.
O dėl NATO, šio kordono idėja būtent NATO strategų ir yra palaikoma.
Geopolitiškai Lietuva yra centre tarp LenkijosUkrainos ir BaltijosSuomijos.
Abiejuose sparnuose esančios Lenkija ir Suomija (kuri yra smarkiai
nukentėjusi nuo Rusijos imperializmo) yra stambiausios ir gyvybingiausios
kordono šalys su didžiuliais žmonių ir technikos resursais. Taigi
geopolitinė Lietuvos užduotis būtų sukurti ašį VaršuvaVilniusHelsinkis,
palei kurią nesunkiai išsidėstytų kitos kordono šalys.
Lietuvai imtis šios misijos trukdo dvi aplinkybės:
1) nepalanki nesena istorinė patirtis su Lenkija; 2) Rusijos spectarnybų
veikla kurstant lenkų ir lietuvių nesantaiką. Didžiulė lenkų kultūros
griūtis Lietuvoje, pasireiškusi polonizacija per Bažnyčią, iš
esmės XIX amžiaus reiškinys, kai lenkai bandė atsirevanšuoti varžydamiesi
su okupantais rusais. Tokiomis sąlygomis nebuvo atsižvelgta į nacionalinius
lietuvių interesus. XX amžiaus įvykiai tik šios praeities inertinis
šleifas. Žinoma, bendros valstybės laikais vyko pačių lietuvių
ir lenkų konkurencija, kurioje lietuviai ne visada buvo stiprioji
pusė. Bet ši konkurencija, kad ir sunki, buvo taiki bei civilizuota.
Iš bendros sąjungos nemažai laimėjo abidvi tautos. Vokiečiai buvo
pažaboti, prieš rusus priešintasi gana ilgai. Ilgainiui, katalikybės
pagrindu, labai suartėjo gyvenimo būdas net ir šiandien, patekęs
į Lenkiją, rasi (skirtingai nuo Vokietijos) daug bendra (beje, vienas
Varšuvos mikrorajonų vadinasi SADYBA). Tikrojo lietuvio J.Pilsudskio
neverta perdaug akcentuoti, nes jo kantoninė idėja rėmėsi sienų
tarp etnosų kūrimu, o šias sienas jau sugriauna mūsų įstojimas į
ES. Dabar lenkai galėtų atgauti Vilniaus kraštą ekonomine ir kultūrine
invazija (tokio noro jie visiškai nerodo), bet reikia manyti, kad
Lietuva tam pakankamai atspari abiem požiūriais. Nei dėl lenkiškų
pavardžių rašymo lenkų rašmenimis (be diakritinių ženklų!) pasuose,
nei dėl sąžiningo žemės grąžinimo Vilnijos lenkams, nei dėl lenkų
kalbos baigiamojo egzamino mokyklose ar Lenkų universiteto įteisinimo
Vilniaus kraštas negali būti prarastas. Todėl nesunku įžiūrėti prorusišką
provokaciją, kai iš Europos centro savininko Stanislavo Stankievičiaus
strateginiais sumetimais bandoma atimti net ir tą mažą dalį protėvių
sklypo, kuris jam jau buvo grąžintas, ar kai leidimas rusų universitetui
Premjero pasirašomas per vieną dieną (negana bendros ekonominės
erdvės, reikia ir akademinės!), o studentams lenkams nepripažįstami
Balstogėje išduoti diplomai. Su kuo mes einame į ES - su Lenkija
ar su Rusija? Visa tai kelia nerimą Varšuvoje net ir tiems žmonėms,
kurie Lietuvai yra draugiškiausi. Rusijai tik to ir reikia. Jei
teigiama, kad Vilniaus krašto lenkai nelenkiškos kilmės, o todėl
nesą lenkai, tai grįsti tuo etninę politiką reiškia gaminti sau
priešus savo pačių valstybėje. Juk tai įžeidžia ir sukelia atvirkščią
reakciją, realizuojamą antilietuviška prorusiška orientacija (į
paksininkus, Darbo partiją), dėl kurios politikai Varšuvoje stveriasi
už galvų. Ar tai nėra sąmoningas pleišto tarp Lietuvos ir Lenkijos
įvarymas? Tuo tarpu šiuos žmones nesunku laimėti Lietuvai, rodant
jiems bent minimalią pagarbą, atsižvelgiant į jų interesus, nepažeidinėjant
įstatymų, vadinant juos lenkais kaip jie patys pasirinko. Ar mums
Vilniaus krašte reikia draugų ar priešų? Ar jau esame nusprendę
atiduoti Vilniaus kraštą teisingai Rusijai?
Taigi, jau atsižvelgiant į Dugino doktriną bei
jos realizaciją Lietuvoje, aišku, kad Lietuvos ir Lenkijos suartėjimas
yra gyvybinė problema Nr. 1. Be jo joks kordonas neįmanomas, Rytų
imperializmas gauna kozirį, o Lietuva netenka realaus saugiklio.
Šį suartėjimą reikia pradėti atitaisant padėtį Vilniaus krašte,
laimint jo žmones Lietuvai.
Savo knygelėje Eurazija valdžios skandalų veidrodyje
(lietuviškai ir lenkiškai, Vilnius 2003, e-adresas užsisakyti: leidyba@skaityk.lt)
pasiūliau visai modernų europinį projektą: sukurti Vilniaus ir Suvalkų
kraštuose bendrą lietuvių ir lenkų kultūrų zoną, dėstyti lenkų kalbą
lietuviškose Vilniaus krašto mokyklose, lietuvių kalbą lenkiškose
Suvalkų vaivadijos mokyklose danųvokiečių pasienio pavyzdžiu. Žinoma,
Vilniaus ir Suvalkų kraštams nelabai tinka žodis pasienis, bet,
kita vertus, kodėl neprijungus Lazdijų rajono? Tačiau vienyti (ne
skirti!) Lietuvą ir Lenkiją turi būtent Vilniaus ir Suvalkų kraštai.
Tai būtų glaudesnio Lietuvos ir Lenkijos geopolitinio bendradarbiavimo
pradžia.
Šis bendradarbiavimas bei jo išplėtimas į Baltiją
ir toliau šiaurės bei pietų kryptimi remtųsi paritetu, o papildomas
garantijas nuo praeities žaizdų atsivėrimo duotų jo principiniai
pagrindai: veikti gerai atsimenant pozityvią Lietuvos ir Lenkijos
unijinio bendradarbiavimo patirtį; atsižvelgiant į neigiamas praeities
priežastis; Lietuvai veikiant ne tik savo, bet ir kaip Baltijos
atstovei.
Sveikos lietuvių tautos jėgos, kurios, tikėkimės,
dar atgys ir imsis šio bei kitų įmanomų atsarginių Lietuvos išlikimo
saugiklių, be abejo, jau dabar turėtų kurti Lietuvos ateities raidos
geopolitinę, ekonominę ir kultūrinę koncepciją. Perspektyvi būtų
būtent ta jėga, kuri su ja ateitų, ją propaguotų ir imtųsi ją įgyvendinti.
Šiai koncepcijai sukurti pajėgus neseniai įsteigtas Kito pasirinkimo
sąjūdis (svetainė pilieciai.lt),
kurio branduolį sudaro aukšto intelektualinio lygio akademinės sferos
atstovai.
© 2004 "XXI amžius"
|