Gudruoliai klysta ir klaidina
Gražina Trimakaitė
Pirmiausia apie tai, kodėl šio rašinio toks pavadinimas.
Jo šaknų galima ieškoti praeityje, kuri tebesitęsia. Praeityje kalbėjo
Mažasis princas žinome rašytojo A. de Sent Egziuperi tokio pat
pavadinimo knygos personažą. Mažajame prince yra pasakojimas apie
arabų mokslininką, kuris pristatė mokslo visuomenei savo atradimą,
apsirengęs arabiškais drabužiais, bet niekas juo netikėjo tiesiog
nesvarstė. Kitais metais jis apsirengė europietiškai, paskelbė tą
patį atradimą ir buvo pripažintas. Taigi žmonių polinkis yra žiūrėti
ar klausytis ne ką žmogus kalba, bet kaip kalba, kaip atrodo ir
ar yra pripažintas autoritetas. Tačiau tiesą skelbia ne vien autoritetai.
Tiesa gali susidėti iš krislelių. Koks nors krislelis gali būti
atskleistas kuriam nors niekada nepagarsėsiančiam nė autoritetu
nebūsiančiam prastam žmogeliui. Nė vienas neturi bijoti tiesos krislelio:
jeigu tik beldžiasi kam nors koks nors į sąmonę, reikia tai visiems
pasakyti. Tie visi būtų protingi, jeigu kiekvieno klausytųsi, o
nebūtų Mažojo princo papasakoti keistuoliai. Jie, aišku, tebėra
keistuoliai ir ne visų klausosi, ir tai taip pat yra tingėjimo rūšis
kur tik neprasibrauna tinginystė. Šiuo atveju ji štai kaip atrodo:
pasižiūri, kad kalba žmogus, pripažintas išmintingu, ir gali nesvarstydamas
juo tikėti. Jeigu kalba niekuo nepripažintas, tada taip pat lengva,
nes gali nesvarstyti ir netikėti visai nesiklausyti. Vienu ir
kitu atveju protui leidžiama atostogauti, ir jis tinginiu paliekamas.
Taigi nebūkime tinginiai ir viską svarstykime.
Galimybių turime ir jas didinkime. Štai svarstymo pavyzdys.
Dabar judėjimai dygsta kaip grybai, o vienas iš
jų vadinasi Kitas pasirinkimas. Pats pavadinimas gali gal ir sudominti
o kodėl tas kitas reikalingas? Juk daugelis jau esame pasirinkę.
Kurie siūlo kitą pasirinkimą jau pasirinkusiesiems, tai lyg ir sako,
kad buvęs pasirinkimas yra blogas, o pasiūlytasis - geras. Tarp
esančiųjų gero pasirinkimo tarsi ir nėra. Jeigu būtų, jie irgi nekurtų
naujo, bet pasirinktų gerą esantį tam, kad geras sustiprėtų. Taigi
pavadinimas skelbia, jog visi esantys judėjimai yra blogi. Bet ne
vien tai skelbia, tad pasiklausykime ir jų mokslo.
Viskas ligi šiol buvo blogai. R.Pakso skandalas
seniai brendęs pūlinys, kuriam buvo leista bręsti, ir tą dariusios
visos valdžios ir visos politinės partijos. Partijos pagedusios,
valdžia nepalaiko ryšių su visuomene, o visuomenė jai leidžia tą
daryti. Visuomenė turi neleisti. Ji turi būti aktyvi. Ji turi ginti
savo orumą. Dideliuose miestuose ir Lietuvos pakraščiuose žmonės
turi burtis į būrelius, svarstyti ir kalbėtis. Tada bus judėjimas,
ir daugiau nebus grėsmingų pūlinių.
Beveik viskas. Dar lieka judėjimo organizatoriai
ir kuo jie užsiims. Jie jau užsiima: turi internete puslapį ir jame
rašo protingus straipsnius, o dar nori turėti (ir jau turi) savo
laikraštį. Visuomenė nori kitokios informacijos, o protingų žmonių
laikraštyje informacija bus protinga. Išskyrus tai, kad ta informacija
gali būti ne visada teisinga. Ji nėra visai kitas pasirinkimas.
Judėjimo informacijos teigimu, visos partijos,
visi judėjimai ir visos valdžios iki šiol buvo blogi, ir tai yra
pirmoji skelbiama neteisybė. Vertinimas be įsigilinimo visai netinka
žmonėms, kurie gerbia protą. Sakymą, kad visi blogi, būtinai reikia
papildyti teiginiu ir mes būsime blogi. Pasiūlytas dar vienos
blogybės pasirinkimas. Gerai, jeigu tik klaidos, o ne sąmoningos
blogybės, bet pasirinkimas vis tiek tas pats, todėl žmonės spręs,
kurią blogybę jiems rinktis.
Būtų geriau, jeigu esančios ir naujos blogybės
rastų, kas yra gera kiekvienoje, ir atrastojo gerumo pagrindu jungtųsi
bei pasiūlytų žmonėms ne kitą ar tą patį, o tiesiog gerą arba geriausią
iš galimų pasirinkimų. Taip elgiasi kai kurios politinės partijos
net ir tikroje ar ne visai tikroje dešinėje, jau ir pasiūlo neblogų
pasirinkimų.
Kitame pasirinkime ieško, kas yra negera. Negerai
yra neaiškus, o paliktas spėlioti tikslas ( čia daugiausiai remiamasi
judėjimo prisistatymu Marijampolėje, nes teko jį visą girdėti).
Taigi tas spėtinas tikslas yra visuomenės aktyvumas ir totalinė
valdžios kontrolė. Tikslas madingas, nepasvarsčius neblogas, bet
pasvarsčius kyla klausimas o kas kontroliuos visuomenę? Visuomenė
be gairių, kurių nesiūlo Pasirinkimas, ir jos tokios aktyvumas
gali būti pavojingas valstybei ir jai pačiai. Kad ji nekalba Dievo
balsu, jau neblogai įsitikinome, nors posakis Vox Dei yra iš ankstesnių
laikų pasilikęs. Pasirenkantieji apie visuomenę kalbėjo ne itin
gražiai, o minėjo mokesčių slėpėjus, kyšių ėmėjus, davėjus ir net
vadino tokį elgesį valstybės pamatų griovimu. Jie teisūs ir neteisūs,
nes ne visi griauna net ir taip nedorai elgdamiesi. Kartais toks
elgesys būna išprievartautas pačios sistemos, ir žmonės tą turi
daryti tiesiog tam, kad išliktų. Aišku, kad sistema keistina, bet
kol ji nepakeista, žmonėms reikia išgyventi. Badu mirštantys žmonės
taip pat valstybės pamatų nestiprintų. Svarbu, kad daro ne su noru,
o priversti, ir ieško galimybės įvykius pakreipti kitaip, kad nebūtų
to pobūdžio prievartos ir galima būtų gyventi be pamatų griovimo.
Sudėtingas procesas, kuriame viskas priklauso nuo vertybinio žmonių
nusiteikimo, nuo moralės, bet apie tai Pasirinkimas nekalba. Siūloma
galimybė, kad nemorali visuomenė kontroliuos nemoralią valdžią,
ir bus geras rezultatas. Valdžia tikriausiai taip pat neapsileis
ir kontroliuos visuomenę, todėl vyks priešprieša, kas ką nugalės,
t.y. bus visuotinis griuvimas. Gal to siekiama, pasiūlius visuomenei
aktyvumą nenurodyta kryptimi? Arba gal ji rinksis būreliais, kalbėsis,
pasidarys protinga ir tuo pačiu moralesnė? Vargu, nes krypties nėra,
ir todėl lieka neaiškumas.
Ne šiaip pasiūlyta, bet ir grėsmes nurodant. Nesiburiant,
stebint įvykius pavieniui tai tarsi gyventi Durnių laive, o
jame gyvenant nesunku išprotėti. Kalbėjimasis ir svarstymas tarsi
turėtų apsaugoti tačiau, nenusistačius kalbėjimo ir svarstymo
krypties, visai galimas ir kolektyvinis išprotėjimas. Kalbėjimui
ir svarstymui taip pat reikia tikslo.
Savo skelbiamais tikslais kaip du vandens lašai
vienas į kitą yra panašus Piliečių forumas: ir ten skelbiamas
aktyvumas, orumas, bet taip pat nėra jame krypties. Jis jau skelbė
vieną savo renginį (įvykusį prieš R.Pakso apkaltą) pokalbį tema
Ar Pakso šalininkų veiksmai rodo pilietinio aktyvumo didėjimą?
Net negirdėjus svarstymo, vien iš pavadinimo aišku, kad tai klystkeliai.
Kada svarstoma apie tai, kas yra aišku, nesunku sukelti neaiškumą.
Toks yra dar vienas būdas ne tiesai pasiekti, bet jai paslėpti,
kai iš aiškaus dalyko neaiškus padaromas ir tarp gausių svarstymų
išnyksta esmė. Šiuo atveju būtų trumpa kalba, jeigu būtų apsibrėžta,
kokia prasmė teikiama žodžiui pilietis. Tai gali būti valstybės
pilietybę turintis žmogus. Kai įsijungia moralinis komponentas,
tai piliečiu vadinamas žmogus, kuriam jo valstybė rūpi. Atrodo,
kad abu judėjimai piliečiu vadina žmogų, kuris savo interesus aktyviai
gina būtent nuo valdžios. Visai išnykęs jo rūpinimasis valstybės
interesais ir jis paverstas kiaule po ąžuolu iš žinomos pasakėčios
jam rūpi gilės, bet nerūpi ąžuolas, be kurio negali būti gilių.
Be to, jis kažkodėl supriešintas su valdžia. Valdžia tarytum atsiradusi
iš kažkur ir valdžios žmonės nėra piliečiai. Kažkokie piliečiai
ne valdžia rūpinasi, o savo gilėmis, kiti, kurie yra valdžia, rūpinasi
turbūt savomis gilėmis, bet niekas nesirūpina ąžuolu. Toks yra ir
Pasirinkimo, ir Forumo valstybės modelis, ir kas gali paneigti,
kad šių judėjimų pastangomis jis Lietuvai sąmoningai toks nėra primetamas.
Galėtų jie kelti klausimą kitaip: ne piliečiai
ir valdžia, bet valdžia ir nevaldžia, tačiau ir tada nerastų teisybės.
Tai todėl, kad demokratinėje visuomenėje nėra žmonių, kurie būtų
nevaldžia. Nėra žmonių arba neturėtų būti, kurie yra nepiliečiai.
Visi yra valdžia, tik kitokiu laipsniu ir kitokio pobūdžio. Taip
pat ir visi turi būti piliečiai. Toks visuomenės modelis yra Sąjūdžio
siekis, o šitie judėjimai yra ne tokie. Daro brūzgynus ten, kur
yra šviesu, ir konferencijose randa, apie ką kalbėti. Juk galėtų
pasirinkti temą, nevedančią į brūzgynus, ir paklausti: Koks piliečių
aktyvumas negriauna jų pačių gyvenimo ir valstybės? Tai jau būtų
konstruktyvu ir nekeltų įtarimo, kad siekiama griovikiško visuomenės
modelio. Ir tai sekasi, nes tokio modelio siekia ne vien naujai
sukurti judėjimai.
Tikslas yra atgauti orumą skamba ir toks niuansas.
Arba jį turime atgauti, arba pasiliksime šliužais. Dėl pažadėto
duonos kąsnio tampama baudžiauninkais. Kaip mūsų visuomenei yra
būdinga, jai tampama net ne dėl gaunamo kąsnio, bet tik pažadėto.
Taip politikai tiesiog įsakmiai verčiami žadėti ir, suprantama,
meluoti, nes nemąstanti visuomenė parsiduoda tik už pažadus. Ji
turi būti mąstanti - visi sąžiningi pasirinkimai tam pritartų, bet
ir įžvalgiai papildytų, kad ir mąstymas gali būti apgaulingas, kai
jo nekontroliuoja, net, keista, širdis.
Širdies kontrolės pobūdis yra visai kitas, ir
be jo nevalia apsieiti. Pasirinkimas, bent kai kurie jo kūrėjai,
nepalankiai žiūri į širdies jausmus. Jausmų perteklių Lietuvoje
jie matė, kylant Sąjūdžiui, ir dabar tos nuomonės tebesilaiko, kad
jis buvo ir yra blogai, arba bent santykis tarp proto ir jausmų
buvo negeras proto nenaudai. Nejaugi Pasirinkimas išguisiąs jausmus?
Judėjimo iniciatoriai nepastebi, kad tas jų minimas pūlinys ir išvardytos
visuomenės blogybės kaip tik ir atsirado dėl to, kad iš visuomenės
buvo išguiti jos gerieji jausmai. Esą jausmai veržėsi Lietuvoje
visus keturiolika atgautos nepriklausomybės metų ir dar anksčiau.
Sąjūdis buvo leidimas jausmams reikštis viešai, kai kieno sumanymu
tam, kad išleisti viešumon jie būtų sunaikinti. Okupacijos metais
jie buvo tik draudžiami. Uždrausti ir užslopinti jausmai slapta
gyveno, bet neišnyko. Draudimą panaikinus, jie galingai išsiveržė;
jausmai padarė savo darbą, bet ne visų žmonių jie buvo proto apginti.
Žmonės, kurie buvo apsaugoti, ne tik jausmu geidė, bet tikrai žinojo,
ko nori ir kodėl nori, tų jausmai pasiliko iki šiandienos, tie žmonės
yra sąžiningi Lietuvos statytojai: su protu ir su jausmu. Kurie
užslopino savo jausmą, tie net nesąmoningai jaučia nepasitenkinimą
ir kuria naujus pasirinkimus. Deja, didžioji dalis protu neapsaugoto
žmonių jausmo, kaip ir tikriausiai planuota, buvo sunaikinta. Naikinta
per visus keturiolika metų, ir anaiptol tą darė ne visos partijos,
ne visos vyriausybės, kaip mėgsta teigti Pasirinkimo kūrėjai.
Jų dar viena klaida arba klaidinimas, kad visai nemato užsienio
valstybių specialiųjų tarnybų darbo, tarsi nebūtų šalia mūsų ir
mūsų viduje didelės ir nepalankios valstybės veikimo. Yra aišku,
kam palanku nematyti. Pamačius propagandą kaip prievartą, kiltų
pasipriešinimas. Todėl geriau nematyti, o blogus darbus tegul būna
padariusios visos valdžios ir visos vyriausybės. Taip pat ir gerųjų
jausmų sunaikinimo darbą. Nelikus jausmų, lieka kontrolė. Valdžia
lyg turėtų kontroliuoti visuomenę. Pasirinkimas paragins visuomenę
kontroliuoti valdžią. Abu labu tokie, vienas kitą kontroliuoja,
o gyvenimas nevykęs, nes panaikinta meilė. Tas gerasis ir vienintelis
gelbstintis jausmas itin visiems reikalingas, be jo jokios laimingos
visuomenės iš viso negali būti, kad ir kiek turtų ji turėtų. Ji
vis tiek nelaiminga, nes norėjimas yra besotis, o ir jausmai, bent
laikinai, tik gerieji sunaikinti. Kiti lieka, dar paskatinami, ir
jau tarpsta jie, pavyzdžiui, tarp R.Pakso gerbėjų, ir klesti ten
buka neapykanta. Pavydas yra vienas proteguojamų jausmų, dar yra
neišmanymas, todėl kuriasi nauji judėjimai, užuot ieškoję sąlyčio
su nė kiek ne prastesniais esančiais.
Save protingais vadinantiems žmonėms visai netinktų
teigti, kad visos partijos ir valdžios vienodos. Jie tą sako remdamiesi
faktu, kad to ar kito dalyko jos nepadarė, gal ką ir buvo žadėjusios,
o kartais joms primeta padarymą to, kas įvyko tik joms negalėjus
sustabdyti. Nėra atsižvelgta į aplinkybes, o vertinant tas yra būtina
norinčiam likti teisingam. Jokio atsižvelgimo į priešiškos valstybės,
o gal kai kuriais atvejais ir į priešiško pasaulio veikimą, tarsi
Lietuva yra izoliuota nuo pasaulio. Ir viskas, kas vyksta joje,
priklauso tik nuo partijų ir valdžių, o jeigu bus Pasirinkimui
pritarta priklausys nuo visuomenės. Nors kiek galvojančiam turi
būti aišku, kad toks požiūris yra neteisingas. Galima ir dar griežčiau
pasakyti, kad net negalvojančiajam tai yra aišku, ir priešingos
mintys specialiai brukamos į galvas, kad būtų galvojama ne taip,
kaip yra. Taigi, kuriame propaganda, kuria keistai užsiima ir Kitas
pasirinkimas. Užsiima, ir pasidaro visai ne kitas, tik tas pats
ir daugkart girdėtas, bet padoriau atrodantis, mokslingesnis.
Solidus vertinimas yra tik atsižvelgiant į aplinkybes,
kas kokias turėjo galimybes ir kaip jomis pasinaudojo. Taip vertinti
daug kas nenori, nes vengia tiesos. Jeigu Kitas pasirinkimas darytų
taip, kaip kiti nenori, jis būtų jau truputėlį kitas.
Pasirinkimas nepatenkintas visomis politinėmis
partijomis, tačiau jis nėra V.Uspaskich, sakantis, kad partijų nereikia.
Jų reikia, tik ne tokių, kokios dabar yra: dabartinėms trūksta ideologijos,
ir taip pat visoms. Vien tiktai pasakius visoms, išsyk suklystama,
nes iš tikrųjų trūksta ne visoms. Bent ligi šiol jos netrūko Tėvynės
sąjungai, ko gero, vienintelei. Ji kaltinama todėl, nes tai yra
madinga ar propagandininkų užsakymas. Dėl įvairumo vieni kaltina,
kad ji turi ideologiją, kiti teigia, kad neturi. Pats V.Radžvilas,
vienas ryškiausių Pasirinkimo kūrėjų, anksčiau ją kaltino už turėjimą,
o dabar pasekė V.Laučiaus pavyzdžiu kartu su visu DPI (Demokratinės
politikos institutu). V.Laučius teigia, kad yra šios idėjos šaltinis,
nes jis ją plačiai, tik ydingai vystė, dar būdamas veiklus konservatorius.
Jo klaida, kad ideologijos turėjimą jis suprato kaip užsienio literatūros
skaitymą, jos vertimą į lietuvių kalbą ir tikriausiai elgimąsi taip,
kaip ten parašyta. Tik nekonservatoriškas būtų toks elgesys. Konservatizmas
gali klestėti bet kurioje pasaulio vietoje ir bet kuriuo laiku su
vertimais ir be vertimų, teoriškai apiformintas ir to nepadarant
ir net yra jam būdingiau būti teoriškai neapdorotam. Mat teorijai
lengva atitrūkti nuo tikrovės. Nesunku beprotaujant susikurti savavališkas
schemas; tada atsiranda pagunda pagal jas tikrovę prievartauti,
ir tada jau pasidaro ne konservatizmas, o kas tik nori. Kuo pavirstama,
priklauso nuo krypties, kuria prievartaujama tikrovė. Konservatizmas
atpažįstamas ne vien iš teorijų, bet ir iš darbų, todėl teorijos
yra nebūtinos. Tėvynės sąjungos darbai buvo aiškiai kryptingi konservatoriški,
nes jai rūpi valstybė, kaip tautos gyvavimo sąlyga ir kitos moralinės
vertybės. Kaip tik jų buvimas ir rodo esantį konservatizmą. Net
ir estetinis momentas, panaudotas tiesai paryškinti, kitų yra naudojamas
melui pridengti, o V.Radžvilo kažkada niekintas kaip ritualinė
politika, konservatizmui yra privalomas, nes ir grožis yra nepaneigiama
tikrovė. Tasai niekinimas ir buvo gerojo jausmo naikinimas, laisvą
erdvę paliekant neapykantai ir melui.
Taip partijos kaltinamos kaip neturinčios ideologijos,
nors ją kai kurios turi. Joms patariama tik skaityti ir skaityti,
o čia ir vėl sąmoningas pavojus, kad skatinamas nevisavertiškumas
ir žlugdomas pačių kūrybingumas, kuris konservatoriams yra tiesiog
būtinas. Konservatizmas yra neatskiriamai susijęs su tikrove. Kiekvienoje
vietoje ir kiekvienu laiku tikrovė yra tik viena ir vienokia, todėl
konservatizmui jokioje vietoje nė jokiu laiku negalima būti nekūrybingam,
nes kitaip teks tik kažką periminėti ir atsiras dirbtinumas. Tik
skaityti ir tik sekti yra vietinės veiklos žlugdymas. Gal tai pasaulio
propagandos užsakymas? Dabar tą vadiname globalizmu (jeigu iš tikrųjų
toks yra), kuris mažas tautas ir nedideles valstybes naikina. Tikėtume,
kad tokio globalizmo nėra, jeigu nebūtų keistai sutampančių veiksmų:
iš visokių kampų ir krypčių ir į vieną pusę demoralizuoti ir sunaikinti
tautą. Galingai veikiančių ir vis naujais forumais arba pasirinkimais
pasirodančių.
Gerai yra judėjimai ir net geriau kaip stovėjimas,
kad tik neturėtų blogojo tikslo. Gerai yra net tuo, kad jie nori
būti panašūs į Sąjūdį. Kad panašėtų, jiems tenka ir tiesos pasakyti.
Pasakyta tiesa išgirstama, ir gali būti, kad ne vienas ją atnarplios
nuo melo bus nauda. Tik kad atnarpliotų, reikia to, kas iš pradžių
minėta. Reikia atprasti klausyti vien tik kas kalba, bet ir stebėti,
ką kalba. Čia aktualus ir pasitikėjimo klausimas. Kai Sąjūdis kilo,
daug žmonių atrodė didvyriai ir jais buvo žavėtasi. Netruko prasidėti
viena po kitos išdavystės, ir suskambo dažni dejavimai: Kuo pasitikėti?
Nors šiuo metu jau atrodo, kad išsemtos galimybės išdavysčių, tokį
skundą ir vėl tenka išgirsti. Tam pasitarnavo ir viena nuotrauka
su J.Borisovu žmogaus, kurio nesitikėta išvysti tokioje draugijoje.
Tą pamačiusieji tuojau klausia aną klausimėlį, bet ta proga tinka
pamąstymas nėra absoliučiai patikimų žmonių, bet taip pat tinka
ir priešingas nėra ir visais atvejais nepatikimų. Tuo momentu,
kai daro gerą darbą, tai yra savas ir geras žmogus. Kitą momentą,
kai elgsis negerai, bus svetimas, tačiau gali ir vėl ateiti gerasis
momentas. Nėra absoliučiai patikimų, o yra momentai ir momentų žmonės,
ir tą faktą reikia dėmesyje laikyti. Tiesa, yra žmonių, kurių visi
momentai yra geri, ir tenka tuos labai vertinti ir mylėti. Taip
pat yra ir klaidos, kurias reikia pažinti. Todėl niekada neteks
kam nors išleisti atostogų savo protą, bet reikės jį vis gerinti
ir lavinti. Į klausimą, kuo pasitikėti, bus atsakymas: niekuo nepasitikėti
aklai. Vienas iš mūsų būties nesaugumo ženklų yra tokio pasitikėjimo
nebuvimas; su tokiu nesaugumu taip pat apsiprantame kaip ir su visais
kitais.
Gudruoliai ne vien tik klysta. Jie ne kartą sąmoningai
netiesą kalba ir kitus klaidina, todėl ir negudruoliams reikia būti
akyliems, ir anaiptol tai nėra vien tik blogai.
© 2004 "XXI amžius"
|