Susivienijusios Europos problemos
ir perspektyvos
Petras KATINAS
Netgi užkietėję euroskeptikai pripažįsta, jog
2004 m. gegužės 1 d. Europos Sąjunga įvykdė patį didžiausią šuolį
bendrijos integracijos istorijoje. Dar niekada senasis žemynas nebuvo
taip arti svarbiausios svajonės apie didžiąją Europos vienybę. Nuo
kažkodėl pamiršto Čekijos karaliaus Iržio iš Podebrado ir britų
kvakerio Viljamo Peno, kuris dar XVIII amžiuje siūlė sujungti visas
valstybes, kurioms vadovautų Europos federalinė taryba, iki vokiečių
mąstytojo Imanuelio Kanto su jo skelbta tautų sąjungos idėja ir
ją išvysčiusio Prancūzijos premjero Aristido Briano.
Priimdama dešimt naujų narių, Europos Sąjunga
suvienijo beveik visą žemyno teritoriją, kurią istoriškai ir kultūriškai
priimta vadinti europinės civilizacijos teritorija. Norvegija ir
Šveicarija, nors ir formaliai nebūdamos ES narės, iš esmės yra visiškai
įsitraukusios į politinę ir ekonominę vieningos Europos sistemą.
Kai dėl Balkanų, tai jų įsiliejimas į ES tiktai laiko klausimas.
Savo eilės laukia Bulgarija ir Rumunija, tapsiančios ES narėmis
2007 metais. Toliau bus Kroatija, Makedonija ir Albanija. Dar tolimesnėje
perspektyvoje Bosnija ir Serbija su Juodkalnija. Tiesa, Serbija
nelabai siekia gyventi pagal europietiškas normas, bet Balkanų šalims
nėra kur dingti, nes jokiems politiniams ir ekonominiams manevrams
nėra jokios erdvės. Dėl kitų galimų ES narių, tai Briuselis žvelgia
gana atsargiai.
Turkijos klausimas
Pagrindinė problema, kurią jau artimiausiu metu
teks spręsti vieningos Europos statytojams, Turkija. Deja, narystė
ES Ankarai buvo pažadėta dar 1960 metais, bet niekas rimtai negalvojo,
jog neišvengiamai ateis laikas, kai Turkijos siekis būti ES nare
taps toks aktualus. Iš tiesų pastaraisiais metais Turkija dėjo didžiules
pastangas, kad įvykdytų ES reikalaujamas reformas. Akivaizdu, jog
ir politiniu, ir ekonominiu kontekstais Turkija nė kiek nenusileidžia
Rumunijai ir Albanijai, kurių būsimąja naryste ES niekas neabejoja.
Kai kurie Europos politikai kuluaruose kalba, jog turkai niekada
nebus priimti į Europos šeimą, nes jie yra kitos civilizacijos ir
kultūros, be to, Turkija yra didelė musulmoniška valstybė, todėl
Europa turi išlaikyti tam tikrą distanciją su šia šalimi. Tuo tarpu
Turkijos priėmimo į ES šalininkai tvirtina, kad atsisakymas priimti
Turkiją į ES atitolins ją nuo Vakarų vertybių ir suteiks postūmį
radikaliems islamistams. Turkijos priėmimo į ES labai pageidauja
Vašingtonas, siekdamas dar labiau sustiprinti provakarietišką sąjungininką
regione. Kai kurių politikos analitikų nuomone, jeigu šių metų pabaigoje
ES viršūnių pasitarime ir bus priimtas sprendimas pradėti derybas
su Turkija dėl narystės ES, tai jos užsitęs mažiausiai kelerius
metus. Beje, Turkijos siekimą tapti ES nare įdėmiai stebinčios kaimyninės
šalys Armėnija ir Gruzija ne kartą oficialiai pareiškė apie
savo siekius įsilieti į Europos integraciją. Kaip teigė vienas aukštas
Armėnijos diplomatas, jeigu ES svarsto Turkijos įstojimo į ES galimybes,
tai kalbėti su Armėnija tuo klausimu pats Dievas liepia.
Kad ir kaip būtų, Turkija kol kas baigia potencialių
kandidatų į ES sąrašus. Todėl norom nenorom kyla klausimas ką
daryti su Rusija ir kitomis NVS šalimis, kokie santykiai turi būti
tarp Briuselio ir Maskvos? Taip pat labai svarbus klausimas, su
kuriuo susiduria ES posovietinėje erdvėje, tai Ukrainos problema.
Visi pripažįsta, jog Ukraina yra europietiškos kultūros šalis, o
pats Kijevas ne kartą deklaravo savo siekius integruotis į bendras
Europos struktūras ir ateityje tapti visateise ES nare. Ukrainos
politikai priekaištauja Briuseliui, kad jis taiko nevienodus standartus
atskiroms šalims. Taip Ukrainos užsienio reikalų ministro pirmasis
pavaduotojas Aleksandras Čalyjus, atsakingas už eurointegraciją,
stebisi, kodėl Europos Komisija pripažino Rusiją rinkos ekonomikos
šalimi, kurioje, pavyzdžiui, energetika tvarkoma visai ne rinkos,
o valdžios, o Ukraina, kuri seniai moka Rusijai už energetinius
resursus pasaulinėmis kainomis, nepripažįstama tokia šalimi.
Briuselis kritikuoja Ukrainą už nepakankamus reformų
tempus, demokratinių institucijų funkcionavimo trūkumus, spaudimą
žiniasklaidai. Tačiau ES oficialiai paskelbė Ukrainą ir Moldovą,
iš dalies ir Baltarusiją naujomis ES kaimynėmis, kas turėtų pademonstruoti
ypatingus ES santykius su šiomis buvusios SSRS šalimis. Kaip pabrėžė
Rusijos laikraštyje Izvestija žinomas politologas F.Lukjanovas,
Europos Sąjunga, kuri iki šiol buvo laikoma gana silpnu žaidėju
pasaulio globalinės politikos arenoje, pastaruoju metu parodė, kad
ji, siekdama savo tikslų ir interesų, veikia beveik be klaidų.
Šiaip ar taip, po istorinės plėtros ES įžengė
į gana sudėtingą savo veiklos periodą. Pirmiausia reikės dėti nemažai
pastangų suderinant veiksmus su ES naujokėmis, taip pat toliau plėtoti
integracijos procesus rengiantis pereiti prie federalinės bendrijos
valdymo sistemos. Teks gerokai pasukti galvas, kaip sumažinti dešimties
naujų narių ekonominį atsilikimą, darbo jėgos ir šių šalių judėjimą
į senosios Europos valstybes, Kipro problemą, taip pat sprendžiant
etnines problemas Balkanuose. O kur dar vis stiprėjančios populistinės
antiglobalistų ir euroskeptikų jėgos, ypač Lenkijoje? Laukia ištisa
referendumų serija dėl bendros Europos Konstitucijos, iš kurių svarbiausias
bus referendumas Didžiojoje Britanijoje, kurio rezultatų niekas
nesiima prognozuoti.
Pagaliau šiandien niekas negali pasakyti, kokia
bus Europos Sąjunga po penkerių-dešimties metų. Juk ES perspektyvos
pirmiausia priklausys nuo to, kaip sėkmingai bus išspręstos vidaus
problemos, atviri ir paslėpti nesutarimai tarp senųjų ES narių ir
naujokių.
Taip pat labai svarbu, kaip elgsis pagrindiniai
ES donorai Vokietija ir Prancūzija, išgyvenančios ne pačius
geriausius laikus ir ekonominį nuosmukį. Taigi klausimų daugiau
nei atsakymų ir kokius klausimus pirmiausia ims spręsti ES prognozuoti
neįmanoma.
Buvęs Europos Komisijos pirmininkas Žakas Deloras,
vadinamas paskutiniosios ES plėtros architektu, išreiškė didelį
susirūpinimą dėl ES ateities. Jo nuomone, Briuselis paskubėjo su
plėtra, o naujų narių priėmimas ne sustiprins, o susilpnins Europos
bendriją. Kitais žodžiais tariant, ES priėmė ne gamintojus, o vartotojus.
Todėl Ž.Deloras baiminasi, jog po penkiolikos metų ES, kaip integracinis
mechanizmas, paprasčiausiai nustos egzistavęs ir palaipsniui virs
didžiule laisvos prekybos zona.
Išsipildys ar ne Europos integracijos patriarchu
vadinamo Ž.Deloro žodžiai, parodys laikas. Kad ir kaip būtų, bet
po istorinės plėtros Europos Sąjunga tapo galingas, nors ir gana
sudėtingas, prisitaikantis prie besikeičiančių sąlygų, junginys,
su kuriuos reikės skaitytis. Taip pat ir Rusijai. Kaip pažymėjo
jau minėtas Rusijos politologas F.Lukjanovas, Maskva privalės išmokti
išnaudoti visas galimybes ir rasti plyšius naujosios Europos Konstitucijoje.
Tai pareikalaus didžiulių materialinių ir intelektualinių resursų,
kurie turi būti nukreipti į naująją Europą. Priešingu atveju, Rusija
vėl nuolat vėluos priimdama teisingus sprendimus santykiuose su
Europa. Jeigu Rusija ir toliau vėl, kaip įpratusi santykiuose su
ES, ims svarstyti problemas paskutiniu momentu, tada ką nors pakeisti
bus per vėlu.
© 2004 "XXI amžius"
|